Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

*kl*
Tänkte att nu när dom flesta av oss kommit igång med ridning, tömkörning, mer arbete för våra 3-åringar, vad ger ni dom att äta och hur mkt.?
Vilket kraftfoder, x-tra vitaminer, andra tillskott, ensilage eller hö?? Och så nämn vilken ras, för det avgör ju rätt mkt.

Vet att dom flesta hästarna redan är presenterade sen långt tillbaka i den första tråden, men jag fundrar mkt på rätt foder till rätt individ just nu, med 3 helt olika unghästar i stallet, varar fbl-korsnings ponnyn fick kolik i helgen och ska till klinik för en diffus hälta imorgon. Två av unghästarna tappar i muskler och det känns som att det är lite mkt problem just nu bara.

Jag har ett halvblod född 05 (det hade ni aldrig kunnat gissa :D). Stammen är Akribori-Torbolt-Lansiär-Celcius.

Hon är en väldigt nätt liten dam (har bla ponnyskydd fram) och ca 157-158 cm.

Hon är mycket tömkörd och igår så galopperade min sambo (det är hans häst igentligen) med henne under ryttare för första gången. Det gick utan några som helst problem. Ett varv åt höger och ett varv åt vänster. Hon är även mycket resvan (knallar in i transporten utan några som helst problem, dock gillar hon inte att stå i transporten utan då skall hon hålla på och skrapa med framhoven om man inte är i rörelse med transporten för då står hon stilla). Vi har också löshoppat henne en hel del. Hon tycker det är så där roligt, men hon gör det hon skall göra utan krångel.

Min har också börjat tappa lite hull. Då hon håller på och byter tänder så misstänker jag att hon inte äter tillräckligt mycket hö (värdena i höt är så bra att det räcker att hon äter 10 kg så skall hon igentligen klara sig med mycket god marginal). Jag har börjat ge henne 2 kg lucernhack och 1 kg havre. Får se om det räcker för att få upp hullet på henne.

Mvh

Tora

Senast ändrad:

rider inte min pålle eller arbetar honom ännu och han får 11 kg hösilage (torrt som hö) sen ½kg krafft grov och 3/4 kg havrefri müsli, han är än så länge ponny (148½) och är av kraftigare modell så tror att han har lätt att bli lite tjock :p Han är en appaloosa. Har problem med krafftfodret då han inte äter betfor så får inte i honom vitaminer, ökar krafftfodret sen när han ska börja att arbetas.
18960984.jpg

(han är inte så mycket högre bak ;))

Min ponny är korsning med welsh. (u. Rosalita e: okänd, men han heter Statesman) ca 142cm hög. Hon rids inte så mycket nu eftersom all mark är vattensjuk. Hon får Havrekross 3dl och betfor 3dl plus mineraler och vitaminer. Fri tillgång på ensilage också.

Här är kort taget i somras. hon är ingen fotomodell precis:angel:

DSC00041.jpg

Min dam äter bara korn och silage än så länge, satte henne på 05 Havre tll varje mål förut, 3 mål om dan, men det steg till huvudet direkt så det gick knappt att hantera henne.
men nu äter hon iaf 1,5 l korn och 4x4 ensilage om dagen..
http://ylang.blogg.se/1204983895_classic.html

Min "angloarab" äter detta just nu.

Fri tillgång på hösilage.

Hon får inte så supermycket kraftfoder men detta är väl ungefär vad hon stoppar i sig:

Morgon
0.5kg betfor
0.5kg havre,
3dl linfrökaka,

Kväll
0.5kg betfor
0.5kg havre
0.5l vetegroddar
1kg lusernhack
ca 0.5dl salt
mineraler

Sedan får hon alltid 0.5kg havre eller fiber Gi efter hon varit ute och "jobbat".
Hon står sig superbra på detta. är lite åt det rundare hållet, men inte fet. Hon var förr riktigt ruggig i pälsen så då började jag ge linfrökaka så nu är hon högblank trots värsta fällningen :rofl:
Hon går för det mesta ute dygnet runt (om det inte är för vidrigt väder) När hon står inne så får hon inte så jättemycket hö, men så står hon på världens bästa halm så hon plockar reda på det gröna i den. Hon har nu tappat alla utom en av sina 4främsta incicider, vilket ju gör att hon äter lite bättre nu.

Min har fri tillgång på hö,men käkar inte mer än ca 10-12 kg om dagen..

Morgon: 0,4 kg lucernhack,4 dl musli

Insläpp: 0,4 lucernhack, 4 dl musli,4 dl korn, vitaminer/mineraler/kalk.

Senast ändrad:

*kl*

Mitt halvblod (e:Highlight - Hubertus) har oxå tappat en del i vikt under senvintern. Just nu har hon dock gått upp lite i vikt och hoppas att hon fortsätter. För tillfället ser foderstaten ut såhär:

Morgon
ca 4 kg hö
0,5 kg Hippo Alfa
300g D&H Build Up

Lunch
ca 4 kg hö i hagen

Middag
ca 4 kg hö
0,5 kg Hippo ALfa
0,6 kg D&H Build Up

Kväll
ca 4 kg hö
1 kg Hippo Alfa
1,2 kg D&H Build Up
biotin, mineraler och salt

Har idag suttit och skrittat på tjejen för tredje gången. Skrittade med längre lina och tränade start och stopp. Jätteduktig e hon. Knäppte lite kort idag när jag satt på henne oxå.

tredjeridturen.jpg

kramas.jpg

å så en bonusbild bara för att hon är så vansinnig vacker:love:

vackrasteThinis.jpg

övriga bilder lägger jag som länkar
framifrån
pratar lite

jag har en D-ponny korsn connemara/pinto bla.
han har i princip fri tillgång till hösilage, står alltid en bal i hagen och i boxen får han så pass att han alltid lämnar lite.
sen får han ca ½ kg havrefritt müslifoder för föl/unghästar och ca 1/3 kg havre. Mineraler på det, betfor nån gång i bland.

ska ge honom B-vitamin nu för pälsen.
annars så 'är han i bra hull :)

min halvblodsvallck äter 12 kg hö om dagen, funkar inte att ha fri tillgång.. har testat men det är bara gammeldamen som står och äter och hon behöver inte gå upp i vikt, hon är redan nu fet som en boll..

Utöver höet får han 3/4 kilo kornkross på morgonen + 50gram miniraler
På kvällen får han 1kg krafftfoder och ca 1/2 kilo blöttbetfor..
Han gick också ner lite i vikt i vintras och man så revbenen ett tag :crazy: Inte jätte väl men man anade dom.. nu har han därimot fått lite mer hull men inte överdrivet mycket,.. han håller på att växa på bredden nu med ;) Och det behöver han för på höjden behövs inte så jättemycket till han blir runt 170, och det räcker..

Å en Akribori avkomma, vad spännande.
Har nämligen en sådan jag med :love:
Skulle vara jätte kul att få se någon bild på henne.

Min tjej är endast riden några gånger, hon opererades för ocd i bakhaserna i höstas så vi har tagit det lungt.
Och på måndag blir det tandläkaren och ta bort vargtänder, sen blir de sikte mot 3 års test.
Hon är idag ca 163, hoppas hon blir lite större.
Har fritillgång på ensilage och får endast lite betfor och mineraler till kvällen, plus en massa morötter.
Vi har helt otroligt bra värden på ensilaget så det behövs inte mer mat.
Har som sagt tagit det mycket lungt med henne, men nu blir det lite mer hård körning fast självklart allt i hennes takt :)

Don Jonson -05 Hbl e: Don Charly, Don Gregory, Donnerhall
med Master på mammas sida. :love:

Som de flesta av era andra tappade han lite i vintras då han växte en del. Men nu har han en bra foderstat som passade honom bra nu under viloperioden. Självklart ska den ses över när han kommer hem från tränaren och han ska igång och börja jobbas men såhär såg den ut tidigare sammanlagt under en dag:

13 kg hösilage, 2 kg havre, 0.5 kg betfor, 0.5 kg D&H för unghästar oxå vitaminer/mineraler, kalk och proteiner.

Å en Akribori avkomma, vad spännande.
Har nämligen en sådan jag med :love:
Skulle vara jätte kul att få se någon bild på henne.

Min tjej är endast riden några gånger, hon opererades för ocd i bakhaserna i höstas så vi har tagit det lungt.
Och på måndag blir det tandläkaren och ta bort vargtänder, sen blir de sikte mot 3 års test.
Hon är idag ca 163, hoppas hon blir lite större.
Har fritillgång på ensilage och får endast lite betfor och mineraler till kvällen, plus en massa morötter.
Vi har helt otroligt bra värden på ensilaget så det behövs inte mer mat.
Har som sagt tagit det mycket lungt med henne, men nu blir det lite mer hård körning fast självklart allt i hennes takt :)

min kille opererades också för ocd i ena bakhasen. Hur är det med din hästs has? hur upptäckte du det? jag upptäckte det för han var svullen och det putade ut istället för att gå in!! Idag när de är borta så är han fortfarade svullen, men jag har ringt och kollat med dem och de sa att det inte var någon fara, så jag undrar om din har någon svullnad kvar? :confused: Hoppas du fattar vad jag menar, blev lite luddigt..

*kl*

Mitt halvblod (e:Highlight - Hubertus) har oxå tappat en del i vikt under senvintern. Just nu har hon dock gått upp lite i vikt och hoppas att hon fortsätter. För tillfället ser foderstaten ut såhär:

Morgon
ca 4 kg hö
0,5 kg Hippo Alfa
300g D&H Build Up

Lunch
ca 4 kg hö i hagen

Middag
ca 4 kg hö
0,5 kg Hippo ALfa
0,6 kg D&H Build Up

Kväll
ca 4 kg hö
1 kg Hippo Alfa
1,2 kg D&H Build Up
biotin, mineraler och salt

Har idag suttit och skrittat på tjejen för tredje gången. Skrittade med längre lina och tränade start och stopp. Jätteduktig e hon. Knäppte lite kort idag när jag satt på henne oxå.

tredjeridturen.jpg

kramas.jpg

å så en bonusbild bara för att hon är så vansinnig vacker:love:

vackrasteThinis.jpg

övriga bilder lägger jag som länkar
framifrån
pratar lite

:bow: Kul att se lite bilder på dej när du sitter på din polle! :)

Hej hopp.

Här kommer foto på min lilla Darlica. Tyvärr så hade solen hunnit gömma sig bakom träden. :) (utom på den första bilden då förstås hihi)

18546208.jpg

fotat sommaren -07

18551368.jpg

fotat januari -08

18551369.jpg

fotat januari -08

Senast ändrad av en moderator:

Shetlandsponnyn f-05 håller sig fint på 4 kg hö och 2 dl hippo basic, lite x-tra mineral och b-vitamin

Korsningsponnyn m 25% fbl f-04 är ingen kul syn nu, han har dom första 3 åren (enl tidigare ägare) fallit ur framåt februari, pga det så har vi försökt förebygga med fri tillgång på hö, 1kg lusern hack, ½ kg hippo musli, x-tra mineraler, e-vitamin och b-vitamin. Han är dessutom extremt svår på mat. Han gick hela förra sommaren på kraftigt bete, utan minsta tendens till att bli för rund. Han är sen 2 veckor tillbaka diffust halt bak, "tappar" bakvagnen i traven och vi ska på utredning idag. Hade bokat in honom på tillridning v 13. Lär nog få vänta.

Hbl/paint korsningen (Shiny) har aptit som få, äter allt, hon får 8-10 kg hö, gick tidigare på 10-12 kg hösilage, gav henne lusern hack ett tag i vintras, men då fick hon tjockispåsar på bogen och bygger sulhorn, hon äter 1 kg musli o x-tra mineral, e- o b-vitamin. Men börjar nu att tappa muskler sen hon började att ridas.

Knapplån

Min skrutta har hållt sig ganska fin i hullet. Måste dock titta tänderna på henne för jag misstänker att hon kan ha vargtänder.

I måndags var vi och löshoppade för första gången efter jul. Det var roligt och hon var rätt duktig. Hoppar med mer bjudning nu än innan. Dock drar hon till sig bakbenen och öppnar inte upp bak. Vad gör man åt detta?
Det resulterar ju i att hon river med bakbenen när man länger ut oxern.

Hennes foderstat:

M: 3 kg hö
½ kg krafft groov

Em: 3 kg hö

Kväll: 5 kg hö
½ kg Krafft groov
3 dl betfor

Skulle vilja pula i henne mer hö dagtid men det går inte då hon går med mitt andra sto och det slutar med att storhästen äter upp allt.

Jag har ju en russhingst, exakt vad han får är jag osäker på eftersom han går på lösdrift och alltså delar allt hö med de andra. Men jag har räknat på att han får i sej 6 kg hö per dag. Det är också det enda han får just nu, höet har en bra kvot. Eller ja, han får Tokosel en gång i veckan med lite annat klegg (några dl bara). Har tänkt fodra upp honom lite nu vid fällning med soja & Krafft Pluss Grön. Skulle gissa att han legat på dryga 50 MJ och det håller han sej bra på, har växt jämt och är ok i hull. Var ganska "hullig" ett tag men nu är det bättre, jag vill helst inte att han blir för tjock.

Senast ändrad:

Billie Jean halvblod/fullblod/trav är ca 158 nu får följande:
Billisen1.jpg

morgon :1/2 kg hippo alfa+ betfor
lunch: 1/2 kg hippo alfa
kväll: 1/2 kg hippo alfa+betfor+kalk

Fri tillgång på hösilage , har lätt för att bli rund:smirk:
Just nu endast promenader + longering, ska ridas nu -väntar på att ena framtanden ska lossna(bry er intte om sadel)
IMG_1830.jpg

Min tjej har fri tillgång på hö både ute och inne. Hon äter oxå 1 kg lusern, hackstrå. Mineraler, vitaminer och morötter.
Hon får inte äta mer för då växer hon för fort och benen blir så upprätade fortfarande.... men de ska väl stanna snart hoppas jag. Hon är lite tunn men jag har ju inget val...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hade inte tänkt starta någon ny tråd. Vill inte det. Vill inte berätta. Men ju mer jag håller saker inom mig ju mer uppäten blir...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
34 779
Senast: Gunnar
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 113
Senast: Lady_S
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
779

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka