Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

jag tycker nog att treårs testet är rätt så tufft med tanke på att allt händer på samma dag, jag ska inte på tre års testet för min han växer så det knakar fortfarade och då vill jag inte anstränga honom.. jag tycker det är bättre att vänta för min del, ska man ställa upp i tre års testet så är ju inte hästarna mer än 2,5 när man börjar rida dem och det tycker jag är för tidigt... har ridit min 10 gånger ca 5 -10 minuter ute i skogen och enbart i skritt..
Löshoppat honm har jag bara gjord 2 gånger.
Jag vill vänta lite med honom jag anser att det är bättre att han är färdigväxt innan jag håller på för mycket med honom. Det är ju så olika från häst till häst, en del växer inte mycket mer och har utveklats bra, men min han växer på höjden än och har inte breddat sig så mycket..
Ja ja tur att alla är olika! :)

Jag vill vänta lite med honom jag anser att det är bättre att han är färdigväxt innan jag håller på för mycket med honom.

Korta stunder ofta är vad forskarna rekommenderar, även under växtfaser.

ja men det kan man väl inte påstå att treårs testet innebär?? Då är ju allt koncentrerat på 1 och samma dag!

*KL*

Hur går det för er?
Det går jätte bra. Han kom ifrån en lösdrift för ca 1 ½ mån sedan, helt ohanterad då. Nu fattas bara hängandet & att rida in. Hade sadel på sig för första gången i onsdags. Denne kille reagerade inte speciellt mycket, som vanligt. Vill alltid vara till lags & tycker allt är superskoj. Häromdagen stack han övver åkern, när han tröttna vid longeringen. Tur att han har så dålig kondis. Tog nog igen för hur lugn och felfri han varit. Haha!

Hur stora är era 3-åringar?
163cm kanske, men bör bli lite högre ialla fall. Han är väldigt kraftig & har påkar till ben, lite överbyggd bak också. Han skall växa i sitt huvud :rofl: bör sluta på 170.

Hur mycket sysselsätter ni småttingarna?
Longering, skall börja tömköra. Mest promenad och arbete med ledarskap i baktanken. Fösa på alla möjliga sätt. Nu har vi börjat titta lite på hinder också. Snart skall jag upp i sadeln.

Och vad är framtidsplanerna?
Oj, det var en bra fråga. Att Milton skall lita på mig till 100%, samt ett bra band som ger grymt sammarbete. Sedan är det upp till honom vad han tycker är kul, jag prioriterar dressyren, men kan mycket väl tänka mig att börja träna & tävla hoppning. Tror han kommer bli grym i båda, bra steg & stam. :)

Andra gången med sadel

Jag är juh jätte dålig på sånt här :smirk: ska se vad jag kan göra... :confused:

KL

Ikväll ska jag åka till ridhuset och rida skruttan inomhus för första gången....TJIIHOO!! Kan gå hur som helst :crazy: Uppdaterar senare...

Vad fin han var! Och vilken hage ni verkar ha! :love: Hur stor som helst!

Ja, den är ganska stor för 3 hästar bara. :d
Men den fungerar, fast ni skall ju inte tro den blir mindre lerig för det.
Haha!

Mjo, han är fin. Fast idag kom han in efter att ha trasslat in sig i eltråd, ramlat, fastnat i stolpen med grimman, försökt ta sig loss, vält & sedan slagit i sig och dragit sönder nosremmen på grimman för att sedan komma loss.

Jag såg inte detta, utan detta är en teori. 99% säker, finns massa tecken i hagen som pekar på det. Glad att min häst lever & har alla fyra ben kvar.

Men han hade när jag tog in honom, (detta måste ha hänt mellan fyra timmar idag) & vad jag förstår kan inte ett överben växa på bara några timmar? Kan ta kort på det. Det är som en bula på undersidan av käken, fast den är mer på ena sidan än andra. Den varken ömmar, eller något annat. Han äter och mår bra som vanligt och har inga "sår" på kroppen, bara massa svullnader. :cry:

Jag väntar till efter helgen, har ine svullnaden gått ner ringer jag efter vettis. Kan ta kort imorgon om ni vill se.

Någon mer som har en ALLT FÖR BUSIG treåring?

Jag svarar för unghästen vi rider in via skolan.

Hur går det för er?
Helt kanon! Quba (Qalle - De la Gardie) som hon heter är otroligt okomplicerad. Hon har nog inte bockat med oss i sadeln en enda gång, knappt annars heller. Det enda hon gör är att stanna från gallopp ibland, men hon blir inte "tokig" heller av att man går på henne med spöt, skönt! Sen är hon hur snäll och gosig som helst med, vilket självklart gör sitt. Hennes steg förbättras allt mer och hon har börjat löshoppa MYCKET nättre, skitkul! Det kan nog bli häst av henne med. :)

Hur stora är era 3-åringar?
Jag skulle tippa på att hon är runt 165-167, men maffig! Ser nog större ut.

Hur mycket sysselsätter ni småttingarna?
Hon rids någon gång i veckan, ibland två. Löshoppas en gång, sen tömkörs/lösgallopperas med inspänningar/promenerar vi cirka två gånger till. Hon går även i skrittmaskin cirka 30 minuter åt gången 3-5 dagar i veckan.

Och vad är framtidsplanerna?
Att hon ska klara sitt treårstest fint. Allrahelst klass 1, dressyr då, vilket det mer och mer ser ut som om hon kommer göra! :banana: Sen ska hon genomföra ridprovet med mig bra med. :)

ja men det kan man väl inte påstå att treårs testet innebär?? Då är ju allt koncentrerat på 1 och samma dag!

3-årstestet är inte särskilt tufft muskulärt. Det kräver lite kondition dock. Är hästen för ojämn kanske man inte visar den för poängens skull. Nej, jag tycker inte att det är någon större påfrestning. Vilken häst klarar inte att springa lös i galopp 4-5 varv, hoppa några språng, ledas för hand och ridas 5-10 minuter?

Hur kommer det sig att det är bra om det inte blir fler likadana? Nu blev jag nyfiken!

Jag har inte mycket att uppdatera med eftersom jag är borta till juli, och min tösabit vilar till dess. När jag åkte i januari var hon runt 149 (arab), och jag hoppas komma hem till en lite större häst :)

Hon har varit lugn med allt, påbörjad tömkörning och inridning. Jobbas nu endast lite på promenader, och hanteringsträning.

Vsd har du för pålle? :)
Också en 05:a? Vill se!

nä men min unghäst är inte frädigväxt och då vill jag inte rida inför ett treårs test! rätt om dagen d inte är så påfrestand så måste man ju kunna rida hästen innan man åker dit och det krävs ganska många timmar i sadeln för att dem ska bli så pass stabila och trygga!
Jag ska ialla fall inte på tre års testet..

Med gud så god han såg ut.
Han såg ut som en snäll pojk, men mycket hyss för sig kanske (?).
Hur lyckades du med denna sarliga blandning?
Fin var han ialla fall, stensöt kille :bump:

Här är lite bilder från idag, tänkte att det kunde vara kul att se.
Ja, ta gärna fler kort. Han vill jag/vi se mer av! ;)

Hej.

Hur ser era 05.or ut i munnen nu? Har dom tappat sina tänder? Min lilla häst har tappat sin "sista" tand idag. Det vill säga av dom som skall tappas nu. Hon är väl kanske lite sen, men den sista är i alla fall äntligen väck :rofl:

Så här gullig glugg har fröken "tandlös" nu.

19108672.jpg

Och så här söt kan hon vara i det härliga solskenet.

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_25/19100000-19109999/500x375/19108960.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Hej Miqubie.

Vilken fin häst du har. Såg ju då även på bilderna att du har en kapson, jag undrar helt enkelt om du är nöjd med den? Om den har några "exteriöra" fel enligt dig, är du alltså missnöjd med nåt i själva konstruktionen. Hur är den att jobba med, hur accepterar din häst den?
Upplever du att den glider fram och tillbaka över nosryggen?

Hej hopp and Smile!:rofl:

Detta är Darlica´s leende efter några svängar med senaste Colgate Sensation White. Snacka om bländande vitt leende. hahahaha

19108671.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hade inte tänkt starta någon ny tråd. Vill inte det. Vill inte berätta. Men ju mer jag håller saker inom mig ju mer uppäten blir...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
34 779
Senast: Gunnar
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 113
Senast: Lady_S
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
779

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka