Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Sara-Ida/Tora: Så hur ska detta bedömmas då? Det är tillåtet att släppa hästen senare men kan dra ner poängen?

Min tott har en jä*la acceleration och hon galopperar så fort så hon inte hinner se hindrena. Hon orkar galoppera från motstående långsida, det är inte det, hon galopperar kontrollerat och i balans om än alldeles för fort...

If you say so :smirk:

Suck, snälla förstör inte denna tråden med en sådan tråkig attityd. Du kan väl försöka hålla samma höga nivå som det hittills har varit i denna tråden.

För min del är denna diskussionen avslutad. Jag vill inte att denna tråden spårar ur som tyvärr så många andra trådar på Buke gör. Detta är en mycket bra tråd som är både rolig och lärorik att läsa.

Vill någon ha mer information om exakt hur unghästarna bedömms så rekommenderar jag att dessa tar kontakt med en auktoriserad löshoppningsdomare som kan berätta mer. Jag har i ett tidigare inlägg namgivit en domare. Han är väldigt trevlig och lätt att prata med och som gärna delar med sig av sina erfarenheter och kunskap.

Mvh

Tora
Mvh

Tora

Jag kör samtliga mina hästar utan bakbom just för att slippa riskera att de går under eller över.
Hur en häst skulle komma ut på vägen för att man kör utan bakbom får du gärna förklara ytterligare.

är det verkligen så svårt att förstå??! börjar hästen sparka och hoppa som bara den så är det inte så svårt för en 500 kg bjässe att sparke sönder hasparna som sitter på baklemmen! och har den gjort det så är olyckan ett faktum!!! det är inte så svårt att slita av ett grimmskaft och jag skulle aldrig ta den chansningen att åka utan bakbom!!
Har du dörrar på transporten som boj modellerna har så är det ingen fara! men åka en trailer utan bakbom med en vanlig lem skulle jag inte göra!! Det är ju bättre man tränar hästen på att lasta och lägga på bakbommen än att åka utan bakbom! säkerheten måste gå före!

Sara-Ida/Tora: Så hur ska detta bedömmas då? Det är tillåtet att släppa hästen senare men kan dra ner poängen?

Min tott har en jä*la acceleration och hon galopperar så fort så hon inte hinner se hindrena. Hon orkar galoppera från motstående långsida, det är inte det, hon galopperar kontrollerat och i balans om än alldeles för fort...

Som sagt så rekomenderar jag dig att prata med en auktoriserad löshoppningsdomare så får du förstahands uppgifter. Det går även bra att ringa ASVH och säga att du har frågor om 3-årstestet så kopplar de dig vidare till en jättetrevlig kvinna som har hand om just 3-års testet. Jag har frågat henne hur många "dumma" frågor som helst och hon har alltid varit lika trevlig och vänlig (vill du ha hennes direkt.nr och tel så kan du pm:a mig, men annars så går det utmärkt att ringa växeln på ASVH)

Mvh

Tora

är det verkligen så svårt att förstå??! börjar hästen sparka och hoppa som bara den så är det inte så svårt för en 500 kg bjässe att sparke sönder hasparna som sitter på baklemmen! och har den gjort det så är olyckan ett faktum!!! det är inte så svårt att slita av ett grimmskaft och jag skulle aldrig ta den chansningen att åka utan bakbom!!
Har du dörrar på transporten som boj modellerna har så är det ingen fara! men åka en trailer utan bakbom med en vanlig lem skulle jag inte göra!! Det är ju bättre man tränar hästen på att lasta och lägga på bakbommen än att åka utan bakbom! säkerheten måste gå före!

Den största faran att åka utan bakbom är väl att om hästen kastar sig ut när man lastar av så kan man hamna under bakluckan om man inte är försiktig?

Mvh

Tora

tycker det är för tidigt :( fattar inte varför folk ska stressa med inridningen.

Håller fullt med dig...:bow: jag har bara hängt på min typ 2 ggr sen gör vi annat än att rida.longerar lite,lär oss betee oss ordentliugt och framför allt...får växa i fred och bli stark i kroppen.

Lugnar hon sig inte skulle jag tro att det drar ner betyget, ja. I alla fall i temperamentsdelen. Men annars kan du snacka med den förening som arrangerar löshoppningen hos just dig och kolla hur de gör. På alla 3-årstest som jag har bevittnat har hästarna i stort sett galopperat runt hela banan.

Kan det inte vara så att hon blir stressad och behöver öva lite mer?

Suck, snälla förstör inte denna tråden med en sådan tråkig attityd. Du kan väl försöka hålla samma höga nivå som det hittills har varit i denna tråden.

Absolut - och du kan kanske försöka att låta bli att tala till en som om man vore fem år och aldrig hade varit med på ett 3-årstest tidigare...

Nej stressad tror jag inte att hon blir...snarare tror hon att hon kan övningen redan och vill göra den liten mer spännande :angel:

Övar mer gör vi, ska löshoppa en gång i veckan fram till treårs men eftersom hon ska visas redan 1 maj så är det inte så många gånger kvar. När vi löshoppade de första gångerna hade hon noll i framåtbjudning det är nu på sistonde som hon har speedat upp tempot några snäpp. Tror att hon börjar få lite vårkänslor oxå och brunst är på gång så att hon var extra stissig i går pga det.

Vid lösgalopp, ridning och tömkörning är hon hur cool som helst.

Nej stressad tror jag inte att hon blir...snarare tror hon att hon kan övningen redan och vill göra den liten mer spännande :angel:

Övar mer gör vi, ska löshoppa en gång i veckan fram till treårs men eftersom hon ska visas redan 1 maj så är det inte så många gånger kvar. När vi löshoppade de första gångerna hade hon noll i framåtbjudning det är nu på sistonde som hon har speedat upp tempot några snäpp. Tror att hon börjar få lite vårkänslor oxå och brunst är på gång så att hon var extra stissig i går pga det.

Vid lösgalopp, ridning och tömkörning är hon hur cool som helst.

Nu vet jag inte mycket om löshoppning, men man kanske kan variera övningarna och hinderhöjden och/eller avstånden så hon måste ta det lite lugnare?

Ptja, då kan hästen lika gärna dra sönder bakbommens fästen också. Eller för den delen gå över bommen eller trycka sig under den.
Nänä, bättre argument får du allt komma med.

Skulle inte hästen lika väl kunna sparka sönder lämmen med bommar som utan? Bommen sitter ju bara vid rumpan och hästen kan väl gott och väl sparka sönder fästena även fast bakbommen sitter där :confused:

Då är det väl snarare så att, som någon sa, att den största risken ligger i att om hästen backar innan baklämmen är helt nere så kan man komma i kläm och få hela lämmen+häst över sig....

Sara_Ida: Varierar avstånd för att se vilket avstånd hon går bäst på självklart. Övning vill jag inte variera eftersom det just är den övningen de gör på treårs. Vill inte bygga upp fler hinder/studs osv för hon är trots allt inte ens tre år fyllda... Vi bygger lite "tittigt" så att hon ska titta till och backa av lite själv men det hjälper tyvärr inte på lägre höjder.

Skulle inte hästen lika väl kunna sparka sönder lämmen med bommar som utan? Bommen sitter ju bara vid rumpan och hästen kan väl gott och väl sparka sönder fästena även fast bakbommen sitter där :confused:

Då är det väl snarare så att, som någon sa, att den största risken ligger i att om hästen backar innan baklämmen är helt nere så kan man komma i kläm och få hela lämmen+häst över sig....

Du menar nog ditt inlägg till katarina_dacke...

Och gällande häst som backar ut för tidigt, hästar lär sig att stå kvar om man övar på det. Dessutom ska man aldrig stå bakom lämmen utan alltid på sidan.

Nu vet jag inte mycket om löshoppning, men man kanske kan variera övningarna och hinderhöjden och/eller avstånden så hon måste ta det lite lugnare?

Med tanke på dina kommentarer i denna tråden så kunde man tro att du var någon expert på löshoppning. Men i stället så visar det sig att du inte har några direkta djupa kunskaper.

Det förklarar också varför det är så känsligt när jag kommer med kunskap som du saknar.

Detta är absolut sista kommentaren från mig i detta ämnet. Vill verkligen inte att denna tråden skall spåra ut men ibland så kan det vara svårt att låta bli, man är ju inte mer än mänsklig. Nu när jag vet hur pass begränsad din kunskap i löshoppning är så förstår jag varför du har skrivit det du har skrivit.

Mvh

Tora

Till er som vill veta mer exakt på vad man bedömmer och vilken tyngdpunkt man lägger på de olika bedömningspunkterna i löshoppning så rekommenderar jag starkt att ringa till asvh. Kvinnan som svarar på frågor om treårstestet är verkligen riktigt trevlig. Jag har som sagt ringt hur många gånger som helst och frågat "dumma" frågor.

Det är alltid bättre att höra av sig direkt till en källa som tex asvh eller en auktoriserad löshoppningsdomare så får man riktiga och aktuella uppgifter om hur saker och ting fungerar.

Mvh

Tora

Så länge hon rättar sig korrekt på hindrena så spelar det ingen större roll att hon springer snabbt mellan hindrena (nu menar jag alltså den långa transportsträckan). Dvs rättar hon upp sig innan hindret och hoppar på ett korrekt sätt så spelar den ingen roll att hon drar på i 190 på transportsträckan. Däremot så är det ju inte bra om hon hoppar hindrena i 190, det kan dra ner på betyget.

Vissa hästar hoppar på fart och behöver farten för att komma över hindrena. Men det är omöjligt att avgöra så här över nätet vad för teknik din häst har.

Hästar som springer mycket brukar man behöva släppa lite närmare hindret. Man brukar få pröva sig fram för att hitta rätt avstånd.

Jag antar att du nu har problem med att hästen även rusar över hindrena eftersom du skriver att hon inte riktigt hinner med att hoppa.

Vad man då skall först kontrollera är om avståndet är rätt mellan hindrena.

Sen börjar du med att släppa hästen närmare hindret. Du kanske får prova dig fram lite så att du får rätt avstånd. Ibland kan man komma för nära och då tappar de bjudningen i stället.

Nu är det ju kort tid kvar till testet så du hinner inte träna så mycket som du skulle behöva. Unghästar behöver också igentligen tid att smälta allt de lär sig. Men du har nästan 3-veckor kvar om du då löshoppar 1-2 ggr i veckan så hinner du få 3-6 träningstillfällen till. Detta är inte det ultimata sättet att träna på och risken finns att hästen antingen ledsnar eller blir ännu mer stressad. Så du får vara väldigt lyhörd till vad din häst talar om för dig.

Nu när du släpper hästen så släpper du den bara på det avstånd från hindrena som gör att den inte "skenar över" hindrena. Ha en hink stående med lite gott i en liten bit efter hindret där den får äta efter varje hopp. Det har brukar också en bromsande effekt på hästen. Men fång upp hästen varje gång mellan hoppen.

Tanken är att du skall bryta den onda cirkeln att hästen bara har gasen i hela tiden.

Men har hon kontroll och balans på galoppen så behöver det inte betyda katastrof att hon springer väldigt fort.

En dommare tittar bla på:
Hur hästen taxerar
Vilka svåra situationer sätter den sig i
Hur den rättar sig
Balansen
Bentekning både fram och bak
Framåtbjudning

Vissa trot tex att det är fel om hästen river en bom. Men det gör inget för det som är intressant för dommaren är vad hästen gör nästa gång. Vad dommaren tittar på då är om hästen korrigerar sitt misstag (om den tex rev för att den kom för fort in och hoppar långsammare in nästa gång istället) som gjorde att den rev nästa gång den hoppar.

Lycka till!

Mvh

Tora

(Glömde en sak)

Löshoppningen fungerar ju så att hästen först får hoppa fram 2-3 gånger med hjälphinder och utan oxerns bakre bom.

Först sen börjar själva hoppningen och då på 80 cm. Man skall sedan efter ca 6 språng vara uppe i max höjd och längd. Detta betyder att det ganska så ofta är en del korta mini pauser när de höjer hindrena. Vad du då kan göra är att alltid fånga upp hästen i dessa pauser och släppa den nära hindret när de har byggt klart (men du skall släppa så att hästen galopperar genom en kurva innan hindret då dommaren tittar på bla hästens balans där). På detta sätt så har du möjlighet att fånga in hästen mellan varen utan att det syns så mycket.

Detta under förutsättning att du under träningen kommit fram till att det fungerar bättre att släppa hästen nära inpå. Hästar är som sagt individer och det som fungerar på 10 hästar som har bråttom är inte säkert att det fungerar på din.

En förtydligan:

När jag skriver sista svängen så menar jag att man kan släppa vid precis/efter bokstaven A eller C (beroende på vilken bokstav som är närmast hindrena) så att man får med en böj av svängen innan hindrena (den är viktig för bedömningen av hästen).

Mvh

Tora

Det förklarar också varför det är så känsligt när jag kommer med kunskap som du saknar.

Skulle jag vara avundsjuk på dina kunskaper? Låt mig vara helt tydlig: Jag ägnar mig åt dressyrhästar/dressyravel och har inga som helst sakkunskaper om hinderhöjder osv vid löshoppning, det är inte så intressant för mig, MEN jag vet hur de dömer och tittar på (har gått kurser!) och hur det går till. Det jag tycker är trist är att du föreläser för andra som om de vore barnungar. Sunt förnuft räcker ofta ganska långt vid hästhantering. Nog med detta!!

Senast ändrad av en moderator:

självklart så ändras poängen om helhets intrycket är bra eller dåligt!

men har man en häst som galopperar bra varv efter varv så är det bra att visa det, har man en häst som blir lite stressad så är det självklart bra att dölja det! det är bara sunt fönuft!

sen kan jag tycka att det är bra att man håller sig på en nivå som alla förstår för det synns knappast hur gammal man är eller hur mkt erfarenhet man har.

självklart så ändras poängen om helhets intrycket är bra eller dåligt!

men har man en häst som galopperar bra varv efter varv så är det bra att visa det, har man en häst som blir lite stressad så är det självklart bra att dölja det! det är bara sunt fönuft!

Absolut. Men det vettigaste är ju - om man kan - att löshoppa i det ridhus där testet ska hållas, och då får man ju dessutom hjälp att hitta bra knep för just den hästen. Arrangerade löshoppningar finns bland annat på strömsholm. Nu vet jag inte var TS ska visa sin, Bullersta kanske? Dit ska jag! :bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hade inte tänkt starta någon ny tråd. Vill inte det. Vill inte berätta. Men ju mer jag håller saker inom mig ju mer uppäten blir...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
34 779
Senast: Gunnar
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 114
Senast: Lady_S
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
779

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka