Förvänd hund!?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Sannis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 193
S

Sannis

Jag bor sen tidigare tillsammans med en kompis och min shihi tzu hane. Nu har min kompis fått hem en dobermann tik som nu är 13 veckor.

Nu till problemet min hund vill inte leka hela tiden och när han säger ifrån han morrar och huger i luften men valpenförstår inget vad ska vi göra.

Min hane har även blivit mer reserverade mot andra hundar. Han hugger skäller och morrar på en av sina hund kompisar som han haft hela livet?
Jag visste inte hur jag skulle hantera situationen så jag kopplade min hund sen har vi inte prövat att släppa han med någon hund.

Han har aldrig haft något emot andra hundar heller. Men kan skälla tillbaka om någon hund skäller på honom först.

Jag bor nu hos min mamma då jag tror min hund helt har tröttnat på valpen.
Han har inte ont någonstans då jag klämt igenom honom.

Snälla hjälp hur ska jag göra :crazy:

Sv: Förvänd hund!?

Hjälp din hund och plocka undan valpen. Fattar inte valpen när din hund säger ifrån så gå emellan och lyft bort tills h*n fattar. Visa din hund att du har kontroll, så slipper han.

Jag känner mig så tjatig när jag hela tiden ska lyfta bort min valpen. hon springer fram igen och försöker leka. Hon verkar inte alls förstå tycker hon borde fatta när jag lyf bort henne sen 8 veckor.

Valpen är även så rädd och feg i allmänhet så jag vill inte förstöra henne mer. utan vill bygga upp ett själv förtroende men jag vill ju inte att min hund ska må dåligt:crazy:

Jag känner mig så tjatig när jag hela tiden ska lyfta bort min valpen. hon springer fram igen och försöker leka. Hon verkar inte alls förstå tycker hon borde fatta när jag lyf bort henne sen 8 veckor.

Valpen är även så rädd och feg i allmänhet så jag vill inte förstöra henne mer. utan vill bygga upp ett själv förtroende men jag vill ju inte att min hund ska må dåligt:crazy:

Det finns alltid en risk att en stor och klumpig valp skadar en liten hund. Inte för att den vill, utan därför att den är kanske dubbelt så tung som din lilla hund redan.

Om du inte vill stressa valpen genom att flytta på den hela tiden, så får du nog separera de två tills valpen är större och lyder.

Om inte det gäller världens mespropp till hund som vill bli lämnad ifred, så brukar jag faktiskt låta den få säga ifrån själv. Om en vuxen hund säger ifrån ordentligt till en liten valp (Oavsett storlek på dom båda), så brukar valpen lyssna.

Mina GD's har blivit tillsagda som små valpar, av hundar som varit mycket mindre än dom - och dom brukar acceptera det.

Om inte det gäller världens mespropp till hund som vill bli lämnad ifred, så brukar jag faktiskt låta den få säga ifrån själv. Om en vuxen hund säger ifrån ordentligt till en liten valp (Oavsett storlek på dom båda), så brukar valpen lyssna.

Mina GD's har blivit tillsagda som små valpar, av hundar som varit mycket mindre än dom - och dom brukar acceptera det.

Jag håller med dig om att de flesta vuxna kan säga ifrån, men en och annan är vek också. Vår dv.schnauzer har mått (och mår i viss utsträckning ännu) väldigt dåligt av att vara där valpen är. Hennes framfusighet gör honom nervös och när vi säger åt henne att nog är nog, så kryper han ihop och blir rädd.
:(

Hos oss är det dessutom ett helt igenom onödigt problem då valpen förvisso är intensiv som få, men mycket vek. Han har blivit arg på henne ett par gånger och hon ger sig direkt, men problemet är att han inte blir arg, utan drar sig undan eller lägger sig på rygg för henne. :crazy:

I TS fall så är en dobermann betydligt större än en shi-tzu, så om den lilla vuxna hunden blivit trampad på så är det inte konstigt om han blivit rädd.

Med vår är det nog inte skada/storleksskillnad utan bara det faktumet att dv.schnauzern är mycket vek och schnauzern vek som skapar problemet. Ibland önskar jag att dv.schnauzern mopsade upp sig iaf lite och bara såg om sin rätt att vara herre i huset. Otaliga är de gånger då jag fått fösa undan valpen när han äter så att han inte skall sluta äta och lämna maten till henne. Hon ligger bredvid och tittar intresserat på medan tuggorna växer i munnen på honom och sedan avlägsnar han sig långsamt... :crazy:

Senast ändrad:

I mitt fall gäller det nog bara att jag plockar bort valpen hela tiden undviker att ha dom tillsammans. Min hund är inte vek av något slag han har sagt åt lek kompisen som är en shäfer vad som gäller.
Han kan säga ifrån mammas leonberger tik om hon tänker ta hans ben.

Så han är varken vek eller otydlig men valpen förstår inte. Hon ignorerar hans beteende. Så jag får fortsätta lyfta bort henne.
Nu bor vi dock på olika håll i en vecka men ska börja så fort dom komme rihop igen.

I mitt fall gäller det nog bara att jag plockar bort valpen hela tiden undviker att ha dom tillsammans. Min hund är inte vek av något slag han har sagt åt lek kompisen som är en shäfer vad som gäller.
Han kan säga ifrån mammas leonberger tik om hon tänker ta hans ben.

Så han är varken vek eller otydlig men valpen förstår inte. Hon ignorerar hans beteende. Så jag får fortsätta lyfta bort henne.
Nu bor vi dock på olika håll i en vecka men ska börja så fort dom komme rihop igen.

Men om valpen inte fattar kan han inte vara så tydlig. Eller så är valpen superstressad och så uppe i varv att den inte kan koppla av alls?

Det är dock en shih tzu jag har. Hur ser man på den om densäger ifrån?
Den har ju otroligt mycke hår än vad enschäfer har.

Tycker ändå att om en hund skäller/hugger mot en annan hund så borde den förstå att den ska sluta.

Däremot kan jag inte säga om valpen är superstressad. Då denna endast känner sig trygg inomhus. Tränas förfullt att få den social även utomhus och mer trygg i sådana situationer. Vet dock inte om vi gör rätt.
Vi ignorerar hennesbeteende helt ute.

Jag tycker att din kompis som är valpens ägare ska kliva fram till plattan och ta tag i situationen! Har du pratat med hän om det här, vad säger han/hon?

Din lilla hund behöver stöd att säga ifrån till valpen. Du kan backa upp din hund, men valpen ska uppfostras av sin husse/matte. Det krävs teamwork.

Nu får faktiskt du och din kompis - SOM FLOCKLEDARE - ta tag i situationen och säga till valpen när det är färdiglekt!
Umgås de utomhus,leker promenerar?VILA IHOP är oxå viktigt.
Ni kan inte bara lämna dem åt varann och låta den lille jycken fixa allt och uppfostra valpen åt er.
Jag tror han är trött på att hon är stökig,påstridig osv.
Plus är han säkerligen rädd att hon ska göra honom illa.
En tass på ryggen av en stor hund,hon är ju ändå hyfsat mkt större redan nu,lär kännas rejält.
Värre lär det bli om hon får hållas.En Dobermann är betydligt mkt större än en Shih-Tzu,eller hur?
Lilltjejen måste ha egna valpkompisar att leka,promenera och vila med.
Går de på valpkurs? Rekommenderas.
Låter faktiskt oroande att din kompis inte tar tag i problemet,med tanke på rasen hon skaffat.
Om ni bara låter dem vara och inte gör ngt alls så tror jag att tiken kommer bli stökig och gärna ta egna beslut och ignorera mattes eventuella kommandon.
Och din hund kommer troligen bli en stressad otrygg kille.
Du skriver ju att han redan inte kan umgås med sin polare längre.
Ja,det var mina 5 ören iaf.Andra tycker kanske annorlunda.
Men vi har en liten själv (Jack Russel) + 4 (tills nyligen 5) stora hundar på 60-75 i mankhöjd och jag accepterar inte om de utnyttjar sin storlek gentemot honom.Då tar jag tag i det.
Rekommenderar oxå att ni promenerar med dem ihop.
Bara går framåt,inget nosande i gräset.
Och en person ska hålla i båda hundarna medan ni går.
Sen kan ni turas om.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 221
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 469
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 303
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa En kompis är hemma på dagarna med sjukbidrag. Hon o hennes sambo har en 1 1/2 årig blandras tik. Denna klarar inte alls att vara ensam... 2
Svar
28
· Visningar
2 476
Senast: Ginne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31