Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Hej hopp and Smile!:rofl:

Detta är Darlica´s leende efter några svängar med senaste Colgate Sensation White. Snacka om bländande vitt leende. hahahaha

19108671.jpg

:rofl: :rofl:

Haha, det där var en riktigt snygg bild.
Jag vet faktiskt inte hur min lillkille ser ut i munnen än, kollade lite snabbt igår.
Men här skall det fotas, om det nu går. ;)

Hej!

Tack så mycket! Men han måste upp en hel del i vikt. :crazy:

Ja, kapsonen ja. Den hade jag inte klarat mig utan. Detta är fast järn.
Detta är inte min, utan jag lånar den av en stallkompis. Jag älskar den riktigt mycket!
Den snvänder jag vid promenader, longering o.s.v. Man kan ta mer finkänsligt, eller måste rättare sagt då denna är
en skarp modell. Milton accepterar det hur bra som helst. I början använde jag bara kapson, då han bara gått på
lösdrift hela sitt liv utan hantering (har nu varit bland människor i 2mån). Han kan gå likadant i grimman nästan,
men då är han inte lika känslig.Nu räcker det att jag för handen LITE bak, så saktar han. Eller skapar en liten "våg"
när han skall stanna vid longering. Blir han rädd blir han inte stark med kapsonen. Den kan glida ytterst lite och då
är det om jag bara håller på i ett varv under en längre tid, men det gör jag ju aldrig utan växlar hela tiden.
Men den glidar aldrig så mycket att hjälperna blir fel, nosjärnet sitter ju där det sitter (fast med andra ord - finns olika modeller).
Jag skall även tömköra på kapson, man kan ju göra allt! Det bästa är att han följer bra, lär sig inverkan och flyttar/sänker sig för tryck.

Hur går det för er?

Jodå, det går bra. Min tjej är skrittad och travad i lina och det är inga konstigheter alls. Vi har bara ridit på henne 5-6 ggr och är ändå på god väg. Nga ggr till så är det dags att galoppera lite. Hon har nyss haft en liten vila men jag känner mig ändå inte stressad. Hon är bara löshoppad ett par tre ggr men gör det med lätthet och är verkligen duktig så det är heller inga problem. Nu ska vi ev löshoppa idag :) Hoppas att det går bra :banana: Mkt tömkörd är hon vilket hon tkr är roligt.

Hur stora är era 3-åringar?

Strax under 160cm. Hon är dock född sent och växer mer så matte hoppas på 165cm innan hon är färdigväxt. 160 cm på visningen hade varit bra.
Hur mycket sysselsätter ni småttingarna?

Och vad är framtidsplanerna?

Jag hoppas att jag har en bra tävlingshäst för mig i minst msv dressyr och lätta hoppklasser. Dock misstänker jag att hon går mkt längre i hoppningen än vad jag är kapabel att ta henne :o
En bra ridhäst är va jag önskar mig helt enkelt och det tror jag att jag har :bow:

Såg att jag missade en fråga..

Hur mycket sysselsätter ni dem?

Jag försöker se till att hon blir riden 2-3 ggr/vecka nu framöver och tömkörning 1 gng/vecka. Löshoppas ska hon ju också göra kanske varannan vecka. Tycker det är lagom fram till treårstestet. Där efter ska vi börja prova att rida ut lite och runt första juni ska hon släppas på lite bete och få kanske 4-6 veckors vila innan vi kör igång igen.

Bilder är jag kass på att lägga ut (måste ta mig tid ngn dag för att lära mig hur man gör) men på www.nogg.se/beaman finns bilder under fliken fotoalbum och Beata.

Senast ändrad:

Shiny ska skos vid nästa besök, den 26 april. Men vi skor bara fram, till en början iaf. Hon har riktigt hårda och fina hovar, aldrig sprickor eller flisor, men öm i sulan

jag ska vänta lite med att sko då min hovslagere inte tyckte det behövdes han har jätte bra och fina/starka hovar :banana:
Börjar han ömma så åker skor fram på till en början..

Mitt sto är nu 170.

Hon rids 1-2 ggr i veckan, ibland löshoppas hon också. Har även börjat lastträna eftersom det var 2 1/2 år sedan hon åkte transport.

Och vad är framtidsplanerna?[/B][/QUOTE]

Har svårt att bestämma mig. Har inte bestämt mig för om jag ska visa på 3 års test eller ta ett föl på henne först. Desstom är jag orolig att hon inte ska få så bra poäng som jag hoppas på...

Har svårt att bestämma mig. Har inte bestämt mig för om jag ska visa på 3 års test eller ta ett föl på henne först. Desstom är jag orolig att hon inte ska få så bra poäng som jag hoppas på...

Vad hoppas du på för poäng? Jag satsar på diplom på min, men man vet ju aldrig vad domarna tycker! :)

nä men min unghäst är inte frädigväxt och då vill jag inte rida inför ett treårs test! rätt om dagen d inte är så påfrestand så måste man ju kunna rida hästen innan man åker dit och det krävs ganska många timmar i sadeln för att dem ska bli så pass stabila och trygga!
Jag ska ialla fall inte på tre års testet..

Fast inte behövs det särskilt många timmar av ridning, för att genomföra ridprovet på 3-års testet.

Vi brukar rida våra ungefär 15 min vid 10 tillfällen, vilket blir 2,5 timme.

Så särskilt ansträngande tycker jag inte det behöver bli.

Ska nu också blanda mig i den här tråden inte bara sitta och tjuvläsa:angel:

Har en -05 e.Saigon - Briar - Pontus.

Som just nu har som roligaste sysselsättning att leka plockepinn med sin box på nätterna.
Men inte genom att ta sönder något, utan hon lyfter fint ut dom ur sina hållare med tänderna :crazy:

Hon har kommit så långt att hon precis börjat galoppera med ryttare.
Är tömkörd någon enstaka gång, då hon upplyste mig om att detta har jag väl gjort hela livet ska du inte komma med en utmaning någon gång;)
Är tyvärr knappt löshoppad alls, har hela tiden kommit saker i vägen, men ska nog ändå inte bli något stort problem hon har lätt för sig, behöver bara slappna av.

Hon är faktiskt skodd runt om, eller rättare sakt nästan runt om. Har redan tappat ena framskon, men är inte speciellt konstigt med tanke på den djupa lervällingen vi har i hagarn här nu.
Tog beslutet att sko henne för att jag vet att hon har väldigt mjuka hovar, så att hon sliter väldigt hårt på dom.
Och redan första gången efter att hon fått skorna på sig insåg jag hur rätt det var, hon rörde sig mycket mer, vilade mycket bättre i steget och en helt annan framåtbjudning.

/Camilla

Vad gör ni på era ridpass? Jag är så rädd att rida för hårt! Jag väntar på "bakslag" i ridningen men än så länge är han så väldigt okomplicerad, pigg och framåt så det känns som att det är lätt att trava för mycket!
Red ca 4 km på fredagen, varav rätt mkt trav å en kort galopptur på ca 100 meter. vet inte riktigt hur lång tid det tar... 30-40 min men med mkt skritt.
På lördagen red vi ca 20 min, mkt skritt och en del trav. Kort galopp.
Söndag skrittade vi 20 min.
Sen vilar han fram till fredag men med lite inslag av ledarskapsträning.
Känns inte alls trött eller sliten. Gott hull. Men jag vet inte, hur är det med muskler/leder osv?? Är detta för hårt??

Jag skulle inte rida så många dagar i rad. Rid bara varannan eller var tredje dag och fyll ut tiden där i mellan med andra aktiviteter som tex lösgalopp, löshoppning, ledarskapsträning, tömkörning eller helt enkelt en vilodag.

Mvh

Tora

Det hade jag missat att det var så pass länge. 40 minuter är nog i längsta laget. Jag själv försöker hålla mig till ca 20-25 minuter uppsutten ridning.

Mvh

Tora

Jadu,jag vet inte,är inte jag som är uppfödare! ;) Så tanken bakom det hela har jag ingen aning om! :D

Men det vart då iallafall en väldigt underbar individ,som jag BARA skulle titta på då jag inte skulle ha en till häst,och vips,så smälte mitt hjärta,och helt plötsligt så var han inpackad i transporten och på väg hem,så jag var inte riktigt med på vad det var som hände... :angel::confused::rofl: Det bara vart så!:love:

Om jag skulle ha korsat dessa två raser så kan jag tänka mig att hade jag gjort det pga att få in lite smäckerhet och mer storlek,då basjkirerna är korta och kompakta,ev lite mer höjd,att få en häst som är väldigt lugn och stabil,och aldrig stressar upp sig. Ev för att få in extra gångarter,då basjkirerna kan ha 6 stycken,dock är den sjätte väldigt ovanlig.

Har sett att min har visat tölt i hagen än så länge.

Hur går det för er?
Det går super. har börjat gå lite i form nu i traven inte för att jag kräver det utan hon gör de lite av sig själv. Går super snällt både själv och med sällskap i skogen. riden i alla gångarter. och löshoppad ca 1 meter och ÄLSKAR de..

Ca 160 cm. Blir nog någon cm högre.

Hon rids max 2-3 ggr/vecka ibland vilar hon en hel vecka men det blir ej mer än 3 ggr/vecka i alla fall. Ridpassen brukar ligga på 15-20 min. ibalnd när vi bara skrittar up så kan vi luffsa runt i 30 min men ej längre =)Hon tycker de e skit kul å bli riden. hon står med nummen vid öppen när bettet kommer å går alltid med ögonen sprik rakt fram nr man rider =)

Och vad är framtidsplanerna?
Nu i vår ska hon betäckas om jag har pengar. sen till höste ska hon tävla hoppning hela 20 cm :banana: sen ska hon stå i vinter å gå med bebis på våren sommaren. å sedan ridas igång igen å förhoppnings vis kunna starta en liten kort distans tävling som 5 åring.

*knapplån*

Min har ibland när hon har löshoppats tagit och nosat på marken under tiden som hon galopperat. I går så gjorde hon samma sak när jag och sambon var ute och galopperade på banan. Min sambo sa att plösligt så försvan halsen bara och hon galopperade några steg med näsan i marken som en myrslok. Hon bockar inte eller något sådant utan bara luktar på marken.

Måste ha sett riktigt roligt ut. Synd att jag missade det (galopperade framför på mamma häst) :D. Min sambo tyckte dock inte det var alltför roligt när halsen bara plötsligt försvan.

Mvh

Tora

*kl*

Va allas hästar verkar vara snälla :)
Min e ett litet buse-troll. Är inte alls så sugen på att kliva på framåt. Har travat några ggr i lina, men stannar nästan på en gång..typ 10 meter. Går man på för mycket så bockar hon...*hm*. Jag tror att jag borde börja rida ut, men känner inte riktigt att jag har den kollen än som jag vill ha. Är jättesnäll att tömköra ute o både skritt och trav o då bjuder hon på riktigt bra.
Vad gör man?

KL

Min 05-a är e. Hochadel - A Jungle Prince. Rids 1-3 ggr i veckan. Har löshoppat en del och skulle vilja göra mer regelbundet. Tömkör och går skogspromenader. Hade lite panik inför 3-årstestet innan jag insåg att ridprovet bara var obligatoriskt för diplomhästarna, vilket vi tyvärr nog inte kommer få. Så nu känner jag mig lite lugnare. Vill bara ge henne så goda förutsättningar som möjligt att vara avslappnad och visa sig från sin bästa sida.

jaaa, snäll o rar är väl min, men jag lyckades åka av för första gången igår. 2 ggr dessutom... :crazy:

Det är väl bara att inse att jag inte är 20 längre, reaktionsförmågan var visst inte vad jag hoppades. Lilla häststackaren var mer avslappnad än på länge men trängde upp mig lite på en staketstolpe på ridbanan och blev jätterädd av ljudet från min fot. Hoppade ca 5 meter åt andra hållet och matte blev liksom kvar i luften och damp ner som en säck potatis... Hon sprang iväg 5 meter och stod sedan blickstilla tills jag hade kravlat mig upp igen. Duktig tjej!!

Det hindrade ju inte att hon tyckte det var skitläskigt i samma hörn igen och jag snabb som en vessla i reaktionen åkte av en gång till :o Denna gång hamnade jag iallafall på fötterna. Hon gjorde samma sak igen och väntade snällt på att jag skulle sitta upp och jag kunde avsluta ridpasset med att göra det jag ville...
Så nu har vi haft vår premiärluftfärd. Hade gärna varit utan förstås.

18649654.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hade inte tänkt starta någon ny tråd. Vill inte det. Vill inte berätta. Men ju mer jag håller saker inom mig ju mer uppäten blir...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
34 779
Senast: Gunnar
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 113
Senast: Lady_S
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
779

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka