förslag..(långt men snälla..)

Sv: förslag..(långt men snälla..)

Jag köpte en häst själv för snart 1år sedan.
Allt gick jättebra i början, sedan började han att testa mig, ett tag gjorde han ingenting som jag ville, vi hade riktiga duster, när vi red, skulle sko, skulle duscha honom, på stallgången, vid lastning osv....

Jag tyckte själv jag försökte det mesta, jag var lugn, försökte vara lite tuff (inte slog och skrek) men bestämd.
Tillslut fick jag råden att låt det ta tid, jobba på samma sätt vid flera problem, backa honom!!

Och det gjorde jag, när jag skulle lasta och det tog tvärstopp och han stegrade sig, tvingade jag honom att backa bort från transporten mellan 5-10 steg, men han fick inte vända sig, för då hade han ju vunnit, utan han skulle stå med huvudet mot transporten hela tiden.
När jag tog av honom grimman på gången för att tränsa och han började gå framåt, tvingade jag honom bakåt, bakåt till den plats han började. Därimellan har jag lagt in mycket "mys stunder" gått ut i hagen och bara kliat honom en stund, gått in i boxen med en morot och bara klappat lite och småpratat lugnt osv... En annan sak är att man direkt i början inte alltid behöver lyckas hela vägen, jag berömde honom jätte mycket när jag fick duscha benen på honom och slutade då, innan vi blev osams för att jag ville duscha hela honom och han inte alls. sedan tog jag lite till och lite till ett steg i taget. Jag har helt slutat ge honom godis på gången också för att slippa tiggeriet, han får bara inne i boxen, eller när han tex har åkt transport , men inte bara okynnes ger utan anledning. Nu har jag byggt upp världens tillit mellan oss. Ska inte säga att allt funkar hela tiden, men det är aldrig lika stora problem nu som det var, och vi löser dem ofta snabbare och lugnare. Men det har tagit tid, och tålamod!;)
 
Sv: förslag..(långt men snälla..)

:p tack, äntligen.. tack även till ullrika j.. men derrus, du tar orden ur munnen på mig..:p
 
Sv: förslag..(långt men snälla..)

Jag tror att han bara ville försvara sitt ponny sto och inget annat när han försökte jaga ut dig ur hagen.
 
Sv: förslag..(långt men snälla..)

:p mm, men det e så konstigt nu har han vart snäll i flera dar, igår stod han längst bort i hagen å när jag ropade så kom han i galopp ända fram till mig å gnäggade samtidigt, va som en ängel i boxen red ut å bara busade, körde intervall träning i galopp på en flygplats som vi får rida på han gjorde några glädjebocksprång men annars hur go som helst.. periodare eller vad?!:p
 
Sv: förslag..(långt men snälla..)

Jag anser att man alltid ska ge allt "tryck" eller "tillrättavisande" i olika steg. Aldrig börja med att daska till hästen. Visst det kan vara svårt, jag tycker det är jättesvårt för jag har alltid gjort så innan, men min NH instruktör har fått mig att tänka om. När du går ut i hagen och ska hämta honom förbered dig med att ha ett rep eller ett spö med dig. Om han anfaller dig så slå med pisken/repet i luften eller mot dig och ta ett steg mot honom (om han inte är jätte nära redan) Det är ditt sätt att markera "hit men inte längre". Reagerar han inte på det så måste du öka trycket kanske genom att göra yvigare rörelser blir det inte bättre så får du ta fysisk kontakt. Försök jämföra det med det här, om man vill att en person ska göra en speciell sak. Inte börjar man att be den genom att slå den eller skrika åt den? utan man ber snällt och sen ökar man om det inte händer något. Precis lika ska man göra med hästar. Du säger inget om hur han är i gången nu? Jag hade samma problem med min häst förut. Då testade jag att ha repgrimma och ett långt rep och stå ut på ridbanan och gjorde iordning henne. Då stod hon jätte stilla. Fördelen med det är att hästen slipper känna sig fångad och att du kan markera om den gör fel lättare när det inte är trångt. T.ex om hästen börjar gå framåt mot dig så ska du direkt markera att det inte är acceptabelt att han går in i din personliga zon genom att backa honom med repet. Samma sak där, först försiktigt sen öka och öka. Jag har min häst stående på ridbanan med repet på backen nu när jag sadlar.. Det är jätte skönt :)
 
Sv: förslag..(långt men snälla..)

:p tack, det e så jag jobbar med honom nu oxå.. jag e snäll när han e snäll, e han lite dum e jag lita dum.. har inte stått så mycket i gången nu, har mest övat i boxen eftersom han måste få äta hö, han e fortfarande ute på nätterna.. men i gången e han inte dum bara brallig, lite svårt att stå still tillåfrån..:p
 
Sv: förslag..(långt men snälla..)

Ja kan hålla med om att d är en stor skillnad på hur och när man slår hästen och ja menade absolut inte att man ska slå den för vad som helst men om en häst attackerar dej i tex hagen så står du väl inte bara där å kollar på å hoppas att du inte dör?!?!
Om en häst går till attack,vänder arslet mot mej eller biter mej så är d klart ja daskar till den,en häst som vet att du aktar på dej när den attackerar/sparkas osv kommer juh inte sluta med det då utan tänka,aha om ja gör så så flyttar h*n på sej..Å d e juh inte så bra..men ja tycker att dashy ska ta ut massör/Nh tränare å kolla om d e så att han har ont eller nåt liknande..


jooooo, jag står still å hoppas....:angel: eller inte.:rofl:
i sånna situationer måste man ju ta till näven och säga från. titta bara på hur ledarstoet i en flock beter sig mon hästar som testar hennen auktoritet (svårt ord.......:o )

jag tillåter inte någon häst koma in till mig om jag inte bjudit in dom och visar bort alla utom den häst jag vill ha.
 
Sv: förslag..(långt men snälla..)

jooooo, jag står still å hoppas....:angel: eller inte.:rofl:
i sånna situationer måste man ju ta till näven och säga från. titta bara på hur ledarstoet i en flock beter sig mon hästar som testar hennen auktoritet (svårt ord.......:o )

jag tillåter inte någon häst koma in till mig om jag inte bjudit in dom och visar bort alla utom den häst jag vill ha.

Men nu fattar ja inget:confused: Du skrev förut att man aldrig får höja en hand eller liknande mot en sån häst å nu säger du att man ska göra som ledarstoet?!?!lite dubbelmoral..Inget illa menat men d e väl va ja skulle kalla hårt mot hårt..ialf enligt mej..men men..alla tycker juh olika så är d..För d va juh d jag menade att om man har en häst som går till attack osv så måste man ta till näven eller liknande..för ens egen säkerhet..sen så är d juh sant att d finns inga hästar som är elaka av naturen utan d finns juh alltid en förklaring till det!!;)
 
Sv: förslag..(långt men snälla..)

Ja kan hålla med om att d är en stor skillnad på hur och när man slår hästen och ja menade absolut inte att man ska slå den för vad som helst men om en häst attackerar dej i tex hagen så står du väl inte bara där å kollar på å hoppas att du inte dör?!?!
Om en häst går till attack,vänder arslet mot mej eller biter mej så är d klart ja daskar till den,en häst som vet att du aktar på dej när den attackerar/sparkas osv kommer juh inte sluta med det då utan tänka,aha om ja gör så så flyttar h*n på sej..Å d e juh inte så bra..men ja tycker att dashy ska ta ut massör/Nh tränare å kolla om d e så att han har ont eller nåt liknande..

Varför inte försöka hitta problemet, en häst som "attackerar" gör väl inte så utan anledning? Jag själv skulle ta med mig en longerpisk eller något att använda som en förlängd arm och slå med, inte PÅ hästen, utan när den kommer så liksom markerar man med att slå i backen att "Här står jag". Sen skulle jag ta itu med det som ligger bakom attackerna, och gå vidare därifrån. Jag menar inte detta som ett påhopp, så ta det inte så, tack..
 
Sv: förslag..(långt men snälla..)

Varför inte försöka hitta problemet, en häst som "attackerar" gör väl inte så utan anledning? Jag själv skulle ta med mig en longerpisk eller något att använda som en förlängd arm och slå med, inte PÅ hästen, utan när den kommer så liksom markerar man med att slå i backen att "Här står jag". Sen skulle jag ta itu med det som ligger bakom attackerna, och gå vidare därifrån. Jag menar inte detta som ett påhopp, så ta det inte så, tack..


Ja d e d ja menar men om man har en häst som först kommer till en i hagen å sen går till attack så måste ja juh försvara mej,men ja håller med absolut så finns d juh en anledning till att hästen gör så men tills man kommer på varför så måste man juh tyvär daska till den då den e farlig..d värsta ja vet e att "slå" en häst,får alltid dåligt samvete efter även fast d va behövligt..:crazy:
 
Sv: förslag..(långt men snälla..)

:p hej alla, ytterligare än bra dag i stallet, pojkvännen hämtade honom med bara grimskaft rund halsen, stod i boxen å hade lite brottom för jag skulle rida ikapp 2 andra, red ifatt dem å druttade runt i skogen.. kom tillbax å pållen bockade inte en ända gång hihi.. han va lika snäll som de andra dagarna.. happas han har gett sig.. han kanske känner att jag inte blir rädd för honom å att han inte kan fly från arbetet.. hihi..:p
 
Sv: förslag..(långt men snälla..)

:p hej alla, ytterligare än bra dag i stallet, pojkvännen hämtade honom med bara grimskaft rund halsen, stod i boxen å hade lite brottom för jag skulle rida ikapp 2 andra, red ifatt dem å druttade runt i skogen.. kom tillbax å pållen bockade inte en ända gång hihi.. han va lika snäll som de andra dagarna.. happas han har gett sig.. han kanske känner att jag inte blir rädd för honom å att han inte kan fly från arbetet.. hihi..:p

GUD AV KUL:D :D Va skönt!!Hoppas att d håller i sej nu å att han fortsätter så här då!!Jag håller tummarna för er!!;) :banana:
 
Sv: förslag..(långt men snälla..)

Ja d e d ja menar men om man har en häst som först kommer till en i hagen å sen går till attack så måste ja juh försvara mej,men ja håller med absolut så finns d juh en anledning till att hästen gör så men tills man kommer på varför så måste man juh tyvär daska till den då den e farlig..d värsta ja vet e att "slå" en häst,får alltid dåligt samvete efter även fast d va behövligt..:crazy:

Ja, självklart. Det finns ju gränser för anti-våldstänket. Men är det inte bättre att använda t.ex. en longerpisk eller liknande att slå med, och alltså då inte på hästen utan framför?
 
Sv: förslag..(långt men snälla..)

:p tack.. jag måste bli arg å jag måste få klappa till honom oxå för att han ska lyssna, dalt funkar inte på såna hästar.. det går inte att bryta ett sånt psyke utan det måste nötas bort han e så stark.. jag menar absolut inte att jag slår min häst dagligen eller ofta men om han tex attackerar mig så står inte jag där som ett fån.. man måste juh visa vem som bestämmer.. jag har prövat den "snälla kompis metoden" nu men den funkar inte på honom..:p
ps han har nu börjat bocka speciellt på volten å de e inte små..


Hm, jag tycker ditt resonemang låter lite konstigt.. Rätta mig om jag har fel, men du ska alltså försöka "nöta bort" psyket?? Försök få hästen att vilja arbeta med dig, ni ska ju vara ett team, och inte jobba mot varandra!
 
Sv: förslag..(långt men snälla..)

Det största problemet idag är att när en hästs ska "tämjas" brukar det betyda att de bryts ner totalt i psyket. Det kan i sin tur leda till mycket farliga saker för att de inte orkar mer. Jag jobbade en sväng utomlands och där fanns den vackraste hingst jag någonsin sett! Men, han var livsfarlig! Bet, sparka, stegrade osv. Det han hela tiden fick var slag och hårda ord. han hade då lärt sig att det var bättre att slå först än att vänta på att bli slagen. Jättebra. Han var tre år och redan lärt sig sånt. nej, våld föder våld.
En annan sak var det där med ledarstoet... Hon slår aldrig bara så där plötsligt. Hon ger tydliga signaler om att övriga i flocken ska hålla sig borta med kroppsspråket, sedan får de ett nyp och till sist en spark. Men om han attakerar mot folk; höj axlarna och gör en plötslig rörelse så att han springer från dig. Precis som ledarstoet gör när de kommer in på hennes domäner. Men ta det lugnt, om han redan tycker att han är bossen kan han gå till motatack om du helt plötsligt försöker ta ner honom från tronen. Tänk dig för när du handskas med han! Lycka till!
 
Sv: förslag..(långt men snälla..)

Tror det är för att han inte helt har funnit sin plats. Tror att du måste vänta ut honom lite, tror att problemem kommer att försvinna av sig själv om du bara fortsätter med fasta rutiner. Var konsekvent i din hantering av honom och visa tydligt vilka ramar som gäller. Med sånna hästar måste allt vara antingen svart eller vitt. Har han då lyckats skrämma andra tidigare ägare så har han kommit på att det kanske är roligt att göra så. Visa bara att det beteendet inte är okey och fortsätt bara som vanligt. Det ger sig nog ska du se! Kämpa på bara!
 
Sv: förslag..(långt men snälla..)

Tror det är för att han inte helt har funnit sin plats. Tror att du måste vänta ut honom lite, tror att problemem kommer att försvinna av sig själv om du bara fortsätter med fasta rutiner. Var konsekvent i din hantering av honom och visa tydligt vilka ramar som gäller. Med sånna hästar måste allt vara antingen svart eller vitt. Har han då lyckats skrämma andra tidigare ägare så har han kommit på att det kanske är roligt att göra så. Visa bara att det beteendet inte är okey och fortsätt bara som vanligt. Det ger sig nog ska du se! Kämpa på bara!

:p tack äntligen nån som förstår mig.. iadg när jag kom till stallet så hade hans boxdörr "bytt plats" å allt va trasigt.. då hade 2 "snorungar" tagit in honom å bara stängt underluckan på boxen (han har 2, en övre å en undre så han inte kan hoppa över..) sen hade de gått ut till de andra hästarna å lämnat honom själv inne.. efter ca 2 min så stod han på stallgården å åt gräs.. :angel: så han hade några småsår på benen å målarfärg, han va jobbig i stallgången i ett litet tag å sen blev han normal igen.. så jävla jobbigt.. men men.. han blev juh iaf lugn sen igen.. imorrn kommer massören.. skönt..:p
 
Sv: förslag..(långt men snälla..)

Ja, självklart. Det finns ju gränser för anti-våldstänket. Men är det inte bättre att använda t.ex. en longerpisk eller liknande att slå med, och alltså då inte på hästen utan framför?

jo men när d inte fungerar,utan när hästen först kommer fram till dej å sen attackerar så har man inte så mycke plats för att slå i marken ,men visst så slår ja hellre i marken än på hästen..å om d går så e d klart ja gör d..ja väntar juh inte på att den kommer så nära så att ja kan slå den..utan d beror juh på situationen..eller har ja fel??
 
Sv: förslag..(långt men snälla..)

jag känner igen en hel del av det du skriver, hästen är fullt hanterbar först, efter ett tag beter sig inte alls hästen som den brukar.
Jag tror, vill inte påstå att jag är någon expert men läs om du vill......
Hästen är ett flockdjur, den kommer till sin nya flock (du) pejlar av relationen, du agerar den snälla kompisen, hästen kollar av dig och tycker att den har möjlighet att styra upp relationen.
Missförstå inte mig nu för allt i världen, att du gjort fel som agerat kompis och lägg inte in egen tolkning såsom att jag tycker att du skulle ha ryckt och bråkat med honom utan anledning, men har du en dominant, hård häst så får man ha en "tumme i ögat" på dem hela tiden och ta på sig ledarrollen mycket tydligt, vi tjejer har lite lätt att dutta och inte tycka att vissa saker gör så mycket, men vi måste lägga in vad situationen betyder på "hästspråk", dvs. vi får bli en häst och kommunicera tydligt. Alla flockdjur har ett rikt språk, lär dig det. Jag tror att det är ditt problem.
En annan fråga som jag ställer mig när jag läser vad du skrev är om han reagerar när stoet brunstar.
Ta hjälp av någon duktig person, ifrågasätt dem varför de tycker som de gör, men gör aldrig något mot din häst som idu nte kan stå för. Det finns mindre noggräknade förståsigpåare som skrävlar hej vilt om hur duktiga de är. LYCKA TILL !!!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 891
Senast: liiinnea
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 941
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp