Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

sen kan jag tycka att det är bra att man håller sig på en nivå som alla förstår för det synns knappast hur gammal man är eller hur mkt erfarenhet man har.

Min häst är visserligen en dressyrhäst, men kan säkert få 7-8 i hoppbetyg, vilket är räcker bra åt mig. JAG behöver inga lektioner i löshoppning. Om andra användare behöver det, har jag inget emot tonfall osv, det är när inläggen riktar sig till mig som jag reagerar.

men hur ska hon kunna veta vem du är? och så är det många fler som läser inläggen trots att de är riktade till dig! ;)

Men sluta nu, kan vi inte återgå till ämnet, hur det går för våra -05 unghästar?

Jag har haft mkt nöje av att följa hur ni andra tänker och resonerar och jag vill gärna fortsätta med det, utan en massa tjafs i tråden.

Sara-Ida: Om det var menat till mig så, ja, jag ska visa på bullersta.

Tora: Hon är löshoppad rätt mycket. Hela detta år, en gång i veckan och ytterligare några gånger förra året. Jag har gjort, precis som du sa, släppt henne vid kortsidan innan löshoppningsrakan och det funkar ju bra, då hinner hon inte få upp farten. Jag är fullt införstådd i hur man gör när man löshoppar, kände bara att jag ville ha pejl på hur man gör på just treårs så man kan öva de sista gångerna på att göra likadant. :)

Men då skulle jag ta och utnyttja de naturliga pauserna som blir när hindret skall höjas och fånga in hästen för att sedan släppa den från "rätt" avstånd. På det sättet så kan man "smyga" med infångandet så att det inte märks så mycket om du är orolig för det.

Har du ingen duktig person i din närhet som du kan fråga om du inte vill ringa till ASVH (men kvinnan som har treårs är verkligen jättetrevlig och väldigt lätt att prata med så jag tycker inte du skall dra dig för att göra det, hon kan besvara exakt vad och hur saker och ting bedöms)?

Mvh

Tora

Har bestämt mig för att sätta skor bak på lillan. Tycker faktiskt att hon har bättre framåtbjudning nu när hon har fått skor fram.

Hon dör väl inte av att gå med skor runt om i två månader. Känner att jag kanske har tagit åt mig lite väl mycket från de som tycker att skor på hästar är djurplågeri.

Inte för att hon har visat någon ömhet men jag tycker som sagt att hon har bättre framåtbjudning nu.

Någon som har några funderingar kring detta?

Mvh

Tora

Har bestämt mig för att sätta skor bak på lillan. Tycker faktiskt att hon har bättre framåtbjudning nu när hon har fått skor fram.

Det jag har fått itutat mig av kurserna jag har gått på är att alla hästar ska vara skodda runt om vid 3-årstestet, om de inte har exceptionell hovkvalitet. Många hästar har fått neddraget betyg på grund av ömhet i hovarna. (Du kan även läsa detta i senaste Ridsport). Min är skodd runtom.

Ja det var faktiskt lite lustigt för på torsdag morgon när jag åkte till jobbet så funderade jag på om jag skulle sko henne bak också. Senare på dagen så läste jag ridsport och där stod det att hästarna borde vara skodda runt om. På kvällen så ringde min tränare och då halkade vi in på lillan och då sa hon att jag kanske borde fundera på att sko henne bak också (jag hade alltså inte frågat henne om jag borde göra det eller inte).

Så inom loppet av en dag så har jag fått 3 fina hintar att hon borde ha skor bak (från mig själv, tidningen Ridsport och min tränare), så tydligare än så kan det inte bli :D.

Så nu till helgen får hon skor bak också.

Jag har som sagt inte märkt någon jättestor skillnad (kanske är den skillnad jag ser bara inbillad) utan bara att hon kanske bjuder fram lite bättre. Är det vanligt? Vill ju inte sko i onödan, men man kanske är för nojig efter all barfotahov propaganda.

Har aldrig behövt bekymra mig om detaljer som skor eller inte till testet tidigare. Det har alltid varit någon annans ansvar tidigare.

Mvh

Tora

Jag har som sagt inte märkt någon jättestor skillnad (kanske är den skillnad jag ser bara inbillad) utan bara att hon kanske bjuder fram lite bättre. Är det vanligt? Vill ju inte sko i onödan, men man kanske är för nojig efter all barfotahov propaganda.

Jag skulle slå på skor för säkerhets skull. Alla mina hästar har varit skodda runt om sedan 2,5 års ålder, och åtminstone den äldsta har extremt hårda hovar i dag, trots det. Så i hennes fall är den goda kvaliteten genetisk, skulle jag gissa. Den lille, som vi ska visa nu, visade tydlig ömhet när han reds på grusig underlag, så där hade vi i alla fall inget val. Han har alltid haft hovar som slits kraftigt.

Jag tror inte du riskerar någonting med att sätta på skor bak. Om du sedan vill kan du ju dra av dem efter testet, om hästen då släpps på bete.

Här kommer bilder på min lillsessa.

19571461.jpg
[/url][/IMG]

19571460.jpg
[/url][/IMG]

18208484.jpg
[/url][/IMG]

19071902.jpg
[/url][/IMG]

När diskussionen om löshoppningen ändå är igång, så vill jag passa på och fråga hur man kan skapa MER framåtbjudning?

Min lille ponny gör det han ska, men inte med så mycket glädje och behöver hyfsat mycket drivning. Egentligen gillar jag det bättre än att han rusar eftersom det är lättare att driva på och få reaktion, än att försöka bromsa upp en häst som hetsar i full fart.

Det kan ju handla om o-rutin också, han är inte löshoppad så jätte-jätte-mycket, men jag vet inte.

tips från en amatör, hehe

löshoppa honom tillsammans med en annan häst med mer motor?

jag gjorde det första och enda gången jag ha löshoppat min, och hon fick bjudning och visste precis vad hon skulle göra!

Det är ju alltid jättesvårt att hjälpa någon utan att ha sett hästen på riktigt.

Min är också sådan. Hon kan ta fart i svängen innan för att sedan sakta ner och hoppa ganska så långsamt. Jag skulle igentligen velat ha mer tryck i språnget och lite mer framåtbjudning.

Oftast så får hästarna bättre bjudning när de är mer rutinerade. Om hästen hoppar hindrena utan problem så skulle jag inte driva på den så mycket mellan hindrena men däremot så kan man gå på den lite före hjälphindret.

Mvh

Tora

tips från en amatör, hehe

löshoppa honom tillsammans med en annan häst med mer motor?

jag gjorde det första och enda gången jag ha löshoppat min, och hon fick bjudning och visste precis vad hon skulle göra!

Fast man kan inte avgöra hur en häst kommer att uppföra sig när den löshoppar bara genom att löshoppa en gång. Speciellt unga hästar kan ändra sitt beteende när de har löshoppat några gånger.

Att lösahoppa två hästar samtidigt är ju något som annars kan fungera för att framför allt få en häst att bjuda bättre. Jag brukar dock aldrig rekommendera någon att göra det om jag inte vet att de är duktiga på att löshoppa. Det är alltid en stor skaderisk att hoppa två hästar samtidigt om man inte vet vad man gör.

Mvh

Tora

Det kan ju handla om o-rutin också, han är inte löshoppad så jätte-jätte-mycket, men jag vet inte.

Det kan bli bättre med mer rutin. Ibland hajjar inte hästen riktigt vad den ska göra, och kräver drivning därför (och/eller förstår inte drivningen). Men vissa individer tycker helt enkelt inte att löshoppning är roligt, och dem är det svårt att motivera. Mitt sto gillade aldrig löshoppning, men gjorde det hon skulle och hoppade bra. Med tiden visste hon precis vad som krävdes och gjorde vad man förväntade sig, men inte mycket mer.

Sara-Ida: Min är e: Quite Easy - Uttini - Chagall. Vad har du för nån?

Tora: Min har varit skodd sedan drygt 2½ års ålder. Och som Sara-Ida nämnde var det ju en ganska lång artikel om det i Ridsport. Har förstått att många har haft sina unghästar (och har fortfarande) oskodda men jag bestämde mig för skor till vintern då jag ville kunna brodda ordentligt.

Evis: Svårt att säga men det kan ju ha med orutin att göra. Min var likadan i början, gjorde det hon skulle men varken mer eller mindre. Det är nu på senaste tiden som :devil: har flugit i henne ;)

Sara-Ida: Min är e: Quite Easy - Uttini - Chagall. Vad har du för nån?

Min är e. Riccione, det lär nog bara finnas en sådan ;)

En sak till som jag tänkte på när det gäller din häst: ha gärna med egna medhjälpare som kan sköta drivningen med långpisk, för på alla de test som jag varit på har funktionärerna piskat på mycket kraftigt. De flesta hästar behöver mer drivning, snarare än tvärtom, men det vore inte så bra i ditt fall.

Vi är tre som åker varav vi bara är två som kommer hjälpa till under löshoppningen. Du lär ju (inte) se oss på löshoppningen iaf ;) Det är vi som kommer få nya smeknamnet "det bruna strecket" haha

Vi är tre som åker varav vi bara är två som kommer hjälpa till under löshoppningen. Du lär ju (inte) se oss på löshoppningen iaf ;) Det är vi som kommer få nya smeknamnet "det bruna strecket" haha

Men du har ju bra stam på hästen, så hoppa borde hon ju kunna! :) Blir hon inte försiktigare om ni höjer till maxhöjden?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hade inte tänkt starta någon ny tråd. Vill inte det. Vill inte berätta. Men ju mer jag håller saker inom mig ju mer uppäten blir...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
34 779
Senast: Gunnar
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 114
Senast: Lady_S
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
779

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka