Förvaring av hund i bil

Sv: Förvaring av hund i bil

Haha, känner igen det där, mina kan nästan ligga dubbelvikta ibland, även om de har mkt plats ska de "gosa in sig" där det är trångt.
Ute på klubben finns en liiiten hundkoja som min store har fått för sig att han ska ligga i, han måste ha huvudet utanför annars får han inte plats, men vägrar ligga nån annanstans:D

Flera hundar på liten yta kan bli problem, jag har tänkt lösa det i bilen med någon sorts avskiljare. Man vill ju att de ska kunna slappna av & inte ligga & bekymra sig för att vara den andra till lags för att slippa bråk;)

Jag förstår också förbudet, tycker som sagt att det är bra, men det finns ju undantag, de som sköter det & där hunden faktiskt mår bättre av att få vara med i bilen tex. Men vet inte om det går att söka dispens. Vem skulle man göra det till om det gick?
 
Senast ändrad:
Sv: Förvaring av hund i bil

För mig är en bur ett mycket litet utrymme, begränsat både i yta och höjd. Så stort att hunden kan ligga ner och stå upp, men inte mer.
I en kombi, och ännu mer så i en suv osv, kan hunden sträcka ut sig och röra sig något. Detta är för mig mer än en bur, även om den fortfarande är instängd i ett utrymme. Liksom i en lägenhet.
Bur har väl normalt väggar och tak av galler/nät.
Jag anser inte att en bil = en bur!

Hur gör man förresten med bur-i-bil under en längre resa? Stannar och promenerar hunden varje trekvart?

Kärnfrågor är alltså:
Hur definieras "bur"?
Står det i lagen att vistelse i bil = vistelse i bur?

LIA
 
Sv: Förvaring av hund i bil

Har du sett denna bil med hundar i flera gånger tidigare så kan jag förstå din irritation, men inte om det är första gången....:confused: Var de på besök kanske de inte ville/kunde ta med hunden in.
Och att förvara hunden i bilen när man jobbar, nja någon enstaka gång kanske men inte regelbundet och hela dagar. Inte bra alls tycker jag!!!
Håller fö med Piru om att regeln sätter käppar i hjulen vid tävling/jakt osv. Då är det lätt att det blir mer än en timme som hunden är i bilen. Tex när vi är ute på dragaktiviteter så ligger hundarna hellre i buren och sover efter arbete än sitter uppbundna ute. De kommer helt enkelt inte till ro att vila då. De har jättebråttom till bilen och burarna.
Och det är väl egentligen lite samma sak som att transportera hund, man stannar ju inte en gång i timmen och rastar när man åker på långresa, eller gör ni andra det??
 
Sv: Förvaring av hund i bil

många hundar gillar att ligga trångt i sin "lya". men skillnaden mot att ha dem i bil är att de kan gå därifrån när de önskar.
Håller med dig om det, men vi "riskerar" att låta tankarna gå ännu längre. Vi håller hundarna instängda i hus och hem (eller värre- i hundgårdar) och hindrar dom att gå därifrån om dom önskar.
Alltså har vi redan accepterat att vi begränsar deras möjligheter, så diskussionen torde gälla i vilken utsträckning och hur hundarna kan tänkas uppleva det. Sett så, tror jag inte att hunden vanligen har något emot att vara i bil längre än en timme.

Specialfall, t ex flera hundar, får väl lösas med förnuft allteftersom. Mina båda hanar ligger gärna tätt ihop i bilen, trots att det finns förhållandevis gott om utrymme med ena baksätet nerfällt i kombin.

LIA
 
Sv: Förvaring av hund i bil

såhär ser min bur ut
25303.jpg


tiken tar inte ens upp halva utrymmet när hon ligger. den är stor! och inget galler i sikte. jag tror att det bara är vi människor som förknippar galler med bur. för hunden är det nog ingen skillnad på galler och glas/plåt/tyg.

jag tycker att lagen faktiskt är ganska luddig, det enda den egentligen säger inte är ok är att ha hunden i bur hela tiden. resten låter mer som rekommendationer.

det finns fler exempel då hunden MÅSTE ligga i bur en längre tid än under resor. hos vet t ex. där kan det ju handla om flera dagar.
 
Sv: Förvaring av hund i bil

Tycker det ser ut som en transportväska jag. ;)

Beträffande "hund-i-bur-lagen", så finns alltså inga tvingande uppgifter om maxtider, storlek eller andra omständigheter? Om jag förstår dig rätt.

Kom att tänka på en sak. I en bil, lägenhet osv delar ju hunden utrymme med resten av flocken, dvs även matte, husse m fl. I en bur däremot, är ju inte detta fallet. Kan man inte se en skillnad, fr a mental, även om hunden för en tid råkar vara ensam i det gemensamma utrymmet?

LIA
 
Sv: Förvaring av hund i bil

Och vad är det som gör det värre att ha hunden i hundgård än instängd inne då????
 
Sv: Förvaring av hund i bil

Hur länge får man "förvara" hund i bilen - utan tillsyn?
Gick för en stund sedan förbi en bil på parkeringen i vårt område när två (tror jag, lät så) hundar började skälla som 17 i en bil.
Jag förstår inte att man parkerar bilen på parkering om man ska hämta saker, då kör man väl in på gården.

Så min undran är: Hur länge får man lämna en hund i bilen?
Har försökt leta på djurskyddsmyndighetens hemsida, men hittar inget om det.

Tänker gå ut om ca 1 timme igen och titta och, om det är olagligt att ha hund så, ringa polisen och tipsa dem.


Så här står det i förordningen


(1988:534) för hållande m.m. av häst, hund, katt och övriga sällskapsdjur. Bestämmelser om förvaringsutrymmen vid transport finns i Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd (DFS 2004:10) om transport av levande djur.
Där står det:
36 § Hundar får inte förvaras permanent i ett transportmedel och får inte heller lämnas utan tillsyn i fordon då temperaturen i stutrymmet kan befaras överstiga +25°C eller understiga -5°C. Vid transport ska hunden rastas och erbjudas vatten minst var sjätte timme och utfodras med högst 24 timmars intervall.

http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Documents/Föreskrifter/L005_DFS 2004-10.pdf
 
Sv: Förvaring av hund i bil

Då är det ju alltså helt lagligt att ha hunden i bilen när man jobbar. Skönt att man inte behöver känna sig som en brottsling;)

Fast det står ju också såhär i den bifogade pdf:en

33 § Fordon avsedda för användning vid kommersiella transporter av hundar eller för regelbundet återkommande transporter i yrkesverksamhet av hundar,ska ha utrymme som är särskilt avsett för hundar. Utrymmet ska avskärmas mot
personutrymmet med galler eller nät. Utrymmet ska avskärmas mot solbestrålning och vara mekaniskt ventilerat med en fläkt som fungerar även då fordonets motor är avstängd. Utrymning ska kunna ske via mer än en utrymningsväg utan olägenhet eller tidsutdräkt.

34 § En behållare eller bur ska vara utformad samt placerad på ett sådant sätt
att hunden får skugga och god ventilation.

Allmänna råd till 6 kap. 36 §
Hundar bör endast förvaras tillfälligt i lastutrymmen eller behållare.
Med tillfälligt avses en kortare tidsperiod om högst ett par timmar och
som inte är återkommande under de nästföljande dagarna.

Men det är ju transport som behandlas hela tiden. Det sista är ju iofs om "förvaring i bil".. hmm
 
Senast ändrad:
Sv: Förvaring av hund i bil

Såg en hund vid i en bil på parkeringen utanför IKEA när jag var där och handlar möbler i förra veckan. Den satt i bilen när jag kom dit och den var kvar när jag åkte va 7h senare:crazy:
 
Sv: Förvaring av hund i bil

För att dom i hundgård är ensamma (vanligen) medan dom i våra bostäder har sin lilla flock omkring sig.

LIA
 
Sv: Förvaring av hund i bil

Ingenting än så länge om någon 1-timmesregel ens i bur!? Däremot "ett par timmar".

Inte några speciellt strikta regler kring att ha hunden i sin bil heller!? Det där med temperaturerna tycker jag är självklart, åtminstone den varma delen.

Reglerna är kanske inte så strikta som först påstods här?

LIA
 
Sv: Förvaring av hund i bil

Tidigare har jag alltid haft mina hundar med mig i bilen. Jag har tyckt att de har det bättre där än ensamma hemma. så länge det har varit hyfsat väder så har de alltid fått följa med. Även om det är kallare eftersom att de ligger tort och vindstilla. Jag skulle bli upprörd om någon anmälde mig efter en timma faktiskt. Jag har också alltid haft med vovvarna om vi åkt bort till folk och då har de fått ligga där 3-4 h utan att jag sett det som något problem. De kan hellre ligga där om vädret tillåter är ensamma hemma utan att få den stimulansen som folk "runt omkring" ger. Det händer iaf NÅGOT samt att de fått friskluft. Hur kul är det att sitta hemma jämt? Jag tänker ofta på att hundarna får följa med oss för att få se andra miljöer också. De kanske inte är så estetiska, men ändå...
 
Sv: Förvaring av hund i bil

Tidigare har jag alltid haft mina hundar med mig i bilen. Jag har tyckt att de har det bättre där än ensamma hemma. så länge det har varit hyfsat väder så har de alltid fått följa med. Även om det är kallare eftersom att de ligger tort och vindstilla. Jag skulle bli upprörd om någon anmälde mig efter en timma faktiskt. Jag har också alltid haft med vovvarna om vi åkt bort till folk och då har de fått ligga där 3-4 h utan att jag sett det som något problem. De kan hellre ligga där om vädret tillåter är ensamma hemma utan att få den stimulansen som folk "runt omkring" ger. Det händer iaf NÅGOT samt att de fått friskluft. Hur kul är det att sitta hemma jämt? Jag tänker ofta på att hundarna får följa med oss för att få se andra miljöer också. De kanske inte är så estetiska, men ändå...

Exakt så har jag också sett på det hela har hundarna med till jobbet mer eller mindre varje dag, De ligger gott i bilen med sina filtar om det är kallt har även på kupévärmaren med ljämna mellanrum å dom. De storm trivs i bilen, sen tar jag ut dom o rastar dom o busar med dom under kvällen ett x antal gånger så de har inget i mot o vara med.
 
Sv: Förvaring av hund i bil

För att dom i hundgård är ensamma (vanligen) medan dom i våra bostäder har sin lilla flock omkring sig.

LIA


Ensamma hundar som står i hundgård jämt och ständigt är det synd om, det håller jag med om. Men är de ensamma inne en hel dag så borde de ha det bättre ute. (självklart beroende på ras)
 
Sv: Förvaring av hund i bil

Då är det ju alltså helt lagligt att ha hunden i bilen när man jobbar. Skönt att man inte behöver känna sig som en brottsling;)

Fast det står ju också såhär i den bifogade pdf:en

33 § Fordon avsedda för användning vid kommersiella transporter av hundar eller för regelbundet återkommande transporter i yrkesverksamhet av hundar,ska ha utrymme som är särskilt avsett för hundar. Utrymmet ska avskärmas mot
personutrymmet med galler eller nät. Utrymmet ska avskärmas mot solbestrålning och vara mekaniskt ventilerat med en fläkt som fungerar även då fordonets motor är avstängd. Utrymning ska kunna ske via mer än en utrymningsväg utan olägenhet eller tidsutdräkt.

34 § En behållare eller bur ska vara utformad samt placerad på ett sådant sätt
att hunden får skugga och god ventilation.

Allmänna råd till 6 kap. 36 §
Hundar bör endast förvaras tillfälligt i lastutrymmen eller behållare.
Med tillfälligt avses en kortare tidsperiod om högst ett par timmar och
som inte är återkommande under de nästföljande dagarna.

Men det är ju transport som behandlas hela tiden. Det sista är ju iofs om "förvaring i bil".. hmm

Dessa bestämmelser tolkar jag som att man inte får ha hunden i bilen varje dag när man är på jobbet.
Det är en del här på SLU som har det och enl diverse lärare (som är veterinärer) är detta inte tillåtet, så tyvärr, hur gärna ni än vill komma runt det så bryter ni mot dessa föreskrifter när ni förvarar hunden i bilen.
Vad man tycker om föreskrifterna är ju en helt annan sak...
 
Sv: Förvaring av hund i bil

Jag tolkar det totalt tvärtom!!

33 § Fordon avsedda för användning vid kommersiella transporter av hundar eller för regelbundet återkommande transporter i yrkesverksamhet av hundar,ska ha utrymme som är särskilt avsett för hundar.
etc...

Yrkesverksamhet av hundar innebär att människor som jobbar med hundar i sin verksamhet, tex väktare, polis, jägare (inte hobby), hundskolor räknas nog också in, behöver följa dessa lagar....inte en privat person som är på väg till jobbet, där de arbetar på kontor, med sin hund i bilen.

36 § Hundar får inte förvaras permanent i ett transportmedel
Det innebär att man inte får använda en bil som bostad till hunden, om man själv inte bor i bilen. Har man den på jobbet några timmar i bilen, är det inte permanent förvaring.
 
Sv: Förvaring av hund i bil

Om du syftar på : Hundar bör endast förvaras tillfälligt i lastutrymmen eller behållare.
Med tillfälligt avses en kortare tidsperiod om högst ett par timmar och
som inte är återkommande under de nästföljande dagarna.

Så står det ovanför det: Allmänna råd till 6 kap. 36 §

Alltså är det ingen lag. Det är hittills det enda stället jag hittat som man kan relatera till att ha hunden i bilen på jobbet.

Förutom det så står det mest om hur ett transportfordon (kommersiella-/yrkestransporter) ska utformas. Sen att man bör ha det så om man ska ha hunden i bilen är ju en annan femma.
 
Senast ändrad:
Sv: Förvaring av hund i bil

står ju klart o tydligt att du inte får ha hunden 5dagar i veckan i bilen.
Det räknas som upprepad förvaring.
 
Sv: Förvaring av hund i bil

Måste förträngt den biten... Kan du slänga in ett citat på det?

Inte för att jag kommer sluta ha hundarna i bilen..men ändå..
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 609
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 791
Senast: Hermelin
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag var jag på julmarknad med en vän. Lämnade av min dotter hos svärmor och åkte småvägar för att hämta upp min vän. Hästtjej som man...
Svar
15
· Visningar
2 012
Senast: em-pirre
·
Hundhälsa Är lite förbryllad över en grej idag. Vi har bilat runt och stannade idag till på ett ställe längs Göta kanal för att kolla slussning...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
6 651
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp