Första hundras...

Home

Trådstartare
Vilken av dessa hundraser anser ni bäst som första hund?
Alltså bland annat en lättlärd och oftast med bra temperament?
Skriv längst upp hundrasen som du tror passar bäst som första hund och den du tror minst på längst ner.
Om du inte vet vad jag menar för ras behöver du inte skriva ner den rasen.
Skriv gärna lite kortfattat om varje ras ifall du kan.

- Japansk spets
- Chihuahua
- Tollare
- Leonberger
- Grand Danios
- Någon sorts Spaniel
- Dvärgpinscher

Själv tycker jag det skiljer ganska mycket mellan raserna, främst aktivitets/aktiveringsmässigt men det betyder ju inte att dom som har stort behov av det är svårare att uppfostra och allt som hör till.

/Home ^^

Sv: Första hundras...

Det beror ju helt på vilken typ av förstahundsägare vi pratar om. Det är omöjligt att ta någon slags ställning utan att veta vad människan ifråga är ute efter, hur mycket tid han/hon har och vilken typ av hund som passar in i vardagen.

Jag står över. ^^

Beror helt på vem det är som är förstagångshundägare men ingen av raserna är väl direkt superkomplicerad om man är villig att läsa på om rasen och aktivera hunden. Med reservation för "någon slags spaniel" då det varierar rätt mycket mellan spaniel-raserna, vissa är jakthundar - andra passar som sällskapshundar. Tollare är en av de mer krävande retrieverraserna, dvärgpinschern är rätt intensiv och väldigt kvick i reaktionerna och kräver en ägare som är villig att jobba rätt mycket med hunden.

Vad ska hunden användas till? Hur ska den aktiveras? Hur engagerad är hundägaren? Hur ser boendesituationen ut? Osv. Velar man mellan grand danois, chihuahua, tollare och de övriga så har man nog inte tänkt igenom så noga än vad man egentligen vill ha och vad som kan tänkas passa en.

Alltså jag kan förtydliga att jag inte är ute efter att köpa hund.
Det skulle dock vara roligt att veta och jag skrev att jag vet att det skiljer mycket mellan raserna, du kanske inte läste allt? Vem skulle inte märka skillnad mellan en chihuahua och en Grand Danios?
Jag tänkte mer på vilken som är mest lättlärd och framåt som allmänt inte är så "jobbiga". Självklart kan vissa bli jobbiga om man inte uppfostrar dom rätt men det är en helt annan sak.

Jodå jag läste allt, men du kanske inte läste mitt svar?

Vilken ras som är mest lämplig som förstagångshund beror helt på hundägaren.

Jag kan tycka att detta var kul, även om jag håller med föregående skrivare.

- Någon sorts Spaniel - Spaniels är generellt läraktiga och kontaktsökande men även här, aktiveringsbehov.
- Grand Danios - inte mycket koll men de är väl trevliga vovvar om man bortser från den näst intill ohanterliga storleken, dreggel mm.
- Chihuahua - Svår ras men å andra sidan gör storleken att den sällan blir ett riktigt problem även om hunden mår pyton på insidan.
- Dvärgpinscher - får av mig lite samma betyg som chihuahua
- Tollare - högt aktiveringsbehov, förstahund, visst om ägaren är typ jägare
- Japansk spets - har ingen koll på denna

Tollare går helt bort om man inte är jägare.

De andra? Jag håller med Skogstrollet om att det beror på hundägaren. Väldigt många hundraser kan passa som förstahund om man tänkt igenom sitt val, läst på om rasen och vet vad hundens anfäder jobbat med. Samt sett några exemplar i levande livet, inte bara på stylade utställningsbilder. (Gäller framför allt pälshundar och trimraser).

Japansk Spets: Kräver mycket motion och uppmärksamhet samt att den har vakt i sig och är känd för att vara av den skygga typen.

Grand Danois: Lugna och fungerar i barnfamiljer. En hög och mycket tung ras. Kan vara tillbakadragen och reserverad mot främlingar men det är olika från hund till hund.

Spaniel: Beror på vilken form av spaniel man är ute efter. Spaniel rasen är rena jakthundar och används mycket inom fågeljakt.

Tollare: Också där jakthund och kräver en hel del från sin ägare.

Dvärgpincher: Aktiv och lekfull. Lätt att ha i agility och spår. Rasen kräver också en del kunskap och tålamod. Ingen soffpotatis utan en mycket aktiv och motionskrävande hund.

Chihuahua: Pigg och orädd hund. En vaktig ras och tvekar inte att försvara sin flock samt skäller gärna på människor och andra hundar. Föredrar också oftast hundar från sin egen ras. Som sagt är det en svår ras.

Men som redan nämnt beror förstagångshund på vad man är ute efter, vad man vill ha hunden till, tid man är beredd på att lägga ner osv.

Nu kan inte jag speciellt mycket om alla raser men liiite vet jag nog. :)

Japansk Spets En hund som inte behöver överdrivet med aktivitet och aktivering och blir sällan aggressiv. Jag har för mig att den är ganska lätt att uppfostra och ett bra temperament.

Leonberger Tror denna ras är ganska lik Japansk Spets till sättet (inte utseendet :D). Dock mycket större och kan bli svårare som vuxen hund om man inte har uppfostrat hunden. Passar även bra med barn i de flesta fall.

Spaniel-ras Blir ofta trevliga familjehundar och man kan ersätta jakten till agility och andra hundsporter tex, oftast i alla fall.
Mycket pälsvård kan behöva men om man har ett litet intresse för det är det ingen fara.

Tollare En hund som behöver arbeta mycket både med hjärnan och kroppen. Om man uppfyller aktivitetsbehoven blir hunden oftast en trevlig hund. Jag vet inte så jätte mycket just nu, letar faktiskt information själv om den.

Chihuahua En liten hund som har stor vilja och kan i vissa fall vara svår att uppfostra. Annars väldigt söt. ^^

Dvärgpinscher Tror denna hund behöver väldigt mycket aktivering och sånt. Behöver nog vara mycket påläst ifall man skaffar en sådan hund.

Hoppas du blev nöjd med det här! Fråga bara om du undrar nåt. (Inte för att jag vet speciellt mycket, haha!)

- Någon sorts Spaniel
- Japansk spets
- Chihuahua
- Dvärgpinscher
- Tollare
- Leonberger
- Grand Danios

Generellt sagt.

Det beror ju på vad man som köpare ska ha hunden till, vad man vill göra osv. Men utgår från scenariot: vanlig person som vill ha en hund som sällskap och med vanliga aktiviteter (dvs lite lagom med prommisar, lagom motion, köra lite lydnad och andra skojiga aktiviteter).

Senast ändrad:

Beror som sagt helt på ägaren. Så som jag resonerade när jag köpte min första (/hittills enda) hund, var att jag inte ville ha en med alltför högt aktiveringsbehov. Hellre att jag blir "lidande" och vill träna mer, än att jag inser att hundsport inte riktigt är min grej och får leva med en understimulerad hund och därmed dåligt samvete, eller vända ut och in på mig själv för att hunden ska få det den vill...

På samma sätt bör väl första hunden inte vara alltför hård eller vek, och (precis som i varje hundköp) vill jag ha en frisk ras.

Precis, varför Grand Danios så långt ner? Och Leonberger?! Det tycker jag är en av dom mest stabila hundarna i listan men man har ju erfarenhet av olika hundar så jag försöker annars inte säga emot dig. :)

Det beror ju helt på vilken typ av förstahundsägare vi pratar om. Det är omöjligt att ta någon slags ställning utan att veta vad människan ifråga är ute efter, hur mycket tid han/hon har och vilken typ av hund som passar in i vardagen.

+1

Blir lite smått tokig över dessa "bästa gårdshunden", "bästa förstahunden", "bästa familjehunden"-trådarna (etc)... :p

Jag vill inte ha mer liknande svar.
Självklart beror det helt på vad den nyblivne ägaren är ute efter, alltså om man jagar, vill träna något speciellt också vidare...
Jag tänker mer på vilken av hundarna som har bäst temperament och som generellt är lättast att uppfostra, bra temperament som jag skrev!

Vet inte om du missat det men Bukefalos är ett forum... ;) dvs man får helt enkelt räkna med att kanske få svar man inte vill ha. Dessutom höll jag bara med ett tidigare svar och skrev egentligen inget "eget" liknande.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 082
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Kanske ni är på Buke kan bidra med lite råd och erfarenheter! Jag har en japansk spets sedan innan, han är drygt 5 år och den perfekta...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 472
Senast: Hgfy
·
Hundavel & Ras Ja, det är en av de där välja rätt hundras trådarna igen :p Men det här är lite mera på seriöst skoj då jag inte planerar att skaffa...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
9 072
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Jag och min sambo har länge pratat om att skaffa en hundvalp och nu har båda våra liv gjort det möjligt. Det lär inte ske förrän till...
Svar
11
· Visningar
2 116
Senast: Aningsfull
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka