Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Ska man visa på 3 års så ska dom hoppa 120 o de mest lovande 130.
Därför tycker jag Nelle gjort rätt som låtit hästen provat på dom höjderna innan testet går av stapeln, så hon är väl förbered och har ett gott självförtroende när hon kommer till testet.

Tack...
Jösses mössa, jag var nog inte helt förberedd på att bli påhoppad så :confused:
Ska de visas som sagt så är det ju bra att de testat att hoppa de höjderna innan...
Det är ju inte direkt så att jag hoppar henne 1.20 flera gånger i veckan, inte ens en gång i veckan.
Hon har hoppat det ungefär 2-3 gånger i sitt liv och kommer få göra det ytterligare någon/några gånger innan treårstestet. Hon har väldigt säker taxering och bra framåtbjudning så jag ser inget problem alls i det. Jag tycker det är värre för hästen att bara få hoppa små hinder hemma för att sedan på själva testet bli utsatt för att hoppa större språng? Det känns inte schysst alls och något jag aldrig skulle utsätta min unghäst för.
De treårstest jag har varit på och sett eller visat hästar på så är det väldigt få som INTE fått hoppa 1.15-1.20m...
Jag tror faktiskt att jag vet vad jag pysslar med, men alla har vi ju olika åsikter och gör på olika sätt. Precis som vi alla har olika mål med våra hästar, mitt första delmål är treårstestet och dit planerar jag komma med en välförberedd häst.

Jag håller med dig. Jag har en ponny som ska visas på treårstest 11 maj och det är självklart att hon fått prova på de höjder som (förhoppningsvis) blir på testet. D-ponny hoppar 1 meter för "vanliga" betyg och upp till 1,10 för de lovande ponnyerna.
Hon gör det enkelt på träning och då blir det heller inget konstigt på själva testet.
Hon ska löshoppa ikväll igen och då ska hon få känna på den höjden igen. Är ett tag sen nu.

Jag har säkert visat filmen förut men såhär ser det ut när hon hoppar, tror hindret är 1-1,05 eller så.
Youtube-länk

Låter du henne hoppa 1.15-1.20 :eek:
hade jag aldrig gjort med min! man har ju all tid i världen på sig!

Alla har sitt sätt att träna. Jag tror inte att man ska utgå ifrån att ens egen metod är den rätta.

Det finns ju tusen olika sätt att träna sina hästar och precis som Sara-Ida anser jag att man nog inte ska anse att ens eget sätt är det enda riktiga. Det är ju faktiskt individer vi pysslar med. Sen att en del inte hoppas så högt är säkert rätt för de medans vi som ska visa på treårs måste ha förberett våra små liv ordentligt innan. Min lilla har varit uppe och hoppat 115 ungefär men jag är osäker på om jag ska löshoppa mer innan testet då hon gjorde en så ruskigt bra träning i veckan. Känns som att det är bra att spara den känslan till testet. Eller tänker jag fel? Är så rädd att något ska gå snett nästa gång så man äventyrar självförtroendet till testet. Nån som har några tankar om det??

Är det förresten någon som vet om man får krita de vita tecknen??

Tack...
Jösses mössa, jag var nog inte helt förberedd på att bli påhoppad så :confused:
Ska de visas som sagt så är det ju bra att de testat att hoppa de höjderna innan...
Det är ju inte direkt så att jag hoppar henne 1.20 flera gånger i veckan, inte ens en gång i veckan.
Hon har hoppat det ungefär 2-3 gånger i sitt liv och kommer få göra det ytterligare någon/några gånger innan treårstestet. Hon har väldigt säker taxering och bra framåtbjudning så jag ser inget problem alls i det. Jag tycker det är värre för hästen att bara få hoppa små hinder hemma för att sedan på själva testet bli utsatt för att hoppa större språng? Det känns inte schysst alls och något jag aldrig skulle utsätta min unghäst för.
De treårstest jag har varit på och sett eller visat hästar på så är det väldigt få som INTE fått hoppa 1.15-1.20m...
Jag tror faktiskt att jag vet vad jag pysslar med, men alla har vi ju olika åsikter och gör på olika sätt. Precis som vi alla har olika mål med våra hästar, mitt första delmål är treårstestet och dit planerar jag komma med en välförberedd häst.

det var inte menat som ett påhopp.. det är klart att alla är olika jag är inte så insatt i treårstestet för jag ska inte visa min, eftersom jag tycker hela grejen är för mycket.. (som tur är vi ju olika men jag tycker att hästen är för ung för att ridas ett pass i skritt, trav och galopp, sedan löshoppas och visas för hand på en och samma dag!)

De borde ju vara minst 4 innan man gör några bedömningar, jag vill ge min polle tid att växa i sin kropp!
Men visst är det bra att vara väl förberedd om man nu ska visa! visste inte bara att de hoppade så pass högt på treårs testet!

Sorry hoppas att du förstår vad jag menar nu.. //Katarina

kl

Idag har jag ridit en stund på ridbanan och det gick jättebra.. Ska rida igen om några dagar men då blir det en tur i skogen.
Nästa helg ska vi på genrep inför 3 årstestet, jag kommer visa min den 10 maj i Svärdsjö, någon annan som ska visa där?

Här är några bilder från idag:
http://i201.photobucket.com/albums/aa96/zobori/DSCN0261.jpg
http://i201.photobucket.com/albums/aa96/zobori/DSCN0260.jpg
http://i201.photobucket.com/albums/aa96/zobori/DSCN0182.jpg
http://i201.photobucket.com/albums/aa96/zobori/DSCN0179.jpg

Jag tycker oxå det är bra att förbereda hästarna inför vad som komma skall.
Löshoppade min prins första gången i lördags. Jag är nu riktigt arg på mig själv att jag inte ansträngt mig mer för att åka tidigare å träna mer! Hade ju inte tänkt visa honom, men nu ångrar jag mig! Han hoppade ju jättefint och rör sig himla trevligt. *morrar lite* Jaja.
Men kan ju säga att han blev trött efter 5 språng, första var väl kanske 50 och sista kanske 90. Så att komma på treårs utan att ha tränat upp hästen på höjden är ingen hit. Jag tror säkert att ambrosius skulle klara höjden, men han skulle aldrig orka hoppa sig fram till den! Det tar ju ett antal språng och en hel del galopperande för att komma upp i 120 och ev 130.

Nåja. Nu är jag lite sur för att jag inte kan visa honom, hade varit roligt å höra vad de säger. Fast å andra sidan är det kanske ganska klokt att inte ha pressat honom mer. Han var sutten på endast 2 ggr när jag köpte honom i jan. Löshoppat nu 3 ggr i sitt liv.

Min lilla har varit uppe och hoppat 115 ungefär men jag är osäker på om jag ska löshoppa mer innan testet då hon gjorde en så ruskigt bra träning i veckan. Känns som att det är bra att spara den känslan till testet. Eller tänker jag fel? Är så rädd att något ska gå snett nästa gång så man äventyrar självförtroendet till testet. Nån som har några tankar om det??

Jag fick rådet från "min" löshoppningstränare att INTE träna mer nu. Vi var där i fredags och hon gjorde jättebra ifrån sig, men min är inte särskilt modig även om hon har bra teknik. Tekniken visar hon först nu och på högre höjder, så jag tycker absolut att man skall förebereda dem även på höjden som skall komma. Man behöver ju inte tvinga dem över 130-höjder för jämnan, men det är ju bra att de har fått göra det i en relativt avslappnad miljö någon gång.

Det är ju inte riktigt samma sak som att hoppa dessa höjder uppsuttet... :cool:

Men vi skulle i alla fall lugna oss eftersom vi avslutade på ett positivt sätt, väl införstådd med uppgiften samt med bra självförtroende i bagaget. Det är så lätt att man blir överambitiös och råkar pressa dem lite för mycket, så jag tycker att det är bra om du kan bevara den känslan du har nu istället för att äventyra den.

Lycka till!

Så sa tjejen jag löshoppade för... tre hästar hoppade galant och smidigt, de skulle inte tränas mer. medan en annan hade det lite svårare och skulle få en till träning innan visning...

(och nä, man hoppar ju inte 130 flera flera språng, dessa gick bara en gång per höjd!)

Men vi skulle i alla fall lugna oss eftersom vi avslutade på ett positivt sätt, väl införstådd med uppgiften samt med bra självförtroende i bagaget. Det är så lätt att man blir överambitiös och råkar pressa dem lite för mycket, så jag tycker att det är bra om du kan bevara den känslan du har nu istället för att äventyra den.

Lycka till!

Tack skönt att höra att jag tänker lite i rätt riktning iaf... önskar att jag kunde hoppat lite högre med henne men vet inte om jag vågar nu... går något fel såhär tätt inpå så blir det kanske pannkaka av alltihop... har ju haft problem med löshoppningen tidigare och därför känns det ju extra känsligt lixom:crazy:... ja vi hoppas att hon klipper hindren som inget på visningen för det har hon gjort hittills iaf...

Bifogar några halvkassa bilder från dagens träning i paddocken... hon är sååå söt pluttan... och nu börjar det kännas som om vi kan slappna av och faktiskt njuta av sista dagarna innan testet:)
travar221april08.jpg

travar21april08.jpg

travar321april08.jpg

sen att jag sitter som en säck potatis kan vi väl bortse ifrån:angel::rofl:

*kl*
Jag ska iväg och löshoppa min ikväll igen. Blir tredje gången sedan januari, hon är väldigt klar över löshoppningen och det har inte känts som att vi behövt fokusera på det så mycket. Jag har lagt lite mer tid på ridningen av henne istället eftersom hon varit extremt bakrädd (efter en hundolycka). Nu är hon avslappnad i ridningen så nu har vi också varit och ridit i ridhus för första gången vilket gick bra.

Beroende på hur det går ikväll så får vi se om jag vill löshoppa henne något mer. Det är 3 veckor kvar innan test för oss.

Är det förresten några test som är klara än?

Jag är inte för att hoppa högt och flera språng, men anser också att hästarna måste få komma upp lite i höjderna (120) för att bruka sin kropp och hoppa riktiga språng.
Sedan kan man variera, man måste ju absolut inte hoppa 120 varje gång, mina har löshoppat rätt mycket, de dagar de är riktigt bra, avspända och hoppar fina språng kan de få hoppa upp lite högre, viktigast är att det blir på ett bra sätt, behåller de den fina tekniken och rytmen, utan att stressa eller bli stressade.
Jag hittar igentligen hellre på olika linjer för att få dom lugna och använda sin kropp, men anser det nödvändigt innan testet att dom fått testa på hinderhöjjder upp mot 120 (mina har dock inte hoppat 130, får se om det blir läge för det, beroende på hur hästarna agerar?)

Mina börjar verkligen känna av våren nu när jag rider, hann bara upp i sadeln, så var det rodeo upp ner - ner upp sidan bock bock upp (way up!. Till slut kom de andra tjejerna ut för de hade hört "ljud", men till slut ställde sig "tokfransen" och var sedan helt nöjd med sin rodeo serie :crazy:

KL

Nu var det allt längesedan jag skrev här. För oss har det inte hänt så mycket. Vi tar det ganska lugnt, hon är lite trött just nu så vi går långsamt framåt. Tränar lite NH ibland och går ut på promenader. Vi har nått upp till vårat mål innan hon släpps på bete i 1-2 månader lite beroende på hur hon verkar så nu har vi mest bara kul. Målet var att hon skulle kunna ridas i trav och skritt i paddocken och tömköras i båda skritt och trav. Allt har gått bra så det känns onödigt att fortsätta att träna just nu eftersom vi ändå inte ska vara med på treårs.

Några bilder från i helgen :)

Bild8760.jpg

Bild8746.jpg

Jag tror jag blir tokig!!!! Idag när vi va till ridhuset och skulle träna lite ridning och visning för hand inför 3 års testet så är hon HALT!! Det är bara 2 veckor kvar till testet. Hon är varken svullen, öm, varm eller har puls. Fast hon har gått med sulor tidigare och vi plockade av dem i fredags så hon kanske är öm i sulan.... hoppas bara att det inte är nåt allvarligt. Får väl vänta nån dag och har det inte blivit bra så måste vi åka till veterinären.:cry:

Satt och funderade lite på vad för utrustning ni tänker ha på era 3-åringar när de ska visas. Framförallt tränset då för så mkt annat får man ju inte ha, förutom skydd vid löshoppningen. Någon som kör med annat träns än normalt bara för synens skull?

Sedan börjar man ju bli lite sugen nu när det närmar sig (3 maj för oss) och jag hade gärna läst lite mer om bedömningarna och poäng. Lite vad de tittar på och sådär. Någon som har en bra sida att tipsa om eller kanske rent av kan förklara mer ingående? :)

Pratade med min beridare idag och det går verkligen framåt för min pålle nu! Han hoppar trevligt och river sällan. Är försiktig och löser situationen bra för det mesta. Han har fått framskor nu och det hade tydligen löpt ut väl. Nu är det bara att hålla tummarna!

Jag skulle ju vilja ha ett nätt träns med engelsk nosgrimma för visningen vid hand, men äger just nu bara två träns med hannoveransk norsgrimma. Men jag har MEGAköpstopp eftersom jag precis på nåder äntligen fått köpa en transport... så jag får väl vara ganska nöjd ändå. :D

Sedan skulle jag självklart inte må dåligt av ett par nya ridstövlar heller.... Mina har sett sina bästa dagar.

Jag ska prova med en gammal nosgrimma som jag har till ett kandar, men jag tror den blir lite för bred till henne.

Jag kommer ha ett rundsytt träns på min..

Jag undrar vad Ni själva kommer ha på er när Ni visar?
Jag tänkte ha vita ridbyxor och en svart tröja, men kan man ha vit polo under tröjan och knästrumpor? Vad är snyggast tycker Ni?

*KL*

Idag löshoppade vi igen. Hade bestämt att om hon gick bra idag så skulle det bli sista träningen innan treårs. Hon gick kanon. Det går fortfarande fort men hon har blivit lite klokare och har verkligen utvecklas och tränaren var mycket nöjd. Hoppade ganska få språng och höjde i lite snabbare tempo än innan. Gick max 10 språng och tog oxern på 140cm. Vilken skillnad det blir i sprången när hindrena blir högre!! Hon tycker verkligen att det är superkul att hoppa och trots att tekniken är tidvis bristfällig så har hon sådan spänst så hon seglar över.

Angående klädsel och utrustning på visningen. Lillan visas antagligen i träns med aachennosgrimma, kommer ha lädersenskydd vid hoppningen. Jag ska ju inte visa men vid ridningen så har jag vanlig tävlingsklädsel såklart.

Angående utrustningen har jag inte ägnat det så mycket tanke. Jag visar honom antagligen utan nosgrimma, i det här tränset:

14136448.jpg

Han har hoppat utan benskydd alltjämt innan så tror vi fortsätter så. Har ett par benskydd åt honom som är för små nu, känns inte som någon idé att ha dem.

Bra med snabbknäppen på tyglarna när man snabbt ska knäppa på dem inför visningen vid hand, men som det är just nu har jag inte ens någon bra ledtygel eller bra tyglar så det måste ju åtgärdas redan inför avelsvärderingen den 3:e :eek: (det hade jag glömt bort att jag saknar).

Själv tänker jag ha ett par snyggare svarta byxor och en lila slipover med skjorta under, alternativt skjorta med grå slipover. Får väl se när det närmare sej. Vill vara hyfsat snyggt klädd, behöver ju dock ej vara ridklädd.

För oss är det dags med treårstest den 17:e maj häruppe i Vännäs.

Ikväll var det precis tvärtom! Hon var superspänd i löshoppningen. Själva hoppningen och sprången gick väl okej men hon kunde inte ta det lugnt emellan. Full fart fram och tillbaka och ett tungt underlag gjorde att hon tog slut väldigt snabbt. Hoppade inte så många språng och "bara" runt 1m vilket kändes alldeles lagom för dagen :laugh:

Hon ska definitivt löshoppa en gång till innan testet!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hade inte tänkt starta någon ny tråd. Vill inte det. Vill inte berätta. Men ju mer jag håller saker inom mig ju mer uppäten blir...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
34 779
Senast: Gunnar
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 114
Senast: Lady_S
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
780

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka