Välja hundras till sällskap

Jag är en spetsälskare av dess like. Har aldrig ägt en själv med har varit hundvakt till flera och känner mig teoretiskt påläst då jag är sugen på att skaffa en själv. Mittelspitz och Volpino som tidigare har nämnts kan vara värda att kolla i. Den erfarenheten jag har av Mittelspitzar och jappar är väl att de kan vara rätt ljudliga. Hade en vän med en jappe som trots att hon gjorde allt för att välja rätt och att träna bort det från början fick en hund som låter extremt mycket ;)

Kolla annars in Eurasier. Mycket större i storlek men min personliga favorit. Är i allmänhet väldigt tysta av sig, ska inte ha jakt (men det förekommer) och är avlade till att vara sällskapshundar till skillnad från många av de andra större spetshundarna.

Skulle jag inte ha spets så skulle jag nog kolla närmare på Corgi. :D

Tyvärr ingen mer erfarenhet av varken Japansk Spets eller Mittelspitz mer än att jag sett några av de senare på rallytävling och tycker de ser käcka ut. Dvärgspetsarna skäller väldigt mycket men just de Mittelspitz jag träffat har inte gjort det i samma utsträckning.
Kom att tänka på Sheltie också? Där finns ju allt från små exemplar på 4 kg och större på 15 kg.
Känner flera med sheltie och de har framförallt större aktiveringsbehov än vad jag tror jag hade kunnat tillgodose. Även lite mer med pälsen. Och lite allmänt nippriga, fast det är väl min jappe med xD Annars en ras jag gillar mycket :)

Jag är en spetsälskare av dess like. Har aldrig ägt en själv med har varit hundvakt till flera och känner mig teoretiskt påläst då jag är sugen på att skaffa en själv. Mittelspitz och Volpino som tidigare har nämnts kan vara värda att kolla i. Den erfarenheten jag har av Mittelspitzar och jappar är väl att de kan vara rätt ljudliga. Hade en vän med en jappe som trots att hon gjorde allt för att välja rätt och att träna bort det från början fick en hund som låter extremt mycket ;)

Kolla annars in Eurasier. Mycket större i storlek men min personliga favorit. Är i allmänhet väldigt tysta av sig, ska inte ha jakt (men det förekommer) och är avlade till att vara sällskapshundar till skillnad från många av de andra större spetshundarna.

Skulle jag inte ha spets så skulle jag nog kolla närmare på Corgi. :D
Nej det är inga tysta hundar, det kan jag inte påstå xD och får min hund inte den motion/hjärngympa han behöver så blir han väldigt boffig och reagerar på minsta bil som kör förbi fönstret. Men det är ju trots allt hans jobb i grunden. När det kommer skumma typer sent på kvällen och knackar på och jag är ensam hemma får han gärna skälla, tex! XD

Jag tycker inte om stora hundar, det är så mycket av allt! Päls och mat och grus och plats xD och min hund äääälskar små hundar, så hund nr två skall max vara samma storlek, det blir bäst för oss alla tror jag :)

Corgis är jättesöta xD men utseendemässigt är vinthundar min favorit, so kortbent och kompakt känns väldigt icke-jag. Men passade en västgötaspets en gång och maken till charmig vovve har jag nog aldrig mött! Men de kräver ju en del både i motion och hjärngympa... hur är corgis på den punkten?

Corgis är jättesöta xD men utseendemässigt är vinthundar min favorit, so kortbent och kompakt känns väldigt icke-jag. Men passade en västgötaspets en gång och maken till charmig vovve har jag nog aldrig mött! Men de kräver ju en del både i motion och hjärngympa... hur är corgis på den punkten?

Som västgötar - motion och hjärngympa! :)
/Corgiägare

Varför inte en jappe till om du trivs med in hund ? :) Även inom en och samma ras är alla ändå olika individer. En kompis till mig hade två jappar och "trots" samma kennel, så var dom väldigt olika i både utseende och temperament - men kompletterade varandra bra.

Jag röstar också för en jappe till, även jag är spetsälskare :love:.
Håller med, de flesta spetspälsar är väldigt praktiska!
Perfekta för svenskt väder inklusive snö och slask, låter man dem torka så dröser smutsen av för det mesta.
Behöver inte lika mycket pälsvård som många tror när de väl fått vuxenpälsen, jag kammade min islandshund vid öronen och byxorna emellanåt, annars var det mest vid fällperioden som man fick ta ett tag. (Hon hade i och för sig en korthårig mamma så pälsen var lite mittemellan :)).
Mera spetsar till folket :D!

Som västgötar - motion och hjärngympa! :)
/Corgiägare

Nu är jag inte jättebra på Corgis. Men jag har förstått så mycket som att de skiljer lite mellan de två varianterna, vad är skillnaden? Vilken har du?

Finns det någon som kanske skulle passa TS bättre än den andra? Om det nu är så att den ena kanske behöver lite mer mental stimulans än den andra... ?

Nu är jag inte jättebra på Corgis. Men jag har förstått så mycket som att de skiljer lite mellan de två varianterna, vad är skillnaden? Vilken har du?

Finns det någon som kanske skulle passa TS bättre än den andra? Om det nu är så att den ena kanske behöver lite mer mental stimulans än den andra... ?

Det skiljer en del, ja! De flesta som har haft corgi betydligt längre än jag brukar säga att Pembroke är mer mor spets medan Cardigan är mer mot collie! Själv har jag cardigan, och har en perfekt blandning mellan sällskaps-/brukshund. Men ren sällskapshund är han verkligen inte. Det är trots att (fd) vallhundar och kräver sin stimulans.

Det låter ju onekligen som att jag bör leta bland japparna och dess "kusiner" :) Sparar min hunds päls sedan sommaren 2013 och det fyller en halv låda nu xD Tänk vad kul med olika färger! Eller dubbel samling vitt (a)

Men, borstade lite på fluffet idag, och tänkte att jag kanske kan stå ut med lite kläder ändå bara för att få slippa ännu en päls att plåga mig igenom... *smirk*
Så, hur ser det ut bland de kortpälsade raserna? Finns det någon som passar in på mina övriga kriterier?

Senast ändrad:
Jag tycker inte om stora hundar, det är så mycket av allt! Päls och mat och grus och plats xD och min hund äääälskar små hundar, så hund nr två skall max vara samma storlek, det blir bäst för oss alla tror jag :)

Mina hundar är lite över 60cm i mankhöjd, har inte mycket päls, drar inte in speciellt mycket smuts (för att vara hundar åtminstone) och rullar ihop sig på köksstolar vid behov ;) Däremot är det mycket av väldigt många andra saker, men bara sådant som jag själv gillar.

Det låter ju onekligen som att jag bör leta bland japparna och dess "kusiner" :) Sparar min hunds päls sedan sommaren 2013 och det fyller en halv låda nu xD Tänk vad kul med olika färger! Eller dubbel samling vitt (a)

Men, borstade lite på fluffet idag, och tänkte att jag kanske kan stå ut med lite kläder ändå bara för att få slippa ännu en päls att plåga mig igenom... *smirk*
Så, hur ser det ut bland de kortpälsade raserna? Finns det någon som passar in på mina övriga kriterier?

Jag vet ingen liten korthårig hundras som INTE fäller och INTE fryser på vintern utan kläder.
Jag tycker nästan korthårspäls är värst av all päls då de små stråna liksom fastnar och letar sig in överallt så det räcker inte med att bara borsta bort det.
I sådana fall kanske du ska kika på någon strävhårig liten hund? De fäller inget alls och fryser inte heller, men å andra sidan måste de flesta strävhår trimmas (dock inte alla, strävhårig podengo till exempel).

Tycker dock fortfarande det låter som att du ska ha en till spets :p

Kanske ni är på Buke kan bidra med lite råd och erfarenheter!

Jag har en japansk spets sedan innan, han är drygt 5 år och den perfekta hunden enligt mig! Möjligen kunde han haft lite mindre päls, men den är ju vacker att se på (a) Nu är det så att tanken på ännu en hund har funnits här rätt länge, och det finns möjlighet att 2016 blir ett bra år för detta införskaffade. Problemet är att jag inte blir klok på vilken ras som skulle passa bäst!

Har kommit fram till att jag nog egentligen skulle vilja ha en till av hunden jag redan har, men han bör inte avlas på pga en extra tand och lite diverse mindre hälsoproblem. Han verkar dessvärre inte heller vara helt rastypisk. Eller så är det bara något jag fått för mig?

Han har iaf allt jag söker i en hund, vilket är:
* Minimal pälsvård, minimalt fällande
* Klarar svenskt klimat, jag har inte kläder eller skor på min hund (regntäcke såklart okej)
* Glad och vänlig mot människor, hundar, och andra djur
* Säger till om någon kommer men skäller ej i onödan
* Tillfreds med vardagspromenader men tillräckligt stor att hänga med bredvid cykeln i lugnt tempo (ingen pom eller chihuahua alltså)
* En del will-to-please för roligare trickträning och agility på hobby/hemmanivå
* Milt temperament
* Än så länge huvudsakligen frisk

Så vad tror ni? Hade en till jappe kunnat passa? Eller någon helt annan ras? Hade varit roligt att få vara med från början, köpte Kokos min som 2-åring.

Dvärgschnauzer? Vad jag vet funkar de till allt, är inte så galet krävande men tål mycket och kan springa långt också.

Dessutom fäller de inte (trimmas men det är ju inte så farligt mycket jobb på en sån hund), är rätt allergivänliga och har bra hälsa&lever länge.

Dvärgschnauzer? Vad jag vet funkar de till allt, är inte så galet krävande men tål mycket och kan springa långt också.

Dessutom fäller de inte (trimmas men det är ju inte så farligt mycket jobb på en sån hund), är rätt allergivänliga och har bra hälsa&lever länge.
Ds behöver oftast en del mental aktivering, de är inte "bara" sällskap sen är det en del pälspyssel vilket TS inte verkade helt pigg på.

Schipperke - smart, spetslik, ingen spets(?) frisk och relativt tyst. Sen vill jag slå ett slag för Bedlington terrier :p Även om de kanske kan behöva ett vintertäcke om det är kallt ute. Men de fäller ju inte och kan behöva snaggas och borstas för att inte få tovor. Rasen är frisk och är inte så mycket till terrier som namnet antyder (i rasens begynnelse parades det in whippet).

Ds behöver oftast en del mental aktivering, de är inte "bara" sällskap sen är det en del pälspyssel vilket TS inte verkade helt pigg på.

Jag vet inte ibland vad man folk menar med mental aktivering...de flesta som har hund aktiverar väl ändå sina hundar mentalt på nått sätt med lekar, vardagslydnad eller något? I min erfarenhet är inte dvärgschnauzrar speciellt krävande på så vis iaf, men såklart ska de ju få röra på sig, nosa och leka och ha sig. Det är ingen högaktiv brukshund direkt. Får de vara med sin ägare och hitta på saker så tror jag de fungerar fint! För den som vill vara ännu mer aktiv med sin hund så har de ju rätt hög kapacitet ändå förstås.

TS skrev ju "* En del will-to-please för roligare trickträning och agility på hobby/hemmanivå". Om man håller på med trickträning och agility på lite hobbynivå tror jag definitivt en DS skulle funka bra. Min erfarenhet är att får de bara tillräckligt med promenader blandat med lagom med lek så mår de hur bra som helst!

Pälsvården är väl inte någe farlig? Trimmas vid lagom intervaller och kammas då och då. Eftersom de inte fäller så tycker jag de har en väldigt bra päls-situation! Men det är väl lite tycke och smak. Jag kammar hellre hunden en gång i veckan, och trimmar ibland, än samlar hår som den fällt runtom i huset.

Sen är det väl ett + också att de har väldigt bra hälsa och lever länge!

Försöker inte dra nån värstingdiskussion om dvärgschnauzrar haha, jag gillar dem väl personligen bara! Om jag nångång vill ha en liten hund (skulle väl vara om man ville ha fler än en, och inte orkade med flera bjässar) så skulle jag nog välja en sån!

Senast ändrad:
Jag vet inte ibland vad man folk menar med mental aktivering...de flesta som har hund aktiverar väl ändå sina hundar mentalt på nått sätt med lekar, vardagslydnad eller något? I min erfarenhet är inte dvärgschnauzrar speciellt krävande på så vis iaf, men såklart ska de ju få röra på sig, nosa och leka och ha sig. Det är ingen högaktiv brukshund direkt. Får de vara med sin ägare och hitta på saker så tror jag de fungerar fint! För den som vill vara ännu mer aktiv med sin hund så har de ju rätt hög kapacitet ändå förstås.

TS skrev ju "* En del will-to-please för roligare trickträning och agility på hobby/hemmanivå". Om man håller på med trickträning och agility på lite hobbynivå tror jag definitivt en DS skulle funka bra. Min erfarenhet är att får de bara tillräckligt med promenader blandat med lagom med lek så mår de hur bra som helst!

Pälsvården är väl inte någe farlig? Trimmas vid lagom intervaller och kammas då och då. Eftersom de inte fäller så tycker jag de har en väldigt bra päls-situation! Men det är väl lite tycke och smak. Jag kammar hellre hunden en gång i veckan, och trimmar ibland, än samlar hår som den fällt runtom i huset.

Försöker inte dra nån värstingdiskussion om dvärgschnauzrar haha, jag gillar dem väl personligen bara! Om jag nångång vill ha en liten hund (skulle väl vara om man ville ha fler än en, och inte orkade med flera bjässar) så skulle jag nog välja en sån!
Jag har Ds själv.
Ullkammning 1-2 ggr veckan och trimmning av päls var 6 vecka för att få sk rullande päls. Annars helrimmning 4 ggr per år. Tog mig ca 2-2,5 timmar varje ggr att göra. Plus finlir av benhår, skägg mm.
Numera klipper jag med maskin med 2-3 mån mellanrum plus ullkammar och klipper finlir. Tar nån timme varje ggr.
Ds är inte direkt will to please. De kan gå långt i en rad grenar men de kan behöva motiveras en del. De är lite egensinniga och kan vara rätt envisa och har sina åsikter.

Men de är jäkligt charmiga och robusta. Du har helt rätt i att det är en härlig ras!!!

Jag håller med dig. Dvärgschnauzer är en jättebra allroundhund, fungerar för dom som bara vill vara aktiva utan någon regelrätt träning eller tävling men fungerar också för dom som vill tävla i olika grenar.
De fungerar till det mesta, spår och viltspår, agility, lydnad, bruks, rally, freestyle, nosework och är generellt inte särskilt svårmotiverade - både kamp och godis brukar vara uppskattat.
Vill man ha en tävlingshund letar man efter de linjerna, vill man ha en robust och stabil hund till sällskap så behöver man inte direkt ta valpen som kommer från arbetande linjer.

Däremot är det nog personligt vad man anser är mycket pälsvård.
Till vardags är det inte mycket pälsvård, en sträv päls tovar sig inte och är smutsavvisande. Däremot kan det fastna skit i benhår och skägg som inte är lika sträva så där krävs det ibland lite genomborstning och tvätt.
Ullkamma måste man göra varje till varannan vecka. En hund som ställs ut trimmas cirka var 3:e vecka för att hela tiden ha 2-3 lager av päls under i olika längd. En hund som inte ställs ut trimmas var 8:e-10:e vecka och har då bara ett lager av kort päls under.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 022
Senast: Farao
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 832
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Vi är en familj med tonårsbarn som ska utöka familjen med vår första egna hund. Vi har många vänner med hund och har under ett år varit...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 218
Senast: Narcissa
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 228
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar