Sv: Formen bakom lodplan (hur undviker jag detta?)
KL
Att ha en häst som går bakom lod är oftast ett klurigare problem att lösa än en häst som går för högt. Det finns olika stångbett som inverkar på olika sätt på hästen; dels de som gör att hästen mjuknar i nacken och släpper efter, och dels de som "puttar fram" nosen. Det kan vara en idé att testa, om man är en duktig ryttare som vet hur man rider på stång. MEN, man ska också vara medveten om varifrån problemet kommer. En häst som går bakom lod kommer inte upp med främre partiet av ryggen/bakre partiet av halsen och söker inte kontakt med bettet/knäcker av i nacken. Det betyder vanligtvis att hästen inte är tillräckligt stark i sin överlinje och i sina magmuskler.
Jag arbetar för tillfället med ett sto som har detta problem. Hon har under lång tid gått bakom hand och det är inte lätt att bryta mönstret, särskilt inte när det innebär att hon blir tvungen att använda muskler som hon tidigare sluppit anstränga. Jag jobbar henne mycket från marken i en lång form frammåt/nedåt där jag ser till att hon lyfter upp hela sin överlinje. Det var svårt till en början att placera henne i korrekt form, vilket innebar att hon fick gå något lägre än jag önskat till en början, för att senare orka arbeta i en mer korrekt lång o låg form. I den långa och låga formen får hästen möjlighet att svinga in sina bakben långt inunder sig, vilket innebär att framdelen lyfts något. På så vis kommer hon upp i en bättre form, och med hjälp utav övningar som tränar bärighet och styrka, som öppna och sluta, blir hon allt starkare. Därefter, eller parallellt med detta, tar arbetet med sökningen till handen vid.
//Julia