Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

KL

Min lilla skrutta får rätt lite mat nu då hon är under vila/konvalence.

Morgon:
1L lucern hack
2dl Grund

Kväll:
2L lucern hack
4 dl Grund
4-5 kg Hö

Fri tillgång till hösilage i hagen (ute mellan ca 06-23)

Har börjat rida mitt treårssto, vi har kommit till traven, snart dags för en galopp.
Hon har nog gått upp i vikt slutet av vintern.

Äter nästan bara ett mkt bra ensilage.
Lite groov morron o kväll
samt 2dl torr betfor (ja jag blötlägger förstås=)

isa - var har du din häst? Ursviken?
Vore kul isåfall, och världen är liten också!

Jo, alldeles riktigt! :D
Ser att du bor i umeå, vart har du din/dina hästar? (bodde i umeå tidigare)

*kl*
Va på kliniken med 04:an idag som jag skrev tidigare. Den diffusa hältan bak, visade sig vara en lös benbit i vä kota fram...SUCK

Ska ni operera bort den?

Så tråkigt det är att höra att det är några treåringar här i tråden som inte är "på topp" just nu.

Den här tråden handlar ju om våra 3-åringar, men jag fick med 4-åringen på samma gång.
Ja du, jag vill ta bort den, för jag känner att om han fått ont och blivit halt av den nu, med den lilla träning han gör idag så har jag svårt att tro att det skulle bli bättre med tiden. Veterinären däremot vill behandla med kortison & tuppkam, vilket vi gjorde idag, både kota och knäled, sen boxvila ett dygn, sjukhage 2 veckor, v.2 uppsutten skritt några minuter och återbesök därefter. Ska prata med försäkringsbolaget imorgon och höra vad dom säger.. Så trist bara, vi hade ju liksom våren sommaren planerad.

*kl*

Mitt sto, Rubinrot - Gauguin de Lully, har blivit STOR (över 170 cm nu) och växer nu återigen..
Var ska detta sluta?? ;)
Tur att matte är 177 lång!

Det kommer bli en rejälare modell av häst som är stor på många ledder, men utan att för den sakens skull vara tung.

Vi kommer till 99% inte att vara med på 3-årstest; jag tror säkert att vi rent utbildningsmässigt skulle kunna lära oss allt som behövs tills dess men dels har jag dåligt med medhjälpare och dels har jag svårt att se nyttan av testet för "framtida avel" utan ser det mer som en "tävling", och med så unga hästar ska man ju inte tävla! ;)
Men vänta tills hon är 5, då hoppas jag få komma ut på banorna och sikta mot rosetterna.

Till sist är hon ju också mycket stor och ganska sen i utvecklingen, jag tror hon mår bra av att stå över detta test och istället sikta framåt mot karriären som ridhäst och tävlingshäst!

Pållen har landat väldigt väl i sig själv och är så himla SNÄLL och go så matte blir alldeles lycklig! :love:

Hon tar hand om mig hela tiden och försöker hela tiden se till att hon gör rätt, för då blir matte glad.
Är något läskigt går det utmärkt att gömma huvudet (halvmeter långt och 20 kg tungt) i mattes famn så försvinner allt läskigt! ;)

Kul att se hur de förändras, ifjol var hon ju en arg tonåring och nu världens mjukaste lilla häst!

Vi tömkör, promenerar och lastar en del. Det går alldeles utmärkt.

Vi håller också på med inridningen som jag gör utan medhjälpare.

Det blev en annorlunda modell än min ursprungliga plan (så snart som möjligt lära sig springa med matte på ryggen = bli sadelvan och därefter lära in hjälperna och börja rida.

När vi väl kom igång visade det sig vara viktigt för pållen att göra rätt så istället blev det skrittpass i paddocken (max 10 minuter och max 2 gånger i veckan) med halter och styrning.
Nu är hon helt bekväm med det (och också mycket duktig) och vi har så smått försökt oss på att trava. Det är aningens konstigt, hon gör det för att matte säger så men det blir gärna bara 10-20 meter och sedan skritta igen och kolla av om det verkligen ska gå till på det där viset? ;)
Hon är ju ganska stor och lite överbyggd så det kan vara klurigt att ha med alla benen och balansera mattes 60 kg på det.
Sist lossnade det bra så vi fick en längre bit trav med framåtbjudning så nu ska vi bara testa det ett pass till och sedan ta med oss en kompis och rida ut så ramlar nog poletten ned helt!

Hon är totalt riden bara sex gånger under dryga månaden så ännu är det mycket utbildning kvar.
Tyvärr hostar hon lite; ingen feber och inget snor men förkylnings hosta sedan i söndags.
Kanske en lättare "snuva"?
Hon får ett tag till på sig men får väl sedan besöka farbror veterinären om hon inte blir bra.

Några bilder, först rider vi:

18474248.jpg

Gosegrisen och matte:

18474247.jpg

FODER:
Min är som sagt stor och växer men är ganska rund om magen :angel:...
Hon har bytt båda framtänder upptill och nedtill och verkar byta någon inne i munnen nu?!

Hon har fri tillgång på grovfoder (silage ute, hö inne) men får också 2 kg Lucern Hackat Strå och 0,3 kg Krafft Protein. Till sist en "dutt" (0,2 kg) Krafft Groov, detta bara för att maten ska smaka nättre (ger uppblött mat och Protein smakar inte gott blöt tydligen, men med lite Groov går den ned!)

*slänger in en fråga*

Hur gör ni alla med skoningar??
Har tänkt sko min sockertopp nu vid nästa hovslagarbesök, i början av april. Ska jag sko runt om eller bara fram? Han har lite fullblodshovar o ganska så känsliga sulor.
Vill ju inte att han ska ha svårt o visa upp sig på "dagen D" bara för att han är öm i fötterna o springer o nickar...:crazy:
Kanske lika bra att sko runt om..? Undrar hur länge de får sitta kvar bara.. :angel: Hoppas lite av denna GYTTJA hinner försvinna tills dess iaf!!! *spy*

Jipiie!

Vi har travat för första gången under ryttare. Vi är ju som bekant lite efter i ridningen, men vi skyndar långsamt... Men vilken härlig känsla. Vi travade visserligen bara ca 20m. Men hon var sååå duktig.:bump:

Jag hade nog tänkt att sko henne här i dagarna. men vet ej heller om det blir runt om eller bara fram. Fast jag har ju hovslagaren i stallet så det går att ändra sig lite när man vill:D
Fast jag tänker ju lite som så att motorn sitter ju bak, så är det nånstans dom behöver fäste så är det väl där... För enda anledningen att hon ska skos är ju att vi nu har ett förfärligt före. Och jag har ju planer på att spänna henne för rockarden här framöver och då vill det ju till att hon slipper halkan. Hon körs ju ganska ofta med släpan så jag hoppas att det ska vara ganska odramatiskt, men vi ska ju vara tre stycken så vi borde ro det i land.

Dessa härliga 05-or :banana: Hon är för visso tok brunstig och en riktig pissande sådan, vår stackars 2åriga hingst har det lite jobbigt just nu.

Jag upptäckte dom pga att hon vart jätte svullen i hasen och svullnaden ändra sig nästan från dag till dag, så då vart det klinik och upptäckte dom i båda haserna.
Min är också fortfarande svullen och det är snart ett halv år sen operationen, och jag har också fått höra att det inte ska vara någon fara. Men visst blir man lite nojig av det, kollar jämt hur hon rör sig och tror det ska vara något fel.
Vi ska snart tillbaka till vet för att se om vi kan få bort reservationen i försäkringen.
När operera du din?

*slänger in en fråga*

Hur gör ni alla med skoningar??
Har tänkt sko min sockertopp nu vid nästa hovslagarbesök, i början av april. Ska jag sko runt om eller bara fram? Han har lite fullblodshovar o ganska så känsliga sulor.
Vill ju inte att han ska ha svårt o visa upp sig på "dagen D" bara för att han är öm i fötterna o springer o nickar...:crazy:
Kanske lika bra att sko runt om..? Undrar hur länge de får sitta kvar bara.. :angel: Hoppas lite av denna GYTTJA hinner försvinna tills dess iaf!!! *spy*

Vi har också tänkt att slänga på skor fram när hovslagaren kommer nästa gång (30/3). Har haft mycket funderingar fram och tillbaka om det. Problemet är att det är svårt att se om hästen är ömfotad om den tex är det på båda fram. Men jag tycker att hon kan reagera lite när hon råkar trampa på en sten + att hon ibland har lite dålig bjudning ibland. Helst vill jag vänta så länge som möjligt med att slänga på skor, men nu skall jag alltså göra det.

Får se om det gör någon skillnad. Tänker dock ta av skorna igen efter treårstestet när hon får lite semester.

Skall se om jag kan fixa några bilder på den lilla damen.

Mvh

Tora

En fundering:

För några dagar sedan så pratade jag med en bekant som absolut inte skulle ställa upp med sin häst i treårs. Anledningen var att hon tyckte det var på tok för mycket träning innan för en så ung häst.

Efter en del funderingar så undrar jag igentligen vad det är som är så fruktansvärt mycket träning. Visning för hand kan ju inte vara så krävande. Lösgaloppen är väl inte så mycket att hänga upp sig på heller. Det skulle väl vara löshoppningen kanske. Men hur jobbigt är det för en 3-åring att löshoppa 1-2 ggr i månaden?

Det som många kanske hänger upp sig på är väl ridprovet men det är väl än så länge inte obligatoriskt (om man vill ha diplom så är det dock det). Men efter att ha läst reglerna så måste jag säga att det är ju inget komplicerat eller krävande på något sätt. Lite trav i båda varven under lättridning. Lite galopp i båda varven i lätt sits och skritt på läng hängade tygel i båda varven. Det är väl endå ganska så grundläggande saker? Det är ju inte frågan om en Grand-Prix uppvisning utan bara att man skall se att hästen är ridbar.

Vad jag möjligtvis skulle tänka mig är att det blir en tuff dag sammanlagt för unghästen även om alla de själva delmomenten är enkla. Men samtidigt är det ju bara en enda dag det är frågan om.

Någon som har några funderingar kring det?

Mvh

Tora

min påller är oskodd. i den här gyttjan som just nu råder där all mark är så vattensjuk så behöver vi inga skor.
sen har vi mest skogsvägar/stigar att rida på, och dom grusvägarna vi har är antingen med gräs i mitten eller just nu jättemjuka pga allt regn.
har inte märkt av ngn ömfothet öht så skor kommer nog inte på förräns kanske sommar ngn gång.
:)

han är iaf snäll att verka, får väl se sen hur det blir när man bankar på ett par skor ;).

jag har det bra iaf som har styvfar som är hovslagare så han är nära till hands.
(även en mamma som är ET, perfekt ju:D )

Hej. vilken trevlig tråd! Kul att läsa om alla jämnåriga!

Hur går det för er?
Över förväntan. Har köpt min första unghäst, kom hem med honom i januari. (Hingst e. Saigon - Legat. ska kastreras nu första april) Han var då endast sutten på 2 ggr. Rider honom idag ensam överallt, han är klok och lättarbetad. Har mkt bra ridbarhet fast än han är så grön. Är ingen megagångartshäst och heller ingen 150-klass hoppehäst, men lättlärd och bra huvud.
Trodde först han var lite för menlös men har nu visat lite temperament när han blivit mer hemmastadd - kul!

Hur stora är era 3-åringar?
Är kass på sånt. Men gissar på runt 160. Hoppas han växer lite till efter kastrering.

Hur mycket sysselsätter ni småttingarna?
Rider 3 dagar i veckan ute i skog och mark. Underlaget är värdelöst så längtar tills det torkar upp och man kan bygga ridbana! Förutom ridning blir det mest bara borstning och kanske lite "ledarskapsövningar" .

Och vad är framtidsplanerna?
Hade först tänkt visa på treårs, men eftersom jag inte har hjälp från nånstans så är det lite krångligt att träna inför testen. Löshoppa är lite svårt att göra ensam och klubben här hemma är inte direkt "på" om att arrangera löshopp osv.
Ridprovet skulle jag vara minst nervös för. Att visa för hand - vi har problem att visa traven då han blir alldeles för laddad och börjar bocka och galoppera. (Kan ju bero på att vi tränar längs med en grusväg ute i det fria... )
Längre fram hoppas jag kunna rida lite lättare klasser i dressyr och kanske runt 120 hopp. (Har fortfarande inte sett hästen hoppa...)

classic är skodd fram just nu men hon har gått skodd runt om fram till i höstas hos förra ägaren då han endast körde henne

Just ja foder var det oxå.
Har fri tillgång på hösilage.
Får 0,7 kg torr betfor som blötlägges (vet inte hur mkt det blir när det är blött!)
0.5 kg Krafft Grov 90
och 0,7 kg krossat korn.

Hur går det för er?

Bra, båda hästarna tömkörda, löshoppade och inridna. Jätte trygga med ridningen, även om det inte har blivit så många uppsittna ridpass.
Den ena som är lite mindre har varit ute på ridturer i naturen, även själv utan stall vännerna :) Sköter sig jätte bra.
Har nyss haft en vila då ridhuset varit stängt, ska komma igång med ridningen och löshoppningen nu igen för att hinne med en vila till innan treårs.

Hur stora är era 3-åringar?

Den e- Cardento ca. 161 (hoppas den växer mer, tror det. Har dock inte vuxit nästan något på ett år :crazy:
Den e-Camaro M ca. 171, stor men högställd, mycket trevlig typ, en dröm att sitta på :d

Hur mycket sysselsätter ni småttingarna?

Mycket varierat. Hellre för lite än
för mycket. Hästarna har just vilat igen. Försöker alternera löshoppning, tömkörning och ridning med måtta. Viktigaste är att hästarna behåller sin positiva inställning till all hantering.

Och vad är framtidsplanerna?

kanon hästar inom hoppning, inga gränser :rofl:

jag opererade min 11 oktober 07.. men han har ju inte ont av det eller så ,men som du skriver man blir ju lite nojig :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hade inte tänkt starta någon ny tråd. Vill inte det. Vill inte berätta. Men ju mer jag håller saker inom mig ju mer uppäten blir...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
34 779
Senast: Gunnar
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 113
Senast: Lady_S
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
779

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka