Men samtidigt tror jag klubbar måste börja fundera på många träningar i veckan som är rimligt. Mina vänners barn spelar fotboll och hockey. De har träning 3-4 dagar i veckan och match på helgerna. D förstår jag att föräldrar inte orkar.
Jag tycker en central fråga är, orkar barnen? Eller snarare det gör de ju uppenbarligen och tycker det är kul, även med tre olika sporter och träning 5 dagar i veckan och tävlingar varje helg. Men samtidigt går svenska skolan åt fanders och folk mellan 20-25 kan knappt läsa i landet. Är det verkligen värt det egentligen, sporta 7 dagar i veckan tills man blir 17 och plötsligt tog sporten slut -proffskontrakt eller korpen är alternativen. Varken utbildningen eller träningsmöjligheterna finns kvar. (även om jag vet att det gick väldigt bra för mina kusiner i skolan med fotboll och allt, men de hade ju bara en sport -fotboll och de verkade inte lika extrema på 80-talet som nu.)
Kort sagt, jag tycker träning 2-3 dagar i veckan och match en gång i månaden borde räcka gott och väl för vem som helst.