Förslag på (energikrävande) arbete

P

ponnydamen

Har ett styck ponny som rids oftast. Vill ha förslag på alternativt sätt att motionera denna ponny som inte innebär ridning, longering eller tömkörning. Nog sjutton borde man kunna komma på något mer som kräver lite energi.

Sv: Förslag på (energikrävande) arbete

Simning? Löshoppning med studs(5 i raken-minst)? Gå ut o gå i skog o mark, upp o ner för låånga branta backar(obs, inge grusväg!) tills både du o hästen frustar av ansträngning o du e illröd i ansiktet? =)

Bana att ta sig igenom/över/under.... exempelvis presseningar, lastpallar m.m

Min förra tävlingshäst både cyklade och sprang vi med (krävs ju en stabil häst o att man inte är allt för rädd om livhanken för att cykla med dem dock...:)

Bergsklättring :)

Löshoppning....

Lastträning (om han inte redan älskar transporten o åker ofta förståss :)

Dra ut sly eller träd från skogen alt. dra ngt tungt på ridbanan....

Tolka med skidor eller pulka eller liknande bakom hästen..

Klättra (fast just nu kanske det inte är läge överallt - halt!). Har man tillgång till rundkorall är det ju kul att träna där - fast man kan ju köra i ridhus eller paddock också. Varför inte tömkörning? Du har också fått tips om löshoppning - DET är kul!

Dra ut sly eller träd från skogen alt. dra ngt tungt på ridbanan....

Tolka med skidor eller pulka eller liknande bakom hästen..

Funderade kring att harva ridbanan med pållen till hjälp.
Tolka är också kul men har snöbrist just nu.

Ah, du har ingen snö - här har det kommit en dm bara under dagen. Hästarna får verkligen jobba nu! Om du får snö, kan ju du gå i spåret och hästen i djupsnön. Men du kanske bor i Australien, Skåne e likn?

Lång tygel, dvs att man går på sidan kanske skulle vara något? Liknar väl iofs tömkörningen en del men man går ju på sidan och använder långa tyglar istället för tömmar.

Och löshoppning som du redan fått som tips är också jättebra och roligt.

Sedan kan man ju alltid jaga häst i hagen. Nej jag skojar bara. Inte speciellt kul :P

Långpromenader i djupsnö..så att han får pulsa omkring ordentligt.:)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 085
Senast: ii-ssa
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 427
Senast: mamman
·
Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
8 367

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Banta/slimma ner shettis?