förslag..(långt men snälla..)

D

dashy

:p hej nu har jag haft min ny inköpta kille i snart 2 månader, har lite problem, köpte han som oroblem häst för ingen ville ha honom.. de som ägde honom tidigare sa att han; sprängde hagar, va klapphingst, kunde inte stå med andra hästar, attakerade i hagen, när man hoppade upp så skulle han ställa sig å gå runt, eller bocka tills du åkte av.. mm.. jag tog hem hästen i princip gratis.. han gick ut med 12 vallacker utan problem, rev inte ett staket, kom travande i hagen å gnäggade å va snäll att rida, lite pigg men annars ofarlig..
däremot kunde han inte stå still i stallgången å inte heller i boxen.. sen bytte vi stall.. där går han nu med ett litet ponny sto å det funkar som handen i handsken ihop.. där kunde han stå i box å där kunde han stå i stallgången utan problem men så en dag förra veckan när jag kom till stallet, gick ut i hagen, han sprang ifrån mig å när jag försökte ta han så attakerade han mig.. jag blev arg å fick in honom, sen va han dum i kanske 6 dar å nu e han snäll igen.. han står i en hingst box med höga väggar så han inte kan ta sig ut, igår tog han kraft å tacklade upp boxdörren.. sen jätte lugn å glad efter å tuggade som ett litet föl.. nån som har ideer, ps han e 12 år.. snälla.. kram..:p
 
Sv: förslag..(långt men snälla..)

Tja, att byta stall två gånger på två månader är ju inte lätt för någon häst...
Eftersom det du gjort hittills verkar funka tycker jag du ska fortsätta som tidigare, var bara tydlig i vem som bestämmer och ge honom tid att hitta sin nya plats.

Är i alla fall min åsikt...;)
 
Sv: förslag..(långt men snälla..)

Tja, att byta stall två gånger på två månader är ju inte lätt för någon häst...
Eftersom det du gjort hittills verkar funka tycker jag du ska fortsätta som tidigare, var bara tydlig i vem som bestämmer och ge honom tid att hitta sin nya plats.

Är i alla fall min åsikt...;)

Håller med. Och försök att hålla rutiner. För i det förra stallet så kanske de gjorde honom osäker.
Sen kan de ju bero på att du beskrev honom som "hingstig" eller de förra ägarna gjorde det. Så det kan bero på att han testar dig ibland.

En häst i mitt förra stall hade liknande "problem" fast de var ett sto. Ägarna beskrev henne att hon var så och så. Men det visade sig sedan att inget utav dem stämde. Som tillex. att hon var bakskygg, men det gick att tömköra henne och hom älskade det så vi testade att köra henne. (hon hade gått omkull på travet och sen hade de aldrig kört henne mer för hon var nervös i närheten av en vagn) Men det gick utan problem.

Så mitt råd är att egentligen glömma allt som de gamla ägarna sa och lär känna din häst ifrån grunden.
 
Sv: förslag..(långt men snälla..)

en fast, hård hand, och enormt mycket kärlek, lugn och ömhet!
det låter som en liten testare, eller snarae en mycket förvirrad häst, osöker på dig, sig själv och sin plats i den egna flocken.

en sån häst får man aldrig, aldrig nånsin lyfta en hand eller höja en röst mot!

ta hjälp en en duktig NHtränare, så tror jag att du hittar en riktigt fin och trevlig häst bakom alla påhitt.
 
Sv: förslag..(långt men snälla..)

aabbccddeeff
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: förslag..(långt men snälla..)

en fast, hård hand, och enormt mycket kärlek, lugn och ömhet!
det låter som en liten testare, eller snarae en mycket förvirrad häst, osöker på dig, sig själv och sin plats i den egna flocken.

en sån häst får man aldrig, aldrig nånsin lyfta en hand eller höja en röst mot!

ta hjälp en en duktig NHtränare, så tror jag att du hittar en riktigt fin och trevlig häst bakom alla påhitt.

Okey,vet inte om ja kan hålla me dej..säger ABSOLUT INTE att man ska slå en häst men som d verkar så är han juh ganska elak och om en häst går till attack i hagen/boxen så kan man juh inte bara stå där eller flytta på sej för då tar hästen övertaget!!Hade en liknande häst i stallet för ett tag sen och mot honom var man tvungen att sätta hårt mot hårt,man måste juh ändå vissa vem som bestämmer,vet att det kan låta hårt men så är d..däremot kan jag hålla med att man kan prova med olika NH övningar eller om man vill ta ut nån som är duktig på sånt..Lycka till nu Dashy!!
:banana: :banana:
 
Sv: förslag..(långt men snälla..)

:p tack.. jag måste bli arg å jag måste få klappa till honom oxå för att han ska lyssna, dalt funkar inte på såna hästar.. det går inte att bryta ett sånt psyke utan det måste nötas bort han e så stark.. jag menar absolut inte att jag slår min häst dagligen eller ofta men om han tex attackerar mig så står inte jag där som ett fån.. man måste juh visa vem som bestämmer.. jag har prövat den "snälla kompis metoden" nu men den funkar inte på honom..:p
ps han har nu börjat bocka speciellt på volten å de e inte små..
 
Sv: förslag..(långt men snälla..)

:p nä.. det va förra ägarna som sa att han va det men inget av det som dom sa har hitils stämt.. han funkar jätte bra med det lilla ponnystoet.. han vill juh inte ens komma in haha..:p
 
Sv: förslag..(långt men snälla..)

Men om förra ägaren sa att det är en klapphingst borde du nog ta det på allvar. Finns nog väldigt få människor som säger så bara på skoj. Ta ut en veterinär som kan kontrollera. Om inte annat så av hänsyn till ponnystoet.

Hormonrubbningar kan vara anledningen till de humörssvängningar du beskriver.
 
Sv: förslag..(långt men snälla..)

:p han är inte klapphingst å ja vetrinär har kollat på honom..:p
:p e det nån som har tips..:p
 
Sv: förslag..(långt men snälla..)

Är du säker på att han är fullt frisk?
Att han inte har ont någonstans alltså?
 
Sv: förslag..(långt men snälla..)

Jag säger som jag sa häromdagen, börja med att utesluta fysiska orsaker,smärta. Är allt ok där skulle jag ta hjälp av Nh-Janne, lovar att han har en hel del tips och ideér:)
 
Sv: förslag..(långt men snälla..)

:p ska ta ut en massör nu, men tvivlar på att han har ont nån stans, red lektion idag å det gick jätte bra, tror nästan bara att han e lat.. gick bra idag några bockningar men inge annat.. han bockar när jag kräver.. idag jätte snäll i hagen å i boxen..:p
 
Sv: förslag..(långt men snälla..)

Hur vet du att han inte är klapphingst när förra ägaren sagt att han är det? :confused: Det finns ju inget som säger att de inte tagit bort bara ena kulan och att den andra ligger kvar i bukhålan. Det är inget som syns vid en vanligt undersökning, jag tycker du ska kolla upp hur det ligger till med tanke på att du fått information som pekar på annat.
 
Sv: förslag..(långt men snälla..)

:p har hört mig för lite å de som hade han innan mig va en oerfaren 13åring å en förvirrad mamma som inte kunde nått å de hade han på foder i ca 7 månader innan dess har han haft en ägare å hon hade haft honom sen han va bebis, utan problem med både ston å vallaker i hagen(det va även hos henne han blev kastrerad så jag vet att det är bra gjort), det e därför jag inte tror att det e nått fel på honom han har bara tagit över taget..:p
 
Sv: förslag..(långt men snälla..)

:p ska ta ut en massör nu, men tvivlar på att han har ont nån stans, red lektion idag å det gick jätte bra, tror nästan bara att han e lat.. gick bra idag några bockningar men inge annat.. han bockar när jag kräver.. idag jätte snäll i hagen å i boxen..:p

Låter bra!;)
 
Sv: förslag..(långt men snälla..)

Okey,vet inte om ja kan hålla me dej..säger ABSOLUT INTE att man ska slå en häst men som d verkar så är han juh ganska elak och om en häst går till attack i hagen/boxen så kan man juh inte bara stå där eller flytta på sej för då tar hästen övertaget!!Hade en liknande häst i stallet för ett tag sen och mot honom var man tvungen att sätta hårt mot hårt,man måste juh ändå vissa vem som bestämmer,vet att det kan låta hårt men så är d..däremot kan jag hålla med att man kan prova med olika NH övningar eller om man vill ta ut nån som är duktig på sånt..Lycka till nu Dashy!!
:banana: :banana:

hästar är aldrig elaka av naturen, bara mer eller mindre starka i psyket. ingen som slår en förvirrad/rädd/stark häst är en bättre och tryggare individ=du kommer aldrig vinna din hästs respekt och tillit, för du visar dig hela tiden svagare än hästen.

sen är det stor skillnad på en PassPåJagStårHär-dask och DittJäv*laAsLyssnaPåMig-rapp

å det handlar inte heller om att sätta hårt mot hårt, en hästs respekt får man, den tar man inte. och sen får man kämpa för att bibehålla vunnen pespekt, en felaktig gest och allt är bortkastat, bara att börja om!!!
 
Sv: förslag..(långt men snälla..)

:p nu har han vart snäll i 4 dar, kommer i hagen e jätte lugn i boxen å snäll å rida.. konstigt.. fattar inte varför han periodar så mycket..:p
 
Sv: förslag..(långt men snälla..)

hästar är aldrig elaka av naturen, bara mer eller mindre starka i psyket. ingen som slår en förvirrad/rädd/stark häst är en bättre och tryggare individ=du kommer aldrig vinna din hästs respekt och tillit, för du visar dig hela tiden svagare än hästen.

sen är det stor skillnad på en PassPåJagStårHär-dask och DittJäv*laAsLyssnaPåMig-rapp

å det handlar inte heller om att sätta hårt mot hårt, en hästs respekt får man, den tar man inte. och sen får man kämpa för att bibehålla vunnen pespekt, en felaktig gest och allt är bortkastat, bara att börja om!!!

Ja kan hålla med om att d är en stor skillnad på hur och när man slår hästen och ja menade absolut inte att man ska slå den för vad som helst men om en häst attackerar dej i tex hagen så står du väl inte bara där å kollar på å hoppas att du inte dör?!?!
Om en häst går till attack,vänder arslet mot mej eller biter mej så är d klart ja daskar till den,en häst som vet att du aktar på dej när den attackerar/sparkas osv kommer juh inte sluta med det då utan tänka,aha om ja gör så så flyttar h*n på sej..Å d e juh inte så bra..men ja tycker att dashy ska ta ut massör/Nh tränare å kolla om d e så att han har ont eller nåt liknande..
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 891
Senast: liiinnea
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 941
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp