Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Monell - hon såg väldigt lugn och harmonisk ut! och stor! Eller så var ryttaren liten *ler* Får man fråga varför du inte tänker visa henne själv? *nyfiken i en strut*

Ja hon skötte sig verkligen fin fint :) Ryttaren som sitter på är ca 180 cm och hästen är väl ca 165 cm, hoppas hon ska växa lite till (jag har beställt 168 ;) redan när hon låg i magen). Jag kan inte visa henne själv för jag kan inte springa med henne jag har nån j**la sjukdom som de tror är reumatism har så ont i fötterna.... och då tycker jag det är bäst om hon gör alla delarna i testet. Men jag ska va där och heja på dem :):bump:

Hur går det för er?
Bättre än jag någonsin förväntat mig. Vi har både skrittat,travat och galoppat :) Ridit ut i skogen både med draghjälp och utan. Travat över bommar har vi oxå gjort. Löshoppade första gången förra v. Spolar av benen utan större slagsmål och han lär sig nya saker lätt som en plätt. Nästa projekt är att börja lastträna.

Hur stora är era 3-åringar?
Han är ca 163-164 cm

Hur mycket sysselsätter ni småttingarna?
Vi gör någonting varje dag, spolar benen och borstar dagligen. Rider ca 2-3 ggr v, går på promenader/longeras de dagar han inte rids. Har en vilodag, då han slipper allt "jobb"

Och vad är framtidsplanerna?
Vi tar en dag i taget, just nu ska vi börja lastträna och åka till ridhuset för att löshoppa och titta på nya miljöer.
Ut på lite små tävlingar när han blir 4 år, både dressyr och hoppning så får vi se vad det blir av lillkillen. Vore roligt att visa han som fyra åring, men som sagt vi får se vad som händer :rofl:

MVH Hanna och Rolle

Aaajj då... ja då förstår jag varför då lånar ut donnan! Jag håller tummarna för er för hon ser jättetrevlig ut tycker jag!

Hoppas de mindre trevliga diskussionerna byter tråd nu!

KL

Hittade denna filmen på internet...
Det var i somras då vi busade för att min kompis ville se hur hon hoppade. Jag och lillan har busat tidigare utan problem, men så filmades det...:angel:

Kan tillägga att vi efteråt bara kunde gå fram och hämta henne igen och att hon inte var rädd. Hon ville bara springa helt enkelt...:crazy:

http://www.youtube.com/watch?v=gW2L5Bh0vm4

Här hoppas hon "på riktigt"...
http://www.youtube.com/watch?v=gq0uYvT1we4&NR=1

Idag har Billie löshoppat för 4.e gången, det var jättelänge sen sist!
Kan berätta att hon var billig när vi skulle hem:mad: Tog över 2 h att få in henne i transporten när vi skulle köra hem:cry: här e några bilder...(ska kanske ha lite mindre mage?)
IMG_2220.jpg

IMG_2219.jpg

:rofl: Det finns en annan tråd under Hästhantering som handlar om olika "misstag" och roliga episoder med våra kära hästar - posta den filmen där! :rofl:
Hoppas det inte gör något att jag skrattar för det såg så underbart tokigt och busigt ut!!

:rofl:
Är det bara som jag inbillar mig, eller pekar hon finger? Underbart klipp! Vilket jäkla bus-sto...

Fina framben, var förövrigt lite spekulant på denna pågrund utav att jag tycker det är spännande med lite travare inkorsat.

Roligt att du är med i tråden så man hänger med hur det går för henne :)

Själv måste jag sälja en av mina -05, Cardento-Artist, så om någon är intresserad av min treåring innan testet (efter blir han dyyyr :d

Den mest underbara individ att jobba med och hoppar som en gummiboll, men tyvärr räcker inte min tid och allt annat har fått blivit lidande.

var det din o05 som var på hastnet i går? blev bara lite nyfiken.. men ingen mer häst för mej det räcker med mina 2.

Jag är lite nyfiken på hur många av er som kommer släppa era 3-åringar på ordentligt sommarbete (minst 2 månader). Min -05:a är ganska sen i utvecklingen och med tanke på kroppsbyggnad och framåtbjudning behöver han vara hingst ytterliggare ett tag. Därför tänkte jag släppa honom på bete några månader i sommar så han får tänka över vad han ägnat sig åt under hösten/våren då han varit hos beridaren. Han ska visas på 3-års i Flyinge 2-4 maj och sedan har vi, efter ganska mycket letande efter någon som tar emot äldre hingstar än 1- och 2-åringar, nog fått plats på samma ställe som han alltid gått, och isåfall får han gå med deras 2-åringarna.

Har ni som ska släppa dem haft svårt att hitta bete? Hur länge tänker ni ha dem ute och tänker ni rida dem under den tiden också då och då? Nu pratar jag framförallt om de som fortfarande är hingstar dock, en valack är ju inte så svårt att hitta sommarbete till :)

Jag vet inte heller hur länge jag ska låta honom vila... är ju på sommaren som det är som mysigast att rida, ljumma sköna sommarkvällar.... mmmmm *drömmer mig bort*
Bete har jag själv så det är nemasproblemas. Skulle däremot behöva betessällskap. Har blivit erbjuden en shettis men vettekatten, de verkar ju få fång i tid och otid av bete, har aldrig haft någon.

Hur länge bör de vila? Rekommenderat?

Jag har ju en russhingst men egen gård, så problemet med att hitta bete är inte så stort :angel: Men jag funderar ändå lite på vilket sorts bete han ska få gå på, om jag ska försöka låna mark som är lite magrare och mer kuperad för att han ska hålla sej i bra trim, eller om han ska få gå på det stora gräsbetet. Det har gått bra tidigare somrar, han blir lite tjock men inte alltför fet, men då har han ju också vuxit såpass mycket och haft mycket större energibehov än vad han har i år. Jag vill helst inte att han ska bli alltför fet, det är så jobbigt för dem när de väl har blivit som tunnor, ponnyerna...

Hursomhelst, han kommer få gå ute "på bete" (magert eller mer krut i) hela sommaren, minst juni-september men säkert lite längre. Jag kommer dock INTE ge honom någon längre vila under den perioden, eftersom det är under sommaren som jag har möjlighet att träna, med bra vägar, mycket ledighet för min del osv. Min plan är att ge honom en längre vila till hösten istället, då det är mörkt och tråkigt ute, jag har mycket i skolan och underlaget är PISSIGT (is & slask & lera). Då kan jag ju liksom ändå inte hålla i gång honom. Funderar på att låta honom helvila oktober & november, och kanske lite till.

Det är lite svårt det där tycker jag, för självklart är det mycket göttare att rida på sommaren! Jag släpper min med en flock på ~9 tvåårshingstar och han ska iallafall får gå där tills han ätit upp sig lika fint som förra sommaren.

Han är en stor man (+1.75) som inte har särskilt lätt att hålla hullet och just nu står han på mer mat än någon annan häst förutom möjligen en Shire skulle orka äta ;) Han är sen och ser fortfarande ganska "unghästig" ut. Han har varit hos beridaren sedan i September och fungerar bra i ridningen i samtliga gångarter, löshoppar bra, lastas som ingenting och är inte så hingstig än (har dock börjat komma i takt med vårsolen). Jag känner att han kan ganska mycket för sin ålder (har precis blivit 3) och att han kan förtjäna att vara häst ett tag. Så kanske om man släpper honom i maj och tar hem honom i juli, kastrerar och börjar träna här hemma. Vi får inte ha hingst i stallet och i ärlighetens namn vill jag inte ha någon hingst som ridhäst, så säljs han inte till de som visat intresse för honom (sommarbetesägarna) så ryker kulorna tyvärr..

Gött för er som har ponny som måste tänka på att hästen kanske bli för tjock! Det finns inte ens i Avalons vokabulär ;)

Men tänk på att vi ponnygäare måste tänka på risken för fång till exempel också! Men så länge han inte får fång är han ju billigare i drift än jättehästarna, det har du rätt i.

Jo min ligger ganska bra till utbildningsmässigt känner jag och kanske just därför skulle han behöva en vila redan till sommaren, å andra sidan så länge han är pigg och arbetsvillig så tror jag inte han mår dåligt av att fortsätta jobbas i sommar. Jag kan ju inte heller rida honom och körvägarna blir kraftigt begränsade vintertid, tyvärr.

Funderar dock på hur mycket jag kan förvänta mej att han orkar och hur mycket jag kan öka belastning här framöver och till sommaren, man vill inte gå på frestelsen att jobba honom lite väl hårt, bara för att han älskar att arbeta. Svårt det där.

Det är samma problem här; på hösten och förvintern finns det ju knappt några ridbara vägar :( och KOLsvart!

och har samma problem med arbetsviljan - svårt att veta hur mycket man kan arbeta när de älskar att jobba och har bra flås och kropp, och hur länge man kan rida dem innan det är dags för vila? Kanske det behövs sommarvila ändå.... Har varit igång sen jan. Haft en längre vila på 2,5 vecka.

Hur mycket vågar man påbörja med sina små? Ska jag våga prova något mer i utbildningen eller bara fortsätta? Idag går han som en klocka i alla gångarter, inte i form hela tiden (det är ju sååå mycket att titta på!)
Man blir så sugen på att börja lära något nytt, men å andra sidan har vi absolut inte bråttom!

Hej, jo det var nog min "gummi bollen" skötte sig utmärkt igår igen, det är igentligen en sån som honom som man ska behålla, en riktigt trevlig unghäst som alltid presterar bra.

Det är också därför han är den av mina som är ute till försäljning då jag inte kan behålla alla, han är nog lättast att sälja så trevlig han är och långt kommen i sin utbildning.
Och han hoppar så otroligt fina språng :bow:

Men han kommer att bli sjukt saknad, är allas favorit i stallet :love:

Halloj!

Lite sent och hoppa in här nu kanske, men man kan ju alltid försöka :p Det verkar vara en bra tråd, bra att man kan byta erfarenheter med varann och se hur andra ligger till!

Fick hem min 05:a igår, ett fullblod från banan (har stått i två-tre veckors tid och har en helvetes massa överskottsenergi:D) så nu hoppar jag in i leken jag med :p

Hur går det för er?
Än så länge går det bra, har varit ute och promenerat i skogen, hoppat över några diken och hälsat på läskiga saker. Har även släppt honom i paddocken där han fick springa av sig det värsta.

Har provridit honom vid två tillfällen och vid båda red jag lite grunddressyr, skritt, trav, galopp på volt, övergångar m.m. Väldigt välutbildad och välriden för sin ålder, så den biten lär jag inte behöva jobba ihjäl mig på! Han är även tömkörd sen tidigare, så i eftermiddag blir det lite tömkörning på volten.

Hur stora är era 3-åringar?
ca 160 cm

Hur mycket sysselsätter ni småttingarna?
Ny i början lär jag få sysselsätta honom ganska mycket eftersom han har en enorm överskottsenergi, och det lär fortsätta i det tempot eftersom han samlar på sig det lätt och mår även mycket bättre av mycket motion (blir gladare, avslappnad och äter med god aptit). Men arbete varannan dag hade jag tänkt tömkörning/ridning i skogen eller ut och trava och galoppera på raksträckor. I mellandagarna blir det att gå ut och skritta i skogen eller i omgivningen 30 min eller mer.

Och vad är framtidsplanerna?

Framtidsplanerna är att utbilda honom så långt jag kan inom dressyr och hoppning, och det största övergripande målet är att gå fälttävlan med honom. Hur långt vi komemr vet jag inte, men jag tror och hoppas att vi kommer en bra bit iaf! Utsikterna är inte dåliga om man säger så ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hade inte tänkt starta någon ny tråd. Vill inte det. Vill inte berätta. Men ju mer jag håller saker inom mig ju mer uppäten blir...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
34 779
Senast: Gunnar
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 114
Senast: Lady_S
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
780

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka