Sensationella berättelser

En fd kollega ljög friskt så pass att jag tar exakt allt hen säger med en nypa salt. Inget sensationellt dock, mer av karaktären att vad man än själv hade för bakgrund eller erfarenheter så hade hen i princip exakt samma.("jaså är du från x stad, där har jag bott!", "håller du på med zz hobby? Det har jag också gjort en hel del!") Och såklart en hel del lögner om hur himla bra hen var på x och y, hur mycket erfarenhet hen hade av zz på jobbet och om hur perfekta helgens aktiviteter hade varit. Men alltid så att det hade kunnat vara sant, och de flesta nya och de som tror alla om gott trodde hen oftast. Tror det handlade om dåliga försök att connecta, vilja att komma in i gruppen och kanske ett visst mindervärdeskomplex...

Tillägg: men jag har absolut träffat mytomaner med de storslagna lögnerna också.
En sådan kollega har jag ned haft .Fast han skryter vad jag vet inte med nån bred erfarenhet om saker som han inte pysslat med.

Otroliga historier, helt oförargliga. Däremot tog man när man genomskådat honom det mesta som sades med en nypa salt.
Han ljög nog för att verka intressant och kanske hade en tuff uppväxt på något vis som han flydde ifrån.
Blev mycket lindrigare lögner när han kom i ett förhållande och fick en vardag som nog bekräftade honom mer som person.

Väldigt trevlig och mysig kille ändå.
Inte säker på att han var medveten om ljugandet utan att det var mer reflexmässigt när han skulle berätta något.

Men jag gillar honom som person, och när man vet att man ska sådana ta saker med en nypa salt så är det i detta fall inte speciellt mycket mer störande än andra egenheter folk kan ha.

En sådan kollega har jag ned haft .Fast han skryter vad jag vet inte med nån bred erfarenhet om saker som han inte pysslat med.

Otroliga historier, helt oförargliga. Däremot tog man när man genomskådat honom det mesta som sades med en nypa salt.
Han ljög nog för att verka intressant och kanske hade en tuff uppväxt på något vis som han flydde ifrån.
Blev mycket lindrigare lögner när han kom i ett förhållande och fick en vardag som nog bekräftade honom mer som person.

Väldigt trevlig och mysig kille ändå.
Inte säker på att han var medveten om ljugandet utan att det var mer reflexmässigt när han skulle berätta något.

Men jag gillar honom som person, och när man vet att man ska sådana ta saker med en nypa salt så är det i detta fall inte speciellt mycket mer störande än andra egenheter folk kan ha.
Här var det på nivån "jag har jobbat massor med digitalisering av x" men hen saknade fullständigt förståelse och kunskap om programvara, arbetssätt och tankemodeller. Eller "jag är nästan flytande i språk Y" men på konferens i landet sa hen inte ett enda ord.

Här var det på nivån "jag har jobbat massor med digitalisering av x" men hen saknade fullständigt förståelse och kunskap om programvara, arbetssätt och tankemodeller. Eller "jag är nästan flytande i språk Y" men på konferens i landet sa hen inte ett enda ord.
Ah, nej så var det inte med denna.
Utan mer privat, liksom oförargligt.
Edit: Jag vet fortfarande inte om personen verkligen bott i Xx-land och pluggat.. Känns väldigt osäkert med sanningshalten där😆.

Den person som jag kände som kom med sensationella lögner sysslade med emotionell manipulation och ville ha sympatier. Dels ljög hon ihop historier om andra i min närhet för att (antar jag) bli den enda sanna vännen för mig och dels ljög hon ihop att hon själv blivit väldigt dåligt behandlad av många olika människor för att jag skulle vara på hennes sida mot världen. Vilket jag ju var till en början. När jag konfronterade henne med lögnerna blev de än värre och handlade om att hon hade fått hemska sjukdomar, att hennes familj hade varit med om hemska olyckor osv. För att avvärja konfrontationen och få sympati, antar jag.

Första sådana lögnen gick jag på och självklart fick hon massa kärlek och sympati av mig då hon (enligt sin lögn) låg på sjukhus med en hemsk diagnos. När jag insåg att hon fabulerat ihop även det kände jag mig otroligt dum och naiv. Det fanns inte i min värld att någon skulle ljuga om något sådant. Men tydligen....

Har en "jag vet vem hon är" ... Hon och jag är INTE kompisar (har aldrig varit kompisar). Hon ljuger om saker jag ska ha gjort mot henne. Vilket nu pågått i 6 år. Det "roliga" är ju dock att hon inte minns alla sina "påhopp" mot mej utan vid kommentarer som "men du sa ju för x år sen att jag gjorde detta" så är det saker hon inte har sagt, hon inte minns mm, men det jag ska ha gjort är liksom inget "man inte minns". Och det "roliga" är att det finns svart på vitt. Så hon har numer gjort bort sej rejält i vår "community". I början var det MASSOR (som inte känner mej) som tyckte synd om henne som "råkade ut för mej och allt jag gjort" och tyckte "jaja men du (som i jag) kan ju va rätt vass i ditt sätt" men numer så har de förstått att hon bara hittat på allt i försök att smutskasta mej. Några tror henne fortfarande men det är numer fler som vet vad hon går för. Då hon vartefter hon blir osams med folk gör likadant med dem. Och mönstret är ett faktum... Hon är numer känd som den manipulerande människa hon är. Vad hon vinner på det ? Ingen aning, men hon är VÄLDIGT manipulerande.

Jag hade en bekantskap, i barn/tonåren, som jag aldrig visste om hon talade sanning eller ej. Det var väl inte så stora lögner men när hon ljugit 2-3 ggr och jag upptäckte det så gick det ju inte att veta när hon ljög eller inte. Så jag svarade bara ”jaha …”
Till exempel så sa hon att på ridskolan x fanns en häst som hette y och som hon ridit. Vid ett tillfälle var jag på ponnyridning som arrangerades av den ridskolan så jag frågade helt enkelt om de hade en häst med namnet y men de hade de inte.
En annan gång var hon och jag i min släktings foderlada och då mätte hon upp två 10 l hinkar med torr betfor och sa att det brukade hon ge till hästarna, jag sa typ att man ska ju inte ge torr betfor men då sa hon snabbt att hon blöter den såklart.
Var nog de två lögnerna som gjorde att jag insåg att hon ljög om allt och inget.
Hon rensade bort sig själv från min bekantskapskrets till slut.

Jag har en granne, tack och lov en bit bort, som både är mytoman och har spelat bort det mesta på trav och han ljuger om precis allting. I flera år hjälpte jag honom i höskörden mot att jag fick hö till min egen häst samt röjde åkerkanter han var ålagd att röja för bidragen och fick ta veden och det blev spiken i kistan till slut för jag hade lagt upp metervedsstaplar i en skogsbacke för att torka, när jag skulle hämta dom på höstkanten var dom borta och han skyllde på "missförstånd" och naturligtvis var "nån annan" inblandad och det gällde mycket ved för hela vinterbehovet så jag blev tvungen att köpa bakved från sågverket, det var det enda som gick att få tag på, min ved hade han sålt.:mad:

Inte nog med att han är mytoman, när skogssällskapet hade avverkat på hans mark och vältlapparna var påslagna sålde han ur travarna "för dom är ju redan inmätta" trodde han men dom mäts ju också när dom kommer till pappersbruket (det var massaved) så där blev det rejält avdrag, det gick jämt upp den gången.:devil:

Mytomaner är inte speciellt smarta för ska man ljuga gäller det att hålla reda på vad man sagt och vem man sagt vad åt, vilket kan bli ganska rörigt. :D

För många år sedan kom en kvinna för att titta på mina unghingstar. Pratade vitt och brett. Hade företag som gick strålande och hon hade folk anställda som skötte hästarna. Mycket snack och hon kände alla.

Grannen som var hos mig sa efteråt -finns hon? Och etgjordehon föstås inte. Det som avslöjade rätt omgående var att hon ville att vi skulle ha kontakt och skrev sin företagsmail på whiteboarden i stallet- en hotmail :rofl:

Träffade henne på bruksprovet där hon på B&B delade hotellrum med sin stallförman. Jag stötte på henne lite överallt.
Så småningom skrev Ridsport om en kvinna som hade stallat hästar över massor av ställen och aldrig betalt något och sen gått under jorden.
Rätt underhållande att följa medan det pågick.

Exet hade en man på jobbet som skröt om hur mycket virke det fanns i hans skog. Någon roade sig att räkna och skulle det stämma skulle det inte få plats med högst en handsbredd mellan stammarna

Det är rätt underhållande att lyssna på dom kräken men mindre underhållande när man måste ha nåt med dom att göra, farsan var ju både narcissist OCH mytoman, han kunde bla. "allt" om motorer och bilar, jo tjena, varför åkte han då alltid till verkstan med bilen så fort det var nåt?:cool: Jag önskar ingen att tvingas bo under samma tak som sådana människor, dom förpestar verkligen närmaste omgivningen.:wtf:

Vad sägs om….
Att egentligen vara världsberömd rockgitarrist men sedan han fått en knivspets i pannan har han ”glömt” hur man spelar?

Att ha miljoner på schweiziska bankkonton som han inte kommer åt eftersom de bevakas av FBI?

Att han tyvärr inte kan hälsa på idag som han lovat eftersom han väntar besök från ett amerikanskt filmbolag som vill göra film av hans senaste roman (vilken roman?!?)?

Att han egentligen har sin döde brors identitet….

Att hans fru krockat med ett tåg med sin bil och omkommit omedelbart, men han fick själv slå ihjäl den skadade hunden (frun levde förstås i ett annat land visade det sig). Samma hustru träffade han som 15-åring, hon var hans lärarinna i skolan när han fått en smäll på testiklarna vid ett rugbyspel och inte kunde delta på idrotten pga smärtan … varvid hon tog ned sig honom på en ridtur till häst (….🤔) och romansen var ett faktum.

En annan var berömd off pist-instruktör i Alperna men råkade ut för en fruktansvärd olycka och räddades med helikopter. Nu var han jättefet men det berodde bara på att han åt lika mycket som han behövde då som elitidrottare…. Han var amerikan dessutom påstod han, och hade just lärt sig svenska. Lustigt att han inte hade minsta brytning….

En av dessa tre herrar befinner sig inlåst…. Två avslöjades som sol- och vårare och den ena avslutade sig….

Liknande trådar

Relationer Dom senaste två veckorna har jag skrivit denna text flera gånger. Ändrat mig, raderat den och sedan skrivit igen. Skapade ett nytt...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
20 471

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka