Första tjaffset kring sonen och nya mannen suck suck

FannyN

Trådstartare
Vi har bott ihop i 6 veckor och det går hur bra som helst. Vi har nyss kommit hem från en jättebra semester då vi varit ihopklistrade hela tiden och det har gått riktigt bra. Sonen och sambon gillar varandra men nu har det blivit ett herrans liv.
Nästa vecka spelar sambon golf från morgon till kväll och det har varit planerat ett tag. När en kompis till mig fick reda på det bjöd hon mig och sonen på en resa tillsammans med henne och hennes dotter som hon fått billigt. Det ska bli kul att umgås med dem och bo på fint hotell och shoppa etc.. Men sen säger sonen i förrgår att han ska inte med för han vill vara hemma. Kompisen och hennes dotter blir besvikna och jag och sonen osams men han ska absolut vara hemma och spela x box för det är nån stor liveturnering. Jag frågar sambon om han kan ha telefonen på ljudlös och hoppa över kvällsaktiviteterna och ha hand om sonen det går väl bra med viss tvekan. Jag säger att jag skiter i min resa men det vill inte sambon höra talas om.
Igår ställer sonen till det för sig,hamnar i konflikt och beter sig illa. Det tar tid och kraft att reda ut det,prata med alla inblandade åka runt och säga förlåt etc. Då säger sambon att han vill inte ha ansvaret själv när jag inte är hemma. Han tycker att sonen ska vara hos mormor.
Sonen vägrar och härjar runt om att vi är en familj och att det spelar ingen roll om inte jag är hemma då ska han med automatik vara med sambon. Sambon tycker att jag ska slå näven i bordet och bestämma. Vi förklarar och förklarar att vi visst är en familj men ingen har möjlighet att ha hand om honom och han har delvis själv försvårat för sig genom att hamna i trubbel gång efter annan.
Till slut säger jag att sonen får åka till sin pappa,de har knappt setts någonting på sommarlovet och han måste ändå dit ibland då kan han lika gärna vara där när vi inte är hemma så får vi mer tid tillsammans sedan eftersom sonen helst vill vara i närheten av mig dagligen.

Summan.
En styck missnöjd son, en sambo som tycker att jag är för flat, föräldrar som inte fattar varför sonen inte med automatik är hos dem när det kör ihop sig,en väninna som vill att sonen ska med.

Det är roligt nästan jämt. Not, är väldigt ledsen och sambon är på golfbanan så jag har ingen att prata med.

Sv: Första tjaffset kring sonen och nya mannen suck suck

Börjar med att skicka en styrkekram!

Det är alltid jobbigt med tonåriga barn, för det är väl en tonåring du har?

Som jag tolkar det har sonen misskött sig och nu kan ni ju inte lita på honom, att han skall sköta sig medans du är borta. Förvisso kan det tyckas att nya sambo skall ta ansvaret för ni är en familj men hans tålamod kanske är mindre och hans aktivitet var väl planerad sedan länge?

Vore jag i din sits så hade sonen helt enkelt fått bita i det sura äpplet och ta konsekvenserna av sitt handlande. Antingen följa med mamma, åka till pappa eller åka till morföräldrarna.

Men det är lätt att sitta här på internet och tycka. Hoppas ni kommer fram till en lösning som blir bra i slutänden.

//Waern

Vilken soppa.

Hur gammal är sonen?

Jag har själv en styvfar och han och mamma träffades när jag var 13.
Det hade då bara varit mamma och jag en längre tid, min bror bodde hos pappa.
Vi flyttade 23 mil till honom och hans son (19 år då som inte bodde där men ändå var där ibland) Det fungerade bra men visst har styvfar och jag grälat så hela huset skakade ibland. En jobbig sits för alla och inte minst för min stackars mamma då som hamnade mitt emellan. Jag förstod ju inte alls (då) varför "baaara jag fick ut för allt". Trotsig tonåring som man var:D

Det är svårt med tjaffs mellan och om barn/styvföräldrar.
Men det går att lösa, sonen kan väl ta x boxet med till pappan?

Vet inte om det här direkt hjälpte nåt men tänkte att man kan ge en synvinkel även från andra hållet sas

Tack för kramen,den värmer för det är ingen rolig dag här idag.

Sambon hade självklart haft hand om sonen om det inte var golftävlingar varenda dag. De har planerade sedan förra året. Annars så sätter han alltid oss i första rummet så det är så pinsamt att det kört ihop sig. Min väninna trodde hon var smart som bokade när han ändå var upptagen...
I och med att han inte ens kan ha mobilen på så känner han att han inte kan ha ansvaret.
Jag gjorde fel som gav sonen så många val och först fick honom att tro att han kunde vara hemma sen drog in mormor,följa med eller pappan. Jag skulle ha bestämt pang bom att nu åker du med. För nu vill han ju med men det är avbokat.

Suck suck suck

Tack för synpunkter. Ja det är svårt att bilda ny familj,men jag ska väl inte gnälla för de gillar verkligen varandra och sambon är otroligt lugn och tålig.
Sonen är 13 och VÄLDIGT mycket tonåring. Ena stunden klok och mjuk och kramig för att sedan skrika och gapa och agera som om hjärnan var bortrest.

Usch vad jobbigt för er alla. Jag kan förstå att din sambo inte vill ha ansvaret om han inte ens är hemma hela dagarna. Fine ni är en familj men han är trots allt bara bonus. Jag har själv varit i situationer med tonårsbonus som betett sig illa och jag skulle inte vilja vara ansvarig om hennes pappa var borta. Speciellt inte om det finns en pappa som kan ta hand om. Går det inte att boka om så att han kan följa med er ändå då?

Tråkigt att det blev avbokat.
Är det för sent att ändra?

Varför måste din sambo ha mob avstängd?

Tråkigt att det blev avbokat.
Är det för sent att ändra?

Varför måste din sambo ha mob avstängd?

Ja det är försent,han kan inte ha den på under en golftävling,det stör väl...det ringer mycket på den mobilen.

Jag håller med din sambo. Slå näven i bordet och sluta mesa. Skicka sonen till sin pappa eller till mormor, och låt sambon ha sin planerade vecka i fred. Jag hade inte uppskattat att få ha hand om sonen på min sedan länge inplanerade vecka, bara för att han inte "vill" följa med på det planerade plötsligt.

Alltid jobbigt med bråk ..

Men ändå ..
DU bestämmer väl (?) att sonen följer med dig, alternativt gäller mormor eller hans pappa? Inte i alla lägen kan barn skjuta till sina egna alternativ. Jag får hålla med din sambo att du är lite flat i detta läge.

Din härliga :) pojke, och påhittig på olika vis (har ju läst dina trådar), kommer antagligen inte att argumentera sämre eller få färre idéer ju mer tonåring han blir. Jag hade heller inte lämnat honom ensam medan sambo är på golfturné, även om sambon hade varit välviligt inställd, mobil eller inte.

KL

Ja, vad säger man... JAG hade slagit näven i bordet, låtit ungen ta konsekvensen för sitt handlande och inte gett flera alternativ... Kan man inte bete sig får man finna sig i att den vuxne tar kontrollen... Kanske han lär sig att man måste visa ansvar innan man kan ges ansvar... låt sambon ha sin golftunering... Han har väntat och längtat länge... du förlorar bara på att interfera...

Kramar i massor...

Oj vilken tråkig situation, men jag hade nog inte tolererat en x-box turnering mitt i sommaren när man har erbjudande om en resa och "se världen". Jag hade nog inte ens tagit en diskussion om det utan han ska med, punkt.

Så dumt det blev.

Jag hade inte tagit diskussionen. Han hade fått följa med och inget annat.

Jag håller med din sambo. Slå näven i bordet och sluta mesa. Skicka sonen till sin pappa eller till mormor, och låt sambon ha sin planerade vecka i fred. Jag hade inte uppskattat att få ha hand om sonen på min sedan länge inplanerade vecka, bara för att han inte "vill" följa med på det planerade plötsligt.

Håller med!!

Till ts: Jag hade inte ens tänk tanken att sambon skulle få avstå från kvällsaktiviteterna. Antar detta är något han sett fram emot och du har vetat om det i tid.
Och att en 13-åring får styra och ställa och "kräver" han han ska få som han vill och andra i familjen ska "avboka" det planerade, det skulle inte ens finnas i min värld.

Håller med!!

Till ts: Jag hade inte ens tänk tanken att sambon skulle få avstå från kvällsaktiviteterna. Antar detta är något han sett fram emot och du har vetat om det i tid.
Och att en 13-åring får styra och ställa och "kräver" han han ska få som han vill och andra i familjen ska "avboka" det planerade, det skulle inte ens finnas i min värld.

Kan bara instämma med dom flesta!
Ha det nu så trevligt allihopa!

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 165
Senast: Wingates
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
62 197
Senast: lundsbo
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 096
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar