Förvaring av hund i bil

Sv: Förvaring av hund i bil

Aha.. men var finns denna lag om att tidsgränsen är en timme? Känner mig totalförvirrad.. Vafan gör man nu då?

Ska jag ta bort min stora hund & lämna tillbaka min lilla för att de tydligen mår dåligt av att vara i bilen?
Jag som märkt skillnad på att stora mår bättre när han är med & jag har tid att träna lite varje dag.. :confused:
 
Sv: Förvaring av hund i bil

Aha.. men var finns denna lag om att tidsgränsen är en timme? Känner mig totalförvirrad.. Vafan gör man nu då?

Ska jag ta bort min stora hund & lämna tillbaka min lilla för att de tydligen mår dåligt av att vara i bilen?
Jag som märkt skillnad på att stora mår bättre när han är med & jag har tid att träna lite varje dag.. :confused:

saxat från djurskyddsmyndigheten.

Burförvaring
Hundar och katter bör endast tillfälligt förvaras i bur och då inte längre än vad som är nödvändigt med hänsyn till avsikten med åtgärden. Tillfällig burförvaring kan accepteras i vissa situationer. Med tillfällig menas enstaka och kortvariga tillfällen, som inte är regelbundet eller ofta återkommande. Att varje dag en kortare period förvara en hund eller en katt i bur kan således inte betraktas som tillfälligt.

Som en huvudregel bör heller inte den tillfälliga burförvaringen vara längre än ca en timme. Permanent förvaring av hundar eller katter i bur är absolut inte förenligt med djurskyddslagen.
 
Sv: Förvaring av hund i bil

Ja just det.. Men då räknas alltså bagageutrymmet på en kombi som en bur? Fast det står ju faktiskt inte något om det, men har man bur i bagageutrymmet räknas det ju som det, men om man inte har det & dessutom fäller baksätena så hunden/arna har tillgång till hela bilen? Hm..
 
Sv: Förvaring av hund i bil

Ja just det.. Men då räknas alltså bagageutrymmet på en kombi som en bur? Fast det står ju faktiskt inte något om det, men har man bur i bagageutrymmet räknas det ju som det, men om man inte har det & dessutom fäller baksätena så hunden/arna har tillgång till hela bilen? Hm..

Ja det kan jag nästan garantera utan o ha det på papper hunden har en begränsad yta som är liten om man jämnför med ex en lägenhet eller en hundgård.
 
Sv: Förvaring av hund i bil

kl

Det där kan ju knappast följas på utställningar heller...jag har min transportbur med bara för att Nikita ska kunna gå in där om hon vill vara ifred men de flesta stänger ju in sina hundar däri.

Och på vissa utställningar är det en rejäl väntan, långt över timman.

Jag har också vovven i bilen, hon är också en sån som hoppar in självmant om dörren är öppen. Och hon sitter i bilen när jag är i stallet=varje dag...fast ibland får hon följa med in.

Ska lägga till att det gäller NU. Det är ju ganska varmt nu. Blir det kallare eller under sommaren, ja då brukar jag lösa det på andra sätt.
 
Sv: Förvaring av hund i bil

*kl*

finns det någon härinne som inte brutit mot förbudet/rekommendationen att inte ha hunden i bur längre än en timme?
 
Sv: Förvaring av hund i bil

*kl*

finns det någon härinne som inte brutit mot förbudet/rekommendationen att inte ha hunden i bur längre än en timme?

Nej det var ju det jag sa att den regeln är värdelös för oss alla med hund ingen den gynnar.
Lika med den larviga regeln med -5 i så får inte hunden vistas i bilen. Hur många håller sig till det då av oss?
 
Sv: Förvaring av hund i bil

*kl*

finns det någon härinne som inte brutit mot förbudet/rekommendationen att inte ha hunden i bur längre än en timme?

Det stod ju att det var ok om det inte var varje dag utan enstaka tillfällen.

Längre fram i tråden finns citatet om burar och även citat från föreskrifterna som gäller att förvara djur i transportfordon, klicka dit och kolla..
 
Sv: Förvaring av hund i bil

läs inlägg 42och 43 så får du se att det räknas inte räknas som tillfälligt 5dagar i veckan.
 
Sv: Förvaring av hund i bil

kan man straffas för att man har hunden i bur för länge? alltså utan att den är där så länge att den får men av det? kan det inte vara så att man kan jämföra med att sakna en reflex på cykeln? ensamt ger det (typ aldrig) inga böter, men tar de dig med trasigt lyse får du vackert betala?
 
Sv: Förvaring av hund i bil

detta hände en Jägare som hade hunden i bilen.

Transportbur – ej för förvaring

En jägare och hundägare fälldes tidigare i höstas av länsrätten i Halland för att ha förvarat sina tre hundar i bilbur.

Hundarna har turats om att sitta i bilen efter att ha varit ute på motionsturer och träning. Alla dörrar i bilen har varit öppna när hundarna legat i buren.
Hundägaren blev i fjol anmäld av en granne, vilket ledde till att han förbjöds av miljö- och byggnadsnämnden i sin kommun, att förvara hundarna i bilburen annat än under transport. Förbudet överklagades till länsstyrelsen som dock fastställde nämndens beslut. Men hundägaren gick vidare till länsrätten med ytterligare en överklagan. Även länsrätten gick på linjen att förbudet står fast, med hänvisning till de regler som finns i Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd, samt i djurskyddslagen.
Hundägaren har överklagat till kammarrätten men vet ännu inte om han får prövningstillstånd.
– Det här tänker jag driva så långt det går, säger han.
Hundägaren är en erfaren jakthundsman, utbildad lydnadsinstruktör inom Svenska Jägareförbundet och aktiv inom hemvärnet där den ena vorstehn är tjänstehund. Mannen har även varit mycket aktiv inom Brukshundklubben.
– Jag var nyss på en sjukvårdskurs inom hemvärnet, då satt deltagarnas hundar i bilbur från morgon till sen eftermiddag. När jag visade kursledarna min dom så var det ingen som ville låtsas om någonting!
Etologen Erik Wilsson, tidigare verksam inom Jägareförbundet, anser att det är reglerna för hur hundar får förvaras som är ”synnerligen bristfälliga”, inte hallänningens hundhållning.
– Hundar trivs med att tillfälligt vistas i bur. De upplever buren som en trygg liggplats. I sammanhanget saknar det betydelse om buren är placerad i bilen eller om den står inomhus, hävdar Wilsson i en skrivelse som hundägaren använt i sina överklaganden.
Wilsson ser det också som en stor brist att bestämmelserna inte tar hänsyn till hur hundar sköts för övrigt, under resten av dygnet.
I den här hundägarens fall motioneras hundarna i skogen tre–fyra gånger per dag, varje rastningsrunda är på mellan en halv och en timme. Hundarna får ofta springa lösa.
Veterinär Christina Lindgren vid Djurskyddsmyndigheten handlägger en översyn av gällande bestämmelser. Ett förslag ska gå ut på remiss i slutet av året eller i början av nästa. Enligt henne så föreslås reglerna för att hålla hund i bur i hemmet att bli strängare, men lite snällare när det gäller förvaring i bil.
Nuvarande regler säger att man inte får förvara hund i bur i mer än en timme och att burvistelsen inte får vara regelbundet återkommande.
 
Sv: Förvaring av hund i bil

Japp, jag har aldrig använt bur.
Däremot används ofta bilen, vilken jag (liksom tydligen reglerna?) inte jämställer med bur, och det blir ibland mer än en timme.

LIA
 
Sv: Förvaring av hund i bil

Ja men visst är det så!
Min hund har sin transportbur i ett hörn här hemma. Jag har "dörren" borttagen här och hon ligger gärna där o sover om dagarna när jag pluggar/surfar runt på Buke;)
Hon brukar knappast kliva ut en gång i timmen o motionera/rasta sig:angel: :p
 
Sv: Förvaring av hund i bil

Intressant diskussion!!

Jag har mina hundar förvarade i bilen (inte i bur) vissa dagar när jag jobbar. Jag får ha dem inne på mitt jobb men då gnäller de hela tiden och vill ut. Tar jag med dem ut till bilen lägger de sig lugnt ner. Jag ser alltid till att det är behaglig temperatur i bilen och vi gör flera promenader under dagen. De hoppar alltid villigt in i bilen, ibland om jag har dem lösa och bara öpnnar bakluckan och ska hämta något hoppar de in och vägrar nästan hoppa ut...

Jag anser att mina hundar väljer bilen själva och jag kan inte se att de mår dåligt av att vara där. Om jag lämnat de hemma när jag jobbar hade de inte fått lika mycket utevistelse som de får nu.

Mina hundar älskar bilen och ser den som sitt andra hem (verkar det som), är jag en dålig hundägare om de får vara där då???
 
Sv: Förvaring av hund i bil

Min hund älskar bilar.... Hon brukar ligga i bilen medans jag är på jobbet, jobbar dock bara 4 timmar.

Sambon kör bärgare och brukar under sommarhalvåret få åka på lite låsöppningar åt polisen... Hunden bli omhändertagen och skjutsas oftast till närmsta veterinärklinik. Ägaren till bilen får betala en låsöppning samt skämmas när dom ska hämta ut sin hund. Tyvärr är det sällan som det väcker till åtal...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 611
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 791
Senast: Hermelin
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag var jag på julmarknad med en vän. Lämnade av min dotter hos svärmor och åkte småvägar för att hämta upp min vän. Hästtjej som man...
Svar
15
· Visningar
2 012
Senast: em-pirre
·
Hundhälsa Är lite förbryllad över en grej idag. Vi har bilat runt och stannade idag till på ett ställe längs Göta kanal för att kolla slussning...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
6 651
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp