Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kunde dom göra semlor? Smakade dom semla?3 februari - dagen då ett bageri i Glasgow började sälja semlor och gjorde undertecknad (samt alla andra svenskar i Glasgow) extremt lycklig. Semlor är utan tvekan det bakverk jag saknat mest under mina 10 år som utlandsboende!
Visa bifogad fil 64257
Ja alltså de KAN ju det! Jag var skeptisk in i sista stund men de smakade verkligen precis som vilken svensk bagerisemla som helstKunde dom göra semlor? Smakade dom semla?
Vet du varför de började göra semlor? Är nyfiken på hur det kom sig.3 februari - dagen då ett bageri i Glasgow började sälja semlor och gjorde undertecknad (samt alla andra svenskar i Glasgow) extremt lycklig. Semlor är utan tvekan det bakverk jag saknat mest under mina 10 år som utlandsboende!
Visa bifogad fil 64257
Ja alltså de KAN ju det! Jag var skeptisk in i sista stund men de smakade verkligen precis som vilken svensk bagerisemla som helst
Nej, jag har faktiskt ingen aning! Ägarna är från Ukraina av alla ställen, så de har ingen koppling till Sverige såvitt jag vet. Min egen teori är att allt kopplat till Skandinavien är väldigt trendigt här sen typ 5 år tillbaka, och en hel del svenska bakverk har varit med i media på olika sätt och vis (tror till och med att de gjorde semlor på Great British Bake Off något år), så de har kanske fått idén på det sättet.Vet du varför de började göra semlor? Är nyfiken på hur det kom sig.
Jag inser förresten nu hur OTROLIGT svensk den där bilden är:3 februari - dagen då ett bageri i Glasgow började sälja semlor och gjorde undertecknad (samt alla andra svenskar i Glasgow) extremt lycklig. Semlor är utan tvekan det bakverk jag saknat mest under mina 10 år som utlandsboende!
Visa bifogad fil 64257
Nej, jag har faktiskt ingen aning! Ägarna är från Ukraina av alla ställen, så de har ingen koppling till Sverige såvitt jag vet. Min egen teori är att allt kopplat till Skandinavien är väldigt trendigt här sen typ 5 år tillbaka, och en hel del svenska bakverk har varit med i media på olika sätt och vis (tror till och med att de gjorde semlor på Great British Bake Off något år), så de har kanske fått idén på det sättet.
De röjde lite runt i ocksåTja, vikingarna röjde ju runt där, så...
Jag inser förresten nu hur OTROLIGT svensk den där bilden är:
1) Svensk person med de stereotypiska blå ögonen och blont hår
2) Semla
3) Tröja från H&M
4) Bordsunderlägg från Svenskt Tenn
5) Assiett från Rörstrand
6) Glas från Ikea
7) Zoegas-kaffe i glaset
8) Oatly i kaffet
Det finns banne mig inte en enda sak på den där bilden, tagen utomlands, som inte är svensk Inte visste jag att jag var SÅ patriotisk...
Eh JA! Jag skulle få spendera natten i soprummet om jag ens så mycket som andades om en bild på drottningenEnda som fattas är en bild på Hans Majestät Konungen på väggen
Men med tanke på era separatister kanske det skulle vara mer accepterat än en bild på Her Majesty The Queen
Missade detta men JA, självklart med mandelmassa! Allt annat är hädelse! Och ja, sambon glufsade glatt i sig. Annars hade HAN fått sova i soprummetSpridning av svensk kultur
Edit: Jag hoppas verkligen det var med mandelmassa (under förutsättning att du inte är allergisk då, då är annan fyllning godkänd). Plus att jag undrar om sambon gillade dem?
Ljushuvud!
Nu är jag ju som roller derby-spelare färgad av detta, men böj knäna så blir ditt liv på hjul lättare !Går otroligt bra alltså.