Första valpen

Poisonous

Trådstartare
Om ni hade kunnat säga något till er själva som ni vet nu, som ni inte visste när ni tog hem eran första valp, vad skulle det vara?

Ett tips? Typ, ta bort alla mattor
Någon peppning? Om fyra veckor blir det bättre

Vad skulle ni säga till er själva?

Sv: Första valpen

Oj, det är massor! Och jag är ju i just den sitsen.

Det främsta, vilket jag dock kämpar mycket med nu med valp 2 också:

Det ger sig! Oavsett om du gör lite småfel och allt inte sker nu, så blir det bra. Valpen kommer sluta bitas, kommer bli rumsren osv. Låt det ta lite tid och slappna av.

Ta bort mattorna är en bra idé samt att valpsäkra dvs. plocka undan allt du är rädd om eller som kan vara farligt för valpen.

Bli inte stressad om rumsrenheten tar tid, de flesta hundar blir rumsrena någon gång några eller många olyckor på vägen får man räkna med.

Lek massor med valpen, våga fjanta loss ordentligt.

Passivitetsträna i alla möjliga miljöer.

Den absolut mest användbara "övningen" vi fick lära oss av en instruktör var en avslappnings och passivitetsövning där man lägger valpen på rygg i knäet på benen. Valpen huvud ska vara "uppåt" mot magen på den som håller i, sen håller man fast valpen så genom att hålla armarna på var sida av valpens framdel och vila händerna på valpens bröstkorg. Försöker valpen komma loss håller man så hårt som det behövs för att den inte ska lyckas och slappnar valpen av håller man lösare och när valpen är helt avslappnad eller iaf inte försöker komma loss kan man låta den gå iväg om den vill. Det kan ta ett tag i början innan valpen lär sig att den ska slappna av för att få gå men när den väl lärt sig så har du ett sätt att söva den trötta valpen på någon minut. Eventuellt så kan ett par tjocka handskar vara en bra idé de första gångerna. Perfekt för övertrötta hyperaktiva valpar :D

Jag tyckte det var väldigt smidigt att ha valpen i sele + en 10 meter lång lina när vi var ute. Både för att lättare kunna stoppa valpen vid risk för fara och för att hindra den från att göra "fel" t.ex. jaga harar, springa fram till människor och andra hundar och blir självbelönad.

För oss var de 2 första månaderna jobbigast, innan valpen var rumsren och innan de grundläggande vardagslydnadskommandona var befästa.

Jag hade nog inte skaffat den rasen som förstahund utan att ha en bättre plan. Oj så intensiva de flesta valpar är av denna ras....

Skulle sen också sagt till mig att träna inkallning från början och ha mer lek som belöning.

Jag har en kompis som alltid blir lika chockad över hur jobbigt hon tycker att det är att ha valp. Det blir gråt och ångest och dåligt självförtroende när hon inser att den där rosaskimrande bilden inte stämde den här gången heller.

Hakuna matata, ät, sov, lek, kissa, rasta.

Alla brukar fokusera på rumsrenhet när det gäller valptid, men det är ju så himla mycket mer än då. Mina har varit 5-6 månader gamla när det har blivit helt rumsrena.

Saker jag behövde påminna mig själv om med andra valpen:
Bygg relation, träna och lek tillsammans och ha roligt. Försök att hitta förståndiga hundkompisar och undvik att förstärka rädslor. Träna på att göra ingenting och chilla, att ha en hund som kan slappna av är fantastiskt och underbart. Tvångsgos är en bra grej. :angel:
Träffa många olika sorters människor, gamla, unga, halta, skäggiga, nyfödda, rullstolsburna...

NJUT! Jag oroade mig massor, det fanns ju så mycket som kunde gå fel... Det mesta går faktiskt att rätta till i efterhand såvida man inte uppfört sig totalfel mot valpen.

Det ger sig! Oavsett om du gör lite småfel och allt inte sker nu, så blir det bra. Valpen kommer sluta bitas, kommer bli rumsren osv. Låt det ta lite tid och slappna av.

Det där är faktiskt precis vad jag behöver höra just nu, som har första valpen som enbart jag har ansvar för. Puh... Jag får nog lita på att allt kommer bli bra...

Hade jag kunnat backa tiden så hade jag sagt tre saker till mig själv:
1: "Se för f*n till att ensamhetsträna ordentligt och så snart som möjligt!"
2: "Ge inte massor av skitfoder, fixa ordentligt färskfoder direkt."
3: "Saker kan gå fel, men det löser sig, bara du ensamhetstränar och snabbt lär in att man vilar inne och leker ute."

Typ så.
Ja, ensamhetsbiten är vårt största problem än idag, även om hon inte tycker att det är jobbigt egentligen att vara själv, jag är bara hysteriskt dålig på att komma ihåg att träna :o

Hav förtröstan, den blir dräglig vid snart 2 års ålder! Och kolla på skuttande kaniner vid tidig ålder för att göra dem ointressanta.

Det gick så lätt allting med valpis, den kom när man ropade, höll sig i närheten, tillmötesgående på alla sätt. Så jag sket lite i att träna, det går ju så bra!

Sen blev den könsmogen och fick kottar i öronen och spring i benen jag fattade ingenting..

Så passa på när det går lätt, fixa inkallning, gå koppel och vardagslydnad.

Det gick så lätt allting med valpis, den kom när man ropade, höll sig i närheten, tillmötesgående på alla sätt. Så jag sket lite i att träna, det går ju så bra!

Sen blev den könsmogen och fick kottar i öronen och spring i benen jag fattade ingenting..

Så passa på när det går lätt, fixa inkallning, gå koppel och vardagslydnad.

+ 1 på den. Samt att jag borde gått en valpkurs och allmänlydnadskurs på det!

Börja å valpkurs så snart det bara är möjligt.

Ignorera valpbitning istället för att neja/fya. Alltså ta bort händerna och gör något annat när valpen börjar bitas med sina vassa sylar, säg ingenting.

Njut, och ta massa bilder!

Passivitetsträna.

Träna att inte hälsa på alla man möter.

Senast ändrad:

Låt inte den gulliga lilla valpen sova i sängen!
Ha inte en full vattenskål framme konstant

Hälsningar JeayL med ett fyrbent billarm som vill upp i sängen och sponsrar toapapperstillverkarna!

Haha och till mig själv kan jag lika gärna tillägga:
Låt valpen sova i sängen redan från början, för du kommer vilja det senare iaf. :love:

Jag har personligen inget emot att ha min lilla skrutt i sängen, han är ju så liten och såå varm och mysig och löser ju inte ens nå hår (mycket naken) :love: däremot har jag en sambo som inte gillar det däremot så brukar han få komma upp och mysa på morgonen, konsekvent tänkande vad är det? :D

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 577
Senast: Gunnar
·
Hundträning Hej! Jag kommer snart få hem min första hund. Jag har läst på och även frågat vänner med hund men skulle vilja höra lite mer tips :)...
2
Svar
30
· Visningar
3 100
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 694
Senast: fixi
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 990
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka