Sv: Fortsättning på hur går det för era 05r!
*kl*
Mitt sto, Rubinrot - Gauguin de Lully, har blivit STOR (över 170 cm nu) och växer nu återigen..
Var ska detta sluta??
Tur att matte är 177 lång!
Det kommer bli en rejälare modell av häst som är stor på många ledder, men utan att för den sakens skull vara tung.
Vi kommer till 99% inte att vara med på 3-årstest; jag tror säkert att vi rent utbildningsmässigt skulle kunna lära oss allt som behövs tills dess men dels har jag dåligt med medhjälpare och dels har jag svårt att se nyttan av testet för "framtida avel" utan ser det mer som en "tävling", och med så unga hästar ska man ju inte tävla!
Men vänta tills hon är 5, då hoppas jag få komma ut på banorna och sikta mot rosetterna.
Till sist är hon ju också mycket stor och ganska sen i utvecklingen, jag tror hon mår bra av att stå över detta test och istället sikta framåt mot karriären som ridhäst och tävlingshäst!
Pållen har landat väldigt väl i sig själv och är så himla SNÄLL och go så matte blir alldeles lycklig!
Hon tar hand om mig hela tiden och försöker hela tiden se till att hon gör rätt, för då blir matte glad.
Är något läskigt går det utmärkt att gömma huvudet (halvmeter långt och 20 kg tungt) i mattes famn så försvinner allt läskigt!
Kul att se hur de förändras, ifjol var hon ju en arg tonåring och nu världens mjukaste lilla häst!
Vi tömkör, promenerar och lastar en del. Det går alldeles utmärkt.
Vi håller också på med inridningen som jag gör utan medhjälpare.
Det blev en annorlunda modell än min ursprungliga plan (så snart som möjligt lära sig springa med matte på ryggen = bli sadelvan och därefter lära in hjälperna och börja rida.
När vi väl kom igång visade det sig vara viktigt för pållen att göra rätt så istället blev det skrittpass i paddocken (max 10 minuter och max 2 gånger i veckan) med halter och styrning.
Nu är hon helt bekväm med det (och också mycket duktig) och vi har så smått försökt oss på att trava. Det är aningens konstigt, hon gör det för att matte säger så men det blir gärna bara 10-20 meter och sedan skritta igen och kolla av om det verkligen ska gå till på det där viset?
Hon är ju ganska stor och lite överbyggd så det kan vara klurigt att ha med alla benen och balansera mattes 60 kg på det.
Sist lossnade det bra så vi fick en längre bit trav med framåtbjudning så nu ska vi bara testa det ett pass till och sedan ta med oss en kompis och rida ut så ramlar nog poletten ned helt!
Hon är totalt riden bara sex gånger under dryga månaden så ännu är det mycket utbildning kvar.
Tyvärr hostar hon lite; ingen feber och inget snor men förkylnings hosta sedan i söndags.
Kanske en lättare "snuva"?
Hon får ett tag till på sig men får väl sedan besöka farbror veterinären om hon inte blir bra.
Några bilder, först rider vi:
Gosegrisen och matte:
FODER:
Min är som sagt stor och växer men är ganska rund om magen
...
Hon har bytt båda framtänder upptill och nedtill och verkar byta någon inne i munnen nu?!
Hon har fri tillgång på grovfoder (silage ute, hö inne) men får också 2 kg Lucern Hackat Strå och 0,3 kg Krafft Protein. Till sist en "dutt" (0,2 kg) Krafft Groov, detta bara för att maten ska smaka nättre (ger uppblött mat och Protein smakar inte gott blöt tydligen, men med lite Groov går den ned!)