Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Var ute och skrittade i skogen idag igen. Han skrittar på så bra att vuxenhästen vi har med oss bitvis inte hinner med :)
väl inne i skogen är det massor av lyftaben och tänka, hoppa små vattenfyllda diken, klafsa igenom stooora vattenpölar och klättring. nyttiga saker helt enkelt. ritten avslutades med en galopp på stubbåkern.

två bilder från idag
DSC00391.jpg

DSC00385.jpg

Jag gillar din lille häst! Låter som härlig ridtur, precis som de ska vara för småttingarna. Jag kan ju inte rida min lillplutt och grämer mej över det, vore så himla kul, man har tillgång till andra vägar då ju, än när man kör...Men men, han är helt enkelt för liten! *muttrar lite*

Våran intensiva vecka blev plötsligt lite mindre intensiv efter att Buke-träffen blev inställd. Det gör oss inte så mycket, det finns tid i april för träffen :D. Idag kom ännu lite till snö så förhoppningsvis är det körbart på byavägen, så kan vi ta en körtur imorgon, och eventuellt också på söndag, innan jag åker utomlands.

För några veckor sedan högg min far & sambo ner lite träd i hagen som ska bli ved åt oss. Lejonhjärta är sanslös, nyfiknare och mer orädd liten häst får man leta efter, han störde dem i arbetet hela tiden med att stå på fel sida av träden som skulle fällas, och så vidare.

http://Ceridwen.bilddagboken.se/p/show.html?id=170435542&directlink=1

Igår så körde sambon och hans bror in med skotern och kälken och tog igen lite av det som var hugget, och självklart ville Lejonhjärta hjälpa till då med :rofl:

http://Ceridwen.bilddagboken.se/p/show.html?id=182107839&directlink=1

http://ceridwen.bilddagboken.se/p/show.html?id=182107888&directlink=1

http://ceridwen.bilddagboken.se/p/show.html?id=182108830&directlink=1

Söta underbara lilla ponny! :love:

http://ceridwen.bilddagboken.se/p/show.html?id=181916706&directlink=1

http://ceridwen.bilddagboken.se/p/show.html?id=181915852&directlink=1

Senast ändrad:

Härlig fart, men vem är tillhör benen som släpas runt bakom "donnan" ??

de tillhör mig såklart! *hoppades på att ni skulle fokusera på hästen o inte på mig!*

fast så fort går det inte... visst springer hon om mig... men jag är ganska seg :D

på sista bilden har jag dessutom snubblat och ligger o krälar på marken....

Sorry!! Skoja bara, hon ser härligt glad och busig ut, önskar att min tjej kunde bjuda på så där vid longering, men hon är mer "kommer jag inte idag..." går inte att få fart genom att vifta med pisken bakom rumpen heller, det har man för att man lärt henne att ALLT är ofarligt

jag longerar inte, jag busar!

man får lära hästen ett komando som betyder "kom igen nu busar vi!" det har jag på henne och det är det jag ger där!

så man kan få den energin och ändå ha en häst som är helt orädd för allt! båda de sakerna finns i min häst :love:

JAG ÄLSKAR HENNE!:love:

*kl*

Uppdaterar med lite bilder, longerade Tibbe lite idag, han var väldigt frånvarande då han tyckte det var mer intressant att titta på den nya hästen som kom igår, blev förvånad över hur lugn han ändå va då han är hysterisk i stallet, han tycker nog om att arbeta. :p

19306933.jpg

19306934.jpg

19305070.jpg

19305071.jpg

i går red jag alldeles själv för andra gången! :)
vi gick då en annan runda och han blev rädd och stannade en liten stund..
Han ställde sig på bakbenen men inte högt max 5 cm från marken :p
dessvärre var ju inte matte med på det så jag fick mankammen rakt på läppen! = Fläskläpp :crazy:
Men efter en liten stund var det lungt igen och han gick på som han brukar! :)
Ska ta lite kort en dag å lägga in på busfröet! :p

lilldonnan är stencool... inte mycket som skrämmer henne har jag märkt... när vi var ute häromdagen så flög en hund fram och skällde på henne... inte en min... snö som föll ner från taken och hon rörde inte en fena då heller... inte ens bilar och skuggor kan få henne ur balans... verkar vara en riktig liten filbunke jag fått tag i:love:

Isa_ Jag har oxå ridit ensam... hade inte ens ledare första gången även om jag velat. Sambon vet vad som är fram och bak på ambrosius men inte så mkt mer :angel:
Är väl inte så bra, rent säkerhetsmässigt, att rida ensam, har inte ens hästsällskap på ridturerna, men vad gör man när möjligheterna till sällskap är helt obefintliga? hästen måste ju ridas in... :banana:
Rider bara ute på byvägarna å i skogen för ridbanan är inte byggd än. I söndags ramlade jag av! Han slängde inte av mig (väsentlig skillnad! ;)) vi skrittade på lång tygel å jag var inte tillräckligt närvarande så när han kastade sig ut på en täkt för ngt han blev rädd för så gled jag åt sidan. Sen brallade han när jag drog i tygeln för att få stopp å då gjorde jag en snygg kraschlandning. Allt gick bra, han tyckte det var läskigt att springa ensam på fälten, men han lyckades slita av sig två skor :confused: Men å andra sidan sitter tänderna hipp som happ så kanske är bra med lite vila !

Hur gör ni andra med längre viloperioder? Min är bara riden sen januari. inte ens sutten på före vintern så han har ju inte haft någon viloperiod i ridningen än.

Min donna är bara riden sen slutet på februari så där har vi inga viloperioder inplanerade förrän efter 3-års... men då ska lillan få en rejäl betesvila... om det nu inte är så att hon får diplom och ska visas på strömsholm i juni då:angel::bump:... hade varit jättekul... men då blir det bara nån veckas vila efter 3-års för att sen hållas igång till dess å sen få gå på bete... så resultaten den 3 maj visar när hon får sin betesvila...

Idag har jag skrittat och travat ensam i ridhuset... såååååå duktig är hon lillis... riktigt bra bjudning bitvis... även i traven... så stolt över henne och min ridglädje börjar komma tillbaka... känns helt underbart... kan knappt vänta till nästa gång jag får rida på henne... fast det blir nog tunnt den här veckan... ingen som kan hjälpa mig under veckan nu och på lördag är det löshoppningsträning:)

Idag har jag lasttränat eller rättare sagt försökt att lastträna. Hon klampar upp på rampen för att sen gå ner igen, sen ställer hon sig och krafsar på rampen (kanske är bäst att kolla om den håller ;) ) Men sen är det liksom stopp hon går inte längre än högst 2 steg upp på rampen, inte uppe med bakbenen och inte inne med frambenen. Har provat att ta linor men de kickar hon åt och blir uppstressad. Är det någon av er andra som har nåt tips :idea: ?

Vi ska ju på löshoppning snart inför 3 års.....

har ni inte transporterat hästen förrens nu?? :crazy:
en svårlastad häst är det sista jag vill ha..
Men för att komma tillrätta med problemet kommer lite frågor..
- Hur länge lasttränade ni?
- hur många var ni?
- vad för transport använder ni?
- finns det någon annan häst hästen kan åka med?
Testade ni att lastträna i från stallet? så att ni backade in till stalldörren?
Hoppas det ånar sig för dej!

har ni inte transporterat hästen förrens nu?? :crazy:
en svårlastad häst är det sista jag vill ha..
Men för att komma tillrätta med problemet kommer lite frågor..
- Hur länge lasttränade ni?
- hur många var ni?
- vad för transport använder ni?
- finns det någon annan häst hästen kan åka med?
Testade ni att lastträna i från stallet? så att ni backade in till stalldörren?
Hoppas det ånar sig för dej!

Vi har åkt jättemycket transport tidigare men tyvärr så har de resorna gått till veterinären pga sjukdom. Då har hon gått in antingen själv eller med hjälp av linor. Men nu vill hon inte ens ha linorna vid rumpan hon bara kickar åt dem. När linorna är rakt bakåt så bryr hon sig inte om de överhuvudtaget.
-Vi höll på läänge (ca 2 tim) och lastade igår men skulle ha slutat tidigare det inser man ju efteråt...
-Jag har ett Star släp med fronturlastning, fronten va oxå öppen och vi hade brett.
-Tyvärr ingen häst som kan åka med har bara 3 åringar i mitt stall och min häst vill åka med väggen åt sidan.
-Vi testade inte att last från stallet. Vill ju helst att hon ska välja att kliva ombord men om det inte funkar så måste vi väl göra nåt annat.:crazy:

Tacksam för all hjälp!!!

-05:an som jag sålde gick alltid rätt in i transporten, så var jag och en som stängde lämmen efter, lasttränade ibland, använde då bara repgrimma och 4,5 m grimskaft, aldrig muta, då jag ville att hon lydigt skulle gå in utan att kräva att få massa mat.
Nya pållen var det första gånge han åkte när han kom till mig, men ska träna på att skicka in honom.

Hm.. krångligt.

Vad gör hon då? Slänger sig bakåt eller står bara fastfrusen i marken? Jag har (*peppar-peppar*) inte haft så många hästar som varit krångliga med lastningen, men när jag har tränat med unghästarna så har jag kört varje dag i vissa perioder tills det funkar. Sen ska man ju ha möjlighet till det också, men det är i alla fall mitt tips som jag tycker har funkat på mina när dom ska lära sig.

Allmänt:
Jag vill också kunna rida ut med min snart. Avis på alla er som redan kan göra det :p Men det kommer nog snart ska ni se :D

Jag har skrivit ett inlägg under tråden "3-årstestet", men jag skriver här oxå. Nu när jag väl är på gång. Har följt den här tråden i smyg ett tag. :p

Min valack är e Cuper - Calino - Ceylon.
Jag skulle tippa på att han är ca 165 cm. Våra framtidsplaner är att han ska bli en trygg men rolig hobbyhäst/tävlingshäst. Dressyr, hoppning och kanske lite fälttävlan. Allt är kul! :D
Han blev inriden i oktober av en westernkille. Det gick på två veckor bara. Efter det är han lite löshoppad under vintern.
Sedan var han i januari hos en tjej som red honom och löshoppade lite till. När han sen kom hem har vi tagit det ganska lugnt, och jag har ridit honom en gång i veckan ungefär.
Vi har mest skrittat och travat på banan, men nu har jag börjat rida runt på fälten här, och längtar tills vi ska ta en tur i skogen.

Peppar i höstas
IMG_2813.jpg

Peppar hos han som red in honom
IMG_3057.jpg

Peppar i januari
IMG_3621.jpg

Kommentera gärna! :)

I måndags löshoppade vi i ridhus. 1 meter hoppade han :) dock är han lat och river alltid en gång innan han hoppar bra ;) Håller på å fyller i anmälan till 3-årstestet nu :D det blir Grevagården. :bump:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hade inte tänkt starta någon ny tråd. Vill inte det. Vill inte berätta. Men ju mer jag håller saker inom mig ju mer uppäten blir...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
34 779
Senast: Gunnar
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 113
Senast: Lady_S
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
779

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka