Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Tjusigt!

Löshoppar du själv eller åker du på kurs?

Tänkte på dessa löshoppningskurser som anordnas, någon som varit på dem och vill säga några ord?

Min -05:a ska visas på 3 års i början på maj. Sen ska hon få gå på bete i ca 3 månader för att smälta allt som hon lärt sig och alla intryck. Hon är oxå ganska stor och inte heller lättfödd så det blir bra med bete. Sen visar hon ganska tydligt att hon behöver vila för att smälta saker (hon är väl inte ett sto för inte :p ) Har bete hemma där hon ska gå ihop med 3 sty 3 åringar och vuxna hästar så det känns som det blir superbra.

Sen mot sensommaren tar vi tag i utbildningen igen.

*kl*

Uppdatering:D

Jag och min lilla plutt har varit iväg på genrep inför 3-årstestet (löshoppning) och det gick verkligen över förväntan! Han va super duktig och jag bara stod och gapade:p Har inte riktigt kännts som han tyckt löshoppning va särskilt skoj, men han hoppade som en gud! Vi fick väldigt fina lovord:love:

Sen har vi ridit i ridhus för första gången och det gick oxå suuuper! Red i alla gångarter och han har börjat söka sig neråt oxå..

Transport åker han nu oxå, inga som helst problem. Nu har han börjat få lite mer balans där inne med, så då kan man ju skrapa lite;) Han har testat mig en gång när vi skulle åka hem. Försökte smita iväg för att slippa gå in, men efter bara en liten stund fattade han att det inte va någon idé..

Vi har även vatt ute själva i skogen och galopperat en liten snutt. Min mamma går med på vägen och sen rider jag iväg en bit själv..

Jag älskar min bäbis:love:

Ska för övrigt visa i Tingsryd den 4 maj, någon mer?

Vet inte om man kallar det kurs, vi åker till en gård där de håller löshoppning just nu i förberedande syfte för 3-årstestet. Nu ska vi dock inte dit då Billie har grå papper. Det är kunnigt folk som håller i löshoppningen, vet vad som ska göras med varje häst. Skönt att bara titta på:)

Kul att ni ska visa era på treårs på Bullersta.. Bor nästgårds, så jag ska iaf dit och kolla in dom ;) men jag ska inte visa min egen, för hon har ingen lust att gå in i transporten :mad:. Skulle nog inte våga heller, ställde ut henne på en liten lokal utställning som 2-åring och det domaren brydde sig mest om var hur jag tänkte när jag korsade ett hbl med en paint :cry:

Jag vet inte heller hur länge jag ska låta honom vila... är ju på sommaren som det är som mysigast att rida, ljumma sköna sommarkvällar.... mmmmm *drömmer mig bort*
Bete har jag själv så det är nemasproblemas. Skulle däremot behöva betessällskap. Har blivit erbjuden en shettis men vettekatten, de verkar ju få fång i tid och otid av bete, har aldrig haft någon.

Hur länge bör de vila? Rekommenderat?

Jag använder mig i möjligaste mån av Flyingemodellen på min treåring. Enligt den ska 3-åringen efter sitt treårstest släppas på bete hela sommaren.

http://flyinge.se/utbildning/flyingemodellen.htm (håll muspekaren över "utbildning" och välj Flyingemodellen i listan".

Senast ändrad:

KL

lite uppdatering!

lekte med damen idag, tog lite bilder...

när hon hade tröttnat hoppade hon över staketet ut... det är ca 110-120 högt... hon är löshoppad 1 gång :eek: och hon tog det bara som ett litet skutt!!

vad tror ni? naturbegåvning? hoppas hon hoppar lika bra med matte på!

lägger in lite bilder, komentera gärna!

pselma037.jpg

pselma032.jpg

pselma186.jpg

pselma149.jpg

verkligen superfina bilder! Bild "nr 2" är rena tavlan:love:

Vad trevligt! Valde mellan Bullersta och Strömsholm men Bullersta är närmare så det fick bli det. Ska väl inte överdriva ansträngningen för Lillan då det i övrigt blir en tuff dag.

Förövrigt var vi i ridhuset idag och red lite. Blev inte någon längre stund för underlaget var helknasigt. Djupt som f*n!! Men blev några varv i skritt, trav och galopp. Hon är duktig. Tar galoppskänkel, inte direkt dock. Har problem med att få henne till att gå på spåret och bjuda själv utan påtryckningar annars är hon kanon och grymt lättlärd har hon varit!

Tack så jätte mkt!

vad tror ni om hoppingen då?

jag blev imponerad iaf, taxerade perfekt och sen bara flög över:banana:

Ja hon lärde sig snabbt om inte annat! På gott och ont! I gamla stallet fanns ett sto som hoppade in och mellan olika hagar-hopplöst(not!)

haha ja.... fast hon vet att det inte är nån el på ridbanans trådar, så det kan ju ha med det att göra oxå...

fina bilder, spec 2 och 3.

Min herre som är 4 i år hoppade ut från löshoppningsringen de första gångerna vi tränade honom.
Hade bara bommar på backen och ett litet kryss, var hemma på min utebana och när han kommer i svängen så bara fortsätter han o skuttar över tråden på ca 1-110.
de var alltså bara en smal tråd hängandes i luften , ingen undertråd eller något annat att taxera på.

Vi stod som frågetecken o såg honom gå in i stallet :D
Sen fick han 10 på tekniken på 3 årstestet med kritiken, säker i sin taxering :D

Jag har en welsh cob hingst som fyller 3 den 5 Maj. Rider ca. var 3e dag nu och han verkar må jätte fint utav det. Är det ngn som tycker det är alldeles för mycket eller för tidigt att börja rida ut, alltså inga tunga träningspass nu när han blir 3?

Tacksam för svar! MvH En väldigt glad hingstägare xD

man kan ju inte bara gå på ålder utan man får ju kolla hur pass "mogen" och färdigväxt hästen är. Jag rider 2 ggr i veckan på min snart 3 åring och så länge han tycker det är rolig ser jag inget hinder i att rida honom så.. Min är derimot inte så färdig i kroppen rider därför bara mycket korta pass på ca 10- 15 minuter, och jag rider alltid ut och han fullkomligt älskar när sadlen ska på! :love: (älskar denne herre såå!)

Har du inte ridit ut innan? då kan det ju vara bra att ha en stabil häst som är med ute eller en person som åtminstånde kan gå bakom i fall han skulle börja krångla.. Det är bara att ge sig ut i skogen så får man se vad han tycker! :)

Lycka till!

*kl*

Jag hoppar åter in i tråden.
Jag har velat fram och tillbaka om jag ska visa min 05:a (Chess-Baffin xx- Tammerfors xx) men nu är hon anmäld i alla fall. Jag har ridit i ridhus för första gången idag, det gick bra. Red ca 10 min i alla gångarter i båda varven. Hon är rätt bakrädd men uppförde sig bra trots att det kom och gick hästar hela tiden och var även själv en bra stund.

Löshoppningen går bra, kan bli lite väl pigg och okoncentrerad ibland. Hon kliver lite över hindren, inte förrän de kommer upp på 1.15-1.20 börjar hon hoppa med hela ryggen, då hoppar hon riktigt trevligt.

Hon är skodd fram och jag kommer inte sko henne bak innan testet. Hon visas på Gotland den 10 maj.

Har tyvärr inga nya bilder på henne...
Här som åring

Och här i höstas/vintras
http://ejsarve.zoomin.se/P882051

Låter du henne hoppa 1.15-1.20 :eek:
hade jag aldrig gjort med min! man har ju all tid i världen på sig!

min hoppade så helt på eget bevåg, jag tycker det är jätte svårt att inte gå för fort fram! när jag rider min häst så känns det som att rida vilken häst som helst, lite mer ostadig bara, så jag skulle väldigt lätt kkunna sätta henne på haserna och arbeta ordenkligt om jag ville, men självklart vill jag inte det...

jätte svårt, vart går gränsen igentligen? när har man arbetat dem för hårt?

jag försöker hålla mig så långt ifrån gränsen som möjligt!

Så högt löshoppade vi min förra 3 åring som jag sålde, hon var väldigt säker i sig och taxerade bra, måste upp i dom höjderna om man vill få diplom eller liknande på 3 års testet.

-----

Tibbe är blockhalt ena bak, :( När jag kom till stallet igår så kunde han inte stödja på benet alls :cry: så nu står han på boxvila tills hovslagaren har varit och tittat på honom, då jag hoppas och tror att det är en hovböld han har lyckats sig på, då han inte hade några sår eller svullnader på denet utan var bara gallrig och hade varm hov.

Ska man visa på 3 års så ska dom hoppa 120 o de mest lovande 130.
Därför tycker jag Nelle gjort rätt som låtit hästen provat på dom höjderna innan testet går av stapeln, så hon är väl förbered och har ett gott självförtroende när hon kommer till testet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hade inte tänkt starta någon ny tråd. Vill inte det. Vill inte berätta. Men ju mer jag håller saker inom mig ju mer uppäten blir...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
34 779
Senast: Gunnar
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 114
Senast: Lady_S
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
780

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka