Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Problemet är att han brallar REJÄLT och det är inte bara att ta tag i honom utan man får göra allt för att få stopp på honom... å sen blir han ÄNNU mer taggad å brallar ännu mer. Hmm.. det ger väl sig snart. Kanske lättare om man har inhängnad.

Apropå träning och "trötthet". Brosus blev ju kastrerad för drygt två veckor sen och ska röra på sig varje dag så det har blivit mycket longering, promenader varvat med ridning.
Igår när jag skulle longera var han jättemysko.... strök öronen bakåt, sparkade och tillsist reste han sig på bakbenen... Lyckades få honom att trava ett halvt varv utan protester och sen fick det räcka.
Kan det vara trötthet? Så här mycket har han ju aldrig varit igång förut, har ju ridit tre dagar i veckan bara...
Såg inga hältor, inga synliga skador å inte öm nånstans... lite överbyggd bak igen.
Löshoppade i lördags och såg inga markeringar eller låsningar då heller.
Jag gissar att han helt enkelt börjar bli lite trött i huvudet och även i kroppen om han växer nu.
Vad tror ni?

Precis så är det här oxå.Brixie vill inte heller lägga på sig i hullet. Bara 1 ½ vecka kvar till 3 års och hon växer........... hon har fri tillgång på hö och fritt med hackstrå lusern inne också äter hon kli och korn. Hoppas på några extra kilon tills 3 års. Men hennes mamma va också svårfödd och vill man ha fullblod med i stammen så vill man och kanske får man räkna med att de inte lägger på hullet :grin:

Problemet är att han brallar REJÄLT och det är inte bara att ta tag i honom utan man får göra allt för att få stopp på honom... å sen blir han ÄNNU mer taggad å brallar ännu mer. Hmm.. det ger väl sig snart. Kanske lättare om man har inhängnad.

Jag började springa med Brixie efter vägen där det va uppförsbacke och hade henne längs väggrenen så hon inte hade så stor plats. Hoppas han lugnar ner sig snart!

Verkar som din lilla kille har kommit in i nån sorts trotsperiod.....? Just nu är Brixie riktigt go och snäll. Kollade just på dem i hagen och då låg hon och solade :love:

KL

inte uppdaterat här på ett tag nu.
Men allt går fortfarande framåt :)
Han har fått en helt okej kondis nu och det tack vare den bra terrängen vi har här med mycket ridning i skog och kuperad mark.
Galoppfattningarna går bättre och bättre och idag gick det även bra att fatta på ridbanan utan att det blev slängtrav av allt

Jag tror som sagt inte att det är en treåring jag sitter på, han beter sig som om han aldrig gjort ngt annat =)
vi har även introducerat trafiken nu, varit ute några gånger och mött lite bilar på trång väg och han har inte brytt sig alls. skönt!

idag red vi över till granngårdens paddock ca 3 km hemifrån och lånade den, då våran förtillfället inte går att rida på pga gräv/byggarbete med avloppet bredvid :grin:.
iaf, så har vi inte ridit dit själva förut men det gick jättebra, mkt att titta på med traktorer osv, mkt hästar, mkt folk osv.
En i det stallets dotter fick prova honom lite (hon har en shettis som hon växt ur).
Andra personen någonsin som rider honom, hon är 9 år, och det gick jättebra :)
lite bilder!
DSC00471.jpg

DSC00468.jpg

http://i7.photobucket.com/albums/y278/Beauspirit/DSC00467-1.jpg

så söta dom var:D och kul att få se sin ponny från backen!

Jo jag brukar springa med honom i uppförsbacke mot vårt hus, i vägrenen men det struntar han i *skratt*

Brosus brukar oxå ligga ned i hagen å sola *kääär* skönt att han känner sig så trygg och lugn trots att han står helt ensam stackarn. Har sett honom flera gånger ligga i hagen och sova i solen! första gången trodde jag det var något fel på honom*skratt*
Igår struntade vi i att röra på oss trots att ett av såren inte läkt än, han måste få vila... stod bara å myste å kramades å han va alldeles lugn och go.
Har ju haft uppehåll med hästar pga graviditet och lillbebis så att bara få gå ut och mocka å borsta på honom gör mig såå lycklig!

*KL*

Nu är det inte långt kvar till treårs....mindre än en vecka och jag är nervös som sjutton! Fick meddelande och katalog och allt sånt igår. Vi ska visst inte visa förän vid 16-tiden. Läste i nån gammal tråd att om man river i löshoppningen så får man 5 alt. 6 på en gång....låter inte så lovande :crazy:. Hur är det med vägringar? Min lilla dam kan ju få för sig att stanna ibland.... (vilken hopphäst man har köpt:angel:)

Idag blir det iaf tömkörning, vilken man ser en enorm skillnad på så det är roligt. I höstas hade hon ju aldrig blivit tömkörd men nu går hon på som om hon aldrig har gjort annat. I förrgår var vi ute i skogen med sällskap och det gick bra. Rullade i galopp några längre sträckor och hon har så underbar galopp, rund och mjuk och enormt vägvinnande. Det enda är att i skogen har hon svårt att fatta rätt galopp men jag har inte gjort så stor grej av det. I ridhus/på bana så fattar hon nästintill alltid rätt.

Japp, det var lite från mig...

*KL*

Nu är det inte långt kvar till treårs....mindre än en vecka och jag är nervös som sjutton! Fick meddelande och katalog och allt sånt igår. Vi ska visst inte visa förän vid 16-tiden. Läste i nån gammal tråd att om man river i löshoppningen så får man 5 alt. 6 på en gång....låter inte så lovande :crazy:. Hur är det med vägringar? Min lilla dam kan ju få för sig att stanna ibland.... (vilken hopphäst man har köpt:angel:)

Tror inte att de är så jättehårda med rivningar... tror de snarare bedömer hur hästen löser det nästa gång om den rättar sig då vill säga:)... det är iaf vad jag har fått berättat... vägringar vet jag dock inte:crazy:

Precis så är det här oxå.Brixie vill inte heller lägga på sig i hullet. Bara 1 ½ vecka kvar till 3 års och hon växer........... hon har fri tillgång på hö och fritt med hackstrå lusern inne också äter hon kli och korn. Hoppas på några extra kilon tills 3 års. Men hennes mamma va också svårfödd och vill man ha fullblod med i stammen så vill man och kanske får man räkna med att de inte lägger på hullet :grin:

Har också fullblod i min, hans morfar är Crown point xx och Camiell Flamingo Z (hans far) har också fullblod längre bak i stammen. Min treåring äter havre, dodson & horells "Build-up" müsli (som jag kan rekomendera starkt) samt örttillskott för hud och päls. Fri tillgång på hö också men det händer inte mycket alltså. Just nu ser han nästan ut som ett fullblod på banan :angel: Kroppen är så fin, men den behöver kläs in i lite hull. Hans mamma är precis lika svår att få upp i vikt men Build-up'en hjälpte mycket bra på henne. Jag hoppas att bedömarna har överseende med att det är en häst som är lite sen i utvecklingen och som nog kommer sätta mer hull så snart han växt klart. Nu är han iaf inte högre baktill längre :banana:
Enda gången han faktiskt sett bra ut i hull är när han gått på sommarbete och kan äta gott grönt gräs konstant.

På bilden ser din dock väldigt välmående och "hullig" ut!

*kl*
Min ska få vila en vecka nu innan testet iom att jag är bortrest, kan nog vara bra för henne tror jag.
Igår innan ridturen såg hon ut såhär, ser nästan lång ut i ryggen vilket hon absolut inte är! Tvärtom, när hon får sadel på sig så är det nästan ingenting kvar bakom sadeln :crazy:

*kl*
Min ska få vila en vecka nu innan testet iom att jag är bortrest, kan nog vara bra för henne tror jag.
Igår innan ridturen såg hon ut såhär, ser nästan lång ut i ryggen vilket hon absolut inte är! Tvärtom, när hon får sadel på sig så är det nästan ingenting kvar bakom sadeln :crazy:

Ston är nästan alltid lite längre i bålen än valacker, av rent biologiska skäl. Jag tycker din märr ser proportionerlig ut. Är ryggen kort beror det kanske på att hon inte är så stor?

Ston är nästan alltid lite längre i bålen än valacker, av rent biologiska skäl. Jag tycker din märr ser proportionerlig ut. Är ryggen kort beror det kanske på att hon inte är så stor?

Ja hon är inte så stor tyvärr, jag skulle tippa på att hon blir mätt till ca 160-161cm. Jag själv är ju 1.74 så jag känner mig lite stor på henne faktiskt eftersom hon är rätt kort och ädel.
Ska bli spännande att höra vad de säger om hennes exteriör på treårsttestet!

Idag har vi varit på löshoppning och visa för hand träning! Löshoppningen gick jättebra och han hoppade två gånger på 120 cm. Tränaren tyckte att jag kunde träna en gång till innan 3 års och prova 130 ifall domaren vill det på 3 års, så han har provat det också. Men jag vet inte hur jag ska göra, han var jätteduktig idag och så är det 2 v kvar till visningen... Hmm hur ska jag göra? Hon sa att om man vill ha mer än 8 måste hästen hoppa 130...

*knapplån*

Sedan förra helgens Buke-träff-äventyr har Lejonhjärta tagit det lugnt då han reagerade litegrann på massagen. Men märker roliga effekter av massagen nu så veckan som kommer ska jag röra lite på honom och försöka hålla honom fortsatt fräsch i muskulaturen. Har börjat ge magnesium och undrar om det inte gett rätt mycket effekt också, otippat.

Ikväll ska vi åka och löshoppa är det tänkt, och nästa helg ser vi ju då fram emot avelsvärderingen :bump:

Lite bilder från förra helgens Buke-träff kommer här.

YO_080419-220_copy1024.jpg

YO_080419-246_copy1024.jpg

Lite ringrostiga på springandet så blev det lite galopp några gånger också;
YO_080419-234_copy1024.jpg

YO_080419-312_copy1024.jpg

YO_080419-231_copy1024.jpg

YO_080419-306_copy1024.jpg

Senast ändrad:

Också två löshoppningsbilder som skogstomten & FjordingCarlA har tagit :bow:

lejonhjarta2.jpg

lejonhjarta.jpg

Han är verkligen jättefin! :love:

KL

Nu ska Ya-ya få sin sommarvila i en månad, fram tills 1 Juni. Däremot ska hon inte vara ledig på helgerna för jag tror inte att hon klarar av att vara helt ledig men vi får se hur det blir. Sedan får hon nog någon liten vila under Juli månad då jag är borta rätt mycket.

Jag ska lugna dej lite angående rivningar och stopp.
Jag visade min kille förra året, hoppstam och tänkt som hopphäst.
Alla förberedelser hade gått kanon, lugn o stabil men saknade lite tryck fö ro få till de extra flashiga.

In på testet och han börjar rätt lungt o lojt. river 1 gång.. o rättar sej sen.
River på nästa höjning och jag ser poängen försvinna.
rättar sig dock o då ber domaren att vi ska länga avståndet åt honom (förmodligen hade dom glömt att ändra redan från början då de flesta gick på 7m och min skulle ha gått på 7.20) så får han gå igen och VÄGRAR:eek:
jag fattade nada, hästen har aldrig vägrat och jag var riktigt ledsen.
HIndren hade inte ens kmmit upp i 120 än utan låg på 110.
Domaren var lugnet själv o bad mej bara göra om de o driva lite mer och grabben svarar med o hoppa HUS.
fick gå 2-3 gånger på 130 o lika lysande varje gång. Så domaren gav honom 10 för teknik och 8 för temprament (pga felen han gjort).
Hon var lyriskt över hur han ändå rättade sej o hur han sen skärpte sej när hindren kom upp på 120-130.
Idag kan jag se samma beteende på honom, små hinder är löjliga hinder o dom bara kliver man över utan att bry sej. höjer man så är de kul o då tar man i så matte nästan hamnar i taket :D

Jag blir verkligen bara mer och mer kär i honom för varje gång du lägger
in nya bilder, han är underbar! :love:

Vilka fina omgivningar ni har!

Han är såklart också fin. :)

ja det är fint där vi bor, ligger i småland. perfekt med ridhus ca 1km från stallet och två ridbanor!
Tyvärr gör inte bilderna honom rättvis.. mamma som fotar och hon är ju inte direkt fotograf.. ;)
tar med himeln i stället för benen..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hade inte tänkt starta någon ny tråd. Vill inte det. Vill inte berätta. Men ju mer jag håller saker inom mig ju mer uppäten blir...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
34 779
Senast: Gunnar
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 114
Senast: Lady_S
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
780

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka