Sv: Förkortar hästens liv med FLERA ÅR!
Tittar vi på traditionell hästhållning, dvs "som det var förr", måste man nog dela upp begreppen.
Arbetshästar fanns inom skogs-lantbruk, som vagnshästar, inom försvaret samt i gruvor mm. Levnadsvillkoren för dessa varierade en hel del.
Nöjeshästar fanns i stort sett inte.
I lantbruket (och skog) där jag bodde, arbetade dom vissa dagar från morgon till kväll, andra dagar sporadiskt eller inte alls. Livet på landet var ju varierande för alla, om man säger så, beroende på årstid, väder mm. På fritiden under sommaren var dom alltid ute på bete, vintertid ute eller inne i spilta, beroende på.
Vagnshästar levde ett gott liv (på gods etc) eller ett hårt (i städer) där beten knappast förekom.
Även böndernas hästar rekvirerades ibland in för att dra vagnar mellan skjutsstationer etc.
Försvarets vet jag så lite om, men jag kan tänka mig ,att även deras förhållanden varierade, beroende på typ av tjänstgöring, placering osv.
Gruvhästarnas liv vill jag inte ens tänka på.
Vill man, kan man alltså säga, att hästar hade det bra förr. Eller hade det rent jävligt. Beroende på vilken kategori man tänker på. Men någon enhetlig hästhållning var det inte fråga om.
.
.
Idag har vi få arbetshästar, men desto fler nöjesdito, vilket förändrat kraven och förutsättningarna. (Samt trav och galopp).
I dagens EH lever dom flesta ett annorlunda liv. Ompysslade, ibland ner till Barbie-nivå, ofta instängda och sällan utförande mer än blygsamt arbete.
Delvis bättre, delvis inte.
LIA