Rumsren - hur gör ni på natten?

Hej!

Jag kommer snart få hem min första hund. Jag har läst på och även frågat vänner med hund men skulle vilja höra lite mer tips :)

Hur gjorde ni på natten för att få hunden att bli rumsren. Var sov valpen? I vad sov valpen? Ställde ni klocka för att vakna och ta ut? Hur ändrades det vecka per vecka?

Gick ni alltid till samma plats när ni tog ut hunden för att den ska göra sina behov? Läste att en rekommendation att lägga typ barkflis på ett område så den associerar det med "toa". Ingen jag fråga har gjort så, de har bara tagit ut den och gjort lite si och så med rumsrens träningen. Jag som person gillar en plan, ialla fall till att börja med så vänder mig nu till er experter om tips :)

Tack!
Har valpen i sängen så vaknar om den blir orolig och behöver ut. Aldrig ställt klockan för det.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Precis hämtat hem min allra första valp, gick ut precis innan vi la oss i sängen och hoppas att han ska förhoppningsvis sova hela natten, jag är dock lättväckt så bör vakna om han blir orolig
 
Nu får mina valpar alltid sova i sängen från 8 veckors ålder och jag är lättväckt, så om den rör på sig vaknar jag och kan i så fall ta ut den. Jag upplever dock att valpar som sover nära i sängen, snabbt sover hela nätter.
Skulle jag ha valp på golvet/hage etc så skulle jag lägga ut en pisskydd på glvet - jag är rädd om min nattsömn och tar hellre bort pinkpads/pöl än kliver upp
:)
 
Hej!

Jag kommer snart få hem min första hund. Jag har läst på och även frågat vänner med hund men skulle vilja höra lite mer tips :)

Hur gjorde ni på natten för att få hunden att bli rumsren. Var sov valpen? I vad sov valpen? Ställde ni klocka för att vakna och ta ut? Hur ändrades det vecka per vecka?

Gick ni alltid till samma plats när ni tog ut hunden för att den ska göra sina behov? Läste att en rekommendation att lägga typ barkflis på ett område så den associerar det med "toa". Ingen jag fråga har gjort så, de har bara tagit ut den och gjort lite si och så med rumsrens träningen. Jag som person gillar en plan, ialla fall till att börja med så vänder mig nu till er experter om tips :)

Tack!
Mina hundar har aldrig kissat inne på nätterna, jag har gått ut sent och gått ut direkt jag vaknar och det har fungerat fint. Dom har sovit hela natten i sängen från dag ett.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Nu får mina valpar alltid sova i sängen från 8 veckors ålder och jag är lättväckt, så om den rör på sig vaknar jag och kan i så fall ta ut den. Jag upplever dock att valpar som sover nära i sängen, snabbt sover hela nätter.
Skulle jag ha valp på golvet/hage etc så skulle jag lägga ut en pisskydd på glvet - jag är rädd om min nattsömn och tar hellre bort pinkpads/pöl än kliver upp
:)
Så tänker jag också. Nuvarande galning vill inte sova i sängen, så vi vaknar inte för än han tycker att det är morgon. Har en tidning som han siktar på nattetid.

Min erfarenhet är att de är i stort sett rumsrena så fort de är stora nog att hålla sig.
 
Bada mina tikar var rumsrena nar de kom vid 8 veckors alder. De vaknade relativt tidigt och gnallde att de ville ut (och jag skyndade mig att ta ut dem).
Hanhunden hade jag i en hage bredvid sangen forsta veckorna, med en liten sang i bakre delen och en "puppy pad" vid dorren ut ur hagen. Han kissade pa puppy paden 1 eller 2 ganger ... efter det var han rumsren (men hade oerhort brottom nar han sa till) och sa lange jag sov bredvid med en hand inne hos honom holl han sig hela natterna. :p
 
Första natten gick bra! Han sov i hagen genom hela natten. Vi gick ut innan vi la oss och så vår vi uppe och ut det första vi gjorde på morgonen. Han var inte så förtjust att gå upp kl 6.30. Vi får se om denna natt går lika bra.

Jag hoppas det för jag sov nog inte en blund. Nojig över varenda rörelse han gjorde 🤪
 
Ännu en uppföljning. Sova natten igenom går toppen. Vi jobbar fortfarande på att inte kissa eller bita mattan mitt i leken men vi lär oss! 😅

Däremot undrar jag om rengöring av öron på valp? Jag tycker att han kliar sig väldigt mycket i ena örat och det är lite smutsigt. Något tips vad som är bäst för valp? Eller bara köra på med vanligt öronrengöring för hund?

Tack!
 
Ännu en uppföljning. Sova natten igenom går toppen. Vi jobbar fortfarande på att inte kissa eller bita mattan mitt i leken men vi lär oss! 😅

Däremot undrar jag om rengöring av öron på valp? Jag tycker att han kliar sig väldigt mycket i ena örat och det är lite smutsigt. Något tips vad som är bäst för valp? Eller bara köra på med vanligt öronrengöring för hund?

Tack!
Smuts i öronen och klåda är en indikation på att man ska ta valpen till veterinär för kontroll. Friska öron blir inte gojsiga och kliiga.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 245
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 895
Övr. Hund Vet inte om det går att göra åt åt, men nån kanske har nån ide om nåt som kan hjälpa... Jag jobbar skift och har av naturen begåvats...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 872
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 321
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp