Förkortar hästens liv med FLERA ÅR!

Sv: Förkortar hästens liv med FLERA ÅR!

Så konstigt att alla här har sååå lyckliga och kärnfriska hästar! Konstigt, och mycket trevligt.
Men vilka har alla problemhästarna, var finns dom? :confused: Alla med fysiska problem vi kan läsa om under foder, hästvård m fl? Alla med mentala problem det skrivs om under hästhantering, NH m fl?

Jag menar, om nu den "traditionella" hästhållningen (box, skydd osv) är så bra för hästen, som den utmålas i tråden här, varför har så många andra så stora problem?

Vi som kör utegång, klädfritt etc, verkar ju bara vara en försvinnande liten del av alla hästägare, och kan knappast påverka statistiken åt något håll. Att våra, läs mina, hästar är kärnfriska, både fysiskt (efter slutat boxliv) och mentalt, betyder kanske ingenting här? Deras livslängd är dessutom för tidigt att uttala sig om. ;)

LIA

Läs mina....dom är heller aldrig sjuka....vad får dig att tro att just dina hästar är friskare än andras ??

Lånar knappen
Visst påverkar stallmiljön/hästhållningen en hästs liv inte tu tal om annat. Ni som skriver här har tydligen ordnat det kanon för era hästar och har hittat rätt. Det finns trots allt en annan värld där stallskötsel och övrig hästvård är hur undermålig som helst. Jag blir glad av att någon forskar i vildhästar kontra tamhästars leverne och hoppas att många kan ta till sig av det.
Här i norden har vi ju hästar till olika ändamål och har därmed skyldighet att för hästens skull informera oss om hästens behov, anatomi osv. Vi kan inte låta dem leva vildhästliv och vi har väl mig veterligt heller aldrig haft en av "naturen skapad" vildhästflock i vårt land. Vi behöver mao hjälpa till lite, ta information om forskning och så gott det går omställa det i vår hästhållning. Här råder andra förutsättningar för hästhållning.

Vi har fyra årstider. Våren med pälsavfällning, sommaren med de satans myggorna, hösten med pälssättning och vintern med isgator. Våra hästar är ohärdade
inför ett vildhästliv i denna natur. Många hästar behöver bli täckade och skodda beroende på deras andvändningsområde.

De behöver friska stall, torra täcken, bra hovslagare och välstängslade hagar. Allt detta är ju en självklarhet för många men var ligger nivån? Att hänvisa till sunt förnuft är blaha eftersom det är efter varje enskild människas bedömning vad sunt förnuft är.

Efter vad jag förstår har Strasser forskat och jämfört tamhästar och vildhästar och deras respektive förutsättningar för ett långt och friskt leverne helt generellt. Thats it!

Att omsätta det till vårt lands natur och hästkultur blir givetvis väldigt svårt men man behöver varken håna eller förkasta forskningen. Att Strasser sen får en del trångsynta budbärare som tolkar "läran" på sitt sätt och är dåliga att förmedla är bara att beklaga.
Vill bara tillägga att jag inte är någon anhängare av vare sig det ena eller det andra men är glad över forskning som kan ge tankeställare.

Jag har alltid varit och är rätt så öppen för nya tankar och funderingar kring det mesta. Dock måste det ha en förankring i verkligheten samt fungera i praktiken. Strasser verkar ha både en och annan poäng, men tyvärr så har inte den verklighet jag har sett riktigt levt upp till alla vackra ord. Jag är väl medveten om att mitt urval av tre stycken "strasserfundamentalister" är något för litet för att dra några slutsatser från, men dessa hästar har inte sett ut att må särskilt mkt bättre än vanliga hästar. Faktum är att två av dem har haft både hältor orsakade av sulömhet och har gått obehandlade under lång tid samt även ridits under denna tid.. Känns i min värld inte särskilt djurvänligt. Men enligt ägarna mår de inte dåligt alls, såklart. Lite hälta är väl ingenting mot att ägarna får kalla sig renläriga :smirk:

Jag tycker att detta tyvärr är ett rätt så generellt problem i hästvärlden. Man accepterar en viss "lära" fullständigt okritiskt och värjer sig med näbbar och klor mot alla ifrågasättanden. Och det är trist för en konstruktiv diskussion skulle kunna leda rätt långt.

För att svara på frågan om täcken förkortar livslängden så tror jag inte alls att de gör det. Däremot så kan man kanske vara mer restriktiv med användandet än vad många är idag.. Om hästarna själva fick välja så tror jag ju att de gärna skulle slippa dem så mkt som möjligt. Men hellre ett täcke på natten och stå i ett kallstall, än inget täcke i varmare stall.. Det är min åsikt i alla fall.

Jag tror de flesta vid det här laget har en rätt klar bild över vad Strasser förespråkar. Själv tycker jag hon har rätt bra grund idéer men hon har lyckats vända och vrida på det så att det blir helt fel.
Självklart mår HOVEN bättre av att gå utan sko, men det går inte alls. Alla underlag går det inte att rida/köra barfota på, vissa hästar behöver sjukbeslag mm. Personligen tycker jag att man ska sträva efter att få hsten barfota så ofta så som det går.
Det är även självklart att häsyten mår bra av att vara ute så mycket så möjligt. Därimot tycker jag inte att hästen skulle må dåligt av att vara i en box ....så länge stallet har bra ventilering mm.
Att det skulle förkorta hästens liv aytt ha täcke......jag vet inte vad jag ska säga...jag bara garvade när jag läste det..
Visst hästar fryser inte så mycket som människor generellt verkar tro. Om du sätter på hästen ett täcke ÄNDRAR du hästens komfortzon. Detta är inget farligt. Om du skulle ha täcke på en häst halva vintern för att sedan ta av de kommer hästens frysa....i tre dagar. Sedan är komfortzonen ändrad igen. Alltså du förstör inte hästens naturliga skydd mot kyla genom att ha täcke på den. hästensregleringscentrum för kroppstemperatur sitter i hypothalamus i hjärnan. Inte hårsäckarna.

Det har du helt rätt i! Medellivslängden på en vildhäst torde säkerligen bara ligga på några år.
Visst, ett och annat exemplar blir väl kanske en 15 år, men så fort de inte är blixtsnabba, så kommer ju ett rovdjur ta dem!
Kan tänka mig att stona har en lite längre livslängd än hingstarna.

Sedan ska vi ju i det fallet inte förglömma att vildhästarna har en hög dödlighet i diverse skador också.

Jag håller med dig i "lära-resonemanget", fr a som jag inte är tillräckligt insatt i just Strassers "lära". Däremot är jag i grunden positiv till barfotagång, vilket jag redan skrivit om.

Så undrar jag om det inte är dags att avsluta "täckestjatet", när det gäller livslängden. Som jag skrev ovan: "att man talar om "den traditionella metoden att hålla hästar" som sjukdomsorsak och inte en enstaka detalj!"
Dvs, "den traditionella metoden att hålla hästar" skulle innebära ett kortare hästliv. Som exempel på denna metod (syn på), räknas sedan olika företeelser upp.

Hellre varken täcke eller stall. Min åsikt. ;)

LIA

Håller med dig när det gäller skorna.
Det är även självklart att häsyten mår bra av att vara ute så mycket så möjligt. Därimot tycker jag inte att hästen skulle må dåligt av att vara i en box
Här blev det väl en motsägelse?
Min erfarenhet är, att hästarna mår bättre av att vara ute, vilket logiskt innebär, att dom mår sämre av att vara inne. Fysiskt och/eller mentalt.

hästensregleringscentrum för kroppstemperatur sitter i hypothalamus i hjärnan. Inte hårsäckarna.
Rätta mig om jag har fel, men är det inte så, att Strasser menar, att hästen reglerar kroppsvärmen bl a genom att resa hårstråna? Och att detta inte går att göra med täcke på kroppen? I så fall spelar det ju ingen roll var regleringscentrum sitter, om signalerna ändå inte kan verkställas? Menar hon inte dessutom, att denna "skada" kan bli permanent?
Vad händer om "komfortzonen" hamnar för högt i temperatur, p g av att hästen själv inte kan reglera?
Jag är som sagt inte speciellt påläst.

Täcken f ö, se inlägget ovan.

LIA

Att man i olika sammanhang jämför med "vildhästar", beror på att man där försöker hämta in informationen för hur våra "tamhästar" helst bör skötas och behandlas, för att stämma överens så mycket som möjligt med deras behov och förutsättningar.
I realiteten bör tamhästen ha en dubbelt (t ex?) så lång medellivslängd, med tanke på utfodring, veterinärer, frånvaron av rovdjur osv. Teoretisk livslängd är en annan femma.

Som jag skrev tidigare. :)

LIA

Så konstigt att alla här har sååå lyckliga och kärnfriska hästar! Konstigt, och mycket trevligt.
Men vilka har alla problemhästarna, var finns dom? Alla med fysiska problem vi kan läsa om under foder, hästvård m fl? Alla med mentala problem det skrivs om under hästhantering, NH m fl?

Här

Vi som kör utegång, klädfritt etc, verkar ju bara vara en försvinnande liten del av alla hästägare, och kan knappast påverka statistiken åt något håll. Att våra, läs mina, hästar är kärnfriska, både fysiskt (efter slutat boxliv) och mentalt, betyder kanske ingenting här?

och här...

Vilket skämt!!! Om man nu täckar sin häst och "förstör" pälsen så får man väll fortsätta att täcka den livet ut!!!! Men folk hittar på så konstiga saker..... :eek:

Bara för att hästen skulle må bra av gå ute tror JAG inte att motsatsen gör att hästen mår dåligt. Jag tror att hästen mår bra av att stå i en box, men mår bättre av att vara ute.

Visst hästen reser hårstråna när den fryser men det är marginellt. Du kan inte skada hårsäckarna eller håret av att ha täcke.

Vad du menar om vad som händer med hästen om komfortzonen är för hög fattar jag inte.... komfortzonen är ju den temp där hästen mår bra och trivs. Hästar tål även höga temperaturer MED täcke!

Jag menar inte att kritisera. Men läs på ämnet enligt med vetenskapliga "icke-strasser" underlägg. Jag tor du kommer förstå bättre varför vissa av oss inte tror på metoden.
Du får gärna göra vad du vill med din häst. Jag bryr mig faktiskt inte. Men man bör ha viss logik som hästägare och läsa på ordentligt, från alla sidor

Jag vet inte om Strasser verkligen påstått att hårsäcksmusklerna atrofierar om man har täcke men hon verkar ha ganska lätt att framföra sina egna åsikter som vetenskapliga sanningar så det skulle inte förvåna mig.
PL

Jag tror inte att traditionell hästhållning är något större problem, utan det är alla som inte fått lära sig hur man håller häst och som väljer att behandla dem som porslinsdjur. :smirk: Det är väl ingen som förnekar att en oskodd hov är det bästa om det fungerar eller att en häst mår bäst med lång utevistelse i stora hagar med andra hästar? En häst som jobbas hårt och blir mycket svettig torkar långsammare om den måste dras med en tjock päls, så av den anledningen klipps många och måste då täckas för att hålla värmen.

Äldre hästar har även andra behov än yngre och beroende på individen så kan även den behöva täckas, man ska ta hänsyn till individen och inte köra ett eget race på bekostnad av den. Visst, jag har själv med fasa sett de som går med fodrade täcken när det är +20 grader och solsken. :crazy:

Vad det gäller utfodring så borde alla veta att ett bra grovfoder är grunden i en foderstat och inte kraftfodret, men många hästar som är högpresterande orkar inte äta tillräckligt grovfoder för att kunna få i sig tillräckligt utan måste även stå på en hög kraftfodergiva. Sen att det finns nötter som på fullt allvar tror att en häst ska stå på 5 kg havre även om den inte gör annat än strosar i hagen är en helt annan sak. :smirk:

Traditionell hästhållning är rätt foder, regelbunden och varierat arbete, skodd och hage med kompisar. "Otraditionell" hästhållning är stall 23 timmar/dygn, ridhus 1 timme/dygn, tjocka täcken och mycket kraftfoder och rasthage om de alls får komma ut. :( Skilj på begreppen!

Jag tror att hästen mår bra av att stå i en box, men mår bättre av att vara ute.
:confused: Men om hästen mår bättre av att vara ute, mår den väl sämre av att vara i box? Logiskt?
I realiteten mår väl de flesta hästar inte bra av att vara instängda i boxar, eller hur? Ärligt!

Visst hästen reser hårstråna när den fryser men det är marginellt. Du kan inte skada hårsäckarna eller håret av att ha täcke.
Det "marginella" måste väl ändå vara det som hästen behöver att jobba med? Tillräckligt mycket, alltså? Att täcket skulle kunna skada den funktionen, är något jag sett/hört i samband med en clinic. Är inte 100 att jag minns rätt, men jag tror det var så.

Jag menar inte att kritisera. Men läs på ämnet enligt med vetenskapliga "icke-strasser" underlägg. Jag tor du kommer förstå bättre varför vissa av oss inte tror på metoden.
Observera att jag inte hyllar, eller är mer insatt i, Strassers lära. Vad du och andra tror, är upp till er. Själv försöker jag ha ett öppet sinne i det mesta.

Men man bör ha viss logik som hästägare och läsa på ordentligt, från alla sidor
Precis!!
Det var det jag försökte få fram, när jag hoppade in här! Om du läser mina inlägg.

LIA

Utan att på något sätt värdera Strassers åsikter, tycker jag ändå att dom förtjänar en viss respekt. För hon är väl inte helt ointelligent eller obildad?
Att man sedan kan ha avvikande synpunkter är både sunt och främjande. Det tycker jag däremot inte kännetecknar en del av inläggen. Frågan är, om man ens vet något om Strassers "lära".

LIA

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 167
Hästmänniskan För 1 1/2 år sen förändrades mitt liv, iom en grov våldtäckt så blev jag mycket psykiskt sjuk. Har svår panik ångest och har PTSD, vist...
Svar
15
· Visningar
2 985
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Jag har ett väldigt jobbigt problem i stallet där jag står. Som bakgrundsinformation kan jag säga att jag är 18 år och har en d-ponny...
2
Svar
22
· Visningar
5 833
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hur tänker ni när ni bestämmer era hästars foderstater? Inte är det väl så att ni bara knappar in siffror på datorn/foderstatsprogram...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 638
Senast: Tuvisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka