Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Min lilla älskling är i dags läget ungefär 148cm i manken om inte större...vi har inte mätt henne.

hon e ett arabiskt fullblod, vi tränar mycket från marken och de e väl planerat att vi ska sitta in henne i sommar, och lära henne hur man svänger osv:)

just nu ere mycket longering och miljöträning. det går väldigt bra och hon lyssnar otroligt mycket på vad man har o säga:D men självklart har hon sina egna åsikter o protesterar om det e något hon inte får som hon verkligen vill göra:P

framtidsplanerna? ja rida in henne o ställa ut henne lite osv:)
just nu leker vi och övar kondis o tillit:D

*knapplån*

Vi tränade lite på att lasta härom dagen igen. Vårt problem är ju att
hon inte vill backa ut, att gå in är inget problem så länge man lockar
men lite havre. I alla fall, när vi tränade sist så fick hon gå så pass långt
att hon stod med framhovarna inne i transporten och bakhovarna på
rampen och sedan backa ut. Det är där det blir otäckt för henne, när
bakhovarna inte står i backen. Det krävdes lite övertalning men det
gick. Nästa steg blir att ha in hela henne i transporten och sen backa
ut. Hon har bara gått ur fram förut, eller vänt i transporten.

Har tagit några bilder på henne idag i det trista vädret.

Zakira till vänster

Hon fick för ovanlighetens skull ha på sig täcke på förmiddagen, regnade o var kallt..

Tränar på att stå still i gången. Går rätt bra.

Sen var vi ut en vända på ridbanan. Allt måste undersökas, noggrant!

Och efter det fick hon äntligen komma ut till polarna igen..

Vilken underbar kroppsform din lilla har:love:... ser så färdig ut...

*kl*

Idag har vi varit ute i skogen ENSAMMA!! Eller vi hade sällskap på vägen ut och tillbaka men vi red själva i trav och galopp uppe i skogen... såååååå duktig lillskiten... klampade på som aldrig förr och tyckte livet var vrålkul... gick förbi både porlande vatten, får, koladugård, hästar, gäss och annat läskligt utan att bry sig nämnvärt... duktiga lilla häst... Bjudningen ska jag inte klaga på alls... riktigt pigg är hon bitvis och heeelt underbar galopp har hon:love:...

Kan inte hjälpa det men JAG ÄLSKAR HENNE:love:!!

men du vad han har ändrat sej sen jag såg honom sist.
vuxit till sej o blivit lite krallig :D

Ska bli spännande o se er framöver.

*kl*
Hängde på Tibbe idag igen, han stod som ett ljus :love: kunde till och med komma med satts och hoppa upp hängande på honom utan att han gjorde nått, så vi slängde upp ena häst ägarens dotter på 10 år på honom, men han brydde sig inte :D Han är helt underbar, bara att jag känner mig väldigt osmidig att försöka ta mig upp barbacka på honom :p

KL

Idag är inte pållan värd många kronor! Hon är nästintill gratis!! :devil::angel: Bara att komma och hämta...

Vi var iväg på löshoppning och hon var minst sagt spattig. Har aldrig brytt sig om andra hästar eller struntat i att lyssna på vad man säger men annat var det idag! Hon for som ett bi i en plastpåse! Struntade blankt i hindrena och sprang runt i minst 100 blås. Accelerationen var 0-100 på 2 sekunder. Blev ju självklart heltokigt i avstånd osv. Kraschlandade i oxern och drog av sig skon. Trodde att hon skulle coola ner sig lite efter det men INTE då! Fick iaf till ett par bra språng men har som sagt fortfarande svårt att öppna upp bak.

Nån som vet hur det är på treårstestet. Får man släppa hästen på kortsidan innan löshoppningslångsidan eller måste de galoppera från motstående kortsida?

Prova att vara lite burdus, backa ut innan han backar själv.

Mer *pepp pepp*:banana:
Tack för peppning! Det behövs!
Har tränat vidare idag, och har försökt förekomma honom bättre och han lyssnade mer på mig idag! Alltid något!:)

KL
Nån som vet hur det är på treårstestet. Får man släppa hästen på kortsidan innan löshoppningslångsidan eller måste de galoppera från motstående kortsida?

De springer runt på en bana, inget annat är tillåtet.

I umeå ifjol så gjorde de flesta precis som lilla_busan skrev, släppte unghästarna på kortsidan innan hinderlångsidan. Hur det ser ut och görs på andra platser vet jag inte.

De springer runt på en bana, inget annat är tillåtet.

Var står det någon stans att man inte får fånga upp hästen efter hindret och släppa den igen?

Själva banan är uppbyggd så att hästen kan springa runt men jag har flertalet gånger varit med om att man har fångat upp hästen efter hindret för att sedan släppa den igen.

Mvh

Tora

I råd och anvisningar för ponnyer står det till och med uttryckligen att någon ska fånga hästen efter hindret, för att undvika att den vänder och hoppar från fel håll.

FT ryttare - Ja han har vuxit på sig lite :) Men vi har lagt visningen på hyllan. Är bara löshoppad några få gånger i sitt liv och att visa för hand har vi kämpat med men han envisas med att bocka å galoppera så fort man ska trava:banana:
Han kanske hoppar som en stjärna men då får ni se det på tävlingsbanan sen! *asg*
Ska till Cilla å löshoppa nu snart iaf!

Var står det någon stans att man inte får fånga upp hästen efter hindret och släppa den igen?

Själva banan är uppbyggd så att hästen kan springa runt men jag har flertalet gånger varit med om att man har fångat upp hästen efter hindret för att sedan släppa den igen.

Mvh

Tora

Ja, men direkt efteråt smackas hästen i gång i galopp igen. Du släpper den inte på kortsidan eller långsidan, eftersom domaren vill bedöma hästens galopp, bjudning, balans och taxering. Det är alltså inte som att löshoppa hemma med en stängslad långsida.

Ja, men direkt efteråt smackas hästen i gång i galopp igen. Du släpper den inte på kortsidan eller långsidan, eftersom domaren vill bedöma hästens galopp, bjudning, balans och taxering. Det är alltså inte som att löshoppa hemma med en stängslad långsida.

Jag löshoppar bla för Tord Börjesson (auktoriserad löshoppningsdomare). Vi har gått igenom hur man skall göra när man löshoppar sin unghäst under 3-årstestet. Om man skall låta hästen springa hela vägen runt eller inte beror mycket på individen och hur hästen hoppar/uppför sig för dagen.

Hästens galopp bedöms i lösgaloppmomentet. Taxeringen, balans och bjudning bedöms vid hindret allternativ vid svängen precis innan hindret (dvs på kortsidan innan långsidan där hindrena står). Många trot felaktigt att bedömningen av unghästen är hela vägen runt vid löshoppning men det är det alltså inte utan den startar först vid första svängen in till hindrena.

Så med andra ord så finns det ingen anledning att låta en häst galoppera runt om det inte passar just den hästen. Vissa hästar behöver den sträckan medan för andra så tar det bara onödigt på krafterna att galopper runt (för trots allt så blir det i alla fall minst 8-9 varv).

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Även jag har löshoppat och visat häst för domare och jag tycker du låter som en besserwisser. Enligt denna person (som även dömer hingstar vid bruksprov om vi nu ska ägna oss åt namedropping) sker bedömningen så fort hästen kommer in på banan. Varje steg hästen tar efter kan inkluderas i betyget.

Oavsett - och jag tänker inte ge mig in i en evighetslång diskussion med dig om detta - så tycker jag att TS ska träna hästen i att galoppera runt, då detta ändå krävs vid galoppbedömningen. Det är ju stor fördel om hästen både kan hoppa och balansera sig i svängarna plus ha den kondition som krävs för att klara bedömningen.

KÖR ALDRIG UTAN BAKBOM!! har faktist hänt att hästar kommit ut på vägen! :crazy:

Jag kör samtliga mina hästar utan bakbom just för att slippa riskera att de går under eller över.
Hur en häst skulle komma ut på vägen för att man kör utan bakbom får du gärna förklara ytterligare.

Även jag har löshoppat och visat häst för domare och jag tycker du låter som en besserwisser. Enligt denna person (som även dömer hingstar vid bruksprov om vi nu ska ägna oss åt namedropping) sker bedömningen så fort hästen kommer in på banan. Varje steg hästen tar efter kan inkluderas i betyget.

Oavsett - och jag tänker inte ge mig in i en evighetslång diskussion med dig om detta - så tycker jag att TS ska träna hästen i att galoppera runt, då detta ändå krävs vid galoppbedömningen. Det är ju stor fördel om hästen både kan hoppa och balansera sig i svängarna plus ha den kondition som krävs för att klara bedömningen.

Tja tyvärr tycker jag att du har en tendens att låta själv som en besserwisser. Anledningen till att jag namnger är för att visa var jag hämtar min fakta ifrån. Detta för att andra skall dels själva skall kunna hämta faktan från samma källa och dels själva kan avgöra sanningshalten i den källan. Det är så man brukar göra när man stödjer sin argumentering.

Att bara skriva "Även jag har löshoppat och visat häst för domare och jag tycker du låter som en besserwisser. Enligt denna person (som även dömer hingstar vid bruksprov om vi nu ska ägna oss åt namedropping)" är inte någon säker källhänvisning.

Att bedömma hur hästen uppför sig på långa raksträckor mellan hindrena ger väldigt lite. Däremot svängen innan hindrena och hur hästen balanserar sig efter hindrena ger bra mycket mer. Du får inte glömma att det är unga 3-åriga hästar som bedöms.

Det finns ingen som helst anledning att jaga runt en häst varv efter varv om det inte är det bästa att göra med just den hästen.

Mvh

Tora

Att bedömma hur hästen uppför sig på långa raksträckor mellan hindrena ger väldigt lite. Däremot svängen innan hindrena och hur hästen balanserar sig efter hindrena ger bra mycket mer. Du får inte glömma att det är unga 3-åriga hästar som bedöms.

Det finns ingen som helst anledning att jaga runt en häst varv efter varv om det inte är det bästa att göra med just den hästen.

If you say so :smirk:

KL.

Vi har en 05:a som vi aldrig har sett :o mamma köpte honom på bild + att han har rätt bra stam. Är inte mycket hanterad och står nu i Värmland hos uppfödaren (vi bor i sthlm). Ska hälsa på honom nu i April :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hade inte tänkt starta någon ny tråd. Vill inte det. Vill inte berätta. Men ju mer jag håller saker inom mig ju mer uppäten blir...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
34 779
Senast: Gunnar
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 113
Senast: Lady_S
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
779

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka