Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

usch det är inte kul när det kommer så tidigt.. hoppas bara att han inte kommer att ha ont av det efter behandlingen, men är det inte sånt man måste hålla på med resten av hästens liv? jag kan ha missuppfattat men jag har för mej det.

nej,nej inte alls. Han är ju bra nu, kotorna är på dom rätta ställena så att säga. En efterkontroll dock och se om dom fortfarande ligger i rätt läge.

jag är så kär i min ponny just nu så det finns inte!

när jag köpte honom i sept gick det inte att ha han själv i stallet. på gången vägrade han stå still och han gnäggade för fullt, i boxen for han runt och sparkade bakut i väggarna.

numera kan jag ta in honom mitt på dagen helt själv, göra i ordning för ridning och sticka i väg med honom själv ut i skogen. och han är lugn som en filbunke :)

sen går ridningen klockrent. vi har inte haft en enda motgång och han lär sig superfort. det är lätt att glömma att han är så liten.
jag satt in honom i vintras och skrittade första gången utan ledare tror det var i januari.

nu rids han i alla gångarter, har precis fått till galoppfattningarna bra, går i en bra unghästform, vi går förbi läskiga saker som stora bulldozrar, grävmaskiner, numera plaskar han bara rakt igenom dom stora läskiga vattenpölarna på grusvägen, osv osv.

han har en framåtbjudning som är toppen, vi skrittar lätt ifrån kompisens häst när vi är ute och rider.

nu tänkte jag börja introducera ridbanan och rida där kortare stunder.
har inte gjort det innan i princip alls, för där har framåtbjudningen var lite sisådär för han har inte förstått vad det gått ut på riktigt.
men nu tror jag det är dags :).

Nu är min stackars lilla pålle inte hingst längre:cry: Fy vad det är synd om honom.
Solen gassade å värmde igår, han mumsade hö i hagen- ont anande njöt han av livet och våren som äntligen kommit. Då kom veterinären. Klockan var 10. Hon stack en spruta i hans hals. Två timmar senare stod han där med blodiga bakben, öm och drogad.
Usch va ynklig han blev... Men det tog bara några timmar så piggade han på sig.
I morse ville han inte gärna röra sig men tog med honom ut på en promenad å sen gick det bättre.
Hur lång tid tog det för era att läka å bli bra? Är så rädd för infektioner osv. Hur lyckas ni göra rent?

n521389055_695270_206.jpg

Athena CTH e.Briar-Krevad
ca 160 cm (hoppas hon växer mer...)
ska visas på 3-års i Örebro 4 maj.

jag är så kär i min ponny just nu så det finns inte!

Jag förstår oxå helt och hållet... var i ridhuset och galopperade för andra gången idag... hon tog fattningen i höger varv på första försöket... och bjudningen var riktigt trevlig i högervarvet oxå... vänster kommer nog snart inte ritkigt samma bjudning och förståelse på den sidan... men hon är klenare i vänster oxå så det är helt ok... det kommer nog snart... är såååååå stolt över henne... dessutom avslutade vi passet med att stå och pussas i nån minut... hon la upp mulen på min axel och tryckte sig mot mig så det var bara att pussas till tusen på sötisen:love:... ÄÄÄLSKAR min häst:love::bump:

*kl*

Min har vi precis börjar rida in.
Jag har mina aningar att detta blir en stor häst.
Någon som kan hjälpa till att bedömma? Tror inte ens att han är 165, själv är jag strax över 172.
Först var han häögre bak, sedan växte frambenen ikapp och nu 'r baken högra igen.
Bakbenen är en del lägre om man säger så.;)

Bilder på andra gången jag satt på honom.
Började här styra själv, vi travade även lite.

Vill ni se filmer på första traven som var på andra uppsittningen, säg till ;)

Idag var jag och hälsade på min pojke hos beridaren. Han är inte någon skönhet just nu men han har piggat på sig bra i ridningen (och känns dessutom väldigt lik sin mor, vilket var en trevlig överraskning!) Han har hingstat till sig lite mer, löshoppar bra med stor försiktighet uppåt 1.20, förstår alla fattningar från skritt-trav samt trav-galopp. Kändes mindre ostadig och tog för sig mer än sist jag red honom för några månader sedan. Hade tydligen fått åka både lastbil och trailer några gånger utan några som helst problem (t.om stått själv i transporten när den andre unghästen hoppades). Nu är det bara exteriören kvar... Han äter som en häst(!) men får ändå inte upp hullet. Hans mamma har samma problem tyvärr och jag hoppades på att han inte ärvt det men tyvärr är det nog så...
Nu får han dock build-up och havre (för motorn) så det kanske kan göra susen. Om en månad är det treårs, vi får väl se hur det kan arta sig :rofl:

Någon mer som har problem med viktökningen? Självklart är han avmaskad och tandkollad enligt alla konstens regler.

Jag har också en svårgödd häst. Har dock fått lite problem pga att hon har krävt mkt protein tidigare. Har nu fått minskad foderstat pga att hon reagerat på proteinet (gallor samt knutor i sadelstaden). Håller tummarna på att hon minskat tillväxttakten nu så att hon håller hull på minskad mängd kraftfoder. Lite nya bilder på min dam, dock inte av så bra kvalitet... Kameran ville inte riktigt funka som jag ville... http://www.pixbox.se/alb_show_id759732_page0.html
Kommentera gärna. Tycker själv att hon växt till sig och att mask-buken är borta. :-) Sen tycker väl alltid matte att ens egna kusar är världens vackraste. Eller??

Senast ändrad av en moderator:

n521389055_695270_206.jpg

Athena CTH e.Briar-Krevad
ca 160 cm (hoppas hon växer mer...)
ska visas på 3-års i Örebro 4 maj.

Vilken snygging. Var är vinterpälsen? Så himla blank o fin, min ser tyvärr ut som en raggsocka fortfarande trots täckad i vinter.

Lycka till i Örebro, jag ska till Vreta 16-18 maj.

Hur kommer det sig att det är bra om det inte blir fler likadana? Nu blev jag nyfiken!

:) Hon är ganska jobbig faktiskt. Lyder men ska alltid visa missnöje,
slänger med huvudet eller surar. Man får gå på henne ganska hårt
och rätt ofta för att hon ska sköta sig. Väldigt självständig och bestämd
med ett jäkla temperament om hon bestämmer sig för det. Men som
sagt, jag älskar henne ändå. Dessutom är hon inte särskilt korrekt i
exteriören så jag ser ingen som helst anledning att avla på henne, det
är inte det jag är intresserad av i alla fall som tur är (men då hade jag
väl å andra sidan aldrig köpt just henne :) )

jag tycker att skydden ser små ut. eller är det bara jag :crazy:
kortet kansken inte gör det rättvist??

Jag tycker det ser bra ut.
Hästen har ett väldigt kort parti, inga långa skenben.
Min är likadan, ser hellöjligt ut :rofl:

Ambrosius sista dag som hingst. Vad tycker ni? är helt ensam här ute på vischan så har inte fått några kommentarer om honom än. Har inte alltför vacker päls nu när vinterskruden ska av.

Senast ändrad av en moderator:

Väldigt fin, ovanligt kraftig.
Ser ut att ha bra utstrålning.
Han har en bra grund, men är ingen hingst jag skulle avla med.
Han tilltalar mig inte, men smaken är som baken.

För övrigt är han jättefin :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hade inte tänkt starta någon ny tråd. Vill inte det. Vill inte berätta. Men ju mer jag håller saker inom mig ju mer uppäten blir...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
34 779
Senast: Gunnar
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 113
Senast: Lady_S
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
779

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka