Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Å någon mer än jag som har en bestämd dam.
Min gör ungefär samma sak som din, bara det att min ställer sig på bakbenen också *urk*.
Jag vågar knappt lägga till skänkel för då blir hon riktigt förbannad.
Vi var hos tandis idag och tog bort en vargtand och sedan håller hon på att byta tänder för fullt så tandis trodde hon kunde vara lite kinkig för det också.
Så nu ska hon få ta det lungt i 3veckor så ska vi se vad hon säger sen. Men hon är ju ett bestämt sto så hon kan säkert fortsätta lite med sånt sen också.
Och gör hon det ska jag ta hjälp av någon som vågar gå på henne lite mer, det räcker att slå över en gång för min del :angel:
Men annars är hon underbar :d

min lille dack är så snäll än så länge! (men väntar ju på bakslag)..
Hoppas inte det kommer men han verkligen älskar att få komma ut!!!
Öronen fram hela tiden och i går när jag red träffade jag en bekant så vi stod still och pratadei ca 5 min och han stod still hela tiden!!!

Jag hade också tyckte att det var lite ofta och mycket, brukar bara rida/longera/löshoppa 2-3 gånger i veckan. Ridpassen vara då i ca 10-15 min beroende på om hästen behöver linas innan man kan sitta upp.
Om dom ska gå 3-års test får dom prova på att både löshoppa och bli ridna på samma dag vid ca 2 tillfällen.
Tycker inte det finns någon bra anledning att göra mer än så med 3-åringarna.

Var försiktig så att du inte tråkar ut eller tröttar ut hästen innan den ens börjat komma till arbete.

/Camilla

Oh.. då ska jag va glad att hon inte ställer sig på bakbenen också.
Har resonerat som du. Hon får ta det lite lugnt i några veckor för o få ordning på fällning och "tandbyte".
Ska också ta lite hjälp för att få ordning på det hela. Tror nog att jag skippar den uppsuttna delen på treårs testet. Ska du åka med din?
:)

Jag tror det blir ca 30-40 min. Men longerar ingenting innan. Så svårt att veta hur mkt och vad. Tjejen som jag red för (unghästutbildare från Flyinge) tyckte att det var helt ok att rida så pass mkt trav och galopp en dag i veckan om han kändes pigg, glad och fräsch i kroppen. Ridpasset jag red för henne var mkt mer ansträngande än det jag rider själv. Men är alltid bra med fler åsikter! Longerar ni era innan?
Jag önskar jag hade ordning på min ridbana men än så länge är den bara ett lerigt plöjstycke :( så det blir svårt att variera aktiviteterna.

(dessutom hittar han på mer bus på en inhängnad bana än ute i skogen, testade rida på en täkt en dag men det gör jag nog inte om, blev alldeles för överladdad av de stora fria ytorna ;-))

Rider mitt sto ca 2-3 ggr per vecka nu och 1 longering, borde helst tömköra 1 gång varje vecka o så löshoppar ibland

Lägger in bild på henne

Jo jag hade tänkt åka, men jag skippar också ridprovet.
Ingen ide att pressa henne för mycket i ridningen känns det som ,räcker nog med löshoppning och det extriöra för henne den dagen :)
Men det ska vi förhoppningsvis klara av bra, löshoppa kan hon iaf :)

KL

ridningen går utmärkt nu. har inte haft något bakslag utan han accepterar allt och tycker det är så kul.
i förrgår när vi red sist så satt galoppfattningarna och han fattade efter både vänster och höger :)

han rids nu ca 3ggr/vecka i alla gångarter. Enbart uteritter vi rider ingenting på ridbanan, utan vi är ute och klättrar massor och rider på våra långa fina stigar i skogen där ahn får öva att lyfta ben och tänka. vi hoppar små vattenfyllda diken, går förbi läskiga saker och miljötränar helt enkelt.

att börja rida på ridbanan komme rjag inte göra på ett bra tag.

*kl*
Jag longerar alltid en liten stund innan jag hoppar upp, mest bara för att "kolla läget" innan man hoppar upp. Är hon "seg" så hoppar jag upp nästan på en gång, och är hon pigg så får hon ta några varv i trav och galopp innan det blir rida av, fast för det mesta så är hon lugn när man longerar.
Svårt bara att veta när man kan ta steget och rida ut. Har tyvärr inte så mycket bra skogsvägar här runt omkring. Mycket bilar och även tåg runt ikring... rätt bra på ett sätt, men inte så kul när man ska rida ut första gången :crazy:

Allmän fråga: Hur många ggr red ni på banan innan ni red ut?

Frippac :bump:

Senast ändrad av en moderator:

Delvis KL

Frippac: Jag red ingenting på ridbana utan ut i skogen på en gång. Vi har också trafik här runt omkring men det har gått bra. Har ca. 15 mins skritt innan vi kommer ut i skogen. Brukar bli uppsuttet på utvägen och avsuttet på hemvägen.

Min skrutt har börjat trotsa lite. (lite roligt är det eftersom hon nästan har varit sävlig innan och gjort allt man ber henne om) När man ska rida ut ensam kan hon hålla på att stanna och backa och ha sig men hon ger mer sig efter ett tag....skönt att hon är lättövertalad

Red i ridhus för första gången förra veckan. Det gick inget vidare! Hon gjorde inte alls det man bad henne om och vägrade gå längs spåret och hade helt plötsligt glömt vad skänkel betyder. Blir mer ut i skogen och mer tömkörning tills vi renodlat alla komandon....

Mitt största dilemma är just galoppen. Hon är en riktig lat-fia som inte gör mer än nöden kräver och galopp är högst överskattat tycker hon. Hon tar inte ens röstkommandot och då blir det svårt att lära in galoppskänkeln... som sagt, mer tömkörning....

Igår var vi på andra löshoppningen för terminen. Gick faktist riktigt bra och det kändes som att poletten hade trillat ner sen förra gången. Blev bara lite knasigt några gånger. Dels lär vi oss hur vi ska underlätta för henne och dels lär hon sig hur hon löser uppgiften på enklast sätt. Om hon rusar in så får hon, trots att hon är liten alldeles för trångt och då stannar hon. Rätt klokt egentligen då det skulle kunna gå riktigt illa annars.

Igår hoppade hon oxern på 120 dock ganska smal men hoppade oxer sänkt och rejält breddat och gjorde det riktigt okomplicerat. Mycket luft på höjden och öppna upp bak bättre än förra gången. Så jag är rätt nöjd!

Vi filmade med mobilkameran igår så får se om jag kan lägga upp dem sen.

*kl*

Va allas hästar verkar vara snälla :)
Min e ett litet buse-troll. Är inte alls så sugen på att kliva på framåt. Har travat några ggr i lina, men stannar nästan på en gång..typ 10 meter. Går man på för mycket så bockar hon...*hm*. Jag tror att jag borde börja rida ut, men känner inte riktigt att jag har den kollen än som jag vill ha. Är jättesnäll att tömköra ute o både skritt och trav o då bjuder hon på riktigt bra.
Vad gör man?

Mitt sto är oxå en bestämd dam men när jag rider så funkar det bra. Men att sitta upp är lite porblematiskt då vill hon inte stå still och kan bocka precis när jag lättat från pallen med ena benet i stigbygeln, men jag har lyckats komma på varje gång.
Vid longering är hon inte riktigt klok :crazy: far omkring som en tok, bockar och stegrar.

Videobevis:
http://www.youtube.com/watch?v=zq2-Z_O6owo

Endå var hon ganska lugn här. (Dålig kvalite på filmen)

Allmän fråga: Hur många ggr red ni på banan innan ni red ut?

Frippac :bump:

2 gånger. första gången vi red utan ledare hade vi en annan trygg häst med oss i paddocken som blev riden som "draghjälp".
andra gången utan ledare var vi själva.

sen efter det har vi bara ridit ut.
dock tömkör jag i paddocken och busar/lösgalopperar/löshoppar/ där.

jag "har respekt" för vad paddocken gör för unghästar.
för många år sedan hade jag en unghäst på 3 år som i princip bara reds i paddock då vi stod i ett stort travstall utan ridvägar förutom en stubbåker.
och det är förräns nu, när han är 8 år som han inte är "lat" i paddocken. han vart helt enkelt uttråkad.
ute i skogen/på grusvägar kommer ju bjudningen på ett mkt enklare sett och det är mycket roligare för hästarna, samt bygger mer muskler.

Har aldrig ridit på bana, för vi har ingen, men reds uppsutten med "ledsagare" första gångerna, rids ut antingen ensam eller med ponnysällskap, som ju oxå är ungar 3 resp 4 år. Peppar peppar, så går det väldigt bra, bävar lite för brunsten eftersom att det strulade så mkt förra året.:crazy:

jag har aldrig ridit på bana men har ridit ut ca 8 gånger! Sista gången red vi själva men min pappa var med bakom i fall något skulle hända.. Min polle var SÅÅ duktig :love:

Har bara ridit på min lilla 4 gånger och sist skrittade vi ut med ledare innan vi gick tillbaka till paddocken för första traven... Mycket bättre bjudning ute helt klart, hon pendlade på som bara den... ledaren fick gå på i rask takt haha... kanske skulle prova att trava ute nån dag nu framöver oxå... hon har börjat svara på skänkel och smackningar uppifrån nu... och dessutom tar hon bromsen jättebra... Hon är sååååå duktig lillskiten... stolt som en tupp e man när hon knallar på ute och kikar på saker som verkar lite läskiga men som efter en koll inte va alls farliga:rofl:... bryr sig med andra ord inte om nästan nått:love:...

KL

Igår var jag ute och red i snöyran alldeles själv och det gick så BRA!!! Jag är så lycklig. Äntligen känns det som om det börjar gå framåt. Tog skänkeln direkt vid traven och travade på som bara den. Hon har ett sånt steg lilltjejen så jag var nära på att trilla av :) Tog tre korta galopper och hon tog röskommandot på en gång. Släppte på henne lite i den långa uppförsbacken och jäklar vilken fart! Kanske att hon äntligen har fattat hur kul det är att kuta ute i skogen :bump:

Hur går det för er?
Jawa har precis börjat sättas igång efter "väx-vilan" o en hovböld :(.
Red igår för första gången på nästan 1,5 månader. Pga 40 cm snö endast skritt o ngt varv i trav. Börjar flytta sig undan skänkeln. Så klok o trevlig! :love: Hon har blivit mkt mer balanserad under ryttare nu efter vila och ikappväxning. Innan vilan riden i alla gångarter börjar jobba bra i trav. Så arbetsvillig. :love:

Hur stora är era 3-åringar?
ca 165cm? har inte mätt på ett tag. Kommer nog att växa ganska länge. blir nog ca 170-173cm.

Hur mycket sysselsätter ni småttingarna?
Har som mål att sysselsätta ca 3 ggr per vecka. Varierat med betoning på ridning.

Och vad är framtidsplanerna?

Inget 3-årstest. :(. Tror inte att hon kommer att vara tillräckligt färdig i kroppen, dessutom kommer jag att vara på kurs med dottern under hela maj. Bara hemma under helgerna. Känns som man inte riktigt hinner med då... Är ju 24-25/5 i värmland.. Tyvärr...

Annars så är ju målet att vi ska utvecklas tillsammans, får ju se vart det hamnar?? Ta ngt föl o ha en kompis att träna med mest dressyr... Hoppningen verkar ju hon gilla, med tanke på löshoppningarna..Blir tokglad o seglar gladeligen över 130*110 oxer... Får väl träna bort min höjdskräck.. :eek:

Just det foder...
Fri tillgång på hösilage ute (ute 06-19)
6kg hö inne.
Korn 1,5kg
lucern pellets 1kg
Grund 1kg.
En svårfödd dam....

*knapplån*

Hur ser eran plan ut framöver? Vilka datum är det som gäller för er med tester, träningar och dylikt? Tränar ni något för tränare övht, tömkörning/ridning/körning? Hur ser sommaren ut?

Nästa vecka åker jag utomlands så då blir det en lite längre sammanhängande vila för Lejonhjärta, därför har jag medvetet gjort denna vecka till lite mer krävande för ponnyn.

Han har gått med lös två dagar, söndag och måndag. På söndag tänkte vi bege oss ut i skogen off road och skrittade iväg över åkrarna och sedan längs skoterspåren som bär jättebra nu, vände sedan in i skogen i stiglöst land men gav upp efter ett par hundra meter då det var med fara för liv och färde som vi försökte ta oss fram i den hårda skarsnön.

På måndag red vi istället rätt mycket trav i kanske 4 km. Jag har ju en kallblodstravare med en ganska stor trav när han får "rulla på", men den lilla Russungen for förbi oss i världens trav och höll jämna takter med oss hela vägen, tar galopp ibland när han stannat och hamnat på efterkälken men annars vill han gärna ligga i en större trav. Jag blir så full i skratt, han är så full i överraskningar och oförväntade förmågor :D

Ikväll ska vi åka till ridhuset för ett tömkörningspass. Kommer jobba vidare med förhållandet till handen i skritt & trav. Mest är det JAG som behöver få en tillräckligt lätt och stabil hand, tror jag! :idea:

På fredag åker vi ner till AnnA_ och Tacitus här på Buke inför Buketräff på lördag. Tänkte eventuellt låta honom löshoppa på fredagkväll när vi kommer fram. På lördag ska han få lite mer miljöträning på att jobbas med andra hästar i manegen är min tanke och så ska vi få hjälp av zesel med Dual Aktivering. Ska bli intressant att se vad lillen tycker om det!

Sedan ser det ut så här att jag kommer hem den 2:a april och efter det kommer jag lägga rejält krut på bettvänjningen igen, och försöka köra honom på bett kanske 1-2 gånger innan KÖRKURS den 12-13 april. Skulle helst vilja "hinna med" 2 ridhusbesök under den veckan innan också med löshoppning ena gången och så spänna för och köra i ridhuset andra gången, men misstänker att jag nog måste boka ridhuset för båda aktiviteterna och det kan vara svårt att få tider.

På kursen blir det ett tömkörningspass och ett körpass. En ganska tuff helg för ponnyn, misstänker jag, men nyttigt!

Och efter det ser vi fram emot avelsvärdering i Luleå 3:e maj! Ska bli superintressant att höra vad domarna säger om plutten! Och dessutom ser jag fram emot hela tillställningen, få kika på en massa tjusiga hingstar av olika ras och form, det blir mäktigt. Har försökt dra ihop en hejaklack :banana:

Inför avelsvärderingen blir det ju lite mer krut på visningsträning så vi verkligen får till traven på Dagen D. Tror vi ska blanda visningsträning för hand med handhästturer tillsammans med kallblodet, det är nyttigt för russets trav att få länga ut på riktigt längre sträckor.

Min plan är också att under de två veckorna ska hovslagarbesök hinnas med och eventuellt ett besök av en ET som får gå igenom honom lite lätt... Är osäker på det sista men tror det kan vara bra att få honom igenomklämd.

Sedan siktar vi vidare på treårstest antingen 17:e eller 18:e maj, antingen i Vännäs eller i Sundsvall. Vet fortfarande inte om det är för ponny i Vännäs, men bör få besked i eftermiddag. Inför testet skulle jag vilja löshoppa honom i alla fall 1 gång, mellan avelsvärderingen & testet...

Efter treårstestet får han nog en lite längre vila, nu när jag planerar och skriver ser jag ju att det blir intensivt här framöver.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hade inte tänkt starta någon ny tråd. Vill inte det. Vill inte berätta. Men ju mer jag håller saker inom mig ju mer uppäten blir...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
34 779
Senast: Gunnar
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 113
Senast: Lady_S
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
779

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits
  • Dressyrsnack 17
  • Föräldrar till barn som rider

Omröstningar