Förkortar hästens liv med FLERA ÅR!

Sv: Förkortar hästens liv med FLERA ÅR!

Eftersom vi halverar hästens liv genom skoning o andra onaturligheter så skulle det förstås blivit så.
PL

Kavat skrev:
Men snälla Sweet!

Det är så uppenbart att du inte är påläst att det är pinsamt. Det bli inte mindre pinsamt bara för att andra på forumet är lika dåligt pålästa så att du får hejarop, även från, får man förmoda, vuxna karlar.

Ni ägnar er åt förtal i närmaste. Vet ni att vem som helst kan bli polisanmäld? Än så länge är det inte någon förundersökning klar ens och ännu mindre är det åtal väckt eller dom fälld. Ni beter er på värsta kvällstidningsmanér.

Inte någonstans i Strassers litteratur står det något om förkortad livsläng om man använder täcke. Varför påstår du något dyligt?

Däremot så drabbas musklerna som styr hårsäckarna av atrofi. Hästen klarar inte på egen hand att justera sin värme genom att lyfta på håren. Musklerna måste tränas upp igen som när man varit gipsad ungefär.

Ta nu och läs på direkt ur källan innan du släpper ur dig en groda till.

Det verkar mer som DU hostar upp stora grodor! :p Och vem är det som inte är påläst?? :cool:

Saxat från Krulliga hästens sida:

Dr.vet.med Hiltrud Strasser (doktorerat i hästens anatomi)är en tysk veterinär som i 20 års tid har studerat och forskat i tamhästars vanliga hälsoproblem.

I sin forskning har hon utvecklat en metod för att minimera de många hälsoproblem som flertalet av tamhästarna lider av. Hon har baserat sin forskning på hur hästar i vilt tillstånd lever och beter sig och hur deras hovar fungerar. Slutsatsen av hennes forskning är att den traditionella metoden att hålla hästar (box,täcke,skor etc) orsakar många svåra sjukdomar och förkortar hästen livslängd avsevärt

Tror du mig inte så gå in på Krulliga hästen och läs själv!!! :devil:

det tror då inte jag.
en häst i vårt stall är 27 år och frisk som en mört. :love: han har alltid täcke nu på vinteern (är helklippt). har även en 21 och 23 åring där. dom använder också täcke.

Senast ändrad av en moderator:

Allvarligt talat!

Skulle täcke göra att hästen förkortar sitt liv.....pfff!

De hästar som har turen och kommer upp i respektabel ålder tycker jag oftast får problem med tuggytan på tänderna!!!! Och därför får tas bort i slutändan.

Jag tror nog att den allra största risken för tamhästarnas hälsa är alla ignoranta ägare som sväljer det mesta med hull och hår.

Hmmm, kan inte det vara ett missförstånd?

Kan det inte vara så att allt man gör, tex stallar in, har täcke, skor, lindor mm förkortar livet på en häst?

Bara täcke är ju lite övedrivet.

Senast ändrad av en moderator:

Å andra sidan, hur gamla blir egentligen vildhästar? medellivslängd?
Många faller/föll ju bort av för dåligt bete, torka, rovdjur, smittsamma sjukdomar osv.

Jag kan inte så mycket om vildhästars livlängd och efersom jag vet att man inte bör utala sig på buke om man inte har nån forma av vettig källa så struntar jag i att ge mig in på det.

Dock har jag för mig att i strassers bok står det att medellivsländen förkortas pga de sjukdommar som uppkommer när man stallar in osv. Tex, dessa hästar som får problem med tänder när de inte alltid har tillgång till grovfoder, eller de hästar som får ben, hovproblem av skor som måste avlivas i förtid. Detta gör ju att medellivslängden sjunker.

En liten tanke kan ju vara att eftersom inget av vilt eller tamt tillstånd verkar vara det exemplariska för hästen, undra hur gammal den hade kunnat bli med rätt förutsättningar!?=)

Normalt sett är tänderna begränsande för hästens livslängd o dom räcker ca 30 år.
PL

Jag tror att det snarare är så att vanan att ha häst på box kan förkorta livslängden avsevärt.
Jag känner duktiga ryttare som har sina hästar ute i en liten hage 4 h /dag , rider på hög nivå c:a 1 h /dagen och deras hästar håller inte.

Det är inte dålig ridning, men jag tror hästarna skulle vara mjukare och starkare om de fick tillfälle att röra på sig själva under de övriga 19 timmarna av dygnet eller om man drar av tid de sover, 15 timmarna på dygnet...

Att Strasser går till extremer åt andra hållet är väl som motvikt till de extremer som annars är mycket vanligt. Hon är väl också tysk och tyskar tror nästan alltid 100% på sin grej. (Hade jag varit tysk hade jag tagit bort ordet nästan i meningen)

Jag = lycklig ägare av en fullt brukbar -82:a som jag haft i 17 år.
Han har varit täckt varje vinter, samt klippt de flesta.
Desstuom känner jag många fler gamlingar som är fullt brukbara, som varit täckade i mååånga år!

Så det du hört är rent skitsnack!
Dålig hästhållning förkortar hästens liv, och ett mkt dåligt sätt att använda täcken kan ju då givetvis bidra till det. Men inte en chans att det skulle vara enda orsaken till ett förkortat liv!

Mina hästar är ute 11-14 timmar7dygn,rids därutöver 1-2 timmar/dag

Och enu tav de är "skadad" till och från jämt.. ;)
Visserligen för att det går hett till i hagen och mkt bus över stock och sten..

Jag tror också att hästar som får stå inne större delen av dygnet mår sämre än de som får gå ute mycket, hästar är trots allt utegångsdjur. Jag har själv mina hästar på lösdrift. De är dessutom oskodda. Så där går jag lite på Strassers linje MEN jag tror inte att en häst som går täckad på vinterhalvåret och är korekt skodd lever kortare tid pga detta. Även om jag är för en så naturlig hästhållning som möjligt betyder inte det att jag är fanatisk motståndare till skor och stall. Vissa hästar går alldeles utmärkt att ha uppstallade, dock så tycker jag att de ska få vara ute så mycket som möjligt. Skor är ibland en nödvändighet tex för att hästen ska få bättre fäste på underlaget den rids på.

Vi använder faktiskt våra hästar i dag, ibland så är skor, och täcken en nödvändighet. Ska man bara ha hästen att titta på så kan man kanske gå strikt efter Strassers linje.

Våra tam hästar har ett längre liv en vildhästarna.

Detta kan jag basera på ren matematik,
om nu vildhästarna skulle bli 30år ja då skaulle varje sto få 15-20 föl under sitt liv ja då skulle hela moder jod vara översvemad av hästar på bara några år eller har jag fel så får nån rätta mej.

Nej din häst mår inte dåligt av att ha täcke på sig snarare så skulle den må dåligt av att inte ha det på sig om den tränas, tror inte att den skulle må så bra av att bli genom svätt efter en lättare ansträgning eller att släppa ut en genomsvättig häst. Men sedan så kan jag inte häller förstå att man lägger täcke på en frisk unghäst som inte jobbas änu.

Kram.

ja de undrar jag oxå, men tjejen som påstod detta sa "det är så för min lärare har sagt det! och hon är utbildad!! sådeså!!" :smirk: ohh ja.. det känns lika sant för mig som att hästägare kan ALLT om hästar för att dom har ett papper där det står att dom äger en häst..

Det är klart att inte enbart täcket förkortar hästens liv, Strasser menar att vår konventionella hästhållning med boxförvaring, små hagar, mjukt underlag, för lite rörelse, skor och/eller felaktig verkning etc, allt detta sammantaget förkortar hästens liv.
Och som Kavat påpekade, så förlorar hästen sin värmereglerande förmåga genom att den täckas och klipps.

stjärnhästen skrev:
Det är klart att inte enbart täcket förkortar hästens liv, Strasser menar att vår konventionella hästhållning med boxförvaring, små hagar, mjukt underlag, för lite rörelse, skor och/eller felaktig verkning etc, allt detta sammantaget förkortar hästens liv.
Och som Kavat påpekade, så förlorar hästen sin värmereglerande förmåga genom att den täckas och klipps.
Hur gamla blir starssers hästar då? :confused:
Kan man anta att hon har en 10-20 pållar hemma som är runt 60 år?

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 167
Hästmänniskan För 1 1/2 år sen förändrades mitt liv, iom en grov våldtäckt så blev jag mycket psykiskt sjuk. Har svår panik ångest och har PTSD, vist...
Svar
15
· Visningar
2 985
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Jag har ett väldigt jobbigt problem i stallet där jag står. Som bakgrundsinformation kan jag säga att jag är 18 år och har en d-ponny...
2
Svar
22
· Visningar
5 833
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hur tänker ni när ni bestämmer era hästars foderstater? Inte är det väl så att ni bara knappar in siffror på datorn/foderstatsprogram...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 638
Senast: Tuvisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka