Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Lejonhjärta var i helgen med till Buke-träff :). Åkte på fredagen och han lastade sej bra, skickas numer in och verkar vilja ha det så självmant. Som jag sa - han verkar tycka att transporten inte är stor nog åt oss båda :D

Åker bra och står lugnt och stillsamt och käkar när man stannar till på vägen. Tar ungefär 2,5 h att köra. Fick vänta i transporten en stund när vi kom fram också innan vi lastade ur och han fick gå in i en box, och det gör han med ett härligt lugn.

Man kunde lätt missta sej på hans ålder, jag kan inte med ord beskriva hur tacksam jag är över att han är så okomplicerad och trygg att ha med sej. Det är så skönt!!!

Sedan löshoppade vi på lördagkvällen. Han travar och galopperar inte med världens största ståhej (läs; behöver lite påhejning) men bättre det än att han rusar, känner jag personligen. :) Kommandona sitter bra så det går att styra så att han länger ut traven, fattar galopp, gör halt och så, hyfsat enkelt.

Hoppade gjorde han med ungefär samma entusiasm, han verkar inte tycka det är det roligaste han är med om men han gör det och över kommer han med bra taxering och ok teknik. Men inte så mycket mer :). Tog kanske runt 8 språng och avslutade på 80 cm. Tror det är 90 cm som är max för B-ponnyerna, om de visar talang, men är osäker? Han har hoppat det innan, och ska jag vara ärlig tror jag inte riktigt han kommer få testas på den höjden på testet. Nog för att jag älskar min lilla ponny men han ligger nog inte i de övre poängen när det gäller hoppningen :confused:

Sedan övernattade han i en box och på lördagen var så själva stora Buke-träffen, där jag jobbade honom lite vid hand och även tog ut honom lite senare på dagen så han fick öva på att "ledas" bland ett par märrar inne i ridhuset.
Märkligt är ju att när han tömkörs eller longeras i ridhus tillsammans med andra så har han inga problem att koncentrera sej. Men när han bara leds, då blir han lite hingstig :o

Övade lite visning och han kommer ihåg träningen från förra året bra för han växlade upp rätt trevligt i traven tycker jag, svårt att se när man springer med honom men han känns rätt flott i alla fall :love:

Nu börjar jag få nerver inför avelsvärderingen den 3:e maj!
Måste fixa tyglar! PLus att mina byxor måste lagas och kanske framförallt måste jag boka någon sorts boende åt mej och sambon.
NERVÖST!!! :eek:

Nåväl, i alla fall -
På Buke-träffen fick han ltie massage av Lusidor, och det var välbehövligt, han har en del smågrejer och lite allmänt spända muskler och jag tror det allra mesta av det kommer sej utav att de hingstleker och stojar så hårt och mycket i hagen. Har börjat nysta litegrann i alla fall för att hålla kroppen ok, och ikväll fick han hovarna fixade också.

Senast ändrad:

Satt och funderade lite på vad för utrustning ni tänker ha på era 3-åringar när de ska visas. Framförallt tränset då för så mkt annat får man ju inte ha, förutom skydd vid löshoppningen. Någon som kör med annat träns än normalt bara för synens skull?

Sedan börjar man ju bli lite sugen nu när det närmar sig (3 maj för oss) och jag hade gärna läst lite mer om bedömningarna och poäng. Lite vad de tittar på och sådär. Någon som har en bra sida att tipsa om eller kanske rent av kan förklara mer ingående? :)

Skulle oxå vilja veta mer om vad de tittar på osv.

Ska visa min pålla den 3:e maj och för oss blir det vårt vanliga träns på visningen med remontgrimma och blingpannband:)... förbygel på ridprovet för att det kan vara skönt att ha något att hålla sig i vid behov:D... å senskydd vid löshoppningen... jag kommer att använda ett tredelat happy mouth tränsbett... vad för bett kommer ni att visa med?? Läste i ett TR (minns inte vilket) att man på unghäst numer inte får ha tunnare bett än 14 mm... då hittade jag inte något i metall som var tillräckligt tjockt... vågade inte heller chansa på att det inte gällde treårs...

Själv kommer jag att ha vita jeans, vit polotröja och förmodligen en svart stickad v ringad tröja till visningen för hand... och vanliga tävlingskläder dvs; kavaj, vita ridbyxor, jodpurs och shortchaps och säkerhetsväst till ridprovet.

Senast ändrad av en moderator:

får man inte ha smalt bett? varför?

jag får inte in tjocka bett i min hästs mun! hon har jätte liten mun och trivs bäst med smala bett! gommen är liksom rak, finns nästan ingen plats!

Nu har jag valt ut en hingst som ska få äran att bli pappa till mitt stos föl :banana:

wiiiihoo!

Kul att höra vad ni ska ha på er och pållarna! Mer sånt! :)
Själv ska jag ju lugnt (?) sitta på läktaren när min grabb visas så vad jag har på mig spelar mindre roll. Satt just och funderade på om pållen dock ska få ett par egna senskydd (har hemma alltid fått låna sin mammas) infor visningen. Man vill ju att han ska se hel, ren och bortskämd ut ;)

Var det ingen som hade tips på vart man kan läsa mer om bedömningen?

Sedan tänkte jag höra om det är någon som testat Dodson & Horell's örttillskott "Show blend" för hud och hårrem?

Skulle oxå vilja veta mer om vad de tittar på osv.

Ska visa min pålla den 3:e maj och för oss blir det vårt vanliga träns på visningen med remontgrimma och blingpannband:)... förbygel på ridprovet för att det kan vara skönt att ha något att hålla sig i vid behov:D... å senskydd vid löshoppningen... jag kommer att använda ett tredelat happy mouth tränsbett... vad för bett kommer ni att visa med?? Läste i ett TR (minns inte vilket) att man på unghäst numer inte får ha tunnare bett än 14 mm... då hittade jag inte något i metall som var tillräckligt tjockt... vågade inte heller chansa på att det inte gällde treårs...

Själv kommer jag att ha vita jeans, vit polotröja och förmodligen en svart stickad v ringad tröja till visningen för hand... och vanliga tävlingskläder dvs; kavaj, vita ridbyxor, jodpurs och shortchaps och säkerhetsväst till ridprovet.

Fast står det i bestämmelserna för 3-årstestet :confused: Min häst har otroligt liten mun och går med ett tunnt bett för hon får helt enkelt inte plats med ett större. Verkar konstigt om man ska behöva trycka in ett alldeles för stort bett :(

Jag ska ha mina vanliga eskadronsenskydd och ett träns med vanlig engelsk nosgrimma.

Nej va tråkigt Monell!! Hoppas hon repar sig snabbt! Så typiskt...

Var det ingen som hade tips på vart man kan läsa mer om bedömningen?

Jag tycker det står bra förklarat på www.asvh.se

60-poängsskalan

Används vid

Fölbesiktning
3-årstest (kompletterad med löshoppning)

Typ 1-10 p

Huvud, hals, bål 1-10 p

Extremiteternas och rörelsernas korrekthet 1-10 p

Rörelser i skritt vid hand 1-10 p

Rörelser i trav vid hand 1-10 p

Galopp i frihet 1-10 p

Kvalitetsklasser, poänggränser

Klass I 45-60 p

Klass II 42-44 p

Klass III 41 p

Klass IV 40 p eller mindre eller någon delpoäng under 5

Till avel rekommenderas i första hand ston som vid lägst 3 års ålder uppnår klass I Klass II och III är också godkända för avel – kan tas in i stambok- medan klass IV innebär kasserad för avel. (Hästen kan givetvis vara fullt användbar som ridhäst ändå!)

Det där har jag också läst och jag antar att de flesta anser att man är nöjd med alla poäng över 7 i bedömningsintervallet 0-10, eller?

En annan sak, i TR hade jag för mig att det stod att det var vaccinationskrav på hästen på 3-års. Men här står det att det inte alls är något tvång http://www.asvh.se/regelmenten/bed_regl_3ar.pdf. Det kanske bara är så att det är gällande med vaccinationstvång på vanlig tävling då? Det står också att ridprovet görs om 1-4 hästar per gång, det hade jag inte heller kläm på.

KL

Är bara tvungen att berätta; vi var på unghästträning igår inför 3-årstestet. Vi tränade på lösgaloppering och ridning i grupp. Det var sk*tkul. Superbra att gå omkring på platsen där testet ska vara, titta på dressyrstaket med STOOOORA bokstäver - nytt för oss. Och självklart att få träna på vissa av de moment som ingår.

Min lilla häst uppförde sig exemplariskt, för att vara hon :) , förhållandevis lugn och sansad. Självklart lite spänningar, men inget som inte gick att reda ut. Att hon inte är någon klart lysande gångartsstjärna vet jag ju, men det var roligt att få tips på vägen vad vi bör träna lite extra på och även få höra att hon var i jättefint skick gällande hull och muskler... Han var snäll bedömaren som hittade något positivt att säga om oss ;)

Det var första gången vi red i ridhus med andra hästar och det var inga som helst problem heller. Sedan att bensinen tog slut både hos häst och ryttare... vi har inte tränat så mycket galopp i flera varv tidigare, det är väl något vi får träna på lite. ahrmmm...

Nu släppte i alla fall lite av nervositeten inför testet, det är ju inga konstigheter de ska göra direkt. Sedan att vi inte kommer få de poängen vi skulle önska oss får jag väl helt enkelt leva med.

Det där har jag också läst och jag antar att de flesta anser att man är nöjd med alla poäng över 7 i bedömningsintervallet 0-10, eller?

Betygskrav Klassindelning Utmärkelser
För häst reg. i Grundstambok I, II eller III (se sid. 4) med lägst
47 poäng totalt, ingen delpoäng under 7, godkänt ridprov samt

För diplom som lovande dressyrhäst
lägst 8 poäng i minst två gångartsbetyg

För diplom som lovande hopphäst
lägst 8 poäng i båda hoppbetygen

Det står ju även så här om exteriöra bedömningen:

Exteriörbedömning
Vid exteriörbedömning läggs idag mycket stor vikt vid att hästen ska vara ändamålsenligt byggd för det den ska användas till, dvs i huvudsak ridning.
Exempel på sådana bedömningspunkter är lång och välansatt hals, bra sadelläge, naturlig resning och balans och givetvis goda rörelser.
Bedömning av rörelser i skritt och trav vid hand ingår alltid i exteriörbedömning.

Kuuuul! att det gick så bra för er. Jag har inte heller tränat på dressyrstaket ooops!! men bokstäver har hon sett tidigare både på väggen och i form av hinkar på backen. Men hon är ganska cool så jag hoppas hon håller hjärnspökena i schack... om hon nu blir ohalt förstås :cry:

kl
Hur tränar ni visningen för hand?? Även om jag nu inte ska visa min så tränar vi lite och jag kan i mitt liv inte få honom att TRAVA bredvid mig! Han börjar ALLTID bocka å galoppera *morr*

Tillägg: Igår seglade han över hagstängslet.... Jippo. Fast det var bara en provosorisk vinterhage på ca 90 cm så nu blev det full fart med hagsättning igår! tur att solen gassade och himmlen var blå!

Senast ändrad av en moderator:

Det är bra att träna långsamt först, vänj hästen att springa i det tempo som du bestämmer. Småjogga och sakta av, fortsätt så i långsamt tempo tills du känner att hästen följer dig och är uppmärksam på dig. Inte förräns då är det dags att börja öka.

Lite som att träna fot med hund :laugh:

Kuuuul! att det gick så bra för er. Jag har inte heller tränat på dressyrstaket ooops!! men bokstäver har hon sett tidigare både på väggen och i form av hinkar på backen. Men hon är ganska cool så jag hoppas hon håller hjärnspökena i schack... om hon nu blir ohalt förstås :cry:

Håller tummarna för att hon ska bli bra!

Jag har gjort precis tvärtom med Brixie. Jag har sett till så att hon har fokus på mig och så när jag börjar springa så måste hon accelerera ganksa fort eftersom man inte har så lång sträcka på sig när man springer. Om hon börjar bralla tar jag bara tag lite i henne och fortsätter sen och slutar hon inte så gör vi halt och börjar om. Det brukar ju gå över det där med brallningarna gankska fort.

Oj hoppade han hagen ;) vilken kille! Så synd att ni inte kan komma till visningen. Får se om vi tar oss dit nu då när hon har blivit halt...

KL

bara en vecka kvar till 3-årstestet! :banana:

Min är färdigutbildad och vi väntar bara på att få göra honom vacker... :D

Ska bli superkul att äääntligen få vara med och kämpa för diplom.

1,5 vecka kvar för oss! Var precis och tittade på pållen när jag lämnade örttillskott. Han är himla fin nu, men smal =( Man ser verkligen att hans kropp har utvecklats mycket och att det enda som behövs nu är lite fett, som tyvärr inte vill infinna sig. Hans mor är lika svår att hålla i vikt och tänder, mask och foderstat är kollade så det handlar helt enkelt bara om en överextrem ämnesomsättning. Tror dock att han vuxit klart på höjden nu så kanske kanske kan det börja sätta sig snart...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hade inte tänkt starta någon ny tråd. Vill inte det. Vill inte berätta. Men ju mer jag håller saker inom mig ju mer uppäten blir...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
34 779
Senast: Gunnar
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 114
Senast: Lady_S
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
780

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka