Första hund?

Sv: Första hund?

Det lät ju bra! Är bara i förstadiet i tankarna kring att ev köpa hund. Känns tyvärr inte helt optimalt när man jobbar heltid och inte heller bor nära jobbet. Enda alternativet är ju dagmatte, men...

*lite trådkapning* :o
Om man i princip helt utan hunderfarenhet, men är mycket intresserad av lydnad/uppfostran och har erfarenhet av det från annat håll, t ex ("damp"-)hästar, vad skulle man kunna tänka sig då? Vill inte ha en allt för stor hund, men den ska ändå orka hänga med på långa promenader.
Västgötaspets. ;)

Det lät ju bra! Är bara i förstadiet i tankarna kring att ev köpa hund. Känns tyvärr inte helt optimalt när man jobbar heltid och inte heller bor nära jobbet. Enda alternativet är ju dagmatte, men...

Nä, det kan jag hålla med om. Ett alternativ är ju att hitta en dagmatte nära ditt jobb. På så vis får du ju vara med din hund även restiden till jobbet, och ska du på träning/kurs kan du åka på en gång när du slutar.

Ofta finns det en väg bara man vill. Inte helt idealt för oss som hundägare kanske, men huvudsaken är ju att det funkar för hunden. Dagmatte/hunddagis brukar funka ypperligt för hundarna, det är vi som ägare som saknar dem mest.

Jo, jag tror säkert att hundarna trivs bättre med att ha sällskap av både människa och andra hundar under dagarna än att de ligger ensam hemma under dagarna. Som sagt, jag spånar bara. Så länge min gammelkisse finns i livet blir det nog ingen. Hon skulle nog bli alltför stött om det kom in ett djur till i familjen. Tack för tipsen jag har fått iallafall! :idea:

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 798
Senast: Maniac123
·
Hundträning Jag har aldrig varit allvarlig nog med mitt tävlande för att tänka annat än "vi gör vårt bästa och ser hur det går", men nu har jag...
Svar
15
· Visningar
1 592
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025