Fortsätt försöka

• Dagbok
  • Trådstartare Trådstartare Lyan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 300
  • Visningar Visningar 92 300
Tredje dagen med modafinil och jag mår ännu sämre. Är det någon annan som tar eller har tagit den och vet om det kan ta ett tag för den att verka ordentligt? Jag har svårt att hitta någon tydlig information om den. Vet inte om det överlag inte finns så mycket information eller om det är vajsing på min google fu pga väck i huvudet

Och varför bryr jag mig ens?! Jag vill inte bry mig! Livet är ändå helt meningslöst så vad spelar det för roll?! Jag borde bara ge upp allting och klä mig som normalt folk så slipper jag bry mig! Så varför går inte det?!

Slippa att ha ångest konstant hela tiden och klara av djuren och mig själv

Det är inte saker, det är resultat/brist på symtom.

Ångest och inte orka med djuren och dig själv är symtom.

Vad skulle du kunna göra för att ta hand om dig själv, så att du minskar på symtomen? Hint: jag tror inte att det är att pusha dig själv eller snacka skit om och till dig själv...

Det är inte saker, det är resultat/brist på symtom.

Ångest och inte orka med djuren och dig själv är symtom.

Vad skulle du kunna göra för att ta hand om dig själv, så att du minskar på symtomen? Hint: jag tror inte att det är att pusha dig själv eller snacka skit om och till dig själv...
Då finns det inget jag kan göra och det är helt enkelt kört 😭

Kanske är det det du behöver göra? Ingenting? Och vara ok med att du gör ingenting, vilar i det. Tillåter dig själv att vila.
Jag gör i princip inget annat och jag är så trött på att bara ligga som ett kolli i sängen dag ut och dag in så det gör bara allt ännu värre. Innan kunde jag stå ut med det men nu har det varit såhär i flera år och jag står inte ut mer. Skulle jag göra mindre än vad jag gör idag så skulle jag behöva göra av med djuren helt och skulle aldrig komma utanför dörren eftersom pojkvännen handlar för jag klarar typ aldrig det. Jag har inget liv värt att leva

Pojkvännen började prata om att han är sugen på pizza så nu är jag också sugen på pizza men hur ska jag kunna gå ned i vikt om jag äter pizza när jag bara har hållit mina kalorier i en dag 😓

Och jag får inget gjort. Har för mycket ångest för att göra något så här står halvfärdiga grejer överallt men när jag försökte vila så rusade bara tankarna runt runt så det blev också bara halvdant. Har bara suttit och doomscrollat nästan hela dagen. Försökt få i ett smycke i min forward helix också men jag fick ge upp till slut. Jag måste iallafall städa klart till marsvinen

Får fortfarande inget vettigt gjort. Bara en massa onödiga saker som jag egentligen inte behöver göra, men jag kan verkligen inte vända den energin till det jag behöver göra istället för då tar det tvärstopp 😫

Får fortfarande inget vettigt gjort. Bara en massa onödiga saker som jag egentligen inte behöver göra, men jag kan verkligen inte vända den energin till det jag behöver göra istället för då tar det tvärstopp 😫

Det kanske är så att du "behöver" göra de onödiga sakerna som en form av ångesthantering....? Om det är saker som du tycker om att göra, så försök njuta av det och låta det ladda dina batterier. ❤️

Är du hyfsad på engelska? Om du är det, så kanske det är läge att lägga lite tid på att läsa andras berättelser om livet med ADHD och andra variationer (finns jättebra subreddits, även för enbart kvinnor).

Jag upplever att du kanske saknar förståelse för vad som händer i din hjärna, vad det där "tvärstoppet" är, och sen ger dig själv skit för det?

Det är inget moraliskt förfall det handlar om, det är hjärnkemi och inlärda mönster/minnen/trauman, och man kan inte ta sig igenom ett sånt block med vilja. Det behövs kunskap, förståelse, en långsiktig plan, tid tid tid, och stöd utifrån (och kan man inte få det irl så finns det online). Och medans man jobbar på det, så behövs det självempati.

Var snäll med dig själv. Det är inget moraliskt fel på dig, du är ingen syndare, du är inte värdelös. Du har en hjärna som inte går att använda på det sätt du har lärt dig att den "borde" funka. Det märker du ju, det tar stopp. Men den går att använda på andra sätt.

Det kanske är så att du "behöver" göra de onödiga sakerna som en form av ångesthantering....? Om det är saker som du tycker om att göra, så försök njuta av det och låta det ladda dina batterier. ❤️
Jag vet inte. Hade det blivit ordentligt gjort så absolut! Men nu så är allt bara halvdant för jag har gjort fel och ångrat mig så många gånger längs vägen så det känns mest som onödig energi lagd i slutändan. Fast det har iallafall inte varit något dyrt som jag har pysslat sönder och det kommer nog gå att använda när jag är klar också om jag inte gör fler fel. Det bara stör mig för det finns så mycket annat som jag hellre hade velat göra
Är du hyfsad på engelska? Om du är det, så kanske det är läge att lägga lite tid på att läsa andras berättelser om livet med ADHD och andra variationer (finns jättebra subreddits, även för enbart kvinnor).

Jag upplever att du kanske saknar förståelse för vad som händer i din hjärna, vad det där "tvärstoppet" är, och sen ger dig själv skit för det?

Det är inget moraliskt förfall det handlar om, det är hjärnkemi och inlärda mönster/minnen/trauman, och man kan inte ta sig igenom ett sånt block med vilja. Det behövs kunskap, förståelse, en långsiktig plan, tid tid tid, och stöd utifrån (och kan man inte få det irl så finns det online). Och medans man jobbar på det, så behövs det självempati.

Var snäll med dig själv. Det är inget moraliskt fel på dig, du är ingen syndare, du är inte värdelös. Du har en hjärna som inte går att använda på det sätt du har lärt dig att den "borde" funka. Det märker du ju, det tar stopp. Men den går att använda på andra sätt.
Jag har läst en del. Inte jättemycket för saker fastnar inte i minnet längre så jag har inte orkat lägga så mycket energi på det, men tillräckligt för att iallafall ha någorlunda koll. Men det hjälper ju inte när jag ändå inte kan göra något åt att lösa allt som är fel 😞 Jag är så trött på allt och mig själv. Jag vet ju egentligen att jag inte är lat, men jag blir så frustrerad att jag blir arg och ledsen ändå. Som nu när jag vill ut och gå i det fina vädret men det vill inte den delen av mig som jag inte kan styra 😞 Så jag ska gå och försöka vila en stund och hoppas på att det funkar senare men det är så frustrerande!
Och angående hjälp så vet jag inte var jag ska hitta den eller vad jag behöver. Jag hoppas att det ska funka med den nya samtalskontakten, men jag vet inte riktigt vad hon ska kunna göra. Det är ju ingen annan än jag själv som kan skapa någon förändring och jag vet inte hur. Jag vet ju vad jag vill men inte hur jag ska komma dit och vad gör jag om jag aldrig kommer dit? Hade jag varit normal så hade jag kunnat göra allt jag vill göra på en dag på någon timme, men nu tar det halva dagen bara att göra de få morgonsysslorna jag har och ändå brukar jag inte klara mer än att ge djuren sitt

Jag vet inte. Hade det blivit ordentligt gjort så absolut! Men nu så är allt bara halvdant för jag har gjort fel och ångrat mig så många gånger längs vägen så det känns mest som onödig energi lagd i slutändan. Fast det har iallafall inte varit något dyrt som jag har pysslat sönder och det kommer nog gå att använda när jag är klar också om jag inte gör fler fel. Det bara stör mig för det finns så mycket annat som jag hellre hade velat göra

Jag har läst en del. Inte jättemycket för saker fastnar inte i minnet längre så jag har inte orkat lägga så mycket energi på det, men tillräckligt för att iallafall ha någorlunda koll. Men det hjälper ju inte när jag ändå inte kan göra något åt att lösa allt som är fel 😞 Jag är så trött på allt och mig själv. Jag vet ju egentligen att jag inte är lat, men jag blir så frustrerad att jag blir arg och ledsen ändå. Som nu när jag vill ut och gå i det fina vädret men det vill inte den delen av mig som jag inte kan styra 😞 Så jag ska gå och försöka vila en stund och hoppas på att det funkar senare men det är så frustrerande!
Och angående hjälp så vet jag inte var jag ska hitta den eller vad jag behöver. Jag hoppas att det ska funka med den nya samtalskontakten, men jag vet inte riktigt vad hon ska kunna göra. Det är ju ingen annan än jag själv som kan skapa någon förändring och jag vet inte hur. Jag vet ju vad jag vill men inte hur jag ska komma dit och vad gör jag om jag aldrig kommer dit? Hade jag varit normal så hade jag kunnat göra allt jag vill göra på en dag på någon timme, men nu tar det halva dagen bara att göra de få morgonsysslorna jag har och ändå brukar jag inte klara mer än att ge djuren sitt

Jag tror verkligen på att det första som måste lösas, innan det går att göra massa aktiviteter, är hur du behandlar dig själv.

Att du blir frustrerad, arg och ledsen på dig själv.

Att du sätter målen för högt, så dom inte går att nå (istället för att gå ut och gå, varför inte bara gå ut och sitta i 5 minuter. Sen träna inombords, med mantra om så behövs, på att vara nöjd med att du gick ut i 5 minuter).

Prata snällt om dig själv. Sätt små mål, som att klä på sig och duscha. Reducera alla måsten som inte är mat och hygien. Fundera över vad som skulle kunna göra livet enklare.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer... 2 3
Svar
47
· Visningar
4 753
  • Artikel Artikel
Dagbok Är i någon slags fas. Det är egentligen bra och absolut livsnödvändigt men också ibland superjobbigt. Drabbas av insikter som verkligen...
Svar
0
· Visningar
484
Senast: miumiu
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 355
Senast: Görel
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 077
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppdateringstråd #2
  • GHS - dagens dressyr.