Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Svar till alla, jag har också tänkt att det beror på orutin. Jag brukar inte driva särskilt mycket med pisken men uppmuntra med rösten, han svarar bra på heja-rop så att säga. Drivningen med pisken brukar jag lägga när jag vill öka galoppen, det vill säga innan hjälphindret.

Han är hoppad med annan häst flertalet gånger, men det vet jag inte om det gjort så mycket för framåtbjudningen, men visst har han fått bättre "flyt" av det.

Jag hade inte tänkt sko mina, då de har fina hovar och jag ansåg att risken var större att de skulle kunna slå sig etc. om de var skodda, men nu har jag ångrat mig i sista stund och kommer sko båda runt om inför treårs.

Hittade en video på ena treåringen, tyvärr en när han hade en lite dålig dag, men kul att bidra med något här :smirk:http://s126.photobucket.com/albums/p112/tashinajess/?action=view&current=falcon2-1.flv

Ptja, då kan hästen lika gärna dra sönder bakbommens fästen också. Eller för den delen gå över bommen eller trycka sig under den.
Nänä, bättre argument får du allt komma med.

ja men hur troligt är det att bakbommens fäste släpper samtidigt som hästen sparkar sönder lemmen och sliter sig för att komma ut på vägen??! Jag skulle aldrig köra utan bakbom! hallå lite verklighetsbaserat får du väl ändå tänka!

Skulle inte hästen lika väl kunna sparka sönder lämmen med bommar som utan? Bommen sitter ju bara vid rumpan och hästen kan väl gott och väl sparka sönder fästena även fast bakbommen sitter där :confused:

Då är det väl snarare så att, som någon sa, att den största risken ligger i att om hästen backar innan baklämmen är helt nere så kan man komma i kläm och få hela lämmen+häst över sig....
/QUOTE]

Jo visst men den kommer ju inte ut på vägen om den har bom bak! dessutom kommer dom inte åt att sparka så högt när bommen sitter där som dom kan när de åker utan bom!

Ja stammen är inget att klaga på men tror att hon kommer visa bättre på gångarterna. Har riktigt fin trav om hon sätter den sidan till!

Angående hoppningen så självklart hoppar hon finare vid högre höjder, då hinner hon ju hoppa;). Grejen med henne är att om hon kommer fel in på hjälphindret så blir avståndet knasigt och då stannar hon. Har inte bestämt mig för om det är klokt eller en ful olat :angel: Som tur är händer det inte allt för ofta när hindrena kryper uppåt i höjd. Hopptekniken är inte fulländad tyvärr. Hon öppnar inte upp ordentligt bak och drar åt sig bakbenen lite men eftersom hon är så kvick och smidig så kommer hon över ändå. Hon är inte heller speciellt rädd om benen, dock har hon inte slagit i speciellt hårt än så hon kanske lär sig då den dagen kommer....

kl

Min 05a får nog tillhöra skaran som inte gillar löshoppning... Oftast går det i 190 knyck, då hinner han knappt se hindren. Osäker taxering, ibland blir det ett galoppsprång, ibland försöker han pressa in två och ibland blir det rentav studs:p. Även väldigt tittig... Ngn som vill köpa en lovande hopphäst? :angel:

ja men hur troligt är det att bakbommens fäste släpper samtidigt som hästen sparkar sönder lemmen och sliter sig för att komma ut på vägen??! Jag skulle aldrig köra utan bakbom! hallå lite verklighetsbaserat får du väl ändå tänka!

Hur troligt är det att lämmen öht sparkas sönder? Man lär märka om hästen börjar leva om i transporten.
Du har dessutom en väldigt tråkig attityd.

Ja stammen är inget att klaga på men tror att hon kommer visa bättre på gångarterna. Har riktigt fin trav om hon sätter den sidan till!

Då får vi hoppas på dubbeldiplom då! :)

QE brukar ju ge en rund, fin galopp också.

Kul när det finns lite filmer att titta på! Men att ni vågar hoppa utan att täcka spegeln:crazy:

Snälla, kan vi inte fortsätta tråden så lättsam och rolig den var? Så tråkigt om vi ska börja hacka på varandra och ha diskussioner om vem som vet bäst och kan mest.
Ni som vill diskutera sånna saker kan väl pma varandra så behöver vi andra inte läsa sida upp och sida ned med en massa argument till vem som har rätt.... eller? Är det bara jag som tycker sånt är lite trist?

Var ute å longerade min lilleman igår i 2 dm nysnö :-) Gissa vem som var taggad till tänderna?! Bockade å brallade som bara den ett tag men sen lugnade han sig en aning . Men va snygga de blir när de showar! Travade med svansen i vädret med höga spänstiga steg, stannade å blåste upp sig som en superhingst *skratt* Ooo sååå vacker! Men sen blev han sitt vanliga lugna jag å travade lugnt runt mig å sen gick vi hem.
Funkar fortfarande jättebra att rida på, väntar på bakslag... Har ni fått några reaktioner? Protester?

Snälla, kan vi inte fortsätta tråden så lättsam och rolig den var? Så tråkigt om vi ska börja hacka på varandra och ha diskussioner om vem som vet bäst och kan mest.
Ni som vill diskutera sånna saker kan väl pma varandra så behöver vi andra inte läsa sida upp och sida ned med en massa argument till vem som har rätt.... eller? Är det bara jag som tycker sånt är lite trist?

Den diskussionen avslutade vi redan på sida 16.

Hur troligt är det att lämmen öht sparkas sönder? Man lär märka om hästen börjar leva om i transporten.

och...hallå lite verklighetsbaserat får du väl ändå tänka!

Jag märker det.... :(

och...hallå lite verklighetsbaserat får du väl ändå tänka!

Jag märker det.... :(

Jaså, den diskussionen? Den var aldrig jag inblandad i...

Haha...tror att vi ska försöka att "keep it real". Förväntar mig inga direkta toppresultat utan gör det mest för skoj skull. Inga diplom för min del..... :smirk:

Ska din bli dressyrtott eller vad var tanken? Börjar luta mer och mer åt att min ska få hoppa hinder i skogen istället för på bana men hon skulle (om hopptekniken infinner sig :angel:) kunna lämpa sig bra som speedhäst, har stor galopp och vändbar som tusan! Annars blir det väl dressyr på lägre nivå :angel:

jag menade sådana diskussioner över huvudtaget :) Men om de är avslutade så är det bra! Vill hellre läsa om era treåringar och deras framsteg eller bus!

Detta är "vårat" ridhus, hästarna är vana vid spegeln, de har tittat flera gånger och är nu van vid den så vi täcker inte över den längre.
Borde kanske ur säkerhets perspektiv ändå, men men...

Igår löshoppade jag igen, de skötte sig helt otroligt.

Nu sitter allt, de taxerar, är lugna och hoppar bra avspända språng, varje gång.

Båda treåringarna fick hoppa upp till 1,15 igår och var rent ut sagt fenomenala:love:

Även tvååringen (e-Carson- Corde) som jag haft en del olika åsikter med, numera kastrerad och betydligt lättare att komma sams med :)
Han har allt i ett paket, takten balansen, spänsten, hoppar som en gud :bow:
Den rullar på som den inte gjort annat, men med de generna så :d

Haha...tror att vi ska försöka att "keep it real". Förväntar mig inga direkta toppresultat utan gör det mest för skoj skull. Inga diplom för min del..... :smirk:

Ska din bli dressyrtott eller vad var tanken? Börjar luta mer och mer åt att min ska få hoppa hinder i skogen istället för på bana men hon skulle (om hopptekniken infinner sig :angel:) kunna lämpa sig bra som speedhäst, har stor galopp och vändbar som tusan! Annars blir det väl dressyr på lägre nivå :angel:

Ja, min ska bli dressyrhäst är tanken! Men han hoppar helt okej och har en härlig inställning till arbete, så han funkar nog att hoppas lite grann till vardags också.

jag har med löshoppa tmin tjej men bara 90 cm. hon ska ej gå något 3 års test för hon är korsning å hade hon varit renrasig hade hon ej gått 3 års test ändå tycker de e för tidigt å hoppa hästarna så högt så tidigt. jag har med löshoppat henne i ridhus med spegel å det var inge problem alls. annars går allt super med henne =)

Angående hoppningen så självklart hoppar hon finare vid högre höjder, då hinner hon ju hoppa;). Grejen med henne är att om hon kommer fel in på hjälphindret så blir avståndet knasigt och då stannar hon. Har inte bestämt mig för om det är klokt eller en ful olat :angel: Som tur är händer det inte allt för ofta när hindrena kryper uppåt i höjd. Hopptekniken är inte fulländad tyvärr. Hon öppnar inte upp ordentligt bak och drar åt sig bakbenen lite men eftersom hon är så kvick och smidig så kommer hon över ändå. Hon är inte heller speciellt rädd om benen, dock har hon inte slagit i speciellt hårt än så hon kanske lär sig då den dagen kommer....

Det är ju som sagt jättesvårt att bedömma en häst så här över internet men med det som du berättar här så låter det som om din häst hoppar på fart. Det är inget fel på en sådan häst men de behöver lite fart för att komma över. Det är med andra ord kanske inte en häst som får 10-10 i löshoppning (inget ont menat med det, min häst starka sida är inte löshoppning heller, hon gör det hon ska men inte så mycket mer).

Men återigen så är det ju i princip omöjligt att säga något om en häst teknink så här över nätet.

Men har du ingen som är duktig på löshoppning i din närhet som man kan fråga om hjälp? Det är inte lätt att löshoppa på ett rätt sätt, även om många tror det (det ser ju inte så svårt ut).

Mvh

Tora

Jag löshoppar för tränare men har själv löshoppat en hel del genom åren så är inte totalt nybörjare på den fronten ;)

Skulle inte säga att hon hoppar på fart utan att när hindrena är lägre går det för fort (var likadant med min andra häst). Hon tycker helt enkelt inte att det är värt att koncentrera sig. Hon hoppade vid ett tillfälle stillastående av misstag och klarade det oxå :angel:. Tror visserligen inte heller att hon kommer få 10-10 i hoppningen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hade inte tänkt starta någon ny tråd. Vill inte det. Vill inte berätta. Men ju mer jag håller saker inom mig ju mer uppäten blir...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
34 779
Senast: Gunnar
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 114
Senast: Lady_S
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
779

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka