Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Hello.

Att transportera hästar har alltid åtföljts av livliga diskussioner huruvida det ena sättet skulle vara säkrare än andra. Jag tror att det är så att vi alla har våra upplevelser där något gått snett pga, konstruktionen i just det fallet inte var tillräcklig.
Jag tycker alltid att man måste betrakta det enskilda fallet för vad det är. Man kan alltid råda efter vad man själv tycker varit en bra konstruktion för sin egen del. Som sagt vi har alla våra egna individer och vissa saker fungerar och andra inte. Jag själv har ingen häst som är problematisk på något sätt, så i mitt fall fungerar transporten precis som den är, men visst har det hänt att man önskat en annan lösning i speciella ärenden. Viktigast är dock att man känner till den individ som ska stå där och behandlar situationen därefter.
Vad som är bra ibland är direkt livsfarligt i andra. Jag tycker att var och en får väl transportera sin häst hur dom vill. Jag förutsätter att för det mesta så är det kunnigt folk som håller på och vet vad dom gör. Ingen vill väl skada sin häst i onödan, eller??? Och i de fall där det är blåbär ute och flänger så sitter inte bristerna i huruvida det är bra eller dåligt med bommar hit och dit ändå. Då är problemen betydligt djupare.
Men om var och en inte skulle förkasta andras åsikter utan bara råda hur man själv ser på saken så vore det ju mycket trevligare:)

Bounce.

Nasty sår det där...:( Hoppas att det läker som det ska. Min häst skar sig på nåt j.... vis i hagen förra sommaren på ena frambenets kota. Såg liknande ut. Nu har hon ett ganska fult ärr med lite svallkött, men förutom ärret så märker man aldrig av det. Det som var tur på min häst var ju att fickan blev åt andra hållet vilket ju gav "automatisk" avrinning. Jag la inte om det mer än tre dagar, men så hade jag ju en "bättre" tidpunkt på året, och inte fullt så jävligt ställe som det där.

Senast ändrad av en moderator:

Ja det var faktiskt lite lustigt för på torsdag morgon när jag åkte till jobbet så funderade jag på om jag skulle sko henne bak också. Senare på dagen så läste jag ridsport och där stod det att hästarna borde vara skodda runt om. På kvällen så ringde min tränare och då halkade vi in på lillan och då sa hon att jag kanske borde fundera på att sko henne bak också (jag hade alltså inte frågat henne om jag borde göra det eller inte).

Så inom loppet av en dag så har jag fått 3 fina hintar att hon borde ha skor bak (från mig själv, tidningen Ridsport och min tränare), så tydligare än så kan det inte bli :D.

Så nu till helgen får hon skor bak också.

Jag har som sagt inte märkt någon jättestor skillnad (kanske är den skillnad jag ser bara inbillad) utan bara att hon kanske bjuder fram lite bättre. Är det vanligt? Vill ju inte sko i onödan, men man kanske är för nojig efter all barfotahov propaganda.

Har aldrig behövt bekymra mig om detaljer som skor eller inte till testet tidigare. Det har alltid varit någon annans ansvar tidigare.

Mvh

Tora

Eftersom våra pållar verkar vara så lika med allt annat så kan jag ju tillägga att min fick mycket bättre framåtbjudning när han skoddes runt om :angel:

Precis vad jag också skrev, fast med andra ord. Var och en gör som den tror är bäst.

Däremot tycker jag personligen att det hade blivit ett väldigt tråkigt forum om alla bara tycker lika jämt och ingen har någon idé som skiljer sig från en annan. Sen behöver man inte tycka att alla har rätt men det är en annan sak.

Själv föredrar jag att lyssna på de som jag ser har fått bra resultat, trevliga hästar att hantera m m, och som har några år på nacken när det gäller erfarenhet för utan den är det svårt att kunna lära ut något till andra.

Då har ni alltså centimeterinpassning på längden på era bakbommar. Mycket imponerande konstruktion.

Fin häst! Ser ridbar och lättpåverkad ut. Jag tycker att du ska försöka ha en stabilare kontakt med hennes mun, tyglarna glappar för mycket. Målet är ju att bjuda unghästen bettet och låta den söka stöd.

I hoppningen verkar hon ha en något osäker taxering.

Tack!! Ja jag har sett att mina tyglar är betydligt flaxigare än jag trodde:angel:... det ska åtgärdas snarast:)... Hon är ju rätt så grön i löshoppning eftersom vi inte fått det att fungera ordentligt förrän det allra sista... får hoppas att den värsta osäkerheten hinner lägga sig på de sista träningarna:o

Så här nära inpå treårstestet så hade jag inte ändrat på träningen om hästen fungerar.

Den ser ut att veta vad den skall göra även om den kanske ser lite grön ut. Ibland så hoppar den av för tidigt för att nästa gång hoppa av för sent. Språngkurvan hamnar inte mitt över hindret. Men den verkar lägga fokus på både hjälphindret och oxern. Den försätter sig inte i alltför svåra situationer. Man kanske skulle velat ha lite mer tryck i sprången (inte snabbare alltså utan bara lite mer avstamp).
Trevlig häst med bra inställning till sitt arbete.

Träningarna har ju tyvärr inte funkat förrän det allra sista... har haft ruskiga problem med att hon stannar... men det var som bortblåst på sista träningen... hoppas att hon fortsätter såhär fram till testet så att hon hinner få in lite mer säkerhet... Tack för kommentaren ska se om jag klarar av att få mer tryck i henne... nåt tips på hur man på lättast sätt motiverar henne??

Nu har hon som ska visa min tjej på 3 års börjat träna henne. Vi va upp till ridhuset igår och hon skötte sig exemplariskt.:love:

Först tömkörde hon lite:
http://www.youtube.com/watch?v=0oDknC8V0Mk

Sen travade de:
http://www.youtube.com/watch?v=vcdqtPD2O5s

Sen tog de galopp, första gången som hon galopperar på kommando, annars har hon fallit i galopp när vi ridit ute. Men nu alltså på skänkeln :love:
http://www.youtube.com/watch?v=_NJkxEliJTE

Om du menade att jag skulle ha centimeterinpassning på mina bommar så nja inte direkt, men det har aldrig varit nåt problem. Sedan vet jag inte riktigt hur du menar med centimeterinpassning (höjden ????,bredden eller vad?). Jag har för det mesta kunnat ha höjden på bommen alldeles lagom korrekt att jag inte varit speciellt orolig för att det ska hända nåt. Men som sagt vi har så otroligt snälla hästar att köra, så jag tycker inte att det har varit nåt problem. Sedan så skulle olyckan väl vara framme så vet i tusan om det hade spelat nån roll med en centimeter hit eller dit.
Nog om detta.

Jag red/åkte på min lilla häst igår, hon var så himla duktig. Otroligt lyhörd och riktigt pigg och glad. Hon verkar tycka att ridning är super :bump: Vilket ju jag är mycket tacksam för. Sedan har jag ju inte begärt så mycket av henne ännu, men lite halvhalter och igångsättningar och svänga hit och dit och flytta lite för skänkeln och ställa hö,vä funkar hur bra som helst i skritt och lite trav :rofl:

Hon är ju numera skodd runt om, vilket har gjort en milsvid skillnad framför allt i körningen. Tidigare har hon inte velat ta ut steget riktigt, men nu med bra fäste och antagligen helt oömma fossingar så väljer hon att själv gå ut i ytterlägena i sina rörelser på ett helt annat sätt än tidigare. Matte blir bara så:love: i sin häst.
Hon har alltid haft superhovar, men antagligast så har hon varit lite småöm, om än man inte alls kunnat se det, så kan jag så här i efterhand ana att hon varit det, för nu jädrans travar hon på :banana: Sedan så har hon ju såklart blivit starkare å så med tiden, men ytterlägena kom redan dag två efter skoningen :rofl: Tror nog att det var det som fattades henne. Fast jag har ju tjurats och vela ha henne barfota så länge som det bara varit möjligt. Men så kom ju våren och "istiden" hihi

Lika trevlig som vanligt. Vill du tolka det så, fine. Vi har en välanpassad släp, med godkänd utrustning, våra hästar åker säkert, ingen går varken över eller under bommar, jag lastar dem ensam, åker till träningar ensam, aldrig något tjafs. Hästarna är 3 år, 3 år och 16 år gamla så det funkar på gammal som ung.

Du beskriver hästar som går under och över bommar, kan inte ha godkänd utrustning på plats m m.

Jag överlåter åt andra att dra slutsatserna av detta istället för att vidare kommentera dina inlägg. Tyckte jag läste någonstans där du ondgjorde dig över att någon besvarat ditt inlägg på ett otrevligt sätt men jag tycker att du kanske borde rannsaka dig själv lite grann i första hand.

Jag har i den här tråden inte haft en tillstymmelse till otrevlig ton. Det är för övrigt "godkänd utrustning" även utan bakbom. Precis som det är "godkänd utrustning" att köra med bakre överluckan öppen eller stängd. Något som folk gör olika då det passar dem själva och deras hästar.
Jag har inte haft någon häst som gått över eller under bakbommen men jag har sett det hända flera gånger. För mina hästar fyller inte bakbommen någon funktion då de står kvar i släpet tills luckan är nere och den blir ombedd att backa ut.
Och tänka sig, det funkar på både gamla och unga hästar.

Jag uppfattade det som att du kör utan bommar p g a att dina hästar gick både över och under dem, men det var alltså andras hästar det rörde sig om då.

Tänker inte bemöta fler av dina inlägg - det är lite för mycket sandlåda och leder ingen vart.

Jag har i den här tråden inte haft en tillstymmelse till otrevlig ton. Det är för övrigt "godkänd utrustning" även utan bakbom. Precis som det är "godkänd utrustning" att köra med bakre överluckan öppen eller stängd. Något som folk gör olika då det passar dem själva och deras hästar.
Jag har inte haft någon häst som gått över eller under bakbommen men jag har sett det hända flera gånger. För mina hästar fyller inte bakbommen någon funktion då de står kvar i släpet tills luckan är nere och den blir ombedd att backa ut.
Och tänka sig, det funkar på både gamla och unga hästar.

nu får du väl ändå ge dig! det är inte bara jag som uppfattar din "ton" otrevlig utan även andra! som sagt sandlåde nivå om man inte kan se sina egna fel och brister...

Idag ville inte Dacke som jag ville! :mad:
det var när jag skulle hoppa upp så fick han för sej att inte stå still! så fort jag kom upp på pallen ja då backade han! efter ca 20 gånger som vi hade gått runt pallen och stannat för att sitta upp så stod han som ett ljus.
Testar han? han märkte ju i allafall att det inte var lönt för matte är såå envis!

när vi red var han hur :love: som helst! travard förbi den andra hästen, lyssnade precis på mig halt-trav osv! ( Han kanske skämdes för han var dum vid uppsittningen?) och försökte komprommissa?
men det glömde man ju så fort han var duktig och lika go som vanligt!
vi travade mycket i dag och långt i från de andra som skrittade ,men han brydde sig inte alls! :)
rider inte så mycket nu för jag väntar på att vet ska komma och ta dom :devil: vargtänderna!

*knapplån*

Shit vilka diskussioner det är i tråden. Jag hoppas alla kan lugna sej lite så vi kan återgå till hur tråden var tänkt från början. Egentligen tycker jag att det knappt finns utrymme för "diskussioner" i en sådan här tråd, men det är ju svårt att avgöra eller bestämma.

Hursomhelst;

Jag är så j-kla stolt över min plutt :love:

Vi har varit iväg på körträning (fast vi tömkörde enbart) nu i helgen och fått suga i oss massor av beröm. Känner mej som en bekräftelsebög men det är ju underbart att höra en massa positivt om sin lille unghäst :banana: Och få beröm själv för det jobb man gjort.

Igår började vi med att tömköra på bett men även tränaren konstaterade efter en stund att det inte är lönt. Han lägger tungan över precis hela tiden och det är ju direkt skadligt, bettet ligger ju direkt på de superkänsliga lanerna.
(jag kommer fortsätta köra på grimma här hemma - men det behöver ju ingen veta :o )

Istället tömkörde vi på grimma igår och så tog jag med mej ridkapsonen idag. Har fått jobba på mycket med övergångar och lite tempoväxlingar i traven på volt. Man kan väl säga att fokus igår låg på att hitta en jämnare bjudning och idag var det att jag skulle ta upp yttersidan bättre.

Igår blev han riktigt svettig, blev nog tömkörd ungefär 40 min totalt (men ungefär 10-15 min bara att bekanta sej med ridhuset). Men ändå så var han riktigt pigg och alert och glad i hågen idag. Efter 30 min pass med mycket trav så var han äntligen såpass avslappnad och "trött" i kropp & knopp att han hängde ut snorren efter arbetet, som de brukar när de känner den där sköna tröttheten.
Det har han aldrig gjort innan. :cool: Syntes på ögon och attityd också att han för första gången någonsin typ, var uppriktigt trött. Inte tillräckligt trött för att inte spänna upp sej och "dans-skritta" ut till transporten, men ändå.
Han är uthållig och har ork, så hälften vore nog, liksom!

Känner mej som sagt mycket stolt, tränaren tyckte att han hade bra modell, fint huvud, berömde hull & muskler och sa att det kommer bli en riktigt trevlig körponny. Så fick jag också beröm för grundjobbet som jag lagt ner, då hon tyckte han var väldigt lydig för sin ålder, lyssnar mycket bra på rösten osv.

Att sedan lastningen äntligen börjar lösa sej igen, känns extra skönt. Han har haft en period då han varit lite mer tveksam, framförallt på bortaplan. Det har nog haft med hingstigheten att göra, nu när han börjar upptäcka att han är hingst så blir han lite "vimsig" när han kommer till ställen där det finns andra hästar och ston osv. Beter sej då allmänt skumt vid lastning.
Men nu i helgen har det gått riktigt bra, jag har lastat själv på hemmaplan och på bortaplan har sambon fått hjälpa till att stå på andra sidan bara som en liten följsam vägg (placera sej vid bogen) så har han gått in på ett par minuter ("skickas" in, det var tydligen så han ville ha det).
Tidigare har han varit så löjligt lättlastad så jag är glad om han kan bli det igen.

Nu blickar vi framåt igen, nästa helg ska han få följa med på Buketräff och sedan är det ju bara 2 veckor till avelsvärderingen! :o

19792936.jpg

19792938.jpg

(Sambon är jättesnäll som fotar, men på den sista gör han det typiska felet som många "häst-ovana" gör, han hugger av både bakdel och ben :rofl: )

nu får du väl ändå ge dig! det är inte bara jag som uppfattar din "ton" otrevlig utan även andra! som sagt sandlåde nivå om man inte kan se sina egna fel och brister...

Då så, ge mig exempel på var min ton varit otrevlig. Ge mig också gärna exempel på mina fel och brister.

Sandlådan står då rakt inte jag för.

Jag kör utan bakbommar på mina hästar. Bakbommarna fyller ingen som helst funktion och då låter jag det hellre vara. Men det är tydligen väldigt svårt att förstå.
Och nej, ingen av mina hästar har haft problem med bakbommar. Det jag har skrivit är att jag sett hästar gå över och under, däremot inte mina egna.

Eftersom våra pållar verkar vara så lika med allt annat så kan jag ju tillägga att min fick mycket bättre framåtbjudning när han skoddes runt om :angel:

Måste åka upp och titta på din "lille" (som inte är så liten).

Nu har lillan skor runt om. Känns väldigt bra att ha det gjort. Det låter bara så ovanligt när hon går nu. Förut hördes det knappt när hon gick och nu låter det så vuxet. Hur har hon kunnat bli så stor så snabbt? Det var ju bara igår som hon föddes........:D

Hon verkar ganska så nöjd med sina skor. Tycker nog att hon bjuder på lite bättre faktiskt.

Mvh

Tora

.. nåt tips på hur man på lättast sätt motiverar henne??

Mat :D!

Om det är så att det börjar lossa nu och hon nu slutat stanna så skulle jag inte börja ändra och trixa nu. Träna på samma sätt som du har gjort och håll dig på lite lägre höjder så att hästen får självförtroende. Det kan vara lite lurigt att "tvinga" upp hästen på höjder som den kanske inte är redo för än bara för att den skall vara med på treårs. Vissa hästar behöver mer tid än andra.

Mvh

Tora

Evis - jag håller med dig. Visst ska man få tycka och tänka olika med varför ska låta nedvärderande mot dem som tycker olika?
Jaja. Hoppas det lugnar sig nu så man får läsa mer om era hästar!

Monell - hon såg väldigt lugn och harmonisk ut! och stor! Eller så var ryttaren liten *ler* Får man fråga varför du inte tänker visa henne själv? *nyfiken i en strut*

Katarina-Dacke - min häst ville heller inte som jag häromdagen :( Han bokstavligen HOPPADE runt när jag kom upp i sadeln och landade olyckligt på en brygga upp till fäxet och bryggan gick sönder!!*panik!* Han fastnade med hoven, slet och drog och tillsist gick vi omkull :( Det var så hemskt, jag var helt övertygad om att benet var av! Han bara låg där, provade inte ens resa sig. Tillslut smackade jag och viftade med armarna. Då hoppade han upp, travade fram till hunden och tog en lov ned på uppfarten, inte ett dugg stressad! och inte ens halt! Han kom när jag visslade på honom, jag satt upp och red ut på honom och han var lika glad och lugn som vanligt! men fy, det var så hemskt! Min lilla häst! Sambon såg allt och trodde han skulle behöva nödslakta honom... :( Men han reste sig som inget hänt och har inte hittat ens den minsta skråma eller svullnad!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hade inte tänkt starta någon ny tråd. Vill inte det. Vill inte berätta. Men ju mer jag håller saker inom mig ju mer uppäten blir...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
34 779
Senast: Gunnar
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 114
Senast: Lady_S
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
780

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka