Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Jag löshoppar för tränare men har själv löshoppat en hel del genom åren så är inte totalt nybörjare på den fronten ;)

Skulle inte säga att hon hoppar på fart utan att när hindrena är lägre går det för fort (var likadant med min andra häst). Hon tycker helt enkelt inte att det är värt att koncentrera sig. Hon hoppade vid ett tillfälle stillastående av misstag och klarade det oxå :angel:. Tror visserligen inte heller att hon kommer få 10-10 i hoppningen.

Jag känner mig väldigt trögtänkt nu men om du löshoppar för någon som kan löshoppning och som har sett hästen på riktigt, är det inte bättre att fråga den personen om vad du skall träna på? Trögtänkt nr två: Om det bara är på de lägre höjderna den har lite bråttom så förstår jag inte riktigt vad problemet är?

Mvh

Tora

Jag har inte direkt uttryckt något problem...mer än att hästen springer väldigt fort. Jag har bara frågat hur man gör på treårstestet under momentet löshoppning. :)

Tänkte att du som verkar duktig på löshoppning kan väl slänga en blick på filmen på min lillskit när jag löshoppar för tränare. Hade varit guld värt att få lite tips:)

Löshoppning 29 mars

*kl*

Idag har jag tömkört damen lite... ruskigt fin emellanåt men riktiga stofasoner där emellan... vårkänslor kanske... det ska nog gå över så småningom... dessutom tycker hon att det är bra mycket roligare att ridas än att longeras eller tömköras men lite JOBB måste det ju bli mellan nöjesrundorna:D
Klippte idag ihop en lite film från förra måndagen när vi galopperade första gången oxå... kika gärna på den och kommentera om ni vill:angel:

Första galoppen

Hur troligt är det att lämmen öht sparkas sönder? Man lär märka om hästen börjar leva om i transporten.
Du har dessutom en väldigt tråkig attityd.

har jag en tråkig attityd? nej det är nog du som har missupfattat i så fall!! du behöver inte ta åt dej något jag skriver.. jag säger bara vad jag har sett och har hört flera stycken tala om detta! ett fall kan jag ju bara säga det var när de körde en tjur uppbunden i transport och utan bakbom! tjuren slet sig loss och fick upp baklemmen! :eek:
som tur var hann ju föraren av bilen fatta var som hände och stannade annars kan man ju bra ana hur det hade gått för tjuren!
jag tycker att vi slutar diskutera detta och diskuterar i stället hur det går för våra hästar! som tråden faktist är till för! och hoppas inte att du/ någon är sur på mej för det tycket jag inte finns någon andledning till!

Fin häst! Ser ridbar och lättpåverkad ut. Jag tycker att du ska försöka ha en stabilare kontakt med hennes mun, tyglarna glappar för mycket. Målet är ju att bjuda unghästen bettet och låta den söka stöd.

I hoppningen verkar hon ha en något osäker taxering.

Så här nära inpå treårstestet så hade jag inte ändrat på träningen om hästen fungerar.

Den ser ut att veta vad den skall göra även om den kanske ser lite grön ut. Ibland så hoppar den av för tidigt för att nästa gång hoppa av för sent. Språngkurvan hamnar inte mitt över hindret. Men den verkar lägga fokus på både hjälphindret och oxern. Den försätter sig inte i alltför svåra situationer. Man kanske skulle velat ha lite mer tryck i sprången (inte snabbare alltså utan bara lite mer avstamp).
Trevlig häst med bra inställning till sitt arbete.

Mvh

Tora

har jag en tråkig attityd? nej det är nog du som har missupfattat i så fall!! du behöver inte ta åt dej något jag skriver.. jag säger bara vad jag har sett och har hört flera stycken tala om detta! ett fall kan jag ju bara säga det var när de körde en tjur uppbunden i transport och utan bakbom! tjuren slet sig loss och fick upp baklemmen! :eek:
som tur var hann ju föraren av bilen fatta var som hände och stannade annars kan man ju bra ana hur det hade gått för tjuren!
jag tycker att vi slutar diskutera detta och diskuterar i stället hur det går för våra hästar! som tråden faktist är till för! och hoppas inte att du/ någon är sur på mej för det tycket jag inte finns någon andledning till!

Ja, med alla versaler du har använt framstår det lätt som en tråkig attityd.
Sen skulle jag också vilja påpeka att en tjur inte riktigt är samma sak som en häst eller ponny.

Har sett dina inlägg här och undrar om du aldrig har funderat över att bak resp frambommar alt dörrar sitter där av en anledning??
Det handlar om säkerhet under färd. Om dina hästar ideligen går över eller under bommar så behövs det kanske höjas eller sänks bommar, förändra ngt i uppbindningen etc etc.

Jag undrar hur försäkringar gäller vid skador som uppstått på hästen om man ej använt sig av de säkerhetsanordningar som skall finnas i transporten.

Men - du lär inte ändra uppfattning för det antar jag. Var och en kör transporterar sina hästar efter egen förmåga och förnuft.
Personligen skulle jag inte komma på tanken att köra utan frambom/bakbom alt bakdörrar med någon av mina hästar trots att de åker lugnt och fint. Det KAN ju hända att man måste panikbromsa p g a ngt som inträffar i trafiken runtomkring en och då är bommen ganska bra att ha.

Personligen skulle jag inte komma på tanken att köra utan frambom/bakbom alt bakdörrar med någon av mina hästar trots att de åker lugnt och fint. Det KAN ju hända att man måste panikbromsa p g a ngt som inträffar i trafiken runtomkring en och då är bommen ganska bra att ha.

Jag kör utan bakbom, av anledningen att hästen är för stor för att stå smalt (man kan ju ha en lång bom också, men det har vi inte skaffat ännu). Det ökar risken för panik om hästen upplever att den står stå trångt att den inte kan röra sig alls.

Ja, med alla versaler du har använt framstår det lätt som en tråkig attityd.
Sen skulle jag också vilja påpeka att en tjur inte riktigt är samma sak som en häst eller ponny.

nä visst är det inte samma sak men det var en ungtjur på 2 år och en stor häst väger både mer och har mer styrka i sina ben när det gäller att sparka.
nu lägger vi ner diskutionen och pratar häst i stället! :bow:

Ptja, det finns säkert en tanke bakom det men det innebär inte att det är det bästa för alla hästar. Frambommarna används ju men inte bakbom på någon av hästarna.
Jag vet inte om du har noterat det men det går inte att sätta bakbommarna med centimeterjustering. Det finns standardlägen och det är långtifrån alltid passande.
Två av hästarna åker med snedställd mellanvägg och då passar inte någon av bommodellerna.

Försäkringar nämner inget om det. Precis som det inte är tvång att man använt ordentliga ridskor, hjälm och säkerhetsväst för att få ut något på ens egen försäkring vid ridolycka.

Ptja, det finns säkert en tanke bakom det men det innebär inte att det är det bästa för alla hästar. Frambommarna används ju men inte bakbom på någon av hästarna.
Jag vet inte om du har noterat det men det går inte att sätta bakbommarna med centimeterjustering. Det finns standardlägen och det är långtifrån alltid passande.
Två av hästarna åker med snedställd mellanvägg och då passar inte någon av bommodellerna.

Försäkringar nämner inget om det. Precis som det inte är tvång att man använt ordentliga ridskor, hjälm och säkerhetsväst för att få ut något på ens egen försäkring vid ridolycka.

i min transport så kan man ställa väggen snett och vi har oxå bommar som är olika långa till det endamålet!

så visst finns det!

Jag anser ju att man ska ha en transport som passar hästen, det finns olika varianter av bakbommar om det är så att hästen inte kan stå smalt.

Jag har haft allt från shettis till halvblod och det har gått att justera helt ok tycker jag, i det fall det inte funkat så kan man faktiskt beställa extrafästen till de minsta ex vis. Sen har jag valt innerdörrar bak på min släp eftersom jag tycker det är väldigt behändigt och säkert.

Men som sagt, alla är vi olika.

Totten har dragit på sig ett balltramp:(:(
Läkte jättefint först & var inte särskilt stort. Lindade med flex & använde nelex(eller lotagen). Sedan lyckades han få av sig lindan i hagen, stampade runt i skaren & detta blev resultatet
s_dsc00574.jpg

s_dsc00576.jpg

Vet kan inte göra så mycket men har fått pencilinsalva att lägga i fickan & fortsätter med flex & BOOTS fram i hagen;)

Ska vi ha transport som passar varje häst perfekt får vi nog ha ett släp för var och en och det känns inte nödvändigt.
Det är få släp som passar perfekt, jag har hittills hittat ett enda som rent funktionsmässigt är perfekt...

i min transport så kan man ställa väggen snett och vi har oxå bommar som är olika långa till det endamålet!

så visst finns det!

Jag har inte påstått att det inte finns. Men mellanväggen ställs olika mycket snett beroende på vilken av hästarna som ska åka samt hur mycket packning och foder som ska med. Då börjar det bli knepigt...

*Kl*

För att återgå till trådens huvudsakliga ämne petar jag in ett par dagsfärska bilder på min treåring.

19751371.jpg

19751450.jpg

Nja, jag har två ponnyer. Den här treåringen och hennes mamma. Mamman till den här tävlas av en yngre tjej. Den står hemma hos mina föräldrar så det är ytterst sällan jag rider den pållan.
Treåringen har jag "ridit" på några gånger men avvaktar nu tills jag hittat en bättre sadel. Ingen av mina sadlar passar riktigt optimalt, tyvärr.
Den häst jag har som ridhäst är en liten stor häst :)

Hon är inte mätt officiellt men mätt med riktig måttstock och på jämnt underlag i höstas. Då var hon 142 cm så hon är väl något högre nu.
Bakdelen tror jag är mer eller mindre färdig, hon är något överbyggd så framdelen kommer förhoppningsvis efter snart :)
Hon har varit skapligt jämn hela sin uppväxt vilket är trevligare att titta på ;)

Som sagt, vi har haft fr shettis till halvblod och inga problem med tillpassning hittills.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hade inte tänkt starta någon ny tråd. Vill inte det. Vill inte berätta. Men ju mer jag håller saker inom mig ju mer uppäten blir...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
34 779
Senast: Gunnar
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 114
Senast: Lady_S
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
779

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka