Sv: Fortsättning på hur går det för era 05r!
*knapplån*
Hur ser eran plan ut framöver? Vilka datum är det som gäller för er med tester, träningar och dylikt? Tränar ni något för tränare övht, tömkörning/ridning/körning? Hur ser sommaren ut?
Nästa vecka åker jag utomlands så då blir det en lite längre sammanhängande vila för Lejonhjärta, därför har jag medvetet gjort denna vecka till lite mer krävande för ponnyn.
Han har gått med lös två dagar, söndag och måndag. På söndag tänkte vi bege oss ut i skogen off road och skrittade iväg över åkrarna och sedan längs skoterspåren som bär jättebra nu, vände sedan in i skogen i stiglöst land men gav upp efter ett par hundra meter då det var med fara för liv och färde som vi försökte ta oss fram i den hårda skarsnön.
På måndag red vi istället rätt mycket trav i kanske 4 km. Jag har ju en kallblodstravare med en ganska stor trav när han får "rulla på", men den lilla Russungen for förbi oss i världens trav och höll jämna takter med oss hela vägen, tar galopp ibland när han stannat och hamnat på efterkälken men annars vill han gärna ligga i en större trav. Jag blir så full i skratt, han är så full i överraskningar och oförväntade förmågor
Ikväll ska vi åka till ridhuset för ett tömkörningspass. Kommer jobba vidare med förhållandet till handen i skritt & trav. Mest är det JAG som behöver få en tillräckligt lätt
och stabil hand, tror jag!
På fredag åker vi ner till AnnA_ och Tacitus här på Buke inför Buketräff på lördag. Tänkte eventuellt låta honom löshoppa på fredagkväll när vi kommer fram. På lördag ska han få lite mer miljöträning på att jobbas med andra hästar i manegen är min tanke och så ska vi få hjälp av zesel med
Dual Aktivering. Ska bli intressant att se vad lillen tycker om det!
Sedan ser det ut så här att jag kommer hem den 2:a april och efter det kommer jag lägga rejält krut på bettvänjningen igen, och försöka köra honom på bett kanske 1-2 gånger innan KÖRKURS den 12-13 april. Skulle helst vilja "hinna med" 2 ridhusbesök under den veckan innan också med löshoppning ena gången och så spänna för och köra i ridhuset andra gången, men misstänker att jag nog måste boka ridhuset för båda aktiviteterna och det kan vara svårt att få tider.
På kursen blir det ett tömkörningspass och ett körpass. En ganska tuff helg för ponnyn, misstänker jag, men nyttigt!
Och efter det ser vi fram emot avelsvärdering i Luleå 3:e maj! Ska bli superintressant att höra vad domarna säger om plutten! Och dessutom ser jag fram emot hela tillställningen, få kika på en massa tjusiga hingstar av olika ras och form, det blir mäktigt. Har försökt dra ihop en hejaklack
Inför avelsvärderingen blir det ju lite mer krut på visningsträning så vi verkligen får till traven på Dagen D. Tror vi ska blanda visningsträning för hand med handhästturer tillsammans med kallblodet, det är nyttigt för russets trav att få länga ut på riktigt längre sträckor.
Min plan är också att under de två veckorna ska hovslagarbesök hinnas med och eventuellt ett besök av en ET som får gå igenom honom lite lätt... Är osäker på det sista men tror det kan vara bra att få honom igenomklämd.
Sedan siktar vi vidare på treårstest antingen 17:e eller 18:e maj, antingen i Vännäs eller i Sundsvall. Vet fortfarande inte om det är för ponny i Vännäs, men bör få besked i eftermiddag. Inför testet skulle jag vilja löshoppa honom i alla fall 1 gång, mellan avelsvärderingen & testet...
Efter treårstestet får han nog en lite längre vila, nu när jag planerar och skriver ser jag ju att det blir intensivt här framöver.