Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

nää! han är ingen avelshingst direkt *skratt* Är ju dessutom kastrerad nu.
Kul att du tyckte han var fin. Han är faktiskt egentligen ingen häst som jag heller tycker är "WOW vilken läckerbit" men han har otroligt bra skalle, rör sig trevligt å är allmänt snäll å med småbarn runt benen så passar han bra just nu.

Men han har blivit kraftigare nu sista månaden... var mkt lättare i vintras. Får väl se var det tar vägen...

Lite frågor till er alla:

-Hur långt har ni kommit med ridningen, ffa ni med ponny?
-Hur långa pass kör ni, och hur ofta?
-Hur ofta kör ni markarbete?
-När ska ni avsluta vårens träning och låta ponnyn/hästen vila?
-Vilket är ert mål denna våren i träningen?

En helt annan fråga. Jag har inte grönt kort och kan därför inte några regler direkt när man tävlar. Nu har det uppstått en diskussision mellan två bekanta. Vill någon som har koll svara på om man får lov att tävla en 3 årig ponny, och räknas programridning som tävling? Jag har som sagt själv ingen aning om nått när det gäller tävlingar.

katarina_dacke Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!
jag tycker att skydden ser små ut. eller är det bara jag
kortet kansken inte gör det rättvist??

det är nog bilden som luras och att benen fortfarande är lurviga :p
för små är dom ju inte eftersom dom slutar precis under där knäna börjar typ.

han är ju en liten ponny med korta smala ben. skydden är i S och ett par M skulle def. bli för stora.
vad jag vet är Veredus ganska stora i storlekarna.
Ponny i eskadron sitter som en smäck på honom. :)

rids i alla gångarter, galoppfattningarna sitter nästan helt. går i en bra unghästform i skritt&trav automatiskt. miljötränad och trygg dock inte trafiksäker än.
kan rida ut själva och i grupp.
-Hur långa pass kör ni, och hur ofta?
ca 3-4 gånger i veckan. pass mellan 10-40 min. det är alltid mycket skritt i skogen/kuperad miljö som är nyttigt för honom.

1 gång i veckan av dom 3-4 gångerna. tömkörning då.

tror han får en vilo period i maj/juni. han kommer säljas till juli ungefär så jag vill ha honom i gång då.

få en grundriden och trygg ponny. vill ha honom okomplicerad i lastningen, löshoppad ordentligt och säker och lugn att rida på.
han är väldigt färdig i kroppen och känns "före" sin ålder, han är alltså inte sen i utv. därför har vi kommit en bit redan nu.

ja du har nog rätt det är inte lätta att se på bild, som sagt benen är ju lurviga små ponnyben :p.

rids i alla gångarter tar skänklen kanon och bar till ock med börjat flytta sig för skänkel i skritt och något enstaka steg i trav. Hon går i en bra unghäst form och börja komma till ro och söka sig neråt.

jag rider ca 2 ggr/vecka nu och rider ut en av gångerna och i hagen och sedan ut andra gången. när jag rider ut så är ni ute max 30 min å då är det mesta skritt. ride rjag i hagen (har ingen paddock) brukar det bli en kvart och sedan skrittar jag ut 10 min efter.

hon kommer att få ha lov hela sommaren troligtvis. ev så komme rhon få föla med som hand häst när jag rider dom andra eller skritta ut någon gång då och då men annars ska hon ha lov juni-aug

Få en trygg och stabil tjej med egen bjudning och som är väldigt van vid olika situationer och platser.. ska gå fram över allt i skogen dit matte vill utan att tveka å det gör hon redan nu men sen blir det ju större krav =) sen ska hon iväg å löshoppas så fort vi får ett släp. för lastningen går som smort..

KL

Min dator har gått sönder, så har inte kunnat vara inne här så mycket på senaste tiden.. (:cry:)
Så ska väl uppdatera lite! :idea:

Lillan har som många nog vet en hovledsinflammation och har vilat i snart 2 månader, gick i sjukhagen i 2 veckor och har nu fått gå ut i en större hage vilket hon är supernöjd över, springer omkring som en tok.. Det har inte blivit några promenader på 1,5 vecka för hon är som en tickande bomb. hovar flyger upp lite titt som tätt och ibland sticker hon och det känns inte så roligt då man bara bor en liten bit från en "110-väg", så nu får hästjäkeln motionera sig själv :devil:
vill inte få mitt huvud avsparkat känner jag, det har vart nära lite för många ggr..
Det blir iaf återbesök på tisdag för att se om hon kanske är frisk. *hoppashoppas*

*kl*
Har hängt på Tibbe idag :love: han tyckte det var lite läskigt då han inte såg någon av dom andra hästarna :p testade sen bara att hoppa upp halvt hängande på honom utanför hagen och då rörde han inte ens ett öra :love: han är helt cool lugn :D
Marktränade lite i paddocken oxå :)

19642606.jpg

19642609.jpg

jag körde min älskling idag, och äntligen ville nån ta kort, dock bara på åkern... de ville inte följa med tyvärr...

det är så skumpigt att jag håller på att trilla av, så ni får ha lite överseende med formen!

lollosved026pg.jpg

lollosved007.jpg

lollosved047pigfv.jpg

komerntera gärna!

KL

Min lille valack gör framsteg. Har en riktigt härlig galopp och ypperlig balans. Han går med mycket fin bjudning och bra form, jag tror det blir en pärla att vidareutbilda. Han kan fatta från skritt redan! Är hoppad och riden på ridbana samt tränad ute i terrängen.

KL
Min 05:a (Q-E - Stanford) är en pigg och glad och arbetsvillg kille som är riden i skritt och trav, tömkörd samt lite löshoppad.
Han blir så glad när jag kommer till honom i hagen för då vet han att vi ska hitta på något kul, han står gnäggande och
väntar på mig vid grinden.

Hade planerat att vara med på 3-årstest med honom 24 maj men tyvärr får jag nog strunta i det för dagarna går och
jag får inte in honom i transporten. Eller rättare sagt, han går in men stannar inte kvar. Så fort någon rör bakbommen
backar han ut.

Skulle behöva träna mer löshoppning i ridhus. Har verkligen sett fram emot att vara med på 3-årstest men känner mig så
deppad över att vi nog inte hinner vara med.

Vill någon som har koll svara på om man får lov att tävla en 3 årig ponny, och räknas programridning som tävling? Jag har som sagt själv ingen aning om nått när det gäller tävlingar.

Man får inte tävla med 3-åringar, varken ponny eller häst. Programridning är jag inte säker på om det räknas som tävling eller träning dock. Borde dock räknas som träning om inte priser delas ut osv.

Min är ungefär lika mkt riden och idag så provade vi galopp och det gick bra. Har löshoppat varje söndag i 6 veckor och hon hoppar fint med lagom bjudning och stannar duktigt och väntar på hinderjustering.

Jag har också haft lite lastningsproblem men det börjar lösa sig.
Last träna:), led på och backa av innan han börjar backa själv. Varje dag i en vecka sen funkar det oftast.
Klart att du skall vara med om du vill.

*Pepp pepp*

KL

Jag ser att många här bara :love: sina hästar och det brukar jag också göra men idag hade vi en liten diskussion...

Det var löshoppningsdax och lite lätt stressad skulle han göras i ordning, som vi brukar i stallgången innan avfärd; rykt, benskydd och täcke på. Tar kanske 20 min och sen upp i transporten och iväg. Tränaren väntar så vi har en tid att passa.

Jag hinner ställa honom på gången fästa kedjorna på båda sidor av grimman ( som vi brukar ) och han börjar sin lilla show; hoppa jämfota, göra en capriole, LÄGGA sig ner i stallgången, slå huvudet i lysrören tre gånger för att man stegrar sig så högt man kan, dra sönder kedjorna TRE gånger, sparkas med framhovarna så att matte får ett snyggt blåmärke på rumpan.

Det var som om :devil: farit i min vanligtvis så välartade pojk:eek: Är det månne slyngelåldern som inleddes i dag?
Han är riden i ca 3 månader, lös och i alla gångarter, uteridning med ledare än så länge, löshoppning påbörjad, trafiksäker, transportvan ( lastas på 30 sek ) - och så gör han så här...
MÅNGA poäng tappade i dag, blir ingen stjärna i kanten för honom på ett tag:cool:

:rofl: Nu förstår jag inte vad du pratar om. Våra små änglar är minsan alltid så snälla så :angel: :D.

Mvh

Tora

Jag har lasttränat nästan varje dag i 2 mån. Men jag antar att jag gör fel. Måste nog försöka förekomma honom bättre när han vill backa ut. Har försökt både med och utan bommar bak, men nej, han vill inte.:(

Dörren uppställd. Roligt hur hans päls skiftar nu under fällningen. Den är nästan lika lång på hela kroppen ändå har han blivit jättemörk i främre delen och fortf vinterljus bak ;) för att sen bli ett mellanting mellan den mörka och ljusa gulbruna på sommaren. :D

DSC00455.jpg

Det är skönt att rulla sig i hagen.
DSC00441.jpg

Prova att vara lite burdus, backa ut innan han backar själv.

Mer *pepp pepp*:banana:

*Kl*

Nu är Peia halvt anmäld till treårstestet i Gränna. Pengarna är inbetalda och jag ska skriva iordning anmälningsblanketten idag. Spännande :bump:
Någon mer som ska till Gränna tro?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hade inte tänkt starta någon ny tråd. Vill inte det. Vill inte berätta. Men ju mer jag håller saker inom mig ju mer uppäten blir...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
34 779
Senast: Gunnar
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 113
Senast: Lady_S
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
779

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka