Försäkring alltid nödvändig?

P

pzyhr

Är det alltid nödvändigt att teckna försäkring åt sin häst?
Om man t.ex. köper ett varmblod (som aldrig varit sjuk/skadad på något sätt) för ca 10.000 kr och man har över 50 000 kr i "utifall" - pengar...Jag menar, i värsta fall får man väl ta ett lån på resten av pengarna om det nu skulle ske något, som innebär kostnader på närmare 100 000 kr eller mer.

Hur mycket betalar ni varje månad i försäkringspengar? Hur länge har ni haft er häst/era hästar försäkrad/försäkrade? Har ni under denna tid behövt använda er av försäkringen? Har ni "tjänat på" att ha er häst/era hästar försäkrad/försäkrade?

Sv: Försäkring alltid nödvändig?

har man pengar är det klart man inte behöver försäkra, då är det ju helt upp till var och en.

Jag skulle däremot aldrig förlita mig på att jag kan betala 100.000:-, och än mindre skuldsätta mig om hästen blir dålig, då betalar jag hellre de där tusenlapparna/år för att ha hästen försäkrad.

Har du 50' "ifall om att" pengar, har du kanske råd att ta en veterinär vårdsförsäkring på knappa 600kr (är vad jag betalar för min kuse) om året för att slippa betala en massa extra om det händer något? Har själv haft min häst i knappa 7 månader och har redan varit tvungen att ta ut veterinär och åka till station för röntgen - inte billigt även om det inte har kostat 50', och - :bump: han är försäkrad!!

Jag har så många hästar försäkrade att det egentligen inte lönar sig. Då har jag ändå ingen försäkrad till fullvärde. Betalar omkring 40 000 kr/år i bara premier. När nu sedan vilkoren förändrats så att det inte längre bara är fast självrisk utan även procent på veterinärvården är det knappast lönt att ha försäkring längre för min del. Men ev så kommer vilkoren att ändra igen nästa år.

Betalar ca 200 kr i månaden i försäkring på min pålla o jag har bara haft henne sedan december men redan fått lägga ut ca 17.000 kr :( på henne så hade det inte varit för försäkringen så hade det inte varit roligt. :crazy:Det är absolut värt varje korvöre man får lägga ut i försäkringspremie tycker jag.

vi har haft vår gubbe försäkrad i 14 år och aldrig ens behövt tänka på att använda dem. nu klantade sig min syster som skulle betalat försäkringen i december men helt glömt det så nu e han tyvärr inte längre försäkrad och alldeles för gammal för att få en ny.
vet försåkring kan ju va rätt bra att ha. känns ändå som en liten trygghet om man inte sparat en del pengar.

Jag har så många hästar försäkrade att det egentligen inte lönar sig. Då har jag ändå ingen försäkrad till fullvärde. Betalar omkring 40 000 kr/år i bara premier. När nu sedan vilkoren förändrats så att det inte längre bara är fast självrisk utan även procent på veterinärvården är det knappast lönt att ha försäkring längre för min del. Men ev så kommer vilkoren att ändra igen nästa år.

Jag hållermed. Det är en kalkylerad risk - kan man betala eller inte? Jag har dock full veterinär men inget värde i mina hästar för att få ner kostnaderna i alla fall. Vågar inte chansa på att jag har 50 000 på kontot att betala på dagen om hästen blir sjuk. De flesta kliniker kräver ju betalning på plats numera.

Hur mycket betalar ni varje månad i försäkringspengar?
562:-
Hur länge har ni haft er häst/era hästar försäkrad/försäkrade?
Sen jag köpte henne, dvs 1 år nu.
Har ni under denna tid behövt använda er av försäkringen?
Ja, 3 gånger
Har ni "tjänat på" att ha er häst/era hästar försäkrad/försäkrade?
För de här skadorna har jag väl inte direkt tjänat pengar, det är någon tusenlapp jag fått tillbaka, nu har jag tecknat en extra försäkring, och hade jag haft den innan, skulle jag fått tillbaka ännu mer.

Jag har henne livförsäkrad för inköpspriset, känns även det säkrast så eftersom jag tog ett lån för att köpa henne. Så om hon skulle avlida, blir jag antingen av med lånet eller kan köpa mig en ny häst för hennes livbelopp.

Om jag va du skulle jag försäkra hästen i köpesumman, för man vet aldrig när olyckan lurar runt hörnet. Min förra häst hade jag försäkrat i 10.000:- och betalade jag strax över 800:-/året. Värt varenda öre om nått skulle hända, vilket de som tur inte gjorde.

vi har haft vår gubbe försäkrad i 14 år och aldrig ens behövt tänka på att använda dem. nu klantade sig min syster som skulle betalat försäkringen i december men helt glömt det så nu e han tyvärr inte längre försäkrad och alldeles för gammal för att få en ny.
vet försåkring kan ju va rätt bra att ha. känns ändå som en liten trygghet om man inte sparat en del pengar.

Inte livförsäkrad men du kan ha veterinärvårds försäkring om jag inte minns fel.

jag tycker absolut att du ska försäkra.. ta vetvård allafall!
När min häst blev sjuk förra sommaren tackade jag gud att han var försäkrad... jag har utöver vad färskringsbolaget betalat, själv betalat ca 25.000kr, o han är ännu inte helt frisk... så mina 50 hade varit borta snabbt.
Har använt mej utav förtsäkringen flera gånger när han blivit skada.
Känns tryggt att ha...

Att hästen aldrig varit sjuk eller halt säger inget om framtiden, hästar kan skada sig på de mest konstiga sätt och då kan det bli ohyggligt dyrt, man får betala för varenda bomullssudd som används. Sen drar det raskt iväg med ett antal återbesök. Och om man inte har skador KAN det ju bli hälteutredningar behandlingar och återbesök.

Att då få betala fullpris varje gång du ska till klinik bli snabbt en större summa än om du har en veterinärvårdsförsäkring.

Min häst har under 3 års tid lyckats med sticksår när led med lymfangit (Ulltuna akut), fraktur bak, sekundärproblem med rygg och kotor efter det. Ytterligare en fraktur bak efter spark (akut Strömsholm) med återigen sekundärproblem efter 3 månader på box. Det är inte direkt billigt att ha hästen inne ett par dagar.

Mitt försäkringsbolag GRÅTER förmodligen varje gång de ser mina papper.

Ta du en utökad veterinärvårdsförsäkring, så du får ersättning för mediciner också. Många har råkat ut för hosthästar och fått betala 2000 per månad bara i medicin till hästen.

När nu sedan vilkoren förändrats så att det inte längre bara är fast självrisk utan även procent på veterinärvården är det knappast lönt att ha försäkring längre för min del.

Jag har valt bort den rörliga delen av självrisken på min försäkring. Fast det kanske är olika från olika bolag. :p

Till TS: jag hade inte vågat låta min häst vara oförsäkrad. Som redan nämnts innan, veterinärvård är i alla fall bra att ha. Jag har min travare försäkrad för 10.000 i liv plus utökad veterinärvård. Kommer inte ihåg vad den kostar, men jag betalar hellre mindre summor en gång i månaden än får en gigantiskt kostnad om hästen skulle bli sjuk. Jag har haft min häst i 3 år och inte använt försäkringen förrän i förra veckan. Var på klinik och betalade bara självrisken på 2300 kr. :)

Jag skulle försäkra om jag var du..Jag har varit slarvig med försäkring innan men nu när mitt sto skulle ha föl så försäkrade jag fullt ut vilket jag är superglad för idag.. Fölet föddes med lunginflammation och fick stå på djursjukhuset i helsingborg..Allt som allt så kostade det 40000 men jag betalde bara min självrisk på 1600 eftersom stoet var 100% försäkrade. Jag behövde aldrig tveka med någon behandling eftersom taket på försäkringen var på 120000..

Varmblod, kallblod eller annat, jag skulle aldrig låta min häst vara oförsäkrad helt.

Sen tre år har jag en vbl travare och jag har verkligen ingen aning om hur mycket jag betalar. Har hittills inte behövt utnyttja försäkringen men riskerar inget då jag avlivat ett par hästar innan pga olika saker...

Enda anledningen till att jag har försäkringen kvar på dem är om det skulle hända nåt riktigt akut, ex kolik och de måste opereras, eller om de måste bli inlagda för nåt. Har lagt ut ca 23.000 i vet. vård det här året på min ena och inget gick på försäkringen så jag tycker den är rätt värdelös men har ändå kvar den.

Senast ändrad:

Jag är lite irriterad på försäkringsbolag i största allmänhet eftersom ibland får man känslan av att om man inte försäkrar sig mot allt möjligt så är man dum, men försäkringen kan ju ALDRIG läka eller ersätta en häst som skadar sig eller dör, eller hur? Försäkringen är en ekonomisk fråga - inte en skyddsfråga för hästen.

Så jag har principiellt lite svårt för att betala för något som kanske aldrig händer. Därför är min häst försäkrad för 15.000 kr vilket är vad jag köpte honom för som 3-åring och trots 9 års förädling till tävlingshäst är det fortfarande vad han är försäkrad för. Det kostar mig strax under 2000 kr per år och täcker/har täckt en hel del veterinärvårdskostnader under dessa 9 år. Men eftersom försäkringen är upplagd så att jag aldrig kommer undan att betala så tycker jag att det är ren ocker. Två exempel:

1. Min egen häst drogs under första åren jag hade honom med ryggbesvär som veterinärer eller ET inte kunde få bukt med. Jag tog honom till slut till en bra hästklinik långt bort och där gicks han igenom millimeternoggrannt och vi fick återkomma ett par gånger för behandling. Detta kostade totalt ca 9 000 kr och jag tror att jag betalade närmare 5000 kr plus resan (25 mil enkel väg). Detta för att självrisken är hög, och sen kostar det ändå mig 20 % av överskjutande belopp plus att mediciner inte ersätts.

2. Min kompis häst fick lunginflammation efter en mycket diffus och oklar sondmatning vid en kolik (den behandlingen är en annan historia!) och fick stå på Strömsholm i två veckor innan han avlivades. Hästen var en dyr, fin, halvblodsvalack och var högt försäkrad. Ändå gick summan för min kompis på 20.000 kr eftersom försäkringen inte ersätter logi och medicin, mm. Detta utgjorde i stort ca hälften av den totala kostnaden, så alltså ersattes bara 50%.

Så min filosofi är att om det händer min häst något så allvarligt att det kostar mer än försäkringsbolaget vill ersätta så är detta först och främst ingen större skillnad mot om de skulle ersätta "sin" bit och för det andra tar jag hellre då ett banklån och betalar i efterskott för det som FAKTISKT hänt.

Nu kostar min häst ca 150 kr per månad i försäkring. Om jag hade haft honom försäkrad för de 40-50 000 kr han egentligen är värd så kanske min försäkring kostat mig 600 kr per månad. Det innebär att jag hittills sparat 450 X 12 X de 9 år jag haft honom, dvs närmare 50 000 kr på att inte ha honom så högt försäkrad och ändå har försäkringen täckt den ganska betydande mängd skador han ådragit sig.

Det enda jag egentligen förlorar på är livvärdet om han skulle dö knall och fall men då jag ändå bara är intresserad av att köpa unghästar och inte färdigutbildade hästar så gör det mig inte så mycket.

Men fler borde fundera på hur de försäkrar för idag är det nog många som går i bolagens pr-fällor och får dåligt samvete om de inte försäkrar sina djur. Se bara A***as senaste TV-reklam om stackars hunden som inte är försäkrad. Men inte mår väl hunden BÄTTRE om den är försäkrad??? Helt vansinnigt!

/Camilla

Det är inte fel att ha en vanlig vet vård försäkring. Det hade jag nog tagit om jag vore som du. Men jag förstår hur du resonerar. Ska man lägga hur mycket pengar som helst på en häst som bara kostat 10 000 i inköp? Det handlar mycket om känslor.

Jag har flera hästar föräkrade och behöver sällan utnyttja dem. Men i vintras blev jag tvungen att avliva en 2 åring och det känns lite bättre att få ut pengar från försäkringsbolaget när man är med om en sådan sak. Så just för den hästen lönade det sig att vara försäkrad, men såklart inte för de som aldrig varit sjuka, men man vet ju aldrig vad som kan hända.

Ja,jag har mina hästar försäkrade (eller ja,alla djuren överhuvudtaget),men det beror bara på att jag inte har dom där pengarna över utifall det skulle bli något jättedyrt...Om jag hade det över så skulle jag absolut ta bort försäkringen.

Jag har betalat ca 1500:-/årX10år= 15.000:-, och jag har utnyttjat ca 3000 från försäkringsbolaget...Och då drog dom av självrisken,så jag fick ut nån krona över 1000 lappen..

En som jag vet har pengar över,plus att hon lägger undan 500:- i månaden till ev skador,då hon inte har hästen försäkrad...

Nu har jag alla mina hästar försäkrade i Folksam.
MEN!

Många här uppe i norrland har börjat att plocka bort sina veterinärförsäkringar. Anledningen är att vi har LÅNGT till
en veterinär som kah göra något åt de större skadorna.
Det är alltså nästan inte lönt.

Självrisken är 2500 kr plus %. Jag har faktsikt inte en endaste gång kommit upp i 2500 kr, och de skador som varit allvarliga har vi fått avliva. Det var en fraktur som SKULLE gått laga om vi bott söderut. Men nu gjorde jag inte det.
Att köra en 3 bent häst 80 mil är inte försvarbart öht.

Så vad lagar dom då? Buköppningar gör dom inte längre, så blir det en sådan är det godnatt.
Inte heller sprickor och frakturer av lättare grad.

Ja.... jag vet inte. Skulle man bott i England - där dom lagar ALLT skulle det vara värt. Men inte som det ser ut idag.

Mvh Li

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Ja precis lite råd behövs.. Men vi tar historien från början Vi tog en äldre häst på foder och har haft hästen i dryga 4 år, allt har...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
10 591
R
Relationer Hur gör man när en släkting beter sig som skit men det är svårt att undvika personen pga att den har nära relationer med närstående...
2
Svar
36
· Visningar
4 473
Senast: Efwa
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 534
Senast: cherie
·
Äldre Bor idag på en liten liten hästgård med mitt ex. Vi ska separera. Jag vill köpa ut honom ur gården. Billigare än som vi bor nu kan jag...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 039
Senast: krambanan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka