Förvaring av hund i bil

Kilauea

Trådstartare
Hur länge får man "förvara" hund i bilen - utan tillsyn?
Gick för en stund sedan förbi en bil på parkeringen i vårt område när två (tror jag, lät så) hundar började skälla som 17 i en bil.
Jag förstår inte att man parkerar bilen på parkering om man ska hämta saker, då kör man väl in på gården.

Så min undran är: Hur länge får man lämna en hund i bilen?
Har försökt leta på djurskyddsmyndighetens hemsida, men hittar inget om det.

Tänker gå ut om ca 1 timme igen och titta och, om det är olagligt att ha hund så, ringa polisen och tipsa dem.
 
Sv: Förvaring av hund i bil

Min hund älskar att ligga i bilen, hon ligger flera timmar. Hon är med mig på jobbet varje dag och i
bland när jag ska rasta henne vill hon inte gå ut. Så jag rastar henne absolut inte en gång i timmen.
Om bil dörren är öppen så hoppar hon in och lägger sig fast vi är hemma på gården.
 
Sv: Förvaring av hund i bil

Hittade detta om burförvaring, det är ju likställt med bilen då de ju befinner sig i en bur då:
"Burförvaring
Hundar och katter bör endast tillfälligt förvaras i bur och då inte längre än vad som är nödvändigt med hänsyn till avsikten med åtgärden. Tillfällig burförvaring kan accepteras i vissa situationer. Med tillfällig menas enstaka och kortvariga tillfällen, som inte är regelbundet eller ofta återkommande. Att varje dag en kortare period förvara en hund eller en katt i bur kan således inte betraktas som tillfälligt.

Som en huvudregel bör heller inte den tillfälliga burförvaringen vara längre än ca en timme. Permanent förvaring av hundar eller katter i bur är absolut inte förenligt med djurskyddslagen."
 
Sv: Förvaring av hund i bil

Min gillar också att ligga i bilen!
:rofl:
 
Sv: Förvaring av hund i bil

Att ha hund i bilen mer än en timme anses som brott med djurskyddslagen.
Nuvarande regler föreskriver att man inte får förvara hund i bur i mer än en timme och att vistelsen inte får vara regelbunden återkommande.
Ägaren riskerar att få ett föreläggande om ett förbud att förvara hundar i bilburar. De kan även fällas för brott mot djurskyddslagen.

Källa: Brukshunden
 
Sv: Förvaring av hund i bil

Det är verkligen en jättebra regel att man inte får ha djur i bur längre tid, men jag har ändå min hund i bilen på jobbet.

Det känns snällare mot honom att kunna rasta honom med 1-4 timmars mellanrum, när jag kan komma ifrån & har rast. Än att han ska ligga hemma(som väl blir en än större "bur" än bilen?) & bara komma ut som hastigast på lunchen? Är han med i bilen hinner jag gå någon längre promenad plus träna lite varje dag. Han trivs dessutom väldigt bra i bilen. Kommer man med för korta mellanrum eller om det regnar så vill han knappt gå ur bilen...
 
Sv: Förvaring av hund i bil

Min schäfer tik på 6 månader ÄLSKAR att åka/ligga i bil... Är den någon som har bildörren öppen är hon snabbt där...:rofl: Lite smått pinsamt kan det bli :crazy:
 
Sv: Förvaring av hund i bil

Om hunden legat för länge ska du anmäla det. Förra vintern när jag var ute och giuck med mina hundar så hörde jag en hund skälla inifrån en bil på parkeringen. Kan tillägga att det var Svinkallt ute och hunden var ngn form av korthårig blandras. Den hade det dessutom så trångt att den fick sitta upp och int ehade möjlighet att röra sig.
Jag blev förbannad o ringde polisen. Gick dit en timme senare och då fanns där ingen hund mer:D
 
Sv: Förvaring av hund i bil

Det var ju inte direkt kallt igår kväll och ingen risk för värmeslag heller.
Jag hittade också raden om "Tillfällig burförvaring kan accepteras i vissa situationer".
Bilen var borta när jag gick ut och tittade sen, men jag ska hålla koll så den inte står där ikväll också. I sånt fall ringer jag.
 
Sv: Förvaring av hund i bil

Det är definitivt inte snällt mot hunden:crazy:
Hunden ska ju kunna ligga, sitta & stå utan problem, gärna röra sig lite utöver det, vilket mina kan i bilen (även om lillen är med inne på kontoret tills han också kan vara i bilen)

Kan tillägga att jag har värmefläkt på vintern(+fönster öppet för ventilation), bra skugga på sommaren(är det för varmt är han hemma). Har vatten & ben i bilen, bilen står så att han slipper "spring" på parkeringen & kan slappna av. Han går allt som oftast lös här, vilket han inte får/kan göra hemma på området(vilket gör att han trivs än bättre här på jobbet:D )

Men att "förvara" sin/a hundar i bilen på parkeringen utanför bostaden?? Nä, kanske om man ska in 1min & hämta nåt sen iväg..
 
Sv: Förvaring av hund i bil

hellre en stund i bilen än bunden utanför affären.
 
Sv: Förvaring av hund i bil

det är ju likställt med bilen då de ju befinner sig i en bur då
Menar du att bilen är en bur? I så fall är ju en lägenhet också en bur, om än större.

Jag har svårt att förstå upprördheten över att ha hund i bil, även om det blir mer än en timme. Mina hundar har alltid trivts i bil och ofta använt den som hundkoja likt andra berättat här. I bil ligger dom vanligen och kopplar av, ja sover, precis som i bostaden eller på jobbet.
Bättre är förstås att hunden är med ägarna/flocken eller lösa ute men ofta går det ju inte. Vem vet förresten bakgrunden till TS hundexempel? Besök hos en hundallergisk nära släkting?

Jag tror f ö att burregeln tillkommit med annan typ av burhållning i tankarna.

LIA
 
Sv: Förvaring av hund i bil

Precis, jag är också tveksam till att bil räknas som bur. Såklart gör det ju det om man har en bur i bilen. Men om man bara har lastgaller? Då känns det ju inte som en bur? Precis som du påpekar, hur blir det om man har en liten etta?
Hm..
 
Sv: Förvaring av hund i bil

Precis, jag är också tveksam till att bil räknas som bur. Såklart gör det ju det om man har en bur i bilen. Men om man bara har lastgaller? Då känns det ju inte som en bur? Precis som du påpekar, hur blir det om man har en liten etta?
Hm..

Regeln är ju totalt åt skogen alla människor som tränar eller tävlar eller till och med jagar med sina hundar bryter mer eller mindre varje träning/tävling och jakt mot lagen ska det behöva vara så?
 
Sv: Förvaring av hund i bil

Nä. Det tycker jag inte att det ska behöva vara så. Men det kanske borde specificeras mer om hur man får hålla hund i bil. Beroende på årstid, osv. Jag vet inte.

Min hund mår ju bättre av att vara med i bilen än att vara hemma? Känns ju sjukt att man ska behöva känna sig som en lagbrytare:devil:

& som du skriver, under jakt, tävling osv, då kan man ju inte ha hunden hemma & man vill ju gärna att den ska ta igen sig nånstans. Är ju inte spec vanligt att det finns någonstans att ha hunden förutom bilen & dessutom vill man ju kunna gå därifrån & veta att hunden verkligen vilar.

Det finns ju endel mer eller mindre skumma lagar som har med hundar att göra..
 
Sv: Förvaring av hund i bil

nja, om du har en minibuss utan säten kan jag kanske köpa att den inte kan likställas med en bur. men de flesta kombi-utrymmen är inte mycket större än de inomhusburar som finns att köpa. bur är inte lika med en minimal yta. den kan vara bekvämt stor också.
 
Senast ändrad:
Sv: Förvaring av hund i bil

Precis, jag är också tveksam till att bil räknas som bur. Såklart gör det ju det om man har en bur i bilen. Men om man bara har lastgaller? Då känns det ju inte som en bur? Precis som du påpekar, hur blir det om man har en liten etta?
Hm..

liten etta? hur stor buss har du? känns inte som en bur? för vem?
 
Sv: Förvaring av hund i bil

Haha.. kanske uttryckte mig lite klumpigt;)
Nej, jag har en helt vanlig kombi & medelstor hund.
Bor i en tvåa, men han tar det ju lika lugnt hemma som i bilen, rör sig inte spec mkt. Hemma/inne/bilen om inte jag är hemma=sova/vila.

Tror inte att det spelar spec stor roll för min hund om han sover i bilen eller hemma, det är samma trygghet för honom, men är han med i bilen får han mer aktivering & sällskap.

Äsch. Det inlägget som du citerade blev konstigt. Glöm det.
 
Sv: Förvaring av hund i bil

mina hundar ligger gärna och snusar i buren jag har hemma. tiken har en egen fåtölj som hon med nöd och näppe får plats i, hon får ligga dubbelvikt med haserna uppe vid öronen ;). många hundar gillar att ligga trångt i sin "lya". men skillnaden mot att ha dem i bil är att de kan gå därifrån när de önskar. ska man ha två hundar på en begränsad yta vill det till att de är väldigt snälla mot varandra. mina hundar älskar varandra, men inte lika mycket på en liten yta. hanen tvingas ligga blickstilla annars blir tiken sur.

jag kan mycket väl förstå att det finns ett förbud, och jag tycker att det är bra. däremot finns det fall där det för hundens bästa är att vistas en längre tid i "bur", och då borde det gå att söka dispens (finns den möjligheten idag?).
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 609
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 791
Senast: Hermelin
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag var jag på julmarknad med en vän. Lämnade av min dotter hos svärmor och åkte småvägar för att hämta upp min vän. Hästtjej som man...
Svar
15
· Visningar
2 012
Senast: em-pirre
·
Hundhälsa Är lite förbryllad över en grej idag. Vi har bilat runt och stannade idag till på ett ställe längs Göta kanal för att kolla slussning...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
6 651
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp