Fortsätt uppdatera, del 15.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jarla och Slyngeln har fått var sitt lydnaspass på klubben.
Jag är gruvligt uttråkad över att Skägget är "sjukskriven" från riktiga promenader pga kastreringen. I två dagar har det varit härligt kyligt och fint ute. Inget regn och rusk. Det suger verkligen i långpromenadtarmen.

Idag fick Svansson följa med till stranden och hänga med en ny bekant och hennes 4-åriga goldentik. Det tog ett tag innan Svansson fattade att det gick att busa med henne, men sen så. Dom har brottats och raceat, rullat sig i tång och tiggt godis - en himla bra dag med andra ord. Så himla bra timing dessutom för nu får han ta det lugnt hela morgondagen med mig, men så länge han får sin mat och lite täcke är han rätt nöjd med tillvaron. Knäppa, fina lilla hund :D

Okej, Billys sista timme med pung är här. Han är inlämnad hos veterinären nu och jag behöver fan en POSOM-grupp att stötta mig i det här beslutet.

Jag är Förmänskligaren. Det är min superkraft, uppenbarligen. Så sjukt dålig superkraft.

Kan ni peppa lite med goda historier?

Jag fantiserar lite om att veterinären säger att ”Vi såg tidiga spår av testikelcancer, det här var verkligen bra tajming” sen, det skulle kännas som ett bra sätt att rättfärdiga ingreppet. :arghh:

@Blueberry
Kastrerade min gamla flathane när han var 5 år, han blev 9 och de sista 4 åren var så enkla och okomplicerade :) Visst var han lite mer hungrig än innan och lättare att lägga på sig, men fyllde ut maten med morötter mm. då jag upplevde det som att det var mättnadskänslan och tiden det tog att äta som var grejen. Kanske lite sämre pälskvalité, men i övrigt en mycket gladare hund som inte var stressad över löptikar, doftfläckar och pinkande. Upplevde inte att han blev tråkigare och sävligare, utan snarare en hund som nu hade tid att träna och hitta på andra saker än tänka på tikar. Helt enkelt en mer samlad och glad hund!

Min var kryptochid och den ena kulan satt i buken så det var inget roligt de första 14 dagarna, men så värt det!

Andas, det kommer gå toppen! :up:

Okej, Billys sista timme med pung är här. Han är inlämnad hos veterinären nu och jag behöver fan en POSOM-grupp att stötta mig i det här beslutet.

Jag är Förmänskligaren. Det är min superkraft, uppenbarligen. Så sjukt dålig superkraft.

Kan ni peppa lite med goda historier?

Jag fantiserar lite om att veterinären säger att ”Vi såg tidiga spår av testikelcancer, det här var verkligen bra tajming” sen, det skulle kännas som ett bra sätt att rättfärdiga ingreppet. :arghh:

Ännu märker jag ingen skillnad öht på Skägget mer än att han är sur och kränkt över tratten.
Men jag hoppas märka en stor skillnad när Mamma Mu börjar löpa.

En sak tänkte jag dock på i går. Han kissar längre men färre gånger så det där att snabbkissa innan läggdags går faktiskt snabbt nu :up:

Floyd ska röntgas på torsdag, jag är så nervös :arghh:
Jag har en del kontakt med två av hans kullbröder, den ena är fri runt om och den andra var fri på höfterna men hade 1/UA på armbågarna. Han hade även osteochondros i bägge armbågslederna, trots att det bara syntes på armbågen med ettan på röntgen :( Han opererades förra veckan, och jag håller verkligen alla tummar för att han kommer få ett längre och smärtfritt liv tack vare operationen. Tycker så vansinnigt synd om honom och hans ägare :cry:
Brodern som uppfödaren behöll är röntgad men hon har inte fått något svar på plåtarna ännu, de andra i kullen tror jag inte är röntgade ännu.

Floyd ska röntgas på torsdag, jag är så nervös :arghh:
Jag har en del kontakt med två av hans kullbröder, den ena är fri runt om och den andra var fri på höfterna men hade 1/UA på armbågarna. Han hade även osteochondros i bägge armbågslederna, trots att det bara syntes på armbågen med ettan på röntgen :( Han opererades förra veckan, och jag håller verkligen alla tummar för att han kommer få ett längre och smärtfritt liv tack vare operationen. Tycker så vansinnigt synd om honom och hans ägare :cry:
Brodern som uppfödaren behöll är röntgad men hon har inte fått något svar på plåtarna ännu, de andra i kullen tror jag inte är röntgade ännu.

Om han var fri på övriga ben så borde inte OCD vara ett problem efter op. Jag har haft två OCD-hundar.
Hanen levde ett långt och aktivt liv. Tiken hade dåliga odds på övriga leder och dessa var helt slut vid 7 års ålder. Men OCD-benet var hon aldrig halt på. Hon fick två titanstift i leden som ersatte försvagningarna.

Om han var fri på övriga ben så borde inte OCD vara ett problem efter op. Jag har haft två OCD-hundar.
Hanen levde ett långt och aktivt liv. Tiken hade dåliga odds på övriga leder och dessa var helt slut vid 7 års ålder. Men OCD-benet var hon aldrig halt på. Hon fick två titanstift i leden som ersatte försvagningarna.

Skönt att höra! Matte jobbar som djursjukvårdare så jag är övertygad om att han kommer få de bästa av förutsättningar för att må bra.
Ortopeden tyckte dock inte att hon skulle hoppas på att han kommer kunna leva ett liv som jakthund.

Jarla och Slyngeln har fått var sitt lydnaspass på klubben.
Jag är gruvligt uttråkad över att Skägget är "sjukskriven" från riktiga promenader pga kastreringen. I två dagar har det varit härligt kyligt och fint ute. Inget regn och rusk. Det suger verkligen i långpromenadtarmen.
Så länge det inte är hopp och studs utan sansade promenader i koppel (och förutsatt att han läkt som han ska hittills) så är inte promenader nån fara.

Så länge det inte är hopp och studs utan sansade promenader i koppel (och förutsatt att han läkt som han ska hittills) så är inte promenader nån fara.

Såret syns knappt och han är helt opåverkad. Slingan jag brukar gå är nån mil (i koppel) och det kändes lite långt inbillade jag mig men det är kanske ok?

Såret syns knappt och han är helt opåverkad. Slingan jag brukar gå är nån mil (i koppel) och det kändes lite långt inbillade jag mig men det är kanske ok?
Eftersom han inte gått det på ett par dagar får du kanske se hur han tycks orka, annars säger jag gå lugnt bara :).

Något som är tips på supergott godis? Min valp tröttnar fort, och tycker dessutom att det mesta bara är "halvgott". Just nu är hon inne i en svacka med vad hon kan tänkas belöna med.
I dagsläget har vi Doggy grain free, lammlever, nötlever, kycklingbitar, kattmat, frolic walky bites.
Väntar dessutom ofta med kvällsmaten till senare för att hon ska ha ett "sug" men det hjälper knappast. Det som funkar bäst nu är baconost på tub, men hade velat ha något som inte är så kletigt också.

Eftersom han inte gått det på ett par dagar får du kanske se hur han tycks orka, annars säger jag gå lugnt bara :).

Orkar gör han. Jag tänkte mest att det var dumt när han var sydd.
Kisserundor har han gått som vanligt.
Det får bli en tur i morgon :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 598
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Herrn har bott med herrar förr utan problem, bodde då med enbart andra hanar. Han är 4 år gammal, jag har haft honom i drygt ett år. Han...
2
Svar
27
· Visningar
4 193
Senast: movi
·
Övr. Hund typ chihuahua, shih tzu etc. ja, de som väger under 5 kg och bara är en skit hög :D Har ju en liten blandras-tik som hänger med på...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 482
Senast: Armani__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård