Förkortar hästens liv med FLERA ÅR!

Sv: Förkortar hästens liv med FLERA ÅR!

Jag håller med dig ända hit: :)
Traditionell hästhållning är rätt foder, regelbunden och varierat arbete, skodd och hage med kompisar. "Otraditionell" hästhållning är stall 23 timmar/dygn, ridhus 1 timme/dygn, tjocka täcken och mycket kraftfoder och rasthage om de alls får komma ut. Skilj på begreppen!
Dvs, är det inte samma "traditionella hästhållning", om än det varierar från stall till stall? Box 23 - 10 timmar, 2 tjocka täcken i varmstall - nakna, mycket kraftfoder - nästan bara grovfoder, frimärke - stora hagar etc. På en skala från "extrem" till "normal".

Om man, som i Strassers fall, vill peka på skillnader i hästhållning, är det ofrånkomligt, att det blir vissa generaliseringar. Jag tror nog du inser vad Strasser (och jag i det här fallet) menar med traditionell hästhållning.

LIA

Nej jag tycker att hennes sätt att argumentera o presentera "fakta " gör att hon inte förtjänar mkt respekt i mina ögon.
PL

Hörrudu LIA! :mad: Du är inte lite stor i truten du för att vara "dåligt påläst som du säger" Jag har för det första läst varenda inlägg i den här tråden och det var därför jag vill återgå till det ursprungliga och för det andra undrar jag vad du menar med:

Ja, det ÄR faktiskt konstigt, att så många hästar verkar klara av det! Om nu din häst är som du skriver, tar du det då som bevis på att "täcke, skor och står inne i stallet 14 timmar varje natt" är det bästa livet för din häst?

Vaddå OM!! menar du att min häst inte skulle må bra och jag inte märka det eller?? :mad: Jag har väl för sjutton haft hästar i 20 år och det enda dom varit behandlade för är div. småskador som dom fått av bus i ... hagen ! :angel:

Ett litet tillägg: Min farfar och andra före honom hade inte hästarna ute dygnet runt och dom hästarna hade det bra dom också. Den som vill täcka gör det med gott samvete och den som inte vill gör inte det, också med gott samvete. Så länge hästen mår bra (och det gör den) så ska var och en få göra så som den vill tycker jag. Mycket tjafs inom ridsport handlar just om intolerans mot andra och deras förhållningssätt.

Nej, jag anser att traditionell hästhållning är från när hästen var en arbetskamrat som man tog väl om hand, det som folk sysslar med när en häst står på stall 23 timmar/dygn och 1 timme i ridhuset eller en liten rastfålla är ett senare påfund och inte traditionellt. :smirk: Att en häst står över natten på stall ser jag som traditionellt, inte att den står inne nästan hela dygnet. Ska man hårddra det så är väl hagvistelse inte riktigt heller isf eftersom de flesta hästarna tidigare fick dra ihop till havren och jobbade större delen av dagen. :smirk:

LIA skrev:
Och vem bestämmer vem som har det sunda förnuftet? Vem besitter alla kunskaper? Läs din historiebok!

Skojar du?? :confused:

Naturligtvis skall hästen skyddas mot onödigt lidande, vem här säger något annat? Frågan är vilken hästhållningssyn, som innebär mest lidande för hästen!?!
Om vi inte kan acceptera enstaka fel och misstag, är det bara att stänga vartenda sjukhus och varenda veterinärklinik!

Hur många "trasiga" Strasser-fall av hur många totalt, känner du till?

För att fortsätta tankegången: Hästens maxålder är runt 30 år, beroende på att tänderna slitits ner då.
Frågor: Vad är snittlivslängden på svenska hästar? Om den är kraftigt kortare än 30 år (uppgifter om 8 år förekom tidigare, men jag tror det var för lite?), vad beror då detta på?
OM hästarna bara lever, säg 15 år, KAN Strasser då tänkas ha åtminstone delvis rätt?

LIA

Det sunda förnuftet i det här fallet får väl hästen och dess miljö avgöra.T.x står den i drivis och hagel utan skydd,kan ju ett täcke vara på sin plats,eller?Lyser solen och det är behagligt för hästens väl och ve,kantäcket hänga kvar på sin krok...Vem har talat om att besitta alla kunskaper?
Det är just historieboken jag läst,som lärt mej se upp för isbrytare....

Sojar om vad?Eller är Bukeläsaren den enda hästägaren i detta land?Jag rör mig i kretsar om hundratals hästar,och ser att trenden lutar åt att ge hästen en så naturlig miljö och tillvaro som är möjligt,med hänsyn till de förutsättningar man har.

Nej vi kan inte acceptera enstaka fel och misstag,vilket vi inte heller gör om vi anlitar veterinär.

En motfråga,hur många känner du till?Eller känner du till alla strasserutövare?

Till sist,I detta fall kan man nog inte jämföra,då så många hästar avlivas,p.g.a. att ägaren vill fortsätta med sin inriktning,och det inte finns plats för den "trasiga"hästen längre.

Men om alla som skaffar häst åtar sig att ta hand om den hela dess livstid,blir säkert siffran en annan.

Hälsn.//Yvonne

Jag har själv i 15års tid varit verksam på en av Sthlms större ridskolor.

Och varit gäst på de övriga,har inte på några av dessa sett att "de dog som "flugor"?

Snarare att de har en ibland lite väl hög ålder....

25-30år hör inte till ovanligheterna......Trots deras livsvillkår.....

Du verkar missuppfatta mig igen...men slut poängen är att jag tror inte hästar mår dåligt av att stå i box (så länge det inte är 24 h om dygnet) i ett bra byggt och väl ventilerat.

phoenix skrev:
Du verkar missuppfatta mig igen...men slut poängen är att jag tror inte hästar mår dåligt av att stå i box (så länge det inte är 24 h om dygnet) i ett bra byggt och väl ventilerat.

Vissa hästar mår verkligen inte bra av att stå inne i box. Jag har själv ett engelskt fullblod (ex galoppör) som inte kan stå inne långa stunder. Hon äter sitt kraftfoder och lite hö sen ställer hon sig och börjar nicka kraftigt med huvudet upp och ner. Detta trots att hon står på halm och har mycket hö att äta när hon står inne. Hon vägrar äta. Hon trivs helt enkelt inte i en box och mår dåligt av det. Att ha en sådan häst uppstallad vore i mina ögon djurplågeri.

Jag förstår det. Mitt uttalande var menat generellt. Självklart finns det vissa hästar som inte klarar av att vara på box. Precis som att jag tror att det säkert finns hästar som behöver tre täcken i stället för ett.
MEN för majoriteten gäller inte detta.

Ja, det ÄR faktiskt konstigt, att så många hästar verkar klara av det! Om nu din häst är som du skriver, tar du det då som bevis på att "täcke, skor och står inne i stallet 14 timmar varje natt" är det bästa livet för din häst?

Vaddå OM!! menar du att min häst inte skulle må bra och jag inte märka det eller??
Ordet "om" i det här fallet, är ett naturligt sätt att uttrycka sig! Vad vet jag om din häst?
Varför svarar du inte på min fråga? Betydligt intressantare.

LIA

Håller med om att ordet "traditionell" är missvisande i det här sammanhanget. Din version är riktigare.

"Gängse", "vanlig" eller "normal" t ex vore kanske bättre. Eller varför inte "etablerad"? EH! ;)

Ordet "traditionell" skrevs ursprungligen av Sweet (tidningsurklipp), vilket jag lite slappt hakade på, eftersom jag hänvisade tillbaka dit.

Jodå, hästarna gick mycket på bete förr också. I stooora naturhagar. Faktiskt jämt, när deras arbete inte behövdes. Erfarenheter från gammal gård i Östergötland. :)

LIA

Kan man sin historiebok, är man försiktig med att fördöma nya tankar och idéer.

Om du anser att sunda förnuftet säger A, och jag anser att sunda förnuftet säger B... Vem bestämmer då, vad sunda förnuftet är?

En motfråga,hur många känner du till?
Du först! Det var du som generaliserade Strasserutövarna!

När det gäller "skojar du". Din uppfattning om utvecklingen, motsägs onekligen av flera inläggare här. Men jag hoppas, för hästarnas skull, att du har rätt!

Till sist,I detta fall kan man nog inte jämföra,då så många hästar avlivas,p.g.a. att ägaren vill fortsätta med sin inriktning,och det inte finns plats för den "trasiga"hästen längre.
Men hej, det gör väl inte frågan mindre intressant? Snarare tvärtom!

Kör en gång till:
Hästens maxålder är runt 30 år, beroende på att tänderna slitits ner då.
Frågor: Vad är snittlivslängden på svenska hästar?
Om den är kraftigt kortare än 30 år (uppgifter om 8 år förekom tidigare, men jag tror det var för lite?), vad beror då detta på?
OM hästarna bara lever, säg 15 år, KAN Strasser då tänkas ha åtminstone delvis rätt?

LIA

:p jaha nu får jag hela buke efter mig igen men va' fn...jag vet inte ett vitten om den där strasser men när jag läser citatet som Sweet lagt in blir jag ju mörkrädd över allas dåliga läsförmåga.. :angel: det står ju så här ; " den traditionella hästhållningen( täcke, skor etc) förkortar blabla" - det står ju inte att just täcket eller skorna skulle förkorta hästlivet utan det är vårt sätt att hantera hästen som ställer till med problem.....och i ärlighetens namn; det är ju faktiskt sant att hästar som får täcke på sig håller värmen sämre och sätter inte vinterpäls på samma sätt som en häst utan täcke. Åtminstone det sistnämnda är ett av skälen till att jag sätter täcke på mina.
Nu vet ju inte jag om hästar i frihet lever så vidare värst länge med tanke på det naturliga urvalet..och det är väl inte så vanligt att hästar blir 30??? ;) i fångenskap heller, jag har för mig att det var en het debatt om att just halvblod slogs ut tidigare o tidigare för ett tag sedan.
Om nu debatten ska föras så kan vi väl åtminstone försöka vara lite sakliga? Och jag ska genast försöka hitta lite info om den här strasser, alltid kan man lära sig något även om det är fel... :cool:

Visst var de på bete när de inte behövdes, men en arbetshäst var i tjänst nästan jämnt. Morfars hästar gick i skogen på vintern och under sommaren var det ju jordbruket som tog större delen av tiden, men när de inte jobbade så gick de ju med korna i stora kuperade hagar ända upp på fjället. :D DET kallar jag traditionell hästhållning! ;)

Svar JA! Bevis är kanske ett snävt ord men när hästen mår bra på alla sätt och vis och vi fungerar i harmoni ser jag ingen anledning att ändra ett fungerande koncept.

LIA skrev:
Kan man sin historiebok, är man försiktig med att fördöma nya tankar och idéer.

Om du anser att sunda förnuftet säger A, och jag anser att sunda förnuftet säger B... Vem bestämmer då, vad sunda förnuftet är?

Du först! Det var du som generaliserade Strasserutövarna!

När det gäller "skojar du". Din uppfattning om utvecklingen, motsägs onekligen av flera inläggare här. Men jag hoppas, för hästarnas skull, att du har rätt!

Men hej, det gör väl inte frågan mindre intressant? Snarare tvärtom!

Kör en gång till:
Hästens maxålder är runt 30 år, beroende på att tänderna slitits ner då.
Frågor: Vad är snittlivslängden på svenska hästar?
Om den är kraftigt kortare än 30 år (uppgifter om 8 år förekom tidigare, men jag tror det var för lite?), vad beror då detta på?

LIA

Nej självklart skall man inte fördömma nya tankar och ideer,men om man anser att i detta fall hästens välmående,på något vis kan komma i farosonen av olika mindre kunniga utövare så har man sitt ansvar.

Nej,i vissa fall finns sanningar,att t.x. låta djur stå ute blöta i hårdblåst med fastfrusen is i pälsen,skakande utan skydd eller täcke,är fel,det måste ochså du hålla med om att vi båda skulle anse hamna under "A".

Vart exakt har jag generaliserat Strasser??Jag har talat om glasblåsare,därunder faller mången.

Min uppfattning om utvecklingen kan inte utgöras av en så liten skara som här på tråden,dessutom verkar det vara en skara som är måna om hästen.

Då återgår vi till din sista fråga,vänd dig till försäkringsbolagen,de har säkert ett bra svar.

Men jag förstår nu,frågan är bara om Strasser har rätt el. inte.

Senast ändrad av en moderator:

Tror det kan ligga något rätt i "tråden".
Men tror inte hästen dör ett par år tidigare för att dom har täcken.

Men om man ska se "förr och på vildhästen?"

Dom hade inga skor? inga täcken?

Men dom hade heller ingen människa på ryggen? el hängandes i grimman?

Det fanns andra större djur som bet ihjäl dom och åt upp dom? Nu skyddar vi ju dom iaf från att bli mat? ;)

Nämen om man ska snacka om hur länge en häst levde förr. Så tror jag inte många blev jätte gamla utan många bröt säkert benen, kanske fick stryk mm.

Sen e det ju konstigt också att som nu har ju hästarna alltid tillgång till vatten.. jämt ska dom ha det (vilket är rätt)
men hade dom det förr? Alltid en hink bredvid om dom var törstiga?

el på höstkanten när gräset blir sämre? Hittade dom en mineralsten då att gnaga på? :rofl:

hästarna ska ju inte ha bett i munnen. ingen sadel på ryggen. den ska springa själv ute i en stor flock.

men ärligt om jag skulle släppa ut mina hästar tror jag faktiskt dom skulle frysa. Och bli ledsna om dom inte hade vatten el att jag tog in dom från hagen.

Visserligen tror jag min häst skulle må bättre om han fick ta täcke på sin bara när det är som kallast och behålla vinter pälsen. Men grym som jag är klipper jag den stackarn och köper varma täcken till han.
Och han verkar verkligen lida och få dödsångest!!!

Traditionell hästhållning är ett kepigt begrepp att använda i debatten.
10 tim, 6 dgr per vecka, arbete, in med svettig häst i en liten stort sett oventilerad koja/stall. Ingen hage alls. Sen full frihet på skogen sommartid. Är detta traditionell hästhållning?
PL

Jag tvivlar inte för ett ögonblick att de flesta hästar föredrar att gå ute framför att använda ligghall eller liknande frivilligt (läs: de flesta, har sett flera exempel på hästar som mer än gärna drar sej under tak vid t.ex regn).

Så gör även min häst, vill hon ha skydd ställer hon sej bland träden på kullen, med god uppsikt över hagen, våra uppbyggda vindskydd har hon alltid ratat.
Det märks på henne att hon tycker mer om att vara utan täcke (helt naturligt) MEN, jag använder min häst som ridhäst, tränar lättare dressyr och hoppning, rider härliga turer ute i naturen, vi motionerar medelhårt tillsammans 5-6 dgr/v. Det skulle inte funka utan täcke och stall. Min häst älskar, riktigt Äääääääälskar lerpölar, ju gyttjigare desto bättre, hon rullar sej o gnor in lort på alla ställen hon kan komma åt, oftast över hela huvudet o ut på öronspetsarna. Jättemysigt. Skulle min häst gå utan täcke på dagarna skulkle inte jag kunna komma o ta in henne från hagen o lägga en sadel på hennes rygg. Som bekant så är det inte det enklaste att få bort ett tjockt lager blöt lera, dessutom då från långhårig vinterpälspäls eftersom inte skulle kunna vara klippt. Dessutom har vi kallvatten i slangen så spola av henne är det inte tal om.

Det beror alldeles på vad man använder sin häst till, och hur hästen är som individ, det går inte att dra alla hästar över en kam! En häst i stallet rullar sej aldrig ( :bow: ) men min häst är en riktig lortfia som dessutom lätt spänner ryggen o inte kan slappna av om hon är kall.
Jag är absolut för så naturlig hästhållning som möjligt, stora hagar o mkt utevistelse t.ex så hästarna får vara de de är; hästar, men vi måste oxå anpassa hästhållningen till det vi använder våra djur till och att de skullemå särskilt mkt sämre av det, det tror jag inte.

Full frihet sommartid? Arbetshästar hade väl aldrig full frihet utan jobbade i jordbruket sommartid och skogen vintertid. Jag ser det ändå som mer traditionellt om man nu ska snacka traditioner, än vad som sker idag när en del hästar står på stall 23 timmar/dag. Sen har jag aldrig påstått att det var någon ideal tillvaro för en häst, de slet ofta mycket ont och många kördes ihjäl. Då tror jag många hästar har det betydligt bättre idag än de hade det när hästen var vanligare än traktorer, men mycken kunskap om hästarna har även försvunnit i takt med att gamla hästkarlar dött ut.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 167
Hästmänniskan För 1 1/2 år sen förändrades mitt liv, iom en grov våldtäckt så blev jag mycket psykiskt sjuk. Har svår panik ångest och har PTSD, vist...
Svar
15
· Visningar
2 985
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Jag har ett väldigt jobbigt problem i stallet där jag står. Som bakgrundsinformation kan jag säga att jag är 18 år och har en d-ponny...
2
Svar
22
· Visningar
5 833
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hur tänker ni när ni bestämmer era hästars foderstater? Inte är det väl så att ni bara knappar in siffror på datorn/foderstatsprogram...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 638
Senast: Tuvisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24