Välja hundras till sällskap

Jag har Ds själv.
Ullkammning 1-2 ggr veckan och trimmning av päls var 6 vecka för att få sk rullande päls. Annars helrimmning 4 ggr per år. Tog mig ca 2-2,5 timmar varje ggr att göra. Plus finlir av benhår, skägg mm.
Numera klipper jag med maskin med 2-3 mån mellanrum plus ullkammar och klipper finlir. Tar nån timme varje ggr.
Ds är inte direkt will to please. De kan gå långt i en rad grenar men de kan behöva motiveras en del. De är lite egensinniga och kan vara rätt envisa och har sina åsikter.

Men de är jäkligt charmiga och robusta. Du har helt rätt i att det är en härlig ras!!!

Jag tvivlar inte på din kunskap om rasen alls! Jag har haft DS och jag tänkte aldrig det var så krävande direkt, men man gör väl en del utan att tänka på det med.

Jag tränade dock aldrig något seriöst med dem, så jag kan inte svara för "will to please" haha:) De hade definitivt will to play iaf !!

Det är sant att de har en personlighet som kan visa sig med envishet eller..olydnad tom kanske, jag gillade alltid det själv haha:)

Jag håller med dig. Dvärgschnauzer är en jättebra allroundhund, fungerar för dom som bara vill vara aktiva utan någon regelrätt träning eller tävling men fungerar också för dom som vill tävla i olika grenar.
De fungerar till det mesta, spår och viltspår, agility, lydnad, bruks, rally, freestyle, nosework och är generellt inte särskilt svårmotiverade - både kamp och godis brukar vara uppskattat.
Vill man ha en tävlingshund letar man efter de linjerna, vill man ha en robust och stabil hund till sällskap så behöver man inte direkt ta valpen som kommer från arbetande linjer.

Däremot är det nog personligt vad man anser är mycket pälsvård.
Till vardags är det inte mycket pälsvård, en sträv päls tovar sig inte och är smutsavvisande. Däremot kan det fastna skit i benhår och skägg som inte är lika sträva så där krävs det ibland lite genomborstning och tvätt.
Ullkamma måste man göra varje till varannan vecka. En hund som ställs ut trimmas cirka var 3:e vecka för att hela tiden ha 2-3 lager av päls under i olika längd. En hund som inte ställs ut trimmas var 8:e-10:e vecka och har då bara ett lager av kort päls under.

Ja precis, det är väl lite hur man ser på det där med pälsvård. Jag uppskattar raser där pälsvården sker på hunden, och inte "pälsvård" runtom på alla möbler i huset, antar jag.. Utställning har jag aldrig varit intresserad av, så det blir ju lite lättare då med eftersom man inte måste hålla pälsen i utställningsskick. Kan ju tom korta av skägget om man vill det (fast jag kan hålla med om att det är en del av deras charm!).

Om du kollar på bichonerna rekommenderar jag löwchen :)

Det är pigga glada hundar som funkar väldigt väl ihop med andra djur, glada i människor men varnar när någon kommer in på deras område och håller sig intill den egna flocken så de är enkla att ha lösa. De är väldigt anpassningsbara i olika miljöer och min tik är även testad på skott på klubben och de första gångerna kan hon kika lite nyfiket men sen luktar hon runt eller leker. Likadant reagerade hon på fyrverkerier, nyfiken men inte rädd. Friska är dom också, känner till ett par stycken som blev över 18 år.

De hänger gärna med på alla möjliga aktiviteter och min tik hänger både med på ridturer, cykelturer och joggingturer på över milen utan problem. Är hon kopplad drar hon gärna. Hon älskar kamp- och brottningslekar och verkar kunna springa ungefär hur länge som helst. Men samtidigt kräver de inte mer än att få springa av sig och gå vanliga promenader och sen följa med i det vardagliga livet.

Min tik hålls nerklippt och nu när pälsen är 5-6 cm får jag kamma igenom den någon gång i veckan, framförallt där selen sitter, blir kanske 10-20 min i veckan då, vilket nog är mindre tid på pälsvård än vad det blir på en hund som fäller som man ändå får städa efter :p

Klipper ner med klippmaskin med 2-4 månaders mellanrum och det tar då 45-90 min beroende på hur mycket jag klipper för hand.

Min tik har ganska nära till skall. När man tex kastar boll med andra hundar eller jaktleker med andra hundar gapar hon ofta för full hals :angel::D vet dock inte hur vanligt det är. Men i övrigt är hon inte en bjäbbig hund.

I allmänhet väldigt enkla, trevliga, roliga hundar som anpassar sig fort till olika miljöer.

Länk till mer rasinfo (Jag tycker det stämmer bra in på min tik): http://www.slclowchen.se/

Bild på min tik med 2-3 cm lång päls

12572973_943926302359999_4665532292510568308_n.jpg

Utställningsklippt:
11130284_804648989621065_7082396769781998791_n.jpg

11825010_855964554489508_3349665973452195797_n.jpg

Som Valp:

1489063_747721061980525_7381413340714624915_n.jpg

Jag är tillbaka! Haha, har hittat lägenhet med och flyttar in 31 maj, whoop! Så jag ska bo in mig och komma igång med nån praktik/daglig verksamhet/whatever, jag vet inte, och sen får vi se om det kan bli en liten lillebror framåt sensommaren. Ev inte valp. Vi får se. Om det blir omplacering känns ju rasens generella mentalitet och aktiveringsbehov mindre viktig eftersom jag vet mer vad jag får ändå.

Jag har läst igenom tråden och säger så mycket som att jag inte gillar strävhår och framförallt skägg, är lite allergisk mot det rent estetiskt tyvärr och känns så ofräscht med mat och vatten och skit som fastnar där >_> Söta kan de vara ändå ibland, såklart ^^ Men ja, inte "min" typ av hund. Känns fortfarande som att de spetsiga fluffiga småhundarna ligger i topp ;)

Vad gäller pälsvård, fällning, kläder, etc så blir det ju lite antingen eller. En liten korthårig hund fäller ju heller inte så mycket som en stor, men jag känner igen det med korta jobbiga hårstrån, min kompis har en whippet xD Vad gäller storleken så har jag även övergett cykelkravet i och med att jag flyttar in till stan. Då funkar långsamma lite kortare promenader bättre eftersom det är mer intryck (där jag bor nu är det mest raka asfaltsvägar och vi möter aldrig varken människa eller hund nästan, astrist! Men skönt ibland såklart). Plus att jag kommer att kunna gå mer gemensamma promenader med andra hundägare, hälsa på vänner oftare, helt enkelt hitta på mer kul! Jag längtar så till att bo i stan, faktiskt. Att slippa lite loppor och fästingar med. Hoppas bara att mitt fluff återanpassar sig till lägenhetslivet snabbt och inte skäller i tid och otid, när jag inte är hemma eller liknande :o Får ha kontakt med grannen så kan hon ge rapport, haha xD

Ja, det var en liten uppdatering :p

På tal om trimmning så är det dags att korta ner maghåret på min, han är helt gul nu efter varje promenad. Urk! *fram med saxen*

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 022
Senast: Farao
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 832
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Vi är en familj med tonårsbarn som ska utöka familjen med vår första egna hund. Vi har många vänner med hund och har under ett år varit...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 218
Senast: Narcissa
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 228
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar