Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

KL,
suck nu har jag tappsko, och det går inte att träna henne med en framsko eftersom lite av hålväggen fortf är kvar att växa ut på och vi vill inte riskera att den löses upp ännu mer. Hovis komme rom 1 vecka.

dock har hon fått en ny hagkompis, ett äldre sto som till en början tyckte classic var sjukt jobbig men nu har de blivit bästa vänner.

Min treåring är efter Akribori-Stanford-Maraton

Han är inkörd, tömkörd, löshoppad och under inridning. Han är ca 172 i manken så jag ligger kanske lite efter med honom ridmässigt för att han vuxit så mycket. Han ska gå treårstestet iaf.
Han är skodd och vargtänderna är borta.
Han är snäll som en hund :) har aldrig krånglat.
I dag var första gången vi travade :) gick bra trots snön. Vi har ridit ut en gång med sällskap. Jag aktiverar honom ca var fjärde dag men han går i ett Active Stable och rör sig mycket där.
Hans foderstat är:
11 kg hösilage
1,5 kg Groov 125
0,2 kg Krafft Protein

och när jag jobbar honom får han 0,5 kg Krafft Müsli 50/50 extra + vitaminer.

18704698.jpg
[/url][/IMG]
19201902.jpg
[/url][/IMG]
18230142.jpg
[/url][/IMG]

Va fin den sista bilden va, i solen :d

Hur går det för er?

Det går framåt. Avalon är en oerhört sansad individ, jämförbar med tjuren Ferdinand så han tar allt med ro. Han står sedan sept. hos inridare och har ridits ute bland fälten mestadels och sedan ridhuset blev klart i februari även inomhus. Han har haft lite svårt med framåtbjudningen men enligt inridaren börjar det lossna. Första löshoppningen gick tydligen bra.

Hur stora är era 3-åringar?

Min grabb blir en storvuxen herre. Han har redan nått 1.75cm och växer nog en bit till :crazy:

Hur mycket sysselsätter ni småttingarna?

Avalon rids ut tillsammans med andra hästar, rider ensam ute på fälten, rids i ridhus och löshoppas.

Och vad är framtidsplanerna?

Först och främst 3-årstestet 2-4 maj i Flyinge (någon som ska dit?) och går det bra finns det spekulanter sedan tidigare.. då behålls han som hingst. I annat fall tar jag hem honom, kastrerar och får en fin hopphäst med en av tävlingssveriges just nu hetaste hästar som far.

Är det någon utav er som haft problem med framåtbjudningen? Jag vill tro att det beror på hans växtperiod och att det är därför han inte skyndar på sig. Att det är jobbigt fysiskt att hålla rätt på alla ben och öron ;)

Senast ändrad:

Framåtbjudningen har varit vårt största problem hittills. Min lilla dam gör absolut inte mer än nöden kräver. Varför springa snabbt när man kan gå? Nu har det börjat lossna och sist jag var ute i skogen själv trampa hon på som bara den! Tror bara att hon inte har fattat riktigt innan...

Jo men framåtbjudningen är ju svårast i början med typ alla hästar. Dels på grund av att de inte riktigt har styrkan att driva på jämnt och bra i bakkärran, men också dels för att de inte riktigt hajat "var man är på väg" när man är ute på tur eller rider på banan.

Min plutt kan vara lite vinglig framför vagnen ännu, men med lite positiva utrop och påhejningar så brukar han vakna till liv. Men han är körd sedan förra sommaren, och det har tagit ett tag innan den där riktiga suget börjat infinna sej, och det är ju fortfarande som sagt lite vingligt och dåligt med bjudning emellanåt. Jag oroar mej inte alls över det, det är svårare med unghästar som är för heta, är min erfarenhet.

De som saknar framåtbjudningen brukar ju ofta snappa upp den efter lite skogsturer och när de väl förstår vad som är vitsen med att bli riden/körd.

Och om de under en period blir lite segare tror jag precis som du att det kan bero på växtperioder och dylikt. Framåtbjudningen hänger ju som ihop med hur väl de kan ta för sej och driva på framförallt med bakkärran och det är ju förståeligt om det blir lite knasigt om de växer mycket, kroppen (nervsystemet) hänger inte med i svängarna alla gånger, de vet inte riktigt var de har sina ben, och så vidare...

Senast ändrad:

framåtbjudning är lite sisådär med min lilla oxå... jag tror att hon inte riktigt har förstått vad det hela går ut på ännu... tror att det blir bättre så småningom... hon har dock helt ok bjudning på vägen från stallet ute i skogen nu... värre på hemvägen :rofl:... hon vill väl inte sluta... arbetsmyran...

Tog lite nya bilder när vi var ute idag... hon var jätteduktig... precis som vanligt... travade lite i skogen oxå tom... å då med bra bjudning...

20marspromenad.jpg

20mars08.jpg

rideriskogen.jpg

sorry för stora bilder

Är det bara jag som måste sitta och slita i min häst för att det ens ska gå att skritta? :o

Dock så är inte lillan körd eller riden på 5 v.
Stått i sjukhage 1,5 vecka och ska stå ungefär lika länge till innan hon får gå ut i en lite större hage.
Jag struntade i att ta den där förb***ade 30-minuterspromenaden idag, Hon är livsfarlig och ohanterbar just nu!
Bara stegrar och drar iväg :mad:
Har provat med repgrimma, grimma & kedja, träns, träns & kedja, göra volter då hon drar osv. men det är omöjligt att hålla henne..

Någon som har några tips på vad man kan göra?

Fast då vi skulle in hagen efter att jag borstat henne idag så var hon faktiskt ganska söt (om vi glömmer att hon stegrade :angel:), hon slängde sig omkull och började rulla :rofl: jag tror att hon tycker sjukhagen är för liten (6x6m).. hon såg så lättad ut då hon fick rulla.

Idag har jag ridit Dacke alldeles SJÄLV!!! :) Jag hoppade upp utanför stallet och red i väg och han gick som ett ljus! Har innan bara ridit med ledare första biten och sedan har ledaren gått bakom men i dag var vi helt ensamma! Vi mötte 2 bilar och han skötte sig utmärkt!
(På hemvägen var man mallig som en groda.. ) :rofl:
Vad denna lille kille är underbar!
Har ju inga bildbevis men ändå!
Det var en sån härlig känsla att rida sin egen uppfödning själv!
:banana:
Bjudningen framåt är lite sisådär i dag när jag red själv men det har väl mestadels med att göra att det var första gången själv.. Han fattade väl inte riktigt men det gick bra och när vi var på hemvägen verkade det som han hade fattat att man gör matte lycklig om man lyder! (vilket betyder godis :p)

Hejsan.

Bjudningen på min häst är defenitivt alldeles alldeles för bra :) Hon går fram som ett ånglok. Jag gör ingenting åt det så länge som hon skrittar rent och är lydig så får hon gå i ett övertempo. Hon tar nästan alltid halvhalterna och halterna. Ibland blir hon något väl taggad, men man kan alltid stanna. Än så länge i alla fall:)
Hon är inte stressad alls, men ibland önskar jag att hon inte ville fram så "fort". Men som sagt hon lyder väl och är egentligen bara en väldigt pigg häst. Vilket jag ju tycker är bra, jag gillar pigga spänstiga lätta hästar. Jag är av naturen en lat j.... vilket gör att jag helst inte vill driva i onödan.:rofl:

Bjudningen är det inga fel på hos min tjeja.. Hon älskar att komma ut å busa i skogen. dock så är de lite dumt att behöva gå förbi hagen med stall ägarens hästar. så där e la bjudningen inte den bästa men annars bjuder hon på bra.. hon har börjat tappa tänder nu å har nog lite ont i munnen så jag red henne på sid pull i dag å snacka om att lillan passade på att busa när matte inte kunnde ta henne i munnen.. hon passade på å göra några mini mini rygg skjut så fort matte la på skänkel att vi skulle trava. men när vi väl hade fått upp farten va det inga problem. lyssnad efint på sidpull tränset också dock så om man tog lite för mkt så blev de "ok jag ska bita mej i knäna nu va" elle rva e de du vill matte =) men de e ju inte lätt å fatta allt när man e bebis =) e så nöjd med min lilla tjej. känne rmej till 100 % säker på henne =9

*Delvis knapplån*

Oj, det verkar som att dom flesta har haft ledare fleera ggr innan dom ridit själva (?)
Första gången jag red min så hade jag bara en kompis som gick brevid och andra gången red jag själv :o

jag hade ledare för jag har alltid ridit ut! har aldrig än så länge ridit i paddock men det ska snart bli av.. Tycker även det är bra att ha någon som kan ta i hästen om den får för dej att stegra eller görs något annat
plötsligt..
Jag vill känna mig säker innan man rider själv..

jag har inte heller ridit i paddock.
Men lillan är mycket körd (travare) och det gör väl det hela lite mer annorlunda, dom flesta med travhästar sätter sig ju bara upp och far ut själva utan problem. samma var det med min, det var som att hon blivit riden hela sitt liv :)

Åh vad det låter underbart att rida själv... längtar tills den dagen själv oxå... Skönt när det går bra med bilar och annat oxå... verkar vara en oerhört stabil kille du har... Underbart...

Ja det var såå härligt att inte behöva ha med någon utan det kändes som man red en "vanlig häst" men du är ju en bra bit på väg du med! :banana:

ja han är väldigt stabli och det är så himla kul att han är så cool, som jag har skrivit innan så for jag ju av en travare ordentligt och ledbandet gick av + att jag fick en spark i huvudet så man har ju varit lite rädd sen det hände..
Men nu litar jag på Dacke för han har visat mig så många gånger att jag kan lita på honom och vara lugn det har varit som terapi som mig :)
Hur är din donna i psyket då? lugn eller lite mer stirrig?

min donna är väldigt lugn av sej men är inte fux sto för inget =9 hon har allti en åsikt om ALLT men skulle inte göra så mkt av saken utan bara anmärka på allt =9 helt underbar tjeja

nu hoppar jag in med några bilder på min donna!
busade med henne och tog kort med nya kameran!
har även börjat köra henne själv här hemma, och hon är riden 9 ggr och kan gå i samtliga gångarter och vi har nu börjat med lite sidvertes!

Komentera bilderna!
ber om ursäkt ifall de blev stora!

hstfan202omskuren.jpg

hstfan203omskuren.jpg

hstfan204omskuren.jpg

hstfan206omskuren.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hade inte tänkt starta någon ny tråd. Vill inte det. Vill inte berätta. Men ju mer jag håller saker inom mig ju mer uppäten blir...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
34 779
Senast: Gunnar
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 113
Senast: Lady_S
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
779

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits
  • Dressyrsnack 17
  • Föräldrar till barn som rider

Omröstningar