Formen bakom lodplan (hur undviker jag detta?)

Status
Stängd för vidare inlägg.
S

sarizz

Jag har aldrig ridit en häst förut som har formen bakom lodplan och har inte direkt någon lysande lösning nu när jag hamnat i denna fälla.

Någon som har tips på hur jag kan lyckas ta mig ur detta?
Är jag för stark i handen? Driver jag för lite?

Har försökt att göra uppresande tygeltag, men utan resultat. Nästan så att det blir värre ju högre handställning jag har.

Hjälp!

Sv: Formen bakom lodplan (hur undviker jag detta?)

Det blir värre ju högre handställning du har eftersom hästen inte ens är framme till bettet det går ju inte att lyfta upp hästen i formen utan formen kommer bakifrån, lägg ner handen lite öppna upp vinkeln i handleden så tyglen blir någon cm längre mjukna i underarmarna och rid på framåt. Om det bara är din hand som är problemet så funkar det här , har du mer problem tex att hästen inte har ärlig bjudning till bettet då går man en annan väg först.

Om hästen kryper bakom hand och lod och släpper kontakten, så är det "bara" att vara lätt i handen (låg hand), erbjuda en mjuk kontakt oavsett var hästen väljer att ta den och sen rida framåt ur det.
Att lyfta upp hästen med uppresande tygeltag är inte en långsiktig lösning, bjudningen och styrkan att bära upp sig måste komma bakifrån.

Orkar hästen med en öppnare och högre form?
Gör den inte det får man ta det i små steg, låta hästen vara lite låg och bakom lod i början, bara man har en kontakt med handen och sen så småningom arbeta sig framåt uppåt.

Svårt att säga.
Du kanske driver för mkt/ lite o håller emot i handen.
Om du driver på för mkt-Var ska den ta vägen?
Driv bara när det behövs o försök att vara lätt lätt i handen o engagera bakdelen. Halvhalter o lätta ur.

Jag har precis provat ett 3-delat pessoa magic och det var för "uppresande" för min kuse, så det har nu provats på en häst som har samma "problem" som din med mycket gott resultat, utan att det har behövts uppresande tygeltag egentligen (enbart mycket små korrigeringar).

Uppresande tygeltag är för övrigt enbart uppresande i "skedet som handen förflyttar sig uppåt". Är handen statiskt högt placerad så går hästen bakom igen. Viktigt när man gör ett uppresande tygeltag är att man rider i ett friskt tempo och "trampar ner hälen-driver" samtidigt, gärna i en vad man skulle kunna kalla "lodrät fältsits". Rid ute i skogen så får du mycket gratis "motor-hjälp". När hästen går framför med nosen är det viktigt att mjukna i handen och sedan fortsätta upprepa det uppresande tygeltaget när det behövs - med eftergift/mjuknande hand, om och om igen. Mellan de uppresande tygeltagen ska handen vara placerad strax ovanför manken, aldrig nedanför.
Till slut välvs länden och korset sänks (hästen förflyttar tyngdpunkten bakåt), när hästen är mogen för det (förenklat).

fortsätta upprepa det uppresande tygeltaget när det behövs - med eftergift/mjuknande hand, om och om igen. Mellan de uppresande tygeltagen ska handen vara placerad strax ovanför manken, aldrig nedanför.
Till slut välvs länden och korset sänks (hästen förflyttar tyngdpunkten bakåt), när hästen är mogen för det (förenklat).

Hmmm.....vilka råd du får:eek:

Dessa uppresande tygeltag blir bara handridning och botar bara formen i sig och bakomliggande orsak går helt förbi.....

Att gå bakom brukar vara ett sätt att undvika att arbeta bak och du måste börja där.
Engagera med mkt övergångar, tempoväxlingar och tusentals halvhalter med att vara noga med att lätta ur förhållningarna.

Bjud en följsam men stadig hand och absolut inte höja den...då främjar du bara den dåliga formen.

Vad bra att någon som förespråkar ridning bakom lod, kan ge bättre råd än någon som förespråkar ridning framför lod...

Men men, vi lever i ett fritt land. Man får lyssna till vem man vill.

KL

Att ha en häst som går bakom lod är oftast ett klurigare problem att lösa än en häst som går för högt. Det finns olika stångbett som inverkar på olika sätt på hästen; dels de som gör att hästen mjuknar i nacken och släpper efter, och dels de som "puttar fram" nosen. Det kan vara en idé att testa, om man är en duktig ryttare som vet hur man rider på stång. MEN, man ska också vara medveten om varifrån problemet kommer. En häst som går bakom lod kommer inte upp med främre partiet av ryggen/bakre partiet av halsen och söker inte kontakt med bettet/knäcker av i nacken. Det betyder vanligtvis att hästen inte är tillräckligt stark i sin överlinje och i sina magmuskler.

Jag arbetar för tillfället med ett sto som har detta problem. Hon har under lång tid gått bakom hand och det är inte lätt att bryta mönstret, särskilt inte när det innebär att hon blir tvungen att använda muskler som hon tidigare sluppit anstränga. Jag jobbar henne mycket från marken i en lång form frammåt/nedåt där jag ser till att hon lyfter upp hela sin överlinje. Det var svårt till en början att placera henne i korrekt form, vilket innebar att hon fick gå något lägre än jag önskat till en början, för att senare orka arbeta i en mer korrekt lång o låg form. I den långa och låga formen får hästen möjlighet att svinga in sina bakben långt inunder sig, vilket innebär att framdelen lyfts något. På så vis kommer hon upp i en bättre form, och med hjälp utav övningar som tränar bärighet och styrka, som öppna och sluta, blir hon allt starkare. Därefter, eller parallellt med detta, tar arbetet med sökningen till handen vid.

//Julia

Vill även tillägga att jag inte arbetar detta sto med stång, utan med vanligt tränsbett. Jag har hittills klarat mig galant på tränsbett och tredelat "halvstång".

//Julia

Ta inte hjälp från ett forum, ta hjälp av din instruktör!
Mvh Malin

Vad bra att någon som förespråkar ridning bakom lod, kan ge bättre råd än någon som förespråkar ridning framför lod...

Men men, vi lever i ett fritt land. Man får lyssna till vem man vill.

jag har iaf som mål att hästen ska kunna bära sig med nosen framför lod (def. enl TR) men det är inte ett självändamål, först måste hästen orka bära upp sig själv och bjudningen och drivet ska komma bakifrån - först då hamnar nos och huvud på rätt plats.

jag får en känsla av att du börjar i fel ände av hästen...

delvis kl
Ett stångbett puttar definitivt inte fram nosen.....tvärtom faktist eftersom det är så pass skarpt så inverkar det in nosen.

Inget bra bett att korrigera en häst som går bakom med ! Alternativt kan man prova ett rakt bett men god ridning och de råd som hittils getts i tråden kommer du vidare....tålamod bara !

det verkar som om han inte bjuder fram till bettet. driv mer, lossa hästen i sidorna så att den inte är stel och var mjuk i handen, då brukar det bli bra !!!:)

det finns de som (på allvar :eek: ) hävdar att det finns stångbett med skänklar utformade så att de ska putta fram nosen, har sett det på filmen Betsling där Bent med pipskägget snackar om nåt sånt.
Själv tror jag inte en sekund på det, min erfarenhet av stångbett av olika slag är att samtliga är bra för att krulla ihop hästen.

Finns det någor bett som kan hjälpa hästen att få tillbaka förtroendet för bettet? Tydligt är ju att detta är ett svårt problem att komma tillrätta med.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 385
Senast: Fiador
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 338
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning