förstår om ni börjar börjar tröttna på...

Ela

Trådstartare
trådar som handlar om folk som behöver hjälp med att välja ras. Men jag är i desperat behov av hjälp. :cool: Min mamma har bestämt sig för att skaffa hund och eftersom hon inte riktigt hittat någon speciell ras kikar dom på blandraser, så hjälp mig nu att hitta en ras som kan passa mamma.

Hon bor i villa jobbar på ambulansen, är mycket ute i skogen och går långa promenader. Hon har även en sambo och en katt men hunden kommer vara hennes. För henne är det viktigt att hunden är ganska tålig, får inte frysa allt för lätt, den ska vara liten eller mellan men inte pytteliten. Hon vill kunna träna och gå en del kurser men vill inte ha en allt för krävande hund och inte för mycket pälsvård. (hon har haft amerikans cockerspaniel tidigare och det var för mycket pälsvård) Som sagt så har hon haft hund tidigare men det var länge sedan. Hundes som hon skaffar ska vara lätt att ha med sig och kunna följa med henne överallt och gärna lättlärd.

Tror hon överväger att skaffa hanhund som hon sedan ska kastrera, vad tror ni om det?

Själv är jag jättedålig på mindre hundar och behöver eran hjälp.

Senast ändrad:
Sv: förstår om ni börjar börjar tröttna på...

Dvärgschnauzer!

Liten, tålig, rejäl. Populära att träna med. Trimras, behöver trimmas två gånger om året men fäller inte där mellan.

tack båda två för svaren.

Detta är faktiskt en ras som mamma varit lite inne på, rent utseendemässigt. Men hur är dom i tempramentet ? Är de inte väldigt tuffa hundar? Hur är dom jämfört med tex en jack russel, ännu en ras som mamma kikat lite på men faktiskt blivit avrådd från just på grund av att det ska vara en väldigt tuff hund.

Dvärgschnauzer är en tålig ras med mycket vilja. Men de är OTROLIGT anpassningsbara för det mesta och får de en stabil uppfostran från början tycker jag att de jag har träffat har varit coola, modiga och roliga hundar. Inte i närheten av så vassa som en del JRT kan vara.

Med risk för att låta tjatig: Västgôte.

Känns inte som att dvärgschnauzer är riktigt rätt om man inte är intresserad av pälsvård. Kräver trimmning minst var 3:e månad (två gånger om året som ngn skrev är på tok för sällan). Däremellan ska man kamma underull minst någon gång i veckan. Men de fäller inte.

På vintern behöver de flesta dvärgar täcke om man ska vara ute länge. De fastnar både pinnar och skog i benhåren samt mycket snö på vintern.

Å andra sidan är de väldigt lätta att ha och göra med. Tycker att det mesta är roligt och ofta väldigt pigga och glada! De flesta är inte speciellt vassa eller ettriga (välj rätt linjer).

Kanske skulle Schnauzern passa bättre än dvärgen? De är mycket tåligare och bättre att ha i skog och mark ur pinnsysnpunkt. Lite mer skärpa men samtidigt mer motor och arbetsglädje. Men kanske är den för stor?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 561
Senast: ii-ssa
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 663
Senast: Rugge
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 688
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 833
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka