Försäkrings fråga

Sv: Försäkrings fråga

Som köpare måste man väl ta något eget ansvar och inte räkna med att andra tar hand om en. Som flera skrivit, hon borde väl reagerat på att det inte kommit någon faktura?

När jag köpte häst kontaktade företaget som sålde henne sitt försäkringsbolag för att de skulle kontakta mig. När det inte hade hänt på någon vecka tog jag själv kontakt med försäkringsbolaget. Man kan inte bara vänta på att andra ska ordna allt åt en!
När jag sålt hästar har köparna fått välja om de velat ta över min försäkring eller inte och vi har fört en dialog om det, samtliga köpare har själva tagit kontakt med försäkringsbolag. I dialog med köpare har jag sagt upp en försäkring som denna inte velat överta efter att jag fått klartecken från köparen att göra detta.

Jag sålde en häst i vintras. Ringde försäkringsbolaget, för att föra över försäkringen på den nya ägaren. Hade alla uppgifter på köparen tillhands, som jag vet att de frågar efter, personnr tex.
Men tanten på bolaget ville bara ha mobilnumret till köparen, för att själv ringa och ta uppgifterna.

Men sen blev det samma sak som för TS, min försäkring sas upp, men ingen ringde köparen.
Däremot reagerade köparen tidigt, redan efter ett par veckor, så allt kunde redas ut. Men slarv av Agria, tycker jag.

Ja det var slarvigt.

Alla har ju olika rutiner, om jag som ombud får alla uppgifter av säljaren så lägger jag in försäkringen på nya köparen (om det nu är vad de har kommit överens om) och är bara glad att spara lite tid och arbete. :)

Sedan händer det att nya köparen ändå struntar i att betala in försäkringen och då antingen gått till ett annat bolag (utan att höra av sig och tala om det även om det fanns en uppgörelse med säljaren) eller att dom bara struntar i att betala och går utan försäkring. I båda fallen är det ju upp till den nya ägaren.

Ibland ringer nya köparen själv och försäkrar in sin häst och om den då står kvar försäkrad på säljaren så blir det ju automatiskt en obruten försäkring om det är i samma omfattning.

Om en säljare ringer till mig och vill avsluta en försäkring pga att hästen är såld och inte säger något om överflyttning eller att det finns ett avtal om att försäkringen ska fortsätta på ny ägare obruten (i det fallet fixar man ju det innan man tar bort den) så avslutar jag försäkringen. Jag ringer inte upp och jagar en ny köpare om jag inte blir ombedd att göra det.

Ja, så tror man ju att dom jobbar. Jag ringde försäkringsbolaget, inte till nåt ombud. Reagerade faktiskt när de inte tog köparuppgifter, utan själva skulle ringa köparen.
Men jag trodde det var nåt nytt system de körde.

Oavsett vem som ev har gjort fel eller vart det ev har brustit så kan man inte komma 6 månader senare och hävda att man ska ha en försäkring om man inte har efterfrågat faktura och försäkringsbrev innan.

Då vet man ju själv att man inte har betalt någon försäkring!

Om köparen ska få försäkringen överflyttad av säljaren så måste ju ändå denne reagera och kontakta säljare/bolag om man inte har fått pappren inom någon vecka eller max två (i högsäsong).

Det tycker jag med!!!! Har nu varit i kontakt med bolaget som tar på sig slarvet el va man nu kan kalla det, även dom sa att det är mycket konstigt att köparen inte reGerat innan då denne har flera försäkringar sen innan i bolaget.

Nu har jag iofs fått de senaste hästarna skickade till mig, men jag ser alltid till att ha försäkringen överförd, klar och ordnad samma dag när hästen kliver på transporten hem till mig. I vissa fall har jag haft försäkringsbrevet innan hästen :P

Men va hjälper vårat avtal när bolaget ej kontaktat köparen och slutit avtalet???? Vi lämnade köparens uppgift, vad tycker du att vi mer skulle göra????

I alla fall när jag köpt hästar har även jag ringt hästens försäkringsbolag och sagt att jag vill ta över försäkringen. Länmat mina uppgifter och avtalat med försäktringsbolaget. Det ligger ju i mitt intresse.

Även säljaren behöver ju ringa bolaget och verifiera att försäkringen ska flyttas över.
Hur svårt kan det vara?
Håller med de andra om att man borde ju som köpare fundera på varför inget avtal kommit och ingen faktura. Mina försäkringar är i alla fall inte gratis (tyvärr).

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 338
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 052
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 777
Senast: co-SMAD4
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 382

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Dressyrsnack 17