Försäkrings fråga

I

indra82

Om du säljer en unghäst, efter ett halvår ringer köparen upp och säger att hästen är jättesjuk och undrar om det verkligen blev rätt med överföringen från våran till hennes försäkring??? I vilket fall verkar det som Tt den inte blev överförd korrekt utan uppsagd från vår sida enbart, men jag tycker ju att det är mitt ansvar som köpare att kolla upp att jag har försäkrat mitt djur och inte säljarens ansvar eller har jag fel??? När ja köper häst så ser ju jag till att hästen jag köper är försäkrad och inte väntar jag 6 mån till hästen e sjuk för att kolla upp detta, eller?????

Sv: Försäkrings fråga

Du som säljare ska uppge till försäkringbolaget att försäkringen skall föras över till köparen (det kan ju inte köparen göra ) sen när jag sålt häst så har köparen samtidigt kontakt med försäkringsbolaget och ger sina uppgifter .

Mia

Jag tycker det låter mysko att försäkringsbolaget släpper en potentiell kund så lättvindigt? När jag köpte häst sist blev jag uppringd av en person som visste att jag tagit över försäkringen. Minns du inte vad du sa när du sa upp försäkringen? Undrade de inte varför?

Fast släpper? Om en kund ringer försäkringsbolaget och säger upp en försäkring är det inte mer med det, då tas försäkringen bort från det datumet.

Om köparen och säljaren gjort upp att försäkringen flyttas över så ger säljaren försäkringsbolaget köparens uppgifter och ombudet/bolaget flyttar över försäkringen, eller snarare tecknar en ny på köparen innan man tar bort den på säljaren.

Om inte köpare och säljare gjort upp något ang överflyttande av försäkring så är det upp till köparen att teckna sin egen försäkring (om denne vill ha någon). Då ber man om säljarens försäkringsnummer/bolag för att delge försäkringsbolaget (oavsett om det är samma eller ej) och tecknar försäkringen själv. Om man inte gör det så blir det en nyteckning och inte en obruten försäkring.

Om i TS fall det inte är uppgjort att försäkringen ska flyttas över så ligger det ju inte på säljaren att göra det heller.

Dock låter det som att det kan ha blivit ett missförstånd, säljaren tror att köparen tecknar egen försäkring och köparen tror att säljaren ska flytta över sin försäkring?
Men även om så är fallet så bör man ju som köpare reagera om man inte fått något försäkringsbrev/faktura på 6 månader!

Om du säljer en unghäst, efter ett halvår ringer köparen upp och säger att hästen är jättesjuk och undrar om det verkligen blev rätt med överföringen från våran till hennes försäkring??? I vilket fall verkar det som Tt den inte blev överförd korrekt utan uppsagd från vår sida enbart, men jag tycker ju att det är mitt ansvar som köpare att kolla upp att jag har försäkrat mitt djur och inte säljarens ansvar eller har jag fel??? När ja köper häst så ser ju jag till att hästen jag köper är försäkrad och inte väntar jag 6 mån till hästen e sjuk för att kolla upp detta, eller?????

Har man inte som köpare betalt sin försäkring på 6 månader så är det mer troligt att man aldrig tecknade en försäkring/ inte betalade första fakturan. Sen när hästen blev sjuk så blev man efterklok och skyller på säljaren.

Jo vi kom överens om att försäkringen skulle föras över på köparen, de va min mor som ringde samtalet då hon står för företagets försäkringar, hon sa upp försäkringen och angav köparens uppgifter, så det blev väll något vajse efter det för försäkringsbolaget kontaktade aldrig köparen!!!! Men det va ju det jag blev så fundersam på att får man inget försäkringsbrev hem som köpare borde man inte tänka till att Ahaa jag kanske borde ringa upp bolaget, eller ska jag som säljare anta att den inte kan ta ansvar o göra de???? Tycker det är väldigt konstigt bara har aldrig vart med om detta innan att man har så noll koll på om man försäkrat sin nyinköpta häst eller inte..

Vad kom ni överens om?

Ni har SAGT UPP försäkringen. Har ni kommit överens om att försäkringen skulle FÖRAS ÖVER har ju säljaren brutit mot avtalet.

Vad kom ni överens om?

Ni har SAGT UPP försäkringen. Har ni kommit överens om att försäkringen skulle FÖRAS ÖVER har ju säljaren brutit mot avtalet.

Men va hjälper vårat avtal när bolaget ej kontaktat köparen och slutit avtalet???? Vi lämnade köparens uppgift, vad tycker du att vi mer skulle göra????

Du behöver nog inte bli så upprörd. Frågan är ju om din mor sagt upp eller fört över försäkringen. Har hon sagt upp den så är det ju ni som gjort fel. (och det verkar ju vara det som har hänt - även om hon egentligen menade att överföra den)

Det bästa är kanske att hon ringer försäkringsbolaget igen, hänvisar till det datum hon ringde dem ang hästen senast och påtalar att försäkringen skulle föras över på ny ägare - inte sägas upp... och så hoppas på att de kan ordna det hela.

Jag som köpare har ringt olika bolag o tagit över försäkringar med hjälp av försäkringsnummer. Aldrig varit några problem.

Jag brukar ge köparen försäkringsnumret, så får de ordna med ev. överföring av försäkring själva. Jag upplyser dem om att när hästen sätter sin först fot i deras transport så är det deras ansvar att ha hästen försäkrad. För att vara dubbelt säker kolla jag med försäkringsbolaget dagen efter att hästen åkt så att inte jag står kvar som försäkringstagare.

Sedan vet jag inte hur det skulle bli i ett tvistemål i ts fall, köparen borde ha reagerat på att man inte har betalat för någon försäkring, normalt betalas den i förskott. Denne borde även ha reagerat på att inte ha något försäkringsbrev där det står vad en försäkring skulle täcka.

När jag har sålt häst har jag väntat en vecka med att ringa försäkringsbolaget och då sagt upp om den inte blivit övertagen då köpare fått kopia på försäkringsbrevet med i sina handlingar så de kan ta över om de vill. Då är resten verkligen upp till köparen.

Jag har skrivit över ett antal försäkringar. Det du INTE får göra är att säga upp försäkringen. Du måste skriva över den.

Det åligger inte på något sätt bolaget att kontakta köparen och sälja en NY försäkring. Det är den gamla som ska skrivas över.

Jag har skrivit över ett antal försäkringar. Det du INTE får göra är att säga upp försäkringen. Du måste skriva över den.

Det åligger inte på något sätt bolaget att kontakta köparen och sälja en NY försäkring. Det är den gamla som ska skrivas över.

Ursäkta menade inte att dom inte kontaktat men köparen fick ju aldrig något försäkringsbrev, vilket jag brukar få dagarna efter.

Du behöver nog inte bli så upprörd. Frågan är ju om din mor sagt upp eller fört över försäkringen. Har hon sagt upp den så är det ju ni som gjort fel. (och det verkar ju vara det som har hänt - även om hon egentligen menade att överföra den)

Det bästa är kanske att hon ringer försäkringsbolaget igen, hänvisar till det datum hon ringde dem ang hästen senast och påtalar att försäkringen skulle föras över på ny ägare - inte sägas upp... och så hoppas på att de kan ordna det hela.

Jag blir inte upprörd, jag bara undrar? Jag bara undra även om det nu blivit något fel i kommunikationen mellan försäkring och överföringen, så kanske man har ett eget ansvar att kanske kolla försäkringen om man inte fått brev på ett antal månader, el om det är mitt ansvar som säljare?

Oavsett vem som ev har gjort fel eller vart det ev har brustit så kan man inte komma 6 månader senare och hävda att man ska ha en försäkring om man inte har efterfrågat faktura och försäkringsbrev innan.

Då vet man ju själv att man inte har betalt någon försäkring!

Om köparen ska få försäkringen överflyttad av säljaren så måste ju ändå denne reagera och kontakta säljare/bolag om man inte har fått pappren inom någon vecka eller max två (i högsäsong).

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 338
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 052
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 777
Senast: co-SMAD4
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 382

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Dressyrsnack 17