Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

I måndags löshoppade vi i ridhus. 1 meter hoppade han :) dock är han lat och river alltid en gång innan han hoppar bra ;) Håller på å fyller i anmälan till 3-årstestet nu :D det blir Grevagården. :bump:

Jasså du! Jag har redan skickat iväg anmälan till Plönninge för några dagar sedan. Ligger lite för dig med andra ord......:D. Synd att de står på två olika håll våra busar.

Håller tummarna att han kommer ur sin växtperiod innan 3-års testet.

Jag tror nog inte att vi får så jättehöga poäng direkt men det är alltid kul att ha något mål och att komma iväg lite.

Vi måste komma upp och hälsa på dig någon gång.

Mvh

Tora (din hanledares sambo)

Jag har ju anmält till Plönninge. Är det någon som vet om man får en bekräftelse på att man är korrekt anmäld? Tänkte om tex posten slarvar bort ens anmälan eller liknade.

Det är till Wilburt man skall ringa om man har några frågor men jag drar mig faktiskt för det. De två gånger jag har ringt och frågat något så har han varit så fruktansvärt otrevlig.

Mvh

Tora

*kl*

Var på löshoppningsträning i lördags men lillan... hon var såååååå duktigt... å jag var så nervös innan så jag trodde jag skulle krypa ur skinnet... men det hade jag ju kunnat låta bli... hon har aldrig varit så fin som hon var nu... god kritik fick hon från tränaren och han tyckte inte att jag skulle vara orolig för löshoppningen alls:):o...

Bifogar en liten FILM från lördagen...

idag hoppas jag att jag ska kunna galoppera henne första gången:bump:... får dock se vad hon är på för humör...

Jag har en hingst... fast bara till i morgon :(
Han är jättesnäll som hingst, inga konstigheter alls. Bra skalle, visst gnäggar han åt stona i ridhuset men han börjar inte bråka eller nå sånt. Vi rider förbi 4 ston i en hage på vår ridtur å han tittar å gnäggar men försöker inte hitta på nå tok.
Men han kommer inte bli godkänd hingst så han kastreras. Jag hoppas innerligt att han inte kommer bli alltför menlös som valack eftersom han är otroligt lugn å snäll som hingst!

Du är inte ensam om att ha en "filbunke" ;) Min grabb gör inte en fluga förnär och ibland tror jag att han är för snäll för sitt eget bästa. Jag håller tummarna för att han kan bli lite till sig av alla hästar runt omkring på 3-årstestet, för han är supersnygg när han pampar upp sig! Han är dock ingenting man kan "jaga på" för att få lite energi, han tittar bara på en och undrar varför man apar sig.
Dock pratade jag med beridaren härom dagen och lite vårkänslor hade börjat visa sig. Jag håller alla tummar för att poletten har trillat ner till den 3 maj!

Igår red jag igen men hon va då ingen "filbunke" kan jag lova. Hon bockade av mig med dunder och brak. Hon ville inte gå dit jag ville och då kom humöret fram..... för första gången i ridningen .... ja ja jag kom upp igen iaf och då gick det jättebra att rida. Hon är så lättlärd flyttar sig för tryck av sittbenen utan hjälp av tyglar och skänkel. Vi som hade tänkt och galoppera snart men nu har matte lite ont i kroppen så det får väl vänta. Hoppas bara vi blir klara till 4 maj då 3 års är!!

Jag tänkte bara säga att jag skrittade själv på pållan igårkväll och det gick hur bra som helst. Bjudningen blir bättre och bättre för varje gång :) En och annan bakutspark blir det men annars är hon supersnäll. Längtar tills jag får gå hem från jobbet = köpa hästmat och hem och rida :D

Den andre kraken kan man skritta och trava på fyrkantsspår och volter nu och det är inga problem :) Men han är ju riden ganska många ggt och har fått mkt tid, lilltjejen är riden ca 6 ggr varav jag har ridit ca 3 och första två gångerna var det bara lite skritt.

Tänkte bara ge en liten rapport, jag måste jobba nu så jag får kika på er andra ikväll när jag kommer hem :)

Nu har lillan fått skor för första gången. Vilket gick klart över förväntan. Hon testade sina nya dojjor genom att skrapa lite i golvet.
Men vilken skritt hon fick sedan då:love: det har ju varit isit i hagarna rätt länge nu så hon har ju mest gått och spänt sig. Men nu skrittar hon med långa fina steg igen :bump:

Vi har även tränat på att ha henne som handhäst när jag kör shettisen som står i vårat stall. Det ser nog rätt skoj ut. Den lilla men ack så pigga 23åriga shettisen får jobba medan den store bara glassar omkring där bakom. Men det funkar super. Hon går så snällt där bakom. När shettisen travar så galopperar hon mycket samlat bakom, tokiga lilla häst. Hon har mkt lätt för galoppen, vilket ju är på gott och ont. Men det känns super bra att hon kan gå som handhäst, för då kan man "träna" henne utan belastning från ovan.

När hon blivit van att gå som handhäst med lillponnyn så ska jag pröva ha med henne när jag tränar en av travarna som står i stallet. Det blir ju lite mer lagom fart då. Det ska bli superspännande...

*kl*
Idag är jag världens lyckligaste :D har nu haft Tibbe i 1 månad och det blir bara bättre och bättre mellan oss.
Fick staketet runt paddocken klart igår så idag testade jag arbeta Tibbe lite löst, skickade ut honom så han fick trava och galoppera lite i båda varven, sen så fort han visa intresse för vad jag gjorde, plev jag passiv och då travade han in till mig , sen följde han mig som en skugga flyttade bakdelen bara jag pekade mot den och backade bara jag höjde handen mot honom. Även när det cycklade förbi en massa småungar stod han helt avslappnad :love: Så känner migg väldigt peppad till att börja sitta på honom snart

Jasså du! Jag har redan skickat iväg anmälan till Plönninge för några dagar sedan. Ligger lite för dig med andra ord......:D. Synd att de står på två olika håll våra busar.

Håller tummarna att han kommer ur sin växtperiod innan 3-års testet.

Jag tror nog inte att vi får så jättehöga poäng direkt men det är alltid kul att ha något mål och att komma iväg lite.

Vi måste komma upp och hälsa på dig någon gång.

Mvh

Tora (din hanledares sambo)

Ja ni är så välkommna så :) Birgitta tar gärna emot besök! Jag tömkörde i går och han gick riktigt bra. har nog slutat växa en stund nu för han börjar bli fet :smirk: Använde all energin att växa på höjden förut ju :angel:
Skickar in min anmälan i veckan nu.

Ha de :bump:

*kl*

Igår galopperade vi för första gången... gick kanonbra... bjudningen i skritt och trav finns så den lär komma i galoppen oxå... galopperade två varv runt uppfödaren när hon höll i långpisken så gick hon fram riktigt bra... skönt att hon bara behöver se den:)... var likadant första gången vi travade så det blir nog bättre nästa gång vi galopperar...

Bara tvungen att lägga in ett par bilder som vi tog i hagen igår... hon är skitig men så ruggigt vacker så jag kan inte låta bli:angel:

Skitigmensvacker.jpg

promenerar.jpg

*kl*

Min lilla pluttis har fått skor på sina framhovar nu.. Gick över förväntan!!! Han är inte den som gillar att stå med benen uppe i vädret för länge;)

Och sen tog vi transporten och åkte iväg till ridhus.. Han gick in direkt både när vi skulle dit och hem:banana: Han kan det där nu:love:, även om det är lite läskigt... Han visade oxå att han kunde sparka lite med sina nya fina skor när han åkte.. så han har nog fått lite mer balans nu. Innan hade han fullt upp att bara hålla sig på benen!
Väl inne i ridhuset fick han springa runt lite själv och titta medans vi byggde hinder. Han älskar att stå och titta på sig själv i speglen..*wooow vilken snygging* tänker han:p
Vid löshoppning är han lite osäker än, men han hoppade ändå 110 igår.. Så det gick helt okej!!
Vill åka iväg på genrepet på söndag men är på kurs så måste ringa och höra om man kan få en så sen tid som möjligt..

Lite från mig och min ängel!:D

IMG_0407.jpg

5.jpg

Ska försöka ta mig i kragen och fixa lite nya kort snart!

Senast ändrad av en moderator:

Nu har kiropraktorn varit här...bokade tid efter att Phigalle blivit värre att bära svansen snett och han reagerad över tryck på rumpan.

Svansen gick det inte göra så himla mkt åt, han kommer troligtvis att bära den åt sidan men får hellst inte blir värre. Troligtvis en missbildning som han hade när han föddes.

Sedan ländryggen så reagerade han starkt och det än det ena knackandet och ryckandet så ömmade han ej längre.

Värst var Atlastkotan:eek: Reagerade starkt där, blev behandlad.

Ska ombehandlas om 4 veckor.Vilken tur jag har som faktiskt beställde en tid för honom och speciellt för Phigalles skull.

usch det är inte kul när det kommer så tidigt.. hoppas bara att han inte kommer att ha ont av det efter behandlingen, men är det inte sånt man måste hålla på med resten av hästens liv? jag kan ha missuppfattat men jag har för mej det.

förresten läste jag en annons i dag om en som skulle sälja sin 05 en d ponny som var hoppad bana med ryttare på 70 cm! :eek:
är inte det lite väl tidigt att hoppa uppsutten?? jag tänker inte hoppa Dacke uppsutten förens han är 4- 5, det finns ju så mycket man kan göra med dem i stället för hoppa en bana eller :confused:
vad tycker ni andra som har 05? är det bara jag som tycker så?

tycker det är för tidigt :( fattar inte varför folk ska stressa med inridningen.

*kl*

Nu var det ett tag sen jag skrev här :)

Min lille kille har hunnit haft diverse åkommor tex svullen lymfkörtel :crazy: fått dojjor på fram tassarna, tappat tänder m.m

Har börjat rida han nu efter många om och men. Suttit på han 4 gånger, har bara kommit till skritt men rider utan hjälp. Ska testa på trav nu i veckan. Han förstår inte alltid vad matte vill men då stannar han, luktar på mina fötter och sen fortsätter vi. Visar ganska mkt humör ibland när han inte förstår men bara att vänta ut han tills polleten trillar ner. Går åt mkt tålamod från matte ibland ;)

Var på löshoppningsträning i helgen och han seglade över 1.10-1.20 utan problem trots han inte löshoppat på ett tag. Fick mkt lovord så man fick verkligen inspration. Nu är det att stärka upp han i galoppen så han håller samma galopp hela vägen.

Nästa vecka blir det skor runt om. Ska bli spännande och se hur det går... Gick fint fram men han har lite dåligt tålamod så runt om känns som kan bli lite cirkus.... Bara att hålla tummarna.

Eftersom vi hamnat så mkt efter nu så har jag gjort valet att visa han i Tenhult istället så vi får lite mer tid på oss.

Ska ta och knäppa lite kort i veckan så ni kan få se hur mitt busfrö ser ut :)

I mina öron låter det lite väl bra. Särskilt så här tidigt på året. Jag brukar börja hoppa mina uppsuttet hösten dom är 3, men då bara lite små kryss och enstaka hinder.

Ja tänka sig vad folk har bråttom. Själv så känns det som om man har all tid i världen att vänta, fast nog är man ju sugen att kasta sig upp och spränga fram i full galopp... Men den dagen kommer.
Jag sitter ju å så på min häst, men ännu ingen direkt ridning. Bara åka runt i ca 5min någon gång då och då för vanans skull.
Fast om hästen känns redo och att man förbereder dom väl så klarar nog de allra flesta hästar lättare träning utan problem.
Mitt mål är dock att hon ska vara insutten till sommaren och sedan så ska hon få åka på bete och bara växa... hoppas jag :) Matte vill att hon ska bli lite större.

Så här ser min lilla donna ut en solig dag i hagen i alla fall.

19108960.jpg

ja du å jag verkar ha liknande planer för våra kusar!! :) har tänkt att rida han i skritt och trav på bana innan sommaren, Rider ut helt själv och skrittar och tar bara traven när han tycker det är roligt.. ingen press här inte :angel:.
jag skulle testa att trava honom på ett annat ställe än där vi brukar och ojoj oj vad segt det var.. känner mig som värsta nybörjaren :rofl:
smackar och smackar och driver så man blir genomsvett! och sen när traven kommer i gång så ösar man på med beröm :)!
men det är ju det som är skarmen med att rida sin unghäst!! :bump:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hade inte tänkt starta någon ny tråd. Vill inte det. Vill inte berätta. Men ju mer jag håller saker inom mig ju mer uppäten blir...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
34 779
Senast: Gunnar
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 113
Senast: Lady_S
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
779

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka