Jag har Ds själv.
Ullkammning 1-2 ggr veckan och trimmning av päls var 6 vecka för att få sk rullande päls. Annars helrimmning 4 ggr per år. Tog mig ca 2-2,5 timmar varje ggr att göra. Plus finlir av benhår, skägg mm.
Numera klipper jag med maskin med 2-3 mån mellanrum plus ullkammar och klipper finlir. Tar nån timme varje ggr.
Ds är inte direkt will to please. De kan gå långt i en rad grenar men de kan behöva motiveras en del. De är lite egensinniga och kan vara rätt envisa och har sina åsikter.
Men de är jäkligt charmiga och robusta. Du har helt rätt i att det är en härlig ras!!!
Jag tvivlar inte på din kunskap om rasen alls! Jag har haft DS och jag tänkte aldrig det var så krävande direkt, men man gör väl en del utan att tänka på det med.
Jag tränade dock aldrig något seriöst med dem, så jag kan inte svara för "will to please" haha De hade definitivt will to play iaf !!
Det är sant att de har en personlighet som kan visa sig med envishet eller..olydnad tom kanske, jag gillade alltid det själv haha
Jag håller med dig. Dvärgschnauzer är en jättebra allroundhund, fungerar för dom som bara vill vara aktiva utan någon regelrätt träning eller tävling men fungerar också för dom som vill tävla i olika grenar.
De fungerar till det mesta, spår och viltspår, agility, lydnad, bruks, rally, freestyle, nosework och är generellt inte särskilt svårmotiverade - både kamp och godis brukar vara uppskattat.
Vill man ha en tävlingshund letar man efter de linjerna, vill man ha en robust och stabil hund till sällskap så behöver man inte direkt ta valpen som kommer från arbetande linjer.
Däremot är det nog personligt vad man anser är mycket pälsvård.
Till vardags är det inte mycket pälsvård, en sträv päls tovar sig inte och är smutsavvisande. Däremot kan det fastna skit i benhår och skägg som inte är lika sträva så där krävs det ibland lite genomborstning och tvätt.
Ullkamma måste man göra varje till varannan vecka. En hund som ställs ut trimmas cirka var 3:e vecka för att hela tiden ha 2-3 lager av päls under i olika längd. En hund som inte ställs ut trimmas var 8:e-10:e vecka och har då bara ett lager av kort päls under.
Ja precis, det är väl lite hur man ser på det där med pälsvård. Jag uppskattar raser där pälsvården sker på hunden, och inte "pälsvård" runtom på alla möbler i huset, antar jag.. Utställning har jag aldrig varit intresserad av, så det blir ju lite lättare då med eftersom man inte måste hålla pälsen i utställningsskick. Kan ju tom korta av skägget om man vill det (fast jag kan hålla med om att det är en del av deras charm!).