Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Hm.. krångligt.

Vad gör hon då? Slänger sig bakåt eller står bara fastfrusen i marken?

Hon står bara där och blinkar så fint med sina vackra ögon :angel:
Hon är flyttbar åt alla håll utom framåt. Hon kastar sig inte och är inte alls uppstressad på nåt sett.

Vi hittade på lite annat idag eftersom lastträningen inte gick så bra igår. Jag klädde in henne i en stor pressening och det gör henne inget alls, bara hon får smaka lite på den :smirk: . Sen la jag den i hennes box och hon knatade rakt över den, snacka om cool :cool:

Kul att nåt funkar iaf!:love:

Hur går det till egentligen på treårs? har inte ens varit å kollat på nått!
Visa hästen exteriört vid hand , ska man visa skritt å trav oxå vid hand?
Löshoppning - finns det funktionärer som hjälper till? jag kan ju inte löshoppa honom själv....
Men har inte bestämt om det blir nått än.

Först är de vet-kontroll, mätning å så, inge märkvärdigt igentligen.
Sen visar man hästen i fri galopp längst löshoppnings "banan" du släpper den bara å ser till så han håller galoppen, efter det är de löshoppning, det finns medhjälpare och du får även själv ha en hjälpreda med dig om du vill! Efter detta är det häst vid hand, du visar i skritt, trav och extriört uppstält. Är det sen så att man ligger till diplom (kanske även Kl.1???) så visar du hästen uppsuttet, detta är inget tvång men du måste om du vill erhålla diplomet. Mkt okomplicerad ridning, du bedöms INTE, hästen skall va reglerbar i skritt, trav och galopp, iprincip visa att det går att rida den på ett lätt å okomplicerat sätt!! (bock, fel fattning osv brukar inte betyda döden ;) )

Hela tiden är det domaren som "leder" visningen och dom hjälper dig med riktlinjer osv!!

Gå in på ASVH´s hemsida, och sen under Unghästbedömningar, där kan du läsa/printa ut hela bedömnings reglementet för treårs, mkt god läsning för den som är intresserad!

Lycka till!!! :)

Har för övrigt ett fux sto f. 2005 e. Bugatti Hilltop U.fullblod. Ca.164 cm hög, söt å snäll! (för de mästa i alla fall!! =)

Senast ändrad av en moderator:

tack! har läst på sidan om och om igen men hittade ingenstans där det står om man får hjälp osv. Har ingen som kan följa mig!

lite uppdateringar om min tjeja. i dag var sadelutprovare hos oss å provade ut sadel till henne så här kommer lite bilder efter premiär turen i nya sadeln =)

Skritt
19403173.jpg

Trav
19403174.jpg

Dålig galopp bild
19403175.jpg

Vad fin hon är! :)

KL
Ya-ya har haft lite ledigt i veckan men nästa vecka ska vi börja med tömkörningen på allvar så att jag kan köra in henne i början av sommaren. Vi ska inte starta 3-års testet så ridningen väntar jag tills i höst med. Hon kan skritta och trava på banan och kan även galoppera på uteritter, jag tycker att det räcker för i vår.
Här kommer en bild på henne som jag tog idag:
Bildwwwww.jpg

353d8714ea753229d26843babca49be6.jpg

Testar att lägga in en bild på Guardi (e: De la Gardie 950, ue: Eighty Eight Keys xx). Bilden är tagen 23/3 och är hennes premiärtur till den lokala ridklubben. Vi hade även premiär på manege och löshoppning!

Senast ändrad:

2b807be5652ae46f05dd7b66ba175a30.jpg

Måste testa lite till, håller på o lär mig att lägga upp bilder! Sen är man ju stolt över donnan! Här står vi redo att gå in i manegen.

*ursäkta bildbomben*

idag har jag ridit själv ute igen och allt gick kanonbra! :bump
Har travat själv ute i skogen för första gången! :) gisses vilken häftig känsla! Längtar tills man gör den första gallopen!!
har lite problem med att han inte riktigt förstår skänklarna.. men jag sitter och smacka gärnet och skänkalr lite försiktigt och efter en stund fattar han :idea: jaha ska vi gå framåt? har fortfarande inte masat mig ner till ridbanan men det måste snart bli! Blir så trött på mig själv i bland!

Nu har vi anmält oss till 3-årstestet den 2-4 maj i Granelundshallen, Flyinge. Någon annan som ska dit?

Den jag har för inridning är nu riden/sutten på 4 ggr, provade att trava sist och det gick alldeles utmärkt.

Han går som handhäst ett par ggr /v, riden kanske 1-2 ggr/v.
Lastar sig själv och har hittills skött sig utmärkt när vi åkt till ridhuset.

Tanken är att han visas på 3-årstestet i mitten av maj, sedan får han gå kvar på bete innan vi tar några vidare beslut om hans framtid.

Måste berätta!! Nu har vi lastat min tjej 4 dagar i rad och igår tog det 2 min att få in henne:) iof med hjälp av lionor men de låg bara där i kors bakom rumpan, vi behövde inte "använda" dem :)
Så nu är det väl bara att hålla i det här med lastning, hon har lite svårt att stå still i transporten - vevar med frambenen både när vi står stilla och när vi åker. Men vi får väl öva på det med.

Vi va på löshoppning i torsdags och hon va så jäääätte duktig :love:
I morgon ska vi rida ut i skogen :banana:

va kul för dej att det har ordnat sej med lastningen! det är ju inte kul att ha en 600 kg bjässe som är svårlastad. :crazy:

Hur går det för er? Bra, vilar nu eftersom han blev kastrerad i veckan
Hur stora är era 3-åringar? ca 1.66
Hur mycket sysselsätter ni småttingarna? 3-4 dagar i veckan
Och vad är framtidsplanerna? 3-års testet, kvalitetsbedömning, och på lång sikt årgångschampinaten.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hade inte tänkt starta någon ny tråd. Vill inte det. Vill inte berätta. Men ju mer jag håller saker inom mig ju mer uppäten blir...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
34 779
Senast: Gunnar
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 113
Senast: Lady_S
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
779

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka